Wat doe jij voor een wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Wat doe jij voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:36

Hoi,
Ik vroeg me af, hoe bereid jij je wedstrijd voor? Oefen je en hoeveel? Wanneer begin je met knotten, en wat en hoe poets je je paard allemaal? Wat neem je allemaal mee enz.
Groetjes Chantal Haha!

ikke20

Re: Wat doe jij voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:40

ik oefen altijd rij 2 x per week dressuurmatig en dan 1 of 2 keer buitenrit(mn paard is pas 4) avond voor wedstijd doe ik wassen zn staart. en zn benen. (moet meestal sochtends vroeg starten) zn staart dan anti klit erin en in vlechten en dan samen in 1 grote vlecht. dan sochtends vlechten eruit uitpluizen en weer anti klit erin. dan in 1 grote vlecht en bandage omheen voor op de trailer. dan de manen vlechten. en dan goed poetsen.
wat ik meenmeen: 2 uitrijdekens mn zadel hoofdstel extra hoofdstel longeerlijn zweepje extra halster.
wit dekje en dan nog kleren voor mezelf.en een bakje met musli of brok(als beloning als hij gelopen heeft en terug staat op de trailer) verder goede berg hooi voor in de trailer. dat was het wel zo ongeveer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:13

Ik oefen niet speciaal. Ik rijd menwedstrijden en het was al weer een maand terug dat m'n pony voor het eerst voor de wagen gestaan had, ben wel ohz lekker aan het rijden geweest.

Ik knot ook niet, enkel de boel netjes uitkammen, startje wassen, voetjes uitspoelen en dan schoonhouden.

Ik neem ook niet extreem veel mee, tuig, kar, zweep, witte broek, zwart jasje, hoedje, voorschort, poetstas, papieren en m'n pony.

Ik maak me niet al te druk, gewoon lekker rijden en ik zie wel hoe het gaat Lachen. Afgelopen weekeind ging het lekker, 2x 1e met 2x 195 punten Lachen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:17

Ik doe er nooit zoveel aan. Bloos Ik train hetzelfde als wanneer ik niet op wedstrijd ga, dus ik ga soms ook de dag voor de wedstrijd gewoon buitenrijden. Verder knot ik altijd op de dag zelf omdat het anders niet netjes blijft zitten. En in de zomer was ik de staart van mijn paard en de beentjes (en soms helemaal als ik de tijd heb Vork). In de winter pluis ik de staart goed uit, zonder te wassen.

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:50

Ik rijd de dag voor een wedstrijd niet zo heel lang. Als ze lekker ontspannen lopen vind ik het meestal wel prima.Ik rijd dan wel overgangen. Ja en natuurlijk wassen.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:11

Ik rij meestal zo'n 4 keer in de week, maar omdat mijn pony nu dragend is soms iets minder. de dag van tevoren longeer ik haar lekker gewoon aan de losse lijn zegmaar. Dat ze haar energie een beetje kwijt is. Maar soms rij iik ook gewoon nog lekker ontspannen van te voren. Ik doe altijd de avond van te voren vlechten wassen poetsen en al mijn spullen in de vrachtwagen leggen. Als ik spring wedstrijd heb en ik heb geen zin om te vlechten (want in de L zijn er toch geen stijlpunten meer! *LOL*) dan trek ik ze gewoon een beetje extra dat ze de dag van tevoren wel netjes mooi recht hangen.
Op wedstrijd neem ik gewoon vanalles mee. Met een cross ook altijd brokken en water zweetmes sponzen enz. En gewoon natuurlijk altijd mijn zadel, hoofdstel, cap, zweep, peesjes, bodyprotector (als ik springen heb) extra elastiekjes, glans spray enz.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:05

Ik oefen ook niet echt eigenlijk. Soms rij ik mijn proef nog even een keer van te voren, maar meestal ken ik die al wel redelijk aangezien ik die dan de maand ervoor ook al gereden heb. Met vlechten ligt het er een beetje aan hoelaat ik moet starten, als ik sochtends moet starten vlecht ik meestal de avond ervoor al en als ik wat later op de dag moet starten vlecht ik hem gewoon voordat we weg gaan. Ik poets hem gewoon uitgebreid en was altijd zijn benen aangezien hij 3 witte benen heeft die altijd zowat geel zijn Clown

Op wedstrijd neem ik ook vanalles mee, gewoon alles wat ik nodig heb voor het rijden Lachen

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:14

ik oefen eigelijk nooit m`n proef.
doe wel gewoon zo veel mogelijk dressuur training maar doe de laatste tijd ook regelmatig logeren
en de dag voor wedstrijd is bij ons standaard logeren met slofje.

verder doe ik 9 van de 10 keer savonds vlechten en zijn staart.en zijn witten voeten doe ik een dag van tevoren en dan antiklit er op spuiten en als hij de andere ochtend weer vies zijn gewoon borstel er over en klaar is kees.

