Nieuwsgierig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Nieuwsgierig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 14:47

Hey iedereen,

ik heb een 5 jarig vreselijk nieuwsgierig paard. En vooral in de wds heb ik hier problemen mee. Paardje wil gewoon graag alles zien en dat is dus vooral lastig als ze daarvoor haar hoofd moet draaien of omhoog moet doen om het te kunnen zien.

gister ook, was een rijbak met lage muur als afzetting met een gang er naast die naar de kantine liep. Dus iedereen die van de kantine afkwam of er naar toe moest liep langs de bak. Nou kwamen er mensen van achteren, en mijn paard hoord dus geluid en kijkt achterom om te zien wat het is. Ze loopt dan wel gewoon verder maar ja de aanleuning is dan even ver te zoeken, wat weer in lagere punten resulteerd aangezien de jury dit ziet als protest van het paard, wat het overigens niet is want als ze het eenmaal gezien heeft heb ik haar binnen twee tellen weer terug nageeflijk en hoef ook niet met haar te vechten hiervoor. Ze loopt verder ook gewoon heel ontspannen, tot ze weer iets nieuws intressants hoort en dan moet ze weer even twee tellen kijken en dan ist weer over.

Thuis doet ze dit ook, maar wij zitten best rustig dus daar valt het dan niet zo op.
Ik vind het moeilijk om dit gedrag af te straffen omdat ze het niet doet om onder het werk uit te komen ofzo, het zit meer in haar karakter om graag alles te weten en in de gaten te houden.

Ik weet dat veel mensen als tip zullen geven, ga vaak ergens anders oefenen, en vaak op wds maar ik probeer zeker 2x in de maand op wds te gaan en rijd door de week ook al regelmatig op ander terrein, maar het baat niet echt zeg maar Tong uitsteken
dus wie heeft er nog een andere tip dan dit om mijn nieuwsgierig aapje wat minder nieuwsgierig te maken.

lindenhofje

Re: Nieuwsgierig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:53

Ben inderdaad benieuwd of iemand een goede tip heeft.
Mijn paardje is inmiddels 16 en doet dit nog steeds. Heb het er nooit uit kunnen krijgen. Hij wil altijd alles zien !!
Hij is ook niet bang, hij is gewoon Aagje.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:57

Ik zet hier ook even een stipje, heb er precies zo 1 hier staan, deze is inmiddels al 18. Wil altijd alles zien en meekrijgen, ook wanneer hij gewoon op de spuitplaats staat of wanneer ik met 'm aan de hand loop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:13

beter ana het werk zetten, als ze echt met haar hoofd bij jou is en dus geconcentreerd werkt, kijken ze niet meer naar andere dingen. Ik heb er ook zo een.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:13

Precies, je paard beter aan het werk zetten en dan heb ik het niet over om steeds het zelfde 'rondje' te rijden, maar zorgen dat je haar bezig houd met verschillende oefeningen/overgangen e.d. Op die manier zorg je ervoor dat ze geconcentreerd met jou bezig blijft i.p.v. met andere dingen om haar heen. Succes!

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:06

Ik heb ook een pony die echt alles wilt zien, ze is niet bang ofzoo maar ze wilt gewoon alles in de gaten houden, Ik heb de oplossing bij mijn pony: je moet consuquent blijven en zeker in het begin van het rijden, als die iets doet wat jij niet wil, blijf doorgaan tot die het wel doet (de les bijv:) dan merk je dat die later veel makkelijker is en hem aan het werk zetten, en niet denken van ow.. als die dadelijk niet gaat vervelen, Ik hoop dat je hier iets aan heb, bij mijn pony helpt het Knipoog

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 14:14

bedankt voor de tips, Ik zal zeker proberen mijn paard "nog" meer aan het werk te zetten (voor mijn gevoel deed ik dat al, maar blijkbaar dan niet genoeg)

Maar hoe los ik dit op op wedstrijd? Want dan kan ik toch niet ineens midden in de proef iets anders gaan doen dan gevraagd om haar weer op mij te vestigen. Bvb extra been geven helpt niet dus hoe maak ik haar in de proef duidelijk dat ze haar aandacht bij mij moet houden en niet bij dat hele intressante geluidje

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:15

Bij mij is het zo consuquent zijn door: goed been geven, misschien teugels wat korter? Ik kan hier niet echt antwoord op geven , wwant elke pony/paard is anders;) Heb je geen foto ofzo??

