Paard met goed geheugen, nadelig in de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Paard met goed geheugen, nadelig in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 22:13

Ik oefen thuis nooit een proef, mijn paard is namelijk zo slim om oefeningen te onthouden. Als ik tweemaal op hetzelfde punt een overgang maak, wil ze uitzichzelf de derde keer op dit punt ook weer de overgang maken Tong uitsteken . Klinkt allemaal heel schattig, maar dat is in de proef niet zo handig. Zeker nu we 3 maanden lang dezelfde 2 proefen moeten rijden, weet mijn paard volgens mij de proef gedeeltelijk uit haar hoofd. Met name middendraf vind ze leuk om te doen. Zodra ik de diagonaal op rijd wordt ze sterk, en als ik iets toe geef, dan gooit ze flop,flop,flop haar voorbenen de lucht in en zijn we aan de overkant Slapen . Ziet er altijd specatculair uit, maar dat is het natuurlijk niet, ze wordt sterk van voor, houd haar rug vast en komt van achter niet mee, bovendien heb ik (tijdelijk) geen controle over mijn paard No Cheer .
Veel jury's zien dit niet, en zien alleen die spectaluaire voorbenen maaien, en heb meestal een 7 voor mijn middendraf. Gister had ik een hele fijne jury, ik had een 4 voor mijn middendraf, overigens ook 7's voor andere onderdelen. Hij zag precies dat wat ik hierboven beschreef. Hij gaf als commentaar; wordt loperig, meer vanuit de achterhand. Helemaal mee eens. Maar hoe moet ik dit oefenen? Thuis en op onze eigen vereniging doet ze dit niet, alleen op concours. En om nou met haar te gaan worstelen in een proef vindt ik ook weer zo wat. Tips?

lindake

Re: Paard met goed geheugen, nadelig in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:16

Mss even op concours geen middendraf rijden als het gevraagd wordt, gewoon als training zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:23

marquez1 schreef:
En om nou met haar te gaan worstelen in een proef vindt ik ook weer zo wat. Tips?

Misschien toch een keertje doen zodat ze leert dat dit niet de bedoeling is? Keertje het patroon verbreken, haar even verrassen zodat weer op jouw hulp gaat wachten op concours. Vaak is daarna makkelijker haar op jou te laten letten

Nevada heeft dit ook een tijdje heel erg gedaan, zodra in galop korte diagonaal opkwamen, maakte ze zelf haar eenvoudige wissel, meestal hadden we wel 7 of 8 voor. Toch besloten haar keertje duidelijk te corrigeren, met als gevolg een 3 Clown Maar de keren daarop was de wissel wel van mij, en als ze maar even dacht het initiatief over te nemen, kon haar snel weer bij de les krijgen.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:29

Even niet te veel op de hele diagonaal strekken. Rij weg, neem terug en rij weer weg. De volgende keer ga je juist terug in tempo, of in stap of galop. Een keer halthouden, en vandaar uit strekken, maar ook tussen door een keer wel de hele diagonaal.
Je paard leert dan om te wachten op jou hulp en neemt het niet van je over.
Natuurlijk bedoel ik thuis en niet op wedstrijd, maar dat begreep je denk ik wel?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:32

Ik zou proberen thuis onderdelen uit de proef te oefenen maar dan geen middendraf vragen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 07:59

Ik heb ook zo'n slimmerd. Na de keertwendingen weet hij dat er galop aankomt, dus wordt hij heel heet en wacht op de kleinste verandering van mij om als een idioot in galop aan te springen...
Ik heb echt heel veel 'wachtoefeningen' met hem gereden. In de training bijv. 1 keertwending rijden, daarna overgang naar draf maken en iets heel anders gaan doen. Ik oefen in mijn training zo weinig mogelijk de stukken uit mijn proef achter elkaar. Ik oefen dus wel overgangen stap-galop, maar altijd als ik net uit de draf ben gaan stappen en niet na de uitgestrekte stap of de verzamelde stap. En hij wil ook wel eens automatisch in de travers gaan, als ik een wending uitkom, als hij dat doet in mijn training, dan zet ik hem juist in de schouderbinnenwaarts.
En met de eenvoudige wissels, die hij ook voor mij uit wil lopen, verzamel ik hem terug en op het moment dat hij het overneemt, rijd ik hem juist weer stug door naar voren.
Op deze manier houd ik hem beter bij de les. Dan leert hij wachten op mij en ook in de proef loopt hij dan niet meer zo heel hard zelf na te denken.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 08:52

Het jammere is dat ze het thuis niet doet, dan heeft ze zelf niet zo'n zin om een mooie middendraf te laten zien. Het gevolg is dat ik er dan echt aan moet rijden, en dan wel tot een mooie gedragen middendraf kom, dus ze kan het wel, daarom baal ik ook altijd als een stekker als ze dan op concours op de automatisce piloot gaat lopen rennen. Mi
Misschien moet ik dan toch eens tijdens de proef haar bij me houden op de diagonaal, dan maar een 4 of een 5.

