M1 weinig verschil met L2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

M1 weinig verschil met L2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:29

Heb vanmiddag mijn punten gereden om evt over te kunnen gaan, maar was dit pas van plan met het zomerseizoen.
Sprak ik net iemand die zei, dat de M1 makkelijker te rijden was, geen vervelende wijk oefeningen enzo en wat meer rust erin, weten jullie daar meer van?

hennyvanamon

Re: M1 weinig verschil met L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:32

inderdaad vindt ik de M proefen, wel meevallen gewoon overgaan gaat vast lukken.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:34

Ik vind die M1 veeeeeele malen fijner om te rijden dan de L2. Vond de L2 een beetje een 'troepje' .
Vnd dit fijner, leuker en nog bijna makkelijker Ja

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:39

Ga er straks es in duiken, even de proeven doorlezen, het is toch weer een drempel die ik over moet, lijkt gelijk zo heftig.....
Qua punten zit ik nog te vaak zo rond de 180/185, leek mij nog te weinig om verder te gaan, maar als het geheel relaxter te rijden is, wie weet..
Mijn paard wordt gauw opgewonden van niks, is rustiger in de zomer, ook een goede reden om dan te starten, of i.i.g richting Maart/April.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:57

Ik ben ook gewoon overgegaan, had nog wel even een half jaartje gewacht, om nog even verder te oefenen Lachen
Dat zou voor jou dus vd zomer zijn Tong uitsteken

Maar als je paardje gewoon fijn aan de hulpen is, en lekker de proefjes doorloopt, zou ik gewoon overgaan, heb je misschien de eerste paar niks, maar als je een punt hebt, heb je die alvast zeg ik altijd Tong uitsteken

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:32

Ik zag er ook heel erg tegenop om over te gaan naar de M1. Ik vond ook eigenlijk dat hij er echt niet aan toe was. Maar eigenlijk is de overstap me heel erg mee gevallen. Schouderbinnenwaarts komt er natuurlijk wel bij en je moet wat meer korte wendingen rijden. Omdat ik toch overgegaan ben, ben ik thuis toch ook net even anders gaan trainen en mijn paard is daar echt enorm van opgeknapt.

Ik zou het gewoon doen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:47

Ik heb half november de overstap gemaakt van het L2 naar het M1 en ik vind het maar een vage klasse qua jurering. Ik heb bijvoorbeeld in 5 proeven qua gevoel hetzelfde neergezet, scores 172, 207 en 205, 180 en 186, erg apart zullen we maar zeggen Haha!. Jury 1 kon ik nog niet qua beoordelen , jury 2 stond bekend als erg soepel en jury 3 stond bekend als erg streng (ze deelde die dag over 18 proeven maar 4 wps uit en ik kan niet zeggen dat de rest ruk reed ).

Ik mag nu naar de M2, maar daar zie ik meer tegenop dan tegen de overstap L2->M1. Die vond ik op zich wel mee vallen. Ik reed in het L2 dik mijn punten en de eerste wedstrijd M1, reed ik gelijk winst. Daarna even een dipje gehad en nu gaat het weer beter Lachen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:24

Ik was met mijn volbloedje blij dat ik naar het M1 kon. Dat reed met haar veel fijner.

Ik vind de overstap van het L2 naar het M1 echt niet groot. Met Oro heb ik ook totaal geen problemen gehad. Ik vrees wel voor de overgang naar het M2. Hoe daar soms gejureerd wordt, daar snap ik echt niks van.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:29

Heb zaterdag ook de overstap gemaakt naar het M1. Proeven nooit geoefend van tevoren, maar vond ze erg makkelijk. Lekker rustig oefening op oefening uitvoeren en geen moeilijke dingen erin!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:37

Als je een correcte jury hebt zit er wel degelijk behoorlijk wat verschil tussen L2 en M1. Je paard moet toch al wat meer kunnen sluiten om bv een correcte Sb te laten zien. Er zijn alleen veel juries die daar nog niet zo op letten en dan valt de overstap weer erg mee.

