Starten met Dik been...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Starten met Dik been...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:40

Dilayla heeft vorige week woensdag een trap tegen d'r sprong gehad.. de dagen daarna is het been helemaal "vol gelopen" met vocht.. Ze loopt overigens helemaal goed en probeer d'r zoveel mogelijk te laten lopen en koel het ook... Nu 5 dagen later heb ik het idee dat het vocht iets af begint te nemen.. Ze heeft echt een super dik been, hij is 2x zo dik als normaal, het ziet er echt zielig uit..

Nu heb ik zaterdag weer een wedstrijd, Ik verwacht dat het wel een stuk zal opknappen maar ik hou er ook rekening mee dat het been dan nog steeds erg dik zal zijn...

Mag je starten met een paard met een dik been..?

(ze loopt normaal en thuis rij ik ook niet anders dan anders, maar erg netjes ziet het er niet uit op een wedstrijd..)
Laatst bijgewerkt door Stacy S op 28-01-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

virgin_lady

Re: Starten met Dik been...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:41

zou het niet doen als ik jou was

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:47

volgens mij mag je wel starten als het paard niet onregelmatig loopt.
Maar ik zelf zou nooit starten met een paard dat niet 100% ok was, onregelmatig of niet...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:58

Ik zou het niet eens willen
Lekker gaan stappen rechtuit en veel koelen.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:06

Mijn paard liep afgelopen zondag ook maar heel licht onregelmatig, lees: je ziet het alleen als je weet hoe ruim hij normaal is. Maar ik heb hem lekker thuis gehouden hoor en ik rij ook niet tot zijn kogel weer helemaal normaal is! Het is maar een wedstrijd, die komt nog wel vaker. Een kapot gereden paard is niet 123 te vervangen.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:09

Als het dik is duidt het er toch op dat er iets niet goed is, ik zou niet starten en thuis ook niet rijden, maar je paard rust geven en inderdaad veel koelen
Gezondheid gaat bij mij voor alles

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:59

Vocht in het been komt er niet zomaar, dus er is iets niet goed.
ik zou rustig aan doen, veel aan de hand stappen en koelen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:02

Waarom gaat zo'n wedstrijd in hemelsnaam vóór het welzijn van je paard?
Ik kan daar met mn verstand niet bij! Boos!
Wanneer een been dik is, is het in iederr geval duidelijk dat er 'iets' aan de hand is. Zolang dat het geval is, zou ik er met geen haar op mn kop aan denken om te rijden en dan al helemaal geen wedstrijd.

Maw.... ik hoop dus van harte dat de jury op dit soort dingen let en de ruiter net zo hard weer huiswaarts kan

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:17

De jury mag je niet diskwalificeren (uitsluiten?) als je paard niet echt overduidelijk kreupel is voor zover ik weet, Rosita.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:20

Urielle schreef:
De jury mag je niet diskwalificeren (uitsluiten?) als je paard niet echt overduidelijk kreupel is voor zover ik weet, Rosita.

Ik weet hier te weinig van om het zeker te weten, dus het zou heel goed kunnen wat je zegt.
Ik vind het echt te zot voor woorden, dat, als het idd zo is dat ze dat niet mogen, je dus gewoon met een paard die een dik been heeft(wel 2x zo dik als normaal, zoals de ts aangeeft) mag starten...

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:09

Het been is vandaag al erg opgeknapt, vanuit d'r stal nog wel dik maar na het rijden zag het er al bijna normaal uit... Ik denk dat het snel weer goed zal zijn...

Ik vind wel dat er een aantal rare reacties zijn neergezet.. Ik heb nergens gezegt dat ik hoe dan ook op wedstrijd ga oid.. Maar goed.. iig bedankt voor je reactie..

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:12

hm afwachten...en veel afspuiten..

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:20

Mijn paard is een paar weken geleden op haar voorknieen de klep van de trailer afgekomen, dat was op zaterdag. Op zondag een dik voorbeen maar niet kreupel. de veearts is er bij geweest en het dikke was volgens hem gewoon een reactie op de val en de schaafplekken.
Op donderdag zouden wij wedstrijd hebben en volgens de Da konden wij gewoon heen. Ging ook prima.
Ik zou de Da gewoon even laten kijken en adviseren wat je wel en niet kunt doen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:54

Stacy S schreef:
Het been is vandaag al erg opgeknapt, vanuit d'r stal nog wel dik maar na het rijden zag het er al bijna normaal uit... Ik denk dat het snel weer goed zal zijn...

Ik vind wel dat er een aantal rare reacties zijn neergezet.. Ik heb nergens gezegt dat ik hoe dan ook op wedstrijd ga oid.. Maar goed.. iig bedankt voor je reactie..

Je vraagt toch of een jury erop let als een been 2 x zo dik is als normaal???
Heeft er een veearts naar gekeken? Dan vraag je daar toch een verklaring van, je vraagt het hier op bokt, maar ondertussen denk je; ik start toch wel.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:15

dblijham schreef:
Mijn paard is een paar weken geleden op haar voorknieen de klep van de trailer afgekomen, dat was op zaterdag. Op zondag een dik voorbeen maar niet kreupel. de veearts is er bij geweest en het dikke was volgens hem gewoon een reactie op de val en de schaafplekken.

