en ik keek altijd zo tegen haar op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

en ik keek altijd zo tegen haar op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 22:05

Nou ik ga jullie even een verhaaltje vertellen,

Gisteren had ik een wedstrijd, ik rijd nu al een tijdje in het L1 en het gaat eigenlijk niet altijd zo als ik het zou willen. Mijn paardje is super gestressed in binnenbakken (weet ook niet wat dat is) en gaat dan gespannen lopen, krijg er niet alles uit wat er inzit en rijd dus terrecht niet altijd even hoge punten. Afgelopen zondag was ik stom,stom, stom mijn sporen vergeten, niet dat ik ze nodig heb als ik ze om heb maar mevrouw weet het donders goed als ik ze niet om heb.

Achja dacht ik, ben ruiter genoeg om gewoon zonder sporen te starten, lekker gaan los rijden, wie denk je dat ik tegen kom, mijn oude instructrice, waar ik niet meer bij les door een verhuizing (te ver weg) de laatste keer dat ik daar leste was ongeveer een jaar geleden, en heb daar 4 jaar met veel vooruitgang bij gelest - echt super instructrice...

Ik keek altijd enorm tegen haar op. Ze had een eigen africhtings stal, reed paarden op superhoog niveau (werd mij verteld) en zou helemaal geweldig kunnen rijden. Zij reed dus mee in het L1 zondag. Ik was al heel verbaasd dat ik haar tegen kwam. Beetje gekeken naar hoe ze reed natuurlijk, ga niet uitgebreid vertellen wat ik er van vond maar zal zeggen dat het helemaal niet was wat ik er van verwachte.

prijs uitreiking: ikke geen winst (volgende keer toch maar sporen aan) maar dus wel boven mijn oude instructrice geeindigd. En om heel eerlijk te zeggen daardoor voelde ik me echt heel goed Duivel slecht he, maar ik keek altijd zo tegen haar op, iedereen vond haar altijd zo geweldig en ze kon zo goed/netjes rijden enz... en nu achteraf blijkt dat allemaal wel mee te vallen...
dat wilde ik even vertellen

opmerking: je hoeft geen topatleet te zijn om goed te kunnen lesgeven - daar ben ik altijd heel tevreden over geweest.

c_alsemgeest

Re: en ik keek altijd zo tegen haar op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:41

heb je sec gekeken naar haar rijkunsten of naar het geheel?
Het hoed niet veel te zeggen... het kan ook een erg moeilijk paard zijn geweest toch? Vaak starten goede ruiters ook probleem paarden om wat winst mee te pakken zodat ze de verkoop in kunnen Knipoog

Als ze echt belabberd reed... dan mag je je zeker trots voelen Clown

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:43

Maar reed ze niet netjes of liep haar paard niet netjes? Daar zit wel verschil in en dat verschil haal ik niet helemaal uit je post.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:44

Waarom? Als ze goed reed en ik eindigde boven haar, was ik veel trotser! Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:48

Als zij met een jong paard start wat voor het eerst een wedstrijd loopt bv vind ik dat wel anders. Of wellicht een paard wat nare ervaringen gehad heeft en voor het eerst weer een wedstrijd loopt en daardoor een beetje van het pad af is.

Als ik boven iemand met zo'n paard eindig in een klassement (met mijn 'brave' paard) vind ik dat toch anders.

Neemt niet weg dat je trots kunt zijn op je resultaat trouwens. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:56

Je kan het ook van een heel andere kant bekijken en zeggen dat ze jou zo goed les heeft gegeven dat je nu net zo goed bent als je instructrice. Ik heb zelf ook een paar mensen die ik les geef die nu al bijna hoger rijden ( en een paar zelfs hoger) dan ik ooit heb gereden. Het heeft niet altijd te maken met je eigen niveau, maar meer met de ervaring en vooral het "zien" wat er gebeurd met paard en ruiter en dat kunnen vertellen.
Lang niet elke grand prix ruiter kan les geven n.l!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 08:11