verder de spullen de dag van tevoor in de auto leggen en bit in de wasbak/teiltje met kookent water en aantal schepjes suiker er in en voor hij de andere dag zijn bit in krijgt een suikerklonte of een appeltje voor t mooie witte schuim

verder tja doe ik er eigelijk niet veel aan Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:23

Ik zorg dat mijn paard zaterdags nog goed hard gewerkt heeft en iig flink afgelongeerd of losgezet zodat ik zeker weet dat alle spatjes eraf zijn Knipoog
Afhankelijk van de starttijd was en vlecht ik 's avonds van te voren of 's ochtends vroeg. Na het wassen flink glansspray erop en cowboy magic in zijn staart. Tuig poetsen en in de auto, schoenen en gaithers met schoensmeer inwrijven. 's Ochtends die laatste uitpoetsen en mee in de auto. Verder probeer ik alles zoveel mogelijk klaar te leggen al in de auto.
Voor speciale wedstrijden was ik 's ochtends zijn voeten nog een keer en doe er transparante hoeflak op.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:26

Ik doe eigenlijk niet veel anders als anders.
Voor mijn paarden heb ik een trainingsschema waar ik me over het algemeen altijd aan houd.
In dit schema is al rekening gehouden met evt. wedstrijden in het weekend.
Dus daar verander ik niets aan.

Vlechten, poetsen, wagen inladen etc. doe ik een dag van tevoren.
Ik wil op de dag zelf altijd lekker op tijd weg kunnen gaan zonder stress of gehaast. Knipoog

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:17

ik rijd ook gewoon net zo als normaal Tong uitsteken

en vlechten en poetsen enzo ligt eraan hoelaat ik moet starten op die dag.
net zo als morgen moet ik om half 1 weg thuis
dan doe ik alleen een dag vantevoren invlechten en de rest doe ik op de dag zelf Knipoog

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:46

Trainen net zo als normaal ik oefen soms alleen het proefje erbij en vaak de dag voor de wedstrijd longeren we hem. dan loopt hij vaakbeter. en we wassen hem dan ook.

ik ben ong 3 kwartier/een half uur voordat we weg moeten bij m'n pony dan ga ik hem poetsen, zoals altijd en nog met een "bontje" zodat hij goed glimt. Dan doe ik een hengsten vlecht in z'n manen (heb een haflinger) staart laat ik los. dat legen we m'n rij spllen in de auto en een emmer voor water en soms ook nog een paar borstel en een paar extra stiekjes (voor als er 1 los gaat)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:37

Trainen hetzelfde als anders, zaterdag nog wel goed doortrainen dat ze zeker los zijn en luisteren op concours.. (vrijdag al rustdag)
En ze dan wassen en stallen GOED propermaken, om dan de volgende dag tot conclusie te komen dat er op elk paard een gigantische PLEK staat, omdat ze weer NET daar moesten gaan liggen waar ze gemest hadden! grrr

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:15

Voordat ik een wedstrijd heb.
Ga ik die ochtend vroeg de knotten doen.
Ik oefen de proef 1, 2 of 3 keer.
en probeer relaxt te zijn. Soms kijk ik naar andere ruiters om te kijken of ik er wat aan heb Lachen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 08:42

Ik ga niet een dag van te voren nog keihard trainen, als het dan nog niet lukt,krijg je het er in 1 dag toch niet meer in. Ik probeer iets leuks te doen: naar buiten, los springen, of wat basiswerk. Verder ligt het aan het tijdschema op de concoursdag. Als ik pas s middags weg moet,doe ik (behalve de staart wassen en mn spullen in orde maken) de dag ervoor niet zo veel. Vlechten doe ik altijd net voor vertrek,ook al is het om 6uur s ochtends.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 08:45

Avond voor, of gewoon op de dag van de wedstrijd staart wassen, voetjes wassen, knotten maken, poetsen, spullen in de auto leggen enzo Clown En qua trainen pas ik niks aan, heb regelmatig dat ik op zaterdag moet starten, en dan ga ik vrijdag gewoon naar de springles toe Ja

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:00

training is ipc gewoon het zelfde, alleen als er een nieuw proefje komt word die een paar keer geoefend.
Het paard wat ik uitbreng is zwart, maar door de stof toch ook wel eens redelijk grijs, dus als het nodig is mag hij in bad.
En de rest doe ik de dag van de wedstrijd zelf.
Beentjes worden trouwens ook op de dag van de wedstrijd gewassen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:37

Ik rijd aangespannen wedstrijden.
De dag voor de wedstrijd nog licht longeerwerk. Hierna een complete wasbeurt, alles wordt gewassen behalve de manen. Equistar in de staart, en als ze allemaal gewassen (gaan er een stuk of 3 mee) begin ik met de eerste te vlechten.
's Morgens voor de wedstrijd vlechtjes opknotten, en wol in de knotjes. Staart uitborstelen en bij de smeerlappen opbinden, dekens op en transportbeschermers aan.