Ik vind de jurering in het M2 niet vaag hoor. Een jury die de M2 ziet als voorbereiding voor het Z1 let op verzameling en geslotenheid (en imo correct jureert) dan zie je dat er maar weinig mensen winst rijden. Heb je een wedstrijd waar ineens wel veel WP vallen dan vind ik het vaak onterecht. M2 is echt een hele moeilijke klasse en het niveau van de meeste M2 combinaties is vaak bedroevend.

Ik zou in jou geval (als je meestal tussen de 180 en de 185 rijd) en nu aan je minimaal aantal punten zit nog lekker een paar maandjes in het L2 blijven. Het is ook wel eens leuk om een paar keer bovenin mee te rijden en je punten gaan toch altijd een beetje zakken als je naar een hogere klasse gaat. Ik ga meestal pas over als ik een aantal malen twee winstpunten per proef heb gehaald, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten....

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:22

Maar dat is het probleem juist. Als je al de heletijd in de L2 bovenin heb gezeten met de punten en prijzen, komt het moment dat je echt over moet. Daarnaast heb ik van horen en zeggen meegekregen, dat je als je een niveau hoger start, ongeveer 10 punten minder krijgt dan de vorige klasse waarin je bent gestart.. Behalve uitzonderingen meegeteld. Hoedanook, dan zit ik toch redelijk op mijn niveau nu.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:27

Mijn laatste wedstrijd L2 reed ik 196 + 201 , twee weken laten tijdens mijn eerste M1 start reed ik 183 + 180. Beide bij juryleden die IMO "correct" naar de klasse jureerden Lachen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:36

Ziolette schreef:
Ik heb half november de overstap gemaakt van het L2 naar het M1 en ik vind het maar een vage klasse qua jurering. Ik heb bijvoorbeeld in 5 proeven qua gevoel hetzelfde neergezet, scores 172, 207 en 205, 180 en 186, erg apart zullen we maar zeggen Haha!. Jury 1 kon ik nog niet qua beoordelen , jury 2 stond bekend als erg soepel en jury 3 stond bekend als erg streng (ze deelde die dag over 18 proeven maar 4 wps uit en ik kan niet zeggen dat de rest ruk reed ).

Ik mag nu naar de M2, maar daar zie ik meer tegenop dan tegen de overstap L2->M1. Die vond ik op zich wel mee vallen. Ik reed in het L2 dik mijn punten en de eerste wedstrijd M1, reed ik gelijk winst. Daarna even een dipje gehad en nu gaat het weer beter Lachen.

Ik kan me hier alleen maar bij aan sluiten. Vindt van een heleboel combinaties dat ze veel te gauw over stappen. Maar dat is mijn mening!
Als je nog geen behoorlijk SB kan rijden moet je niet over stappen. Net zo goed als dat je oprichting in de M hoger moet zijn dan in de L. Train verder voor je over gaat.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:39

Ben ik dan enige die het wel tegenviel in de M1? En ik ben niet te snel overgegaan...de L2 deden we met twee vingers in de neus op een gegeven moment steeds twee winstpunten, of zelfs drie en steeds eerste.
Ik vond het lastige ook niet zo zeer de oefeningen an sich....maar meer de manier waarop de oefeningen aaneengeregen worden.
Ik heb een paard dat een behoorlijk meewerkend voorwerp is. Ik oefen daarom thuis nooit proefjes...want dan heb ik op wedstrijden last van een vooruitdenkend paard.
Mijn paard had echter na twee wedstrijden al het gevoel dat ze op X van alles moest doen en ging dat dan allemaal tegelijk proberen te doen (je weet wel, volte links, volte rechts, halthouden, achterwaarts, aangalopperen...). Ik kon de rust er niet in krijgen. En dat ligt niet aan mij, dat ik zenuwachtig ben (ben ik nl nooit) of andere stress (heb ik ook niet). Het zit echt in mijn paard. (bij de andere paarden heb ik daar nooit last van (gehad)). Bij iedere overgang naar een andere klasse reageerde ze trouwens zo, omdat een proef dan anders verliep dan zij verwacht had. Mijn paard is zo onderdanig en zo geconditioneerd (met alles, niet alleen met rijden) en ze heeft zo'n will te please, dat me dat echt in de weg heeft gezeten in de M1. Meer dan in andere klasses.
Uiteindelijk na een aantal keren doen ging het goed en kwamen de winstpunten ook wel. Maar ik vond de overgang voor mijn paard toch wel lastig en dan zeker vanwege de snelle opeenvolging van oefeningen en allerlei verschillende dingen die je bij X moet doen. Mijn paard heeft nu geleerd te wachten...maar dat heeft heel wat uurtjes gekost.
En daarnaast vind ik het doorzitten in de middendrag enorm lastig. Mijn paard heeft een giga beweging dan en ik ben klein met hele korte benen en wiebel dan alle kanten op. Dat vind ik nog heel moeilijk, om mijn paard dan te volgen. De eerste paar passen lukt wel...maar daarna ben ik het kwijt. Ik probeer het gedoceerd te doen...maar dat lukt niet altijd, gezien de enorme drive die het paard dan heeft. Thuis doe je het dan een paar keer achter elkaar en dan gaat het beter...maar in de proef is het eenmalig. Ik heb daar trouwens wel altijd goede cijfers op gehad (waarschijnlijk vanwege mijn paard), maar voor mezelf voelt het erg ongemakkelijk.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:57