Het paard waar ze op reed was geen jong paard dat voor het eerst op wedstrijd kwam, maar een merrie die wel al op wedstrijd geweest was met een andere ruiter - tot het L1 en daarna als recreatief gereden is (dat heb ik gevraagd)
Ik vond dat het paard eigenlijk wel netjes liep, goed nageeflijk was en vrij goed aan de hulpen, want als ze iets vroeg deed ie het ook gelijk zegmaar, Alleen ik was dus heel verbaasd over haar houding, ze zat er als het ware als een zoutzak op te schudden. Haar benen helemaal opgetrokken en bij iederepas hups sporten dr in, wat het paard dus niet leuk vond. Ze zat niet rechtop maar een beetje met een kromme rug, heupen naar achteren en bovenlichaam naar voren. bij het doorzitten bleef ze wel met dr kont op het zadel zitten maar ze kon de passen niet goed opvangen met haar lichaam, waardoor ze nog erger ging schudden. Moet wel zeggen dat ze heel rustig was in der hand. Denk dat als ze het paard niet zo had gehinderd met haar lichaam dat ze met vlag en wimpel boven iedereen was geeindigd. Dat ding kon lopen Vingers aflikken
Moet er even bij zeggen dat mijn merrie 5 is en ik haar zelf (zonder ooit wedstrijden van haar kant en heel weinig van mijn kant) nu in het L1 heb lopen. Ik heb echt geen braaf paard, denk aan stijgeren in de ring, omdat de borden aan de kant zo eng zijn, midden in de proef er ineens vandoor schieten omdat er achter haar een geluidje was wat ze niet verwacht had. Onrustig in de aanleuning worden als ze gestressed is. Thuis is het al geen makkelijke om te rijden, maar die schrikacties vertoont ze dan niet. ik heb een paard waar je berenhard op moet werken, en haar respect moet verdienen, anders doet ze het niet voor je. Dus wat dat betreft voel ik me niet bevooroordeeld eigenlijk
Ik voel me dus wel trots

aerdenhout1 je hebt wel gelijk hoor, maar ik zei ook in mijn begin post dat je geen topatleet hoeft te zijn om goed les te kunnen geven. En daar bedoelde ik een beetje het zelfde mee, het is een super instructrice.
Maar omdat iedereen in mijn omgeving haar altijd zo opgehemeld heeft was ik gewoon heel verbaasd over haar manier van rijden.

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:11

Sommige mensen kunnen nu eenmaal beter lesgeven ze hebben het inzicht heel goed, alleen missen ze gevoel bij het rijden, zo heb ik ook weleens verhalen gehoord. Maar dat neemt niet weg dat dat altijd een zeer fijn gevoel geeft als je dan boven ze eindigd..

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:21

Voor een gevoelsruiter is het moeilijker om les te geven. Maar in principe kun je ook als je instructrice Grand Prix rijdt en met een jonge onervaren hengst in de M1 start met je eerste wedstrijd M1 in dezelfde ring bovenaan eindigen. Het blijven paarden en blijven mensen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:23

Ik snap niet dat je nu niet meer tegen haar opkijkt (al hoef je in princiepe tegen niemand op te kijken)
Maar plaatsing zegt toch niet alles?
Als zij een jong dier voor het eerst mee heeft telt voor haar die plaatsing niet eens, dan is ze blij als hij braaf zijn rondje heeft gelopen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:22

ik denk dat je mijn punt niet zo snapt, iedereen in mijn omgeving heeft deze mevrouw altijd helemaal opgehemeld. Ze kon heel goed les geven en daarom lesste ik ook bij haar, maar was altijd heel verlegen tegen dr - want zij kon geweldig rijden en ik niet. Voelde me altijd 'minder' als ik daar op stal rondliep of les kreeg, want ik had geen dressuur paard onder mn kont maar een vrij zenuwachtige arabier (waar ik echt heel veel van hield). En voelde me echt minderwaardig ookal waren de lessen super en kon ik thuis weer goed aan de slag. Ik keek dus heel erg tegen haar op, maar dat was in mijn geval voor mezelf negatief omdat ik mezelf constant ging vergelijken - ik zal nooit zo goed worden enz... terwijl ik haar nooit heb zien rijden. Maar als ik daar dan op stal kwam dan klets je natuurlijk ook met de mensen die daar rondlopen. En die hemelde haar dan weer helemaal op.