Het tuig doen we 1 of 2 dagen voor de wedstrijd (afhankelijk van de hoeveelheid tijd) onder handen nemen. Dat wil zeggen, al het koper poetsen. Direct na de wedstrijd, nog op het terrein, wordt namelijk het leer al zuiver gemaakt en opgepoetst, dus dat is dan al klaar. Ons wedstrijdtuig wordt enkel voor de wedstrijd gebruikt en niet voor training. Knipoog

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:50

Ik was mijn paard eigenlijk iedere ochtend voor de wedstrijd (M1 is vaak later op de dag en anders vraag ik daar om), aangezien ik een bonte heb, moet het bijna wel, vooral omdat ze, hoe schoon haar stal ook is, zichzelf altijd weer vreselijk smerig maakt.
Knotten dus ook diezelfde dag. Ik ben die dag zelf eigenlijk best wel gestresst, hou ik altijd Knipoog
Met wassen en knotten ben ik zeker wel 2 uur mee bezig, ik ben echt een Pietje Precies, ieder nog vies vlekje wordt nog eens extra onder handen genomen met talkpoeder.

Wat ik meeneem, is eerlijk gezegd best veel, het is ook altijd weer een erge zooi in onze auto. Zadel, dekje, hoofdstel, peesbeschermers en springschoenen, 3 zweetdekens en een gewone dikke deken, bak met allerlei troepjes (extra talkpoeder, elastiekjes, kalkoenen, borstels, babyolie, babydoekjes etc), jasje en zo en me cap en zweep. Losrijden doe ik nooit zo lang en opzadelen ben ik (samen met mijn geweldige groom) met 10 minuutjes klaar.

Ik kom net terug van wedstrijd (finale!) en ik kijk nu alweer uit naar de volgende wedstrijd! Haha!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:01

Ik begin altijd volle moed aan een poetsbeurt, om hem te laten glanzen, maar dat geef ik meestal snel op. Ik schrob verder zijn hoeven schoon, en was zijn benen. Staart gaat in de antiklit of sopje. Daarna in een vlecht en de knotjes doet mijn schoonzusje. Ik hààt dat werkje en zij is er dol op zodoende. Verder poets ik mijn hoofdstel en tuig. Zorg dat al wat wit hoort te zijn het ook is. Zijn neusje smeer ik in met Purolcreme of babyolie. Poets mijn laarzen en sporenbandjes. Sporen en bit zelf kieper ik in de Steradent. Bij een heel belangrijke wedstrijd vlecht ik de staart ook nog mee in, maar da's nog maar een keer gebeurt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:11

Ik rijd haar 2 tot 3 x in de week dressuurmatig, spring 2 x in de week met haar.
en ga dan nog een x naar buiten, over boomstammetjes heen over de baan rijden etc.

de dag van te voren even snel wassen, soms alleen de benen en staart, soms helemaal..
zorg dat ik op tijd op stal ben, knot dr even (kost misshcien 10 min) pak dr in in de bandges en mevrouw kan de kar op!

tuig doe ik in principe niks aan, zorg dat mn neusriem en bit schoon zijn, voor de rest zien mn hoofdstel en zadel er goed uit en die maak ie sowieso al schoon dus dat doe ik niet speciaal voor concours.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:50

Meestal de dag voor de wedstrijd nog een priveles en ik rij doorgaans een keer extra vrij. Ik was 'm de dag voor de wedstrijd, knip z'n manen bij en was zijn staart.

Op de dag zelf wissel ik shabrakjes om, poets ik, borstel ik de staart uit, hang zijn bit aan mijn hoofdstel en verder wil ik zo min mogelijk hoeven doen. Ik rij ongeveer 20 minuten in.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:01

Ik doen niets anders dan anders, in de training wordt alles meegenomen, ik oefen niet speciaal proefjes alleen wanneer er een onderdeel inzit waar ik ff de kluts bij kwijt zou kunnen raken...
Verder zorg ik dat hij gewassen is en de vlecht maak ik op de dag van de wedstrijd, tuig is altijd netjes en op orde dus ook dat hoef ik niet speciaal schoon te maken. Knipoog

Marikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:39

Ik oefen eigelijk nooit zo heel veel het proefje maar wel aan de teugel enzo Knipoog En ik vlecht als ik s'ochtends moet die avond of middag ervoor in, en als ik smiddags moet vlecht ik s'ochtends in Haha! en ik poets haar heel uitgebreid Clown

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:43

Ik rijd niet anders voor een wedstrijd, rijd gewoon zoals ik altijd al doe.

Het ligt eraan hoe laat ik moet starten wanneer ik was, knip, invlecht enzo maar poetsen doe ik altijd op de dag zelf nog en dan gebruik ik alle schone borstels die ik maar vinden kan Lachen