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 15:18

Hoe bedoel je foto? in mijn profiel staan foto's van het paard (de KWPN) maar heb geen foto''s van de de momenten dat ze afgeleid is

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:21

Ik kan het eigenlijk niet echt uitleggen, ja wat hierboven staat natuurlijk Nog veel succes!!! Bloos Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:46

MoonenL schreef:
Maar hoe los ik dit op op wedstrijd? Want dan kan ik toch niet ineens midden in de proef iets anders gaan doen dan gevraagd om haar weer op mij te vestigen. Bvb extra been geven helpt niet dus hoe maak ik haar in de proef duidelijk dat ze haar aandacht bij mij moet houden en niet bij dat hele intressante geluidje

steeds weer met minimale halve ophoudingen haar aandacht bij jou krijgen. Als ze afgeleid is ben je al te laat, ze moet zo geconcentreerd zijn dat ze dat geluid niet eens hoort.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:46

bedankt voor de tip, ga ik eens proberen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:58

Ik wilde nog even melden dat de tips van iedereen hier toch wel geholpen hebben - laatste wedstrijd ging een heel stuk beter en dat merk je dus in de scores danku Lachen

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:26

Hartstikke mooi! Lachen Heel veel succes nog met je komende wedstrijden!

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 07:55

Ja succes!!

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:40

mijn paardje doet het ook maar kan het niet verhelpen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 09:22

*****foutje

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:22

Nou die van mij is nu drie en die neem ik wekelijks ergens mee naartoe. Ze vindt alles leuk en wil weten wat er rondom haar allemaal gebeurd. Er is natuurlijk niks zo raar dat als je in een bak loopt en je ziet geen ander paard, maar je hoort hem wel.

Hopelijk gaat het minder worden. Echt aan het werk zetten is in de B natuurlijk wel een beetje een probleem. Het begint bij mij al als we het terrein opkomen. Mevrouw staat gewoon te springen in de trailer. We moeten haar met z'n drieen opzadelen en dan erop. Lopen en lopen, dat blijft ze doen. En niet moe te krijgen.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:47

Ik ken het probleem,heb er 1tje van nu 7 en die is ook zo vreselijk nieuwsgierig.Ik laat hem altijd eerst een rondje kijken,wel in draf.Maar daarna moet z'n koppie erbij,wil hij kijken dan drijf ik hem heel erg naar m'n hand toe,zodat hij goed voor me blijft en tussen me in zeg maar.Soms helpt het ook om ze sb ervoor te zetten of de stelling de andere kant op.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:39

In je werk super veel afwisselen. 4 stappen draf, dan 2 stap, weer paar passen draf en dan galop. Probeer maar eens op een lange zijde 4 overgangen en tempowisselingen te rijden.
Doe dus echt heel veel en super kort afwisselend op elkaar. Hiermee breng je de aandacht van je paard naar jou en niet naar zijn/haar omgeving. Je moet dus dingen gaan doen waardoor je paard zijn/haar aandacht op jou richt en daar ook blijft. Jij moet interessanter worden dan je omgeving.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:16

Maar mijn paard is niet kijkerig. Ze loopt ook overal langs. Ze vindt het ergens anders alleen ontzettend leuk, waardoor het een soort bommetje wordt Huilen

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:13

Kijkerig bestaat in vele vormen. Kijkerig van angst of kijkerig van speligheid en nieuwsgierigheid zijn grote verschillen.
Wanneer een paard hetgeen wat ie hoort belangrijker vind dan jou, dan gaat ie kijken, dit is kijkerig op nieuwsgierige wijze, dus je moet er alles op alles zetten om gelijk op het moment, of eigenlijk al voor het moment interessanter te zijn dan hetgeen wat ie hoort en wat ie wilt zien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:23

zorgen dat hij/zij ecfht zijn aandacht op jou gericht heeft blijft een kunst, maar daardoor worden ze wel minder kijkerig...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:54

Elisa2 schreef:
Ik ken het probleem,heb er 1tje van nu 7 en die is ook zo vreselijk nieuwsgierig.Ik laat hem altijd eerst een rondje kijken,wel in draf.Maar daarna moet z'n koppie erbij,wil hij kijken dan drijf ik hem heel erg naar m'n hand toe,zodat hij goed voor me blijft en tussen me in zeg maar.Soms helpt het ook om ze sb ervoor te zetten of de stelling de andere kant op.

Met name jou laatste zin over het contastelling vragen werkt voor mij ook altijd heel goed. Dit hoeft niet eens een overdreven stelling te zijn, maar wel zò, dat zijn blikveld net van het interessante object wordt afgewend.
Daarnaast het bezighouden, hoewel dit vnl op trainingen zal slaan. In je proef kun je moeilijk een SB of andere oefening uitvoeren daar waar het niet gevraagd wordt.

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 00:03

Mijn shet wil ook alles zien. Heb het ook het zelfde met geluiden. Tijdens de verbouwing van de manege zat hij met zijn neus tegen de radio te duwen die dan goed hard aan staat. En van die luchtdruk spijkerpistolen en boormachines en slijptollen viel bij hem ook goed in de smaak. Hij vind gewoon alles interesant in de omgeving inclusief alle herrie van de verbouwing.

Sluit mij dus ook aan met een nieuwschierige pony.