Ik heb gevraagd met wat voor paard ze reed, een merrie die al eerder wds had gelopen met andere ruiter tot L1 en daarna niet meer is uitgebracht, maar recreatief gereden is. Hoe oud ze was weet ik niet. Mijn eigen paard (kwpn) is nu 5, heb ik helemaal zelf gereden tot het niveau wat ze nu is, en het is echt niet de makkelijkste, maar dat staat hier een post eerder beschreven. Toen ik haar zag voelde ik me ook helemaal weer geimponeerd en dacht ik bijmezelf, nou daar staat de winnaar, tot ik haar zag rijden, toen schrok ik een beetje want dat was niet helemaal het plaatje wat ik in mijn hoofd had. Ondanks dat ik het paard heel netjes vond lopen, vond de jury dat mijn knolletje beter liep dan de hare - en omdat ik altijd zo onder de indruk was van haar ben ik daar trots op - en ik denk niet dat ik me daar voor moet schamen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:26

Ze kan toch nog steeds goed les geven? Dat is toch niet toevallig anders omdat jij nu een keer boven haar bent geeindigd?

En als deze merrie L1 heeft gelopen met een andere ruiter, dan zal je instructrice dus ook gewoon weer L1 met haar moeten starten.

Neemt niet weg dat je toch trots kunt zijn dat je hoger geklasseerd bent.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:31

Wat heb jij toch met instructeurs? De een vind je niet goed lesgeven de ander valt tegen op een wedstrijd? Maak je toch niet zo druk. Rijdt op jouw manier en probeer je niet op te trekken aan wat anderen wel of niet doen. Jijzelf rijdt er niet beter door om een ander steeds te bekritiseren.
Concentreer op jouw paard en jullie prestaties.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:37

Ik kan me niet zo goed verplaatsen in je geloof ik. Je schrijft dat je je heel goed voelt als je boven je oude instructrice geklassificeerd wordt. Volgens mij is het goede gevoel mede gebaseerd op het feit dat je haar rijkunsten niet zo waardeerd als je dacht dat je ze zou doen.

Vervolgens schrijf je dat je altijd heel verlegen tegen haar was want zij kon geweldig rijden en jij niet. Je voelde je zelfs minderwaardig.

Het lijkt alsof je de wereld als een competitie ziet, zij die meer presteren krijgen 'respect' en kijk je tegen op. Zij die minder presteren voel jij je 'beter over'. Misschien zit ik er naast hoor maar het lijkt me niet leuk om zo in het leven te staan eerlijk gezegd.

Focus op wat je zelf doet, wees trots als je je (eigen) doel behaald. Dat is toch veel leuker? Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:38

Ik kan netjes normaal rijden, maar op een wedstrijd niet. Ik kan niet presteren onder druk Knipoog
Misschien geldt dat voor haar ook?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:44

Ik hbe ook wel zo iets gehad... maar dan met een meisje. ze had altijd een hele mooie pony, en kon heel goed rijden. nu wist ik dat ze inmiddels een paard had, intensief wedstrijden deed en ook een opleiding met paarden doet.

ze was altijd erg vriendelijk enzo, maar laatst kwam ik haar tegen bij een onderlinge... wat was die veranderd!!! ze liep te meppen en schelden op haar paard(die in mijn en vele andere ogen neits mis deed, maar juist bokte omdat zij zo deed) reed met een chagrijnige kop en katte haar ouders en alle anderen in de inrijbak volledig af. ze reed als enige in de m1.zo ging het rijden de hele tijd, al was de proef zelf wel netjes, ze kan wel e cht goed rijden.

Maar later bij de prijsuitreiking ook weer. ze zat met een heel chagrijnig gezicht te kijken, en haar ouders af te katten terwijl ze toch wel gewonnen had aangezien ze de enige was...maar pas toen ze zeiden 1ste in de m1 is geworden blabla, was ze ineens heel blij... beetje raar.