Ziolette schreef:
Mijn laatste wedstrijd L2 reed ik 196 + 201 , twee weken laten tijdens mijn eerste M1 start reed ik 183 + 180. Beide bij juryleden die IMO "correct" naar de klasse jureerden Lachen.

Hm, dan klopt mijn theorie aardig... Als je in een nieuwe klasse meteen winst kunt rijden kun je wel van jezelf zeggen dat je niet te vroeg bent over gegaan toch?

Polly2: Ik denk dat veel paarden wel wat van die "opstartprobleempjes" kennen in het begin van een nieuwe klasse. Volgens mij heeft dat niet zozeer te maken met het niveau maar meer met onwennigheid. Zoals jij ook beschrijft gaat dit vaak na een paar wedstrijden over en komt het helemaal goed met de punten...

Ponyparadijs: Dat ben ik helemaal met je eens. Veel mensen gaan over alleen om te kunnen zeggen dat ze een klasse hoger rijden. Maar die komen zich vanzelf tegen hoor....

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:14

Dit gaat een beetje offtopic omdat het een andere overstap betreft Bloos, maar ik heb nu 11 punten in het M1 en ga dus wel gelijk over naar het M2. Ik verwacht geen winst te rijden bij deze overstap maar ik wil graag wat kms maken juist omdat ik er zo tegen op zie Scheve mond. Ik stond nog ingeschreven voor 3 wedstrijden, 2 in februari en 1 in maart. Deze heb ik om laten zetten van M1 naar M2, daarna las ik voorlopig een break in om door te trainen. Het is allemaal als zo snel gegaan en ik wil nu rustig door trainen tot we voor mijn gevoel echt M2 klaar zijn, door gelijk al een paar keer M2 te starten krijg ik naar mijn idee een beter beeld wat er van me verwacht gaat worden. Ik start geen M2 om M2 te zijn, want M1+11 of M2 zonder winst is IMO allebei M2 startgerechtigd Knipoog.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:23

Ziolette schreef:
Dit gaat een beetje offtopic omdat het een andere overstap betreft Bloos, maar ik heb nu 11 punten in het M1 en ga dus wel gelijk over naar het M2. Ik verwacht geen winst te rijden bij deze overstap maar ik wil graag wat kms maken juist omdat ik er zo tegen op zie Scheve mond. Ik stond nog ingeschreven voor 3 wedstrijden, 2 in februari en 1 in maart. Deze heb ik om laten zetten van M1 naar M2, daarna las ik voorlopig een break in om door te trainen. Het is allemaal als zo snel gegaan en ik wil nu rustig door trainen tot we voor mijn gevoel echt M2 klaar zijn, door gelijk al een paar keer M2 te starten krijg ik naar mijn idee een beter beeld wat er van me verwacht gaat worden. Ik start geen M2 om M2 te zijn, want M1+11 of M2 zonder winst is IMO allebei M2 startgerechtigd Knipoog.