darlingboy85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:58

oh ik had precies hetzelfde met mijn pony, inderdaad met die voorbenen maaien en hij wist precies wanneer de galop kwam, hij was al heet voor dat ik de hulp gaf, heel irritant, hij deed het ook alleen op wedstrijd, heb heel veel oefeningen gereden, maar dat hielp niet echt.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 09:08

Ze doet het trouwens ook thuis als ik het wijken oefen, dan gaan we de a-x-c lijn op en dat voel ik haar links, rechts, links zwalken, zo van welke kant gaan we op, welke kan gaan we op????? Ik probeer het dan heel erg af te wisselen, een keer links, een keer rechtuit, een keer rechts weer andersom, maar blijft een beetje irritant. Gelukkig doet ze dit dan niet op concours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:27

Ik sluit me helemaal aan bij Marije_jiplover
Thuis al steeds de afwisseling rijden
Wijken, niet meer bij de ax lijn, maar vanaf de lange zijde.
Wil een paard een overgang terug maken, maak jij hem juist naar voren enz enz

En misschien kun je eens ergens een onderlinge wedstrijd rijden. Op het moment dat hij dan de regie over wil nemen maak jij dus net een andere overgang Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:30

Wb de middellijn: afwenden, volte draven ipv wijken. Afwenden en meteen halthouden, pasje achterwaarts. Recht voorwaarts draven. Afwenden, pasje terug draven en dan gaan wijken.

En op de diagonaal kun je precies hetzelfde doen. Als je thuis altijd heel veel wisselend werk doet op de diagonaal zullen ze ook op wedstrijd minder snel eigen initiatief nemen, omdat ze hebben leren wachten.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 09:46

dat is wel een goede om de diagonaal op te rijden en dan volstrekt wat anders te gaan doen. Zal het eens proberen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:49

Citaat:
Ik oefen thuis nooit een proef, mijn paard is namelijk zo slim om oefeningen te onthouden.

Hier zeg je dat je thuis nooit een proef oefent, en even later zeg je dat ze het thuis nooit doet, maar dan ga ik er vanuit dat ze het met trainen dus niet doet. Als je nu die proefjes wel thuis ook gaat rijden, dan kun je haar dan toch gaan corrigeren? Dus misschien is het zinvol om de proefjes juist wel thuis te gaan oefenen, zodat je bij het gedeelte waar ze normaal gesproken gaat klieren, iets anders kunt doen om haar weer alert op jouw hulpen te krijgen.
Weet niet of dit zinnig klinkt, maar het leek mij wel een logische oplossing... succes in ieder geval!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 11:51

ik rijd nooit de proef helemaal. Ik oefen wel de oefeningen, wijken, recht over de a-x-c lijn en afgroeten, middendraf over de diagonaal doe ik ook en dan doet ze het niet.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:57

Nou ik heb ook zo'n paard... Thuis de training veranderen helpt niks! Zodra ze de hekjes ziet weet zij genoeg... Ik moet ook keertwendingen en altijd daarna galop... Dus keertwendingen is één en al gedribbel terwijl ze ze perfect kan en ze stapt (thuis!!!) voor een 8. Zodra ik dan mijn been aanleg springt ze met 4 benen tegelijk van de grond en zitten we in (een heftige) galop. Ze gaat dan niet hard, maar word wel veelste druk... Tot het stapgedeelte gaan mijn proeven altijd goed... Dan moet ik stappen en word ze druk omdat de galop komt en dan is het mis!

Moest gister voor de jurycursus een L2 proef doen en daar bleef ze braaf stappen... want tja... Er werd geen verzameling gevraagt (voor de keertwendingen) en ze mocht gewoon vanuit draf aangaloperen!

Echt K*T zulke paardeN!

EDIT: verder is ze wel heeel lief hoor! Pling

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:01

Een kennis van mij heeft een paard die het woord "changement" herkend.
In de Z2 begon de merrie dus al te huppelen en heet te doen tijdens het oplezen van de proef. Uit het hoofd rijden ging ook niet, want de proef kon ze ook al.
Toen heeft de voorlezer het woord een tijd verwisseld voor "aardbei", dat is 3 wedstrijden lang goed gegaan totdat ze ook al begon te stuiteren wanneer ze dat woord hoorde in de proef.