Reden dat ikzelf met een dik been niet rij met mijn paarden is dat een paard van nature uit zo verdomd hard voor zichzelf is. Loopt een paard kreupel dan heeft hij echt heel veel pijn, want het instinct: niet kunnen lopen is opgevreten worden zit er nog diep in. Dat een paard niet kreupel loopt wil dus niet zeggen dat hij geen pijn heeft en aangezien ik het niet aan kan voelen voor hem, kan ik de grens niet bepalen. Ook de dierenarts kan dat niet, tenzij hij heldervoelend is Haha! Voor mij dus per definitie thuisblijven en alleen wat stappen aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:17

Ik ga helemaal met Urielle mee
Zulk dier zou ik niet rijden, dus laat staan starten

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:21

Als men paard een dik been heeft maar niet kreupel, rij ik wel gewoon, na het rijden ziet het er meestal een stuk beter uit. Ik doe wel wat rustiger aan dus ik zou niet op concours gaan, want dan doe je niet meer rustig aan natuurlijk.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:27

Mexxuna schreef:
Stacy S schreef:

Je vraagt toch of een jury erop let als een been 2 x zo dik is als normaal???
Heeft er een veearts naar gekeken? Dan vraag je daar toch een verklaring van, je vraagt het hier op bokt, maar ondertussen denk je; ik start toch wel.

Het been WAS vorige week 2x zo dik, nu niet meer, en dat komt omdat ze een trap heeft gehad, daar had ze een schaafplekje van en daardoor heeft ze vocht in d'r been gekregen.

Mijn vraag is of je MAG starten, maar dat weet jij dus niet.. dus hoef je niet te reageren..
Ik laat geen DA komen als m'n paard een schaafwondje van een cm heeft, ik weet waar het vocht vandaan komt omdat ze altijd vrij heftig reageerd op schaafwondjes.. ze is niet kreupel of onregelmatig en d'r been is zacht en niet warm...

Laulau1986 schreef:
Als men paard een dik been heeft maar niet kreupel, rij ik wel gewoon, na het rijden ziet het er meestal een stuk beter uit. Ik doe wel wat rustiger aan dus ik zou niet op concours gaan, want dan doe je niet meer rustig aan natuurlijk.

Woensdag heeft ze de trap gehad en was het been iets dik, ik heb toen wel gereden, de volgende 2 dagen is het been erg dik geworden, de 2 dagen daarna is het hetzelfe gebleven, daarna ben ik weer gaan rijden (zondag) daarvoor heb ik d'r aan de longe gehad... Het been is nu na beweging bijna helemaal droog... Over 5 dagen is het laatste vocht echt wel weg..

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:56

Je hebt grote kans dat het zaterdag gewoon weg is hoor. Lekker veel stappen en goed afspuiten. Als het nou nog zo dik is eind deze week is het ook niet onverstandig even de veearts te bellen want dan duurt het wel erg lang.

Bright

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:14

Ik zal gewoon een wedstrijdje overslaan, dat ene wedstrijdje meer of minder. het kan beter voor de zekerheid, toch?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:21

Als een paard niet kreupel is van een dikke plek en je mag van de VA gewoon alles doen...dan kun je ook gewoon starten.
Dat heeft niks te maken met geen rekening houden met het welzijn van het paard. Want het paard vaart er toch gewoon wel bij?
Als je zelf een bult op je kop hebt en je hebt er geen last van, ga je toch ook gewoon werken of naar school.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:25

Zou niet gaan!
Laat hem/haar eerst eens lekker opknappen ook al lijkt het alsof ze er geen last van heeft het kan altijd, en waarom zou je een paard met vocht in de benen gaan rijden? Wordt eerder overbelast zo.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:27

als je merkt dat het dunner wordt zou ik net zo lang wachten tot het weg getrokken is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:29

polly2 schreef:
Als een paard niet kreupel is van een dikke plek en je mag van de VA gewoon alles doen...dan kun je ook gewoon starten.
Dat heeft niks te maken met geen rekening houden met het welzijn van het paard. Want het paard vaart er toch gewoon wel bij?
Als je zelf een bult op je kop hebt en je hebt er geen last van, ga je toch ook gewoon werken of naar school.

Maar er is geen da bij geweest Lachen

Jij kan overigens voor jezelf beslissen, een paard daar wordt voor beslist Lachen
Dan beter ff een weekje te voorzichtig dan een dagje te snel Lachen

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:37

mijn paard staat ook met twee dikke achterbenen en heb ook zaterdag wedstrijd. Ik start overigens wel. Jij kan het beste beoordelen of je paard er last van heeft, dus dat is aan jou. Volgens mij sluit een jury je er niet op uit. Mijn paard heeft dikke benen vanwege de stalbenen en mok. Als ik hem stil laat staan, doe ik hem echt niet goed, na 5 minuten stappen zijn zijn benen weer dun. Zowieso heeft hij last van stalbenen in de winter, maar door de mok is het nu iets erger. Voor hem is bewegen alleen maar beter, anders wordt het alleen maar stijf etc. Hopelijk knapt je paard snel weer op!