Als eerste starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Als eerste starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 11:37

Ik heb zelf een enorme hekel aan als eerste starten omdat ik het idee heb dat de eerste altijd lager gepunt wordt omdat de jury de rest van het deelnemersveld niet kent. Hebben jullie dit nou ook of is het gewoon een vooroordeel van mijn kant.

ikke20

Re: Als eerste starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:37

ik vind het heerlijk om als eerste te starten. je kan gewoon op tijd starten loopt niet in en je bent lekker op tijd klaar. kwa punten vind ik het niet uitmaken

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:12

Het is wel waar.. meestal begint de jury niet gelijk met hoge punten omdat je op een gegeven moment geen hogere punten meer kan geven voor iemand die echt beter is.. Stel je geeft nummer 1 hoge punten.. Daarna komt iemand die nog beter is, daarna nog een die iets beter is.. Straks gaat iedereen met 210 of meer punten naar huis!!!:O dus ja.. is idd waar.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:16

Nee, ik vind het niet vervelend of erg. Heb er ook nog nooit last van gehad dat je er lagere punten door krijgt. IMO punt een jurylid gewoon naar wat hij ziet en gaat hierbij niet ervan uit van owww wat zou ik straks toch te zien krijgen. Als je goede oefeningen rijd, dan krijg je, ook als je als eerste start gewoon mooie punten.

Uletta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:18

ik vindt het ook inderdaad vervelend om als eerste te moeten starten. Niet dat het vaak gebeurt maar ik moet rekening houden met mijn moeder omdat we wel 10 combinaties tussen ons moet zitten. Daarom moet ik ook best vaak als 1e of als 2e starten. En ben het ook eens dat de jury's dan wat minder hoog jureren.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:19

Daar heb ik nou helemaal geen last van. het maakt mij dus echt niet uit of ik als eerste of als laatste moet starten. (hoewel ik liever als laatste start, dan hoef je niet zo lang te wachten op de prijsuitreiking. Vork)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:19

Ik vindt het niet vervelend hoor. Als jij een onderdeel voor een 7 rijdt behoor je ook een 7 te krijgen. Heel simpel.

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:20

Ik denk niet dat het iets uitmaakt of dat je als eerste begint Knipoog Alleen als je als 1e moet beginnen moet je wel lang op de prijsuitreiking wachten Clown

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:20

ik heb mijn allereeste wedstrijd als eerste moeten starten, had niet het idee dat ik daardoor lagere punten kreeg. Ik heb daarna die punten niet meer kunnen evenaren, terwijl ik toch wel eens beter heb gereden. Ik denk niet dat het een nadeel is. Ik vind het juist een nadeel als ik als laatst moet, als er dan al heel veel goede combinaties zijn geweest, heb ik het idee dat dat lat dan hoger ligt voor een winstpunt..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:24

OemmiejO schreef:
Daar heb ik nou helemaal geen last van. het maakt mij dus echt niet uit of ik als eerste of als laatste moet starten. (hoewel ik liever als laatste start, dan hoef je niet zo lang te wachten op de prijsuitreiking. Vork)

Haha en om precies die reden start ik liever als eerste. Dan kan ik tenminste op mn gemakkie mijn paard naar huis brengen en dan zelf teruggaan voor de prijsuitreiking.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:25

Ik moet 4 uur op de prijsuitreiking wachten, maar ja wedstrijd is op stal dus paard staat dan weer rustig op stal

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:27

Ik start thuis het liefst als eerste ( en dat gebeurt dus ook altijd, aangezien ik zelf wedstrijdsecretaris ben ). Dan ben ik lekker snel weer klaar, en kan ik weer gaan helpen met het concours. Ergens anders maakt het me niet zoveel uit, als het maar niet net zo uit komt dat ik net niet genoeg tijd heb om mijn paard naar huis te brengen. Ik vind het altijd zo zonde als ze lang op de trailer moeten staan, dan rijd ik liever een keer op en neer.
Kwa punten kan het me niks schelen, als je goed rijdt, krijg je je punten toch wel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:45

Ergens is het gevoelsmatig wel logisch wat chaddie zegt.
Maar het is echt onzin als juryleden dat doen! Ze moeten elke proef op zich bekijken en de onderdelen scoren voor wat ze waard zijn en niet minder punten geven omdat er misschien iemand anders beter is.
Ik denk dat een goede jury ook wel ziet wat een oefening waard is..