Ze was altijd zo aardig en leuk ook met paarden en naar mensen die minder reden. maar nu was ze een arrogant verwend nest geworden, die ook nog eens heeeeeeel onaardig en onrechtvaardig deed tegen haar hele leuke en lieve paardje...echt jammer.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:56

Pensionnetje schreef:
Wat heb jij toch met instructeurs? De een vind je niet goed lesgeven de ander valt tegen op een wedstrijd? Maak je toch niet zo druk. Rijdt op jouw manier en probeer je niet op te trekken aan wat anderen wel of niet doen. Jijzelf rijdt er niet beter door om een ander steeds te bekritiseren.
Concentreer op jouw paard en jullie prestaties.

waar heb ik deze aanvallende reactie aan verdient, ja het klopt dat ik sommige instructrices/teurs niet fijn/goed vind les geven. Dat is mijn goed recht toch, iedereen wil het beste voor zijn haar paard. Mijn huidige instructrice past perfect bij mij en mijn paard, daar gaat het toch om.
Het enige wat ik hier duidelijk wil maken is eigenlijk dat ik me zelf al die jaren heel onzeker heb gevoeld bij haar lessen omdat ik zo geimponeerd was door haar prestaties, en nu ik haar op wedstrijd tegen kom blijkt eigenlijk dat ik me niet zo onzeker had hoeven voelen omdat zij ook maar een mens is en dus niet helemaal perfect.

Citaat:
[Het lijkt alsof je de wereld als een competitie ziet, zij die meer presteren krijgen 'respect' en kijk je tegen op. Zij die minder presteren voel jij je 'beter over'. Misschien zit ik er naast hoor maar het lijkt me niet leuk om zo in het leven te staan eerlijk gezegd.

Ik zie de wereld zeker niet als een competitie, maar een wedstrijd wel. En ik kan eerlijk zeggen dat ik dan soms wel baal als ik weer eens niet lekker gaat. want ik wil op zo'n wedstrijd graag presteren, misschien een verkeerde instelling, maar het is wel een motivatie voor mij om dan weer keihard te gaan trainen. En als ik dan boven iemand eindig waar ik altijd tegen op heb gekeken, dan voel ik me wel even goed. Maar een wildvreemde die het beter of slechter doet dan ik, daar ontleen ik mezelf geen goed of slecht gevoel aan.

Citaat:
Ik kan netjes normaal rijden, maar op een wedstrijd niet. Ik kan niet presteren onder druk
Misschien geldt dat voor haar ook?

Misschien geldt dat voor haar ook, dat kan... kan hier verder niks zinnigs over zeggen, want je hebt een goed punt.

Citaat:
Ze kan toch nog steeds goed les geven? Dat is toch niet toevallig anders omdat jij nu een keer boven haar bent geeindigd?

Ik heb natuurlijk al een tijdje niet meer bij haar gelest, maar ik neem aan dat ze nogsteeds zo goed les kan geven als toen. En dat veranderd idd niet als ik boven haar eindig.

sjapas: de mevrouw waar het hier omgaat is verder niet arrogant ofzo hoor, en ook vriendelijk tegen haar paard.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:19

ja weet ik wel, maar ik keek ook altijd erg tegen dat meisje op, wat nu dus ook ernstig tegenviel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:24

Dus jullie beeld veranderd bij 1 paard op 1 wedstrijd?
Dat ze misschien al tig paarden, ook moeilijke naar het Z hebben gereden, of gewoon thuis heel goed getraind hebben...dat vervalt helemaal tegen 1 wedstrijd waar je boven komt te staan?
Ik kan me daar net als verschillende andere niet in verplaatsen in die gedachte Lachen

Ik heb ook wel eens voor topruiters gestaan in een springwedstrijd.
Ben ik dan ineens beter, of hun slechter?
Nou nee niet echt....hun blijven veel beter rijden dan wat ik ooit zou kunnen Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:30

Ben je ook naar haar toe gegaaan en gevraagd waarom ze zo op het paard zat.
Wie weet had ze last van haar rug en wilde ze toch op wedstrijd..
Ik vind het altijs zo makkelijk achter iemand zijn rug om zo te praten terwijl je niet weet waarom en wat de oorzaak is..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:34

Tsja... en al zat je ex-instructrise te hupsen op het paard.. Weet jij hoe dat paard op dat moment zit? Weet jij of je instructrice er niet een dag voor afgedonderd is waardoor ze nog last heeft van de spieren oid?