Ik zei ook veel en niet alle... Knipoog
Vind jouw manier ook een goede... Ik bedoelde meer de mensen die iedere week op wedstrijd gaan om op den duur door net genoeg puntjes te sprokkelen een keer (succesloos) Z worden en zich dan trots Z ruiter noemen. Je kent ze vast wel....

Ik denk dat iedere overstap meevalt als je eerlijk bent tegenover jezelf. Dan bedoel ik niet dat je meteen in de punten rijdt misschien maar het is toch ook niet zo heel erg als je de eerste paar keren wat minder scoort?

Bovendien, het blijft hobby.... Wat hangt er nou vanaf?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:07

intersant om dit te lezen, mag nu M starten met mn merrie.
Haar sluitingen worden steeds beter evenals de schouderbinnenwaarts.

alleen achterwaarts i nog moeizaam.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:15

een uitleg erbij ?

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:19

Miriam schreef:
Ik denk dat iedere overstap meevalt als je eerlijk bent tegenover jezelf. Dan bedoel ik niet dat je meteen in de punten rijdt misschien maar het is toch ook niet zo heel erg als je de eerste paar keren wat minder scoort?

Ligt aan je instelling Haha!

Ik ben in november uit de B gekomen met meerdere keren 203. Dacht: Oh, de L1 is peace of cake. Tja, en ik zit steeds rond de 185 punten en ik vind het echt niet leuk Bloos Wil wel weer eens voorbij de 65% grens eigenlijk Bloos

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:26

Dat kan ik me voorstellen Urielle,
ben iemand die wel redelijk weet wat ik kan rijden, zeker in het B en L, M moeten we maar eens gaan bekijken.

Ik rijd niet voor de 180 punten, eerder voor 190 en hoger. want ikb weet dat we dat kunnen!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:27

tjah het enige er zit dan schouderbinnenwaarts bij zit i.p.v wijken. Mij lijkt hijj ook zeker niet moeilijk te rijden Lachen

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 10:54

Wat ook wel prettig is, geen halsstrekken meer, hij strekt wel, maar niet de neus eruit, een 4 of 5 dus......
Ik zal wrs nooit echt hoge ogen gooien, zo rond de 185 ben ik zeer tevreden, daar is het het paard niet naar, heeft toch de beperkingen van het barokke spaanse ras, korte nek, geen lengtebuiging, korte verheven gangen, maar zie wel vooruitgang, zelf met middendraf, wat eerst een vreselijk gekrabbel was, komt er al heel voorzichtig wat meer ruimte aan de voorkant.
Misschien als het heel goed gaat samen dat ik wat mazzel heb met verzameling, dat is dan weer een sterk punt in zijn voordeel.......

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:58

elk paard heeft zn voor en nadeel Knipoog

die van mij kan ok niet wapperen met de voorbeen.
maar kan dan wel weer enorm halsstrekken, eigenlijk altijd 8-en voor gehad, dus die zalk wel gaan missen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:19

Urielle schreef:
Miriam schreef:

Ligt aan je instelling Haha!

Ik ben in november uit de B gekomen met meerdere keren 203. Dacht: Oh, de L1 is peace of cake. Tja, en ik zit steeds rond de 185 punten en ik vind het echt niet leuk Bloos Wil wel weer eens voorbij de 65% grens eigenlijk Bloos

Wat ik bedoel met eerlijk zijn tegen jezelf is dat je niet niet meer verwacht dan realistisch is...

Met mijn L paard ben ik bv pas tevreden als ik boven de 200 scoor, met mijn ZZ-L paard ben ik dolblij met 60%. Omdat heel veel meer gewoon niet realistisch is.

Ben ik daardoor minder ambitieus? Nee hoor, maar paardrijden is wel mijn hobby.. Als ik iedere keer nette punten haal en toch gefrustreerd naar huis ga kan ik beter gaan punniken...

Tegenwoordig zie ik iets te veel mensen die B of L rijden, zichzelf "dressuurruiter" noemen, en veel te veel waarden hechten aan dat proefje op zondag. Resultaat, ruiter wordt veel te gespannen, komt het paard niet ten goede en de punten vallen tegen.... Als je er wat "luchtiger" tegenaan kijkt rijd je vaak veel lekkerder en is het resultaat ook veel beter.