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:01

Ik denk dat het niet (veel) uitmaakt of je nou als 1e of laatste start Knipoog
Als je goed rijd krijg je je punten wel Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:41

Ik vind het echt verschrikkelijk om als eerste te starten! Nagelbijten / Gniffelen
Start veel liever als laatste. Als eerste ben je toch degene die de eerste punten neerzet.
En verder ben ik ook liever als laatste omdat ik dan snel mijn punten op kan halen en naar huis.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:51

Ik heb af en toe het idee dat het eerder andersom is... Ik start zelf niet, maar schrijf regelmatig. Moest eens een z-proef schrijven. Alle ruiters reden niet recht op C af. Kon merken aan het jurylid dat die er op een gegeven moment wel genoeg van had. Die heeft dan namate de eersten geweest waren, ook strenger hierop gepunt. Nadeling voor de laatste, maar goed, als z-ruiter moet je toch wel een recht lijntje kunnen rijden Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:00

In de magazine 'queste' heeft er in 2006 een artikel gegaan over de 'nadelen' van jurysporten. Eén van die nadelen was wel degelijk dat de laaste voordelen had tenopzichte van de eerste. Er is een soort 'rang-orde'-effect, waardoor juryleden in het begin van de wedstrijd, zonder zich hiervan bewust te zijn, conservatief zijn bij het geven van punten. Degene die later komen krijgen beduidend hogere punten. (Dit is trouwens geen veronderstelling, hier is wel degelijk onderzoek naar gedaan)

Ik heb het artikel op mijn pc staan, in PDF-formaat. Als iemand enig idee heeft hoe ik het hier kan plaatsen: vertel het me gerust! (of als het te moeilijk is voor mij: ik wil het gerust via mail verzenden)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:03

Ik kan spreken vanuit zowel de ruiter- als de jurykant en ik durf wel te zeggen dat het niet uitmaakt! Bij mij niet in ieder geval, ben net zo makkelijk eerste geworden terwijl ik als eerste gestart ben als laatste geworden terwijl ik als laatste gestart ben.

Als ik aan het jureren ben en de eerste rijdt een steengoeie proef word ik daar alleen maar blij van! Denk je echt dat een jury voorzichtig gaat punten omdat anders straks iedereen in de 210 zit??? Geen hond die daarbij stil staat.

Wat Tantjeuh zegt zit wel een beetje een kern van waarheid in, maar in mijn geval dan eerder andersom. Zie ik een onderdeel wat continu verkeerd wordt uitgevoerd en dan is er eindelijk één die m super uitvoert, wordt ie ook goed beloond!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:10

daffodil schreef:
Ik kan spreken vanuit zowel de ruiter- als de jurykant en ik durf wel te zeggen dat het niet uitmaakt! Bij mij niet in ieder geval, ben net zo makkelijk eerste geworden terwijl ik als eerste gestart ben als laatste geworden terwijl ik als laatste gestart ben.

Als ik aan het jureren ben en de eerste rijdt een steengoeie proef word ik daar alleen maar blij van! Denk je echt dat een jury voorzichtig gaat punten omdat anders straks iedereen in de 210 zit??? Geen hond die daarbij stil staat.

Wat Tantjeuh zegt zit wel een beetje een kern van waarheid in, maar in mijn geval dan eerder andersom. Zie ik een onderdeel wat continu verkeerd wordt uitgevoerd en dan is er eindelijk één die m super uitvoert, wordt ie ook goed beloond!

Tuurlijk is het niet zo dat de slechtste ruiter eerste gaat worden als hij laatste is kunnen starten. Of dat de beste ruiter uit de hoog geen punten krijgt omdat hij als eerste start. Het zijn geen IMMENS grote verschillen, maar het kan wel beduidend een aantal plaatsen kosten als er een aantal ruiters zijn die aan elkaar gewaagd zijn. (als bv iemand eigenlijk net zo goed heeft gereden als jou, heel vergelijkbaar, en eigenlijk wel dezelfde punten zou verdient hebben op het geheel... Dan zal het eerste rijden tegenover het laatste rijden misschien een verschil zijn van 190 tegen 195, of 175 tegen 180 of.........)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:00

Ben het met TS eens. Ik heb er ook een hekel aan om als (een van de ) eerste te starten. En ik heb er meerdere redenen voor:

- Het is idd vaak zo dat de jury wat lagere punten geeft omdat ze het niveau nog niet kunnen inschatten van de anderen.
- Je moet langer wachten op de punten
- Je weet niet waar de jury op let

Dus nee, laat mij maar lekker vlak na een jurypauze, of als een van de laatsten starten Knipoog

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:02

dat maakt mij lekker helemaal niets uit.... liever eerst... ligt de bak nog goed Haha!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:19

Het maakt mij echt niks uit. Als je goed rijdt, kunnen ze toch niet om je heen. Of je nu als eerste start of niet Lachen

Aranel: weet jij dan wel waar de jury op let als je als laatste moet starten?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:27

Ik denk op netjes de baan door sturen met een fijn aan de hulpen staand paard Clown

Ik zou ook liever niet als eerste starten, liever als laatste ivm het kortere wachten.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:36

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:37

Sizzy schreef:
Het maakt mij echt niks uit. Als je goed rijdt, kunnen ze toch niet om je heen. Of je nu als eerste start of niet Lachen

Aranel: weet jij dan wel waar de jury op let als je als laatste moet starten?

Ja, maar dat is natuurlijk alleen het geval als de punten tussendoor worden gezegd. Dit heb ik wel eens meegemaakt Lachen