Ik vind het makkelijk oordelen Haha!
Eerst naar jezelf kijken en dan pas oordelen Knipoog Wie weet reed ze nu bagger... maar rijd ze de volgende wedstrijd wel 2 winst in een proef Knipoog

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:45

Ik denk dat ik je wel snap hoor, misschien had je het ik voelde me toen veel beter weg kunnen laten want dat is wat wel jammer is aan deze situatie. Ik heb het ook gehad met een instructrice die onwijs goed les kon geven en ik had ook echt zoiets van so die moet goed zijn enz.. Puntje bij paaltje kwam het moment dat zij het paard overnam waar ik op zat en wat bleek ze kon dus helemaal niet zo geweldig rijden, ik vind haar nog steeds goed want ik kan zelfs de regeltjes niet aan een ander uitleggen Knipoog

[edit].. spelfoutje.. Bloos
Laatst bijgewerkt door Smart op 19-02-08 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:57

Ik snap je probleem eigenlijk ook niet.

Ik vind zowiezo al dat je tegen niemand op hoort te kijken. Iedereen is naar beste kunnen met de sport bezig. En aangezien je met een levend wezen te maken hebt, is geen enkele dag hetzelfde. Dat is het mooie van onze sport. Het kan makkelijk zo zijn dat zij of het paard z'n dag niet had. Er zijn zoveel verschillende redenen te noemen waardoor het voor je instructrice die dag niet ging en voor jou iets beter.
Een wedstrijddag is een moment opname, en de ene keer valt alles op de goede plek en de volgende keer gaat het waardeloos, maar om je dan meteen beter te voelen, vind ik een beetje raar.

Dat jij je minderwaardigen geimponeerd voelde door haar kennis en prestaties ligt aan jou, niet aan haar.

Concentreer je op je eigen rijden, daar heb je denk ik meer aan dan jezelf te vergelijken met anderen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:11

ik denk dat de ts zich altijd geremd voelde door de reputatie van haar instructie. Nu ze die instructie heeft zien rijden weet ze dat die reputatie niet helemaal waar is.

Ik voel me ook vaak onzeker, zelfs als ik met andere mensen in de bak rijdt. Ik wil wel goed rijden, maar er zijn altijd fouten die je maakt (ik ben altijd bang dat ik zaag bijvoorbeeld). Als ik dan naar die andere mensen kijk, zie ik soms dat die ook fouten maken, maar soms dan lijkt het alsof alles bij die mensen vanzelf gaat. Daar ben ik dan best wel jaloers op.
Gelukkig heb ik les en wordt ik elke keer weer op mijn fouten gewezen, daar kan ik dus aan werken.

voor de ts: probeer je eigen resultaten steeds weer te verbeteren en richt je niet op de resultaten van anderen, anders wordt de 'hindernis' eens te groot...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:18

Waarom zou je niet tegen anderen op mogen kijken? Er zijn heel veel mensen waar ik in goede zin tegenop kijk. In m'n werk, vakmensen, goede ruiters, mensen die kunnen lezen en schrijven met paarden. Ik probeer daardoor juist wat van ze te leren. Ik kijk niet tegen ze op, omdat ik onzeker ben. In tegendeel, ik heb juist respect voor die mensen en kijk vandaaruit tegen ze op. Zou niet weten wat daar mis mee is.

Ik snap de TS wel. Door haar eigen onzekerheid deed het haar goed om te zien dat het ook bij anderen (en dan juist iemand waar ze altijd tegenop keek) niet altijd lukt. Als iemand meer ervaring heeft of beter weet wat hij wel of niet kan, is dat over. Ik vond het in het begin ook reuze spannend als ik losreed voor m'n B-proefje tussen de Z-ruiters. Later zag ik wel, dat er daar ook wel een aantal tussen zaten die de winstpunten bij de Bona gespaard moesten hebben.
Alle excuzen die worden aangehaald voor de rijstijl van de oud-instructrice; so what. Misschien is dat gehups idd wel haar rijstijl. Dan kan ze in elk geval beter lesgeven dan paardrijden. En TS: het maakt jou geen betere of slechtere ruiter om boven je instructrice te eindigen. Training en goede begeleiding doen dat wel.