Inmiddels hebben ze de hele fruitmand al gehad Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:05

@ Iorrr: ik heb dus precies hetzelfde als jou meegemaakt. Het probleem is dus, dat je zelf in je proef anders rijdt dan in je training. Je paard is in de proef niet helemaal aan je hulpen en dat kun je echt alleen verbeteren, door in je training toch steeds die stukjes wel op te zoeken, wel eens "te doen alsof" je een proef rijdt en het dan corrigeren.
En anders toch in je proef eens ingrijpen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:05

Cayenne schreef:
Een kennis van mij heeft een paard die het woord "changement" herkend.
In de Z2 begon de merrie dus al te huppelen en heet te doen tijdens het oplezen van de proef. Uit het hoofd rijden ging ook niet, want de proef kon ze ook al.
Toen heeft de voorlezer het woord een tijd verwisseld voor "aardbei", dat is 3 wedstrijden lang goed gegaan totdat ze ook al begon te stuiteren wanneer ze dat woord hoorde in de proef.

Inmiddels hebben ze de hele fruitmand al gehad Haha!

ROFL
Sta je ook raar te kijken als toeschouwer 'aardbei!' *LOL*

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:11

Marije_jiplover schreef:
@ Iorrr: ik heb dus precies hetzelfde als jou meegemaakt. Het probleem is dus, dat je zelf in je proef anders rijdt dan in je training. Je paard is in de proef niet helemaal aan je hulpen en dat kun je echt alleen verbeteren, door in je training toch steeds die stukjes wel op te zoeken, wel eens "te doen alsof" je een proef rijdt en het dan corrigeren.
En anders toch in je proef eens ingrijpen.

Hoe grijp je hierop in dan? Is puur stres vanuit het paardje... Zodra ik begin met vlechten begint zij te scheiten en dat doet ze onder het vlechten zo'n 6 x... In de wagen is het allemaal goed, maar zodra het zadel erop ligt is het weer een bommetje... En ik ben zelf niet zenuwachtig, eerder te nonchalant. Ik vind dressuur helemaal niks aan! Spring veel liever maar ja dressuur hoort erbij he!? Haha!

Maar ze dribbelde gister na afloop van die L2 proef ook wel weer hoor, want dan komt de verzameling ed er weer aan... Ze ontspant alleen als je 'van haar af blijft', dus als ze gewoon lekker laag mag lopen... dat mag in de L2, maar in de Z niet... Dan willen ze oprichting zien en daar gaat het mis... Thuis niet, loopt ze gemakkelijk in oprichting alleen op concours in de ring is het mis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:17

Maar je oefent wel dingen uit de proef. Misschien niet op volgorde, maar dat maakt voor het paard niet uit.
Maar wijken kun je doen vanuit de lange zijde, oefen je toch het wijken, maar niet zoals in de proef.
Verder als dat er goed inzit, gewoon een tijdje niet mee pakken, lukt in de proef dan toch wel Lachen
Middendraf kun je overal in de bak rijden. A-x lijn, lange zijde.
Maar rij eens weg bij de middendraf, in het midden terug en na aan paar passen weer weg.
Mooie oefening omdat 2 keer te doen op 1 lijn.

Handveranderen, ga op x eens richting A of C en hou hem recht
Moeilijke oefenining hoor Lachen
Maar ook dan leert hij opletten dat er op die diaginaal andere dingen kunnen gebeuren Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:24

Als je paard die vlechtjes nodig heeft om het goed in scen te kunnen zetten, dan vlecht je toch voor de training?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:28

geen verstand van, maar je kunt toch de ene keer wel doen wat in de proef moet, en daarna een keer juist anders dan in de proef? dan kan ie het niet onthouden omdat het steeds anders is?

of anders van et voren lekker de gang laten gaan in wat hij leuk vind, dan gaat ie t mss juist saai vinden? ik weet niet hoor. zoals ik al zei: geen wedstrijdverstand;)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:49

Ja met dat vlechten ga ik nu ook aan de gang.. Miss dat ik het dan na kan bootsen. WIjken hoef ik niet meer... Wel appyeren, travers, schouderbinnenwaarts, galopwissels etc. en die oefen ik nooit zoals het in de proef zit. Kan wel een keer voorkomen, maar ik wissel mijn oefeningen altijd heel veel omdat ze anders dus zelf gaat denken...

Ik wijk trouwens thuis wel hoor! Gewoon om haar lekker aan het been te zetten maar dan ook wel zig zag wijken enzo... Dus afwisseling is het probleem niet...

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:21

Mijn pony weet idd ook precies wanneer hij middendraf moet doen, als hij dan zelf met zijn benen gaat gooien gaat het 9 van de 10x onregelmatig of komt hij van achter inderdaad niet goed mee. Ook als ik bijv een gebroken lijn moet rijden denkt hij dat we middendraf gaan doen en sprint hij al onder me uit, dit doet hij ook vooral op wedstrijd, ik rij met het inrijden dan vaak wat diagonalen en neem hem op de diagonaal terug naar stap of laat hem halthouden.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:30

Iorrr schreef:
Ja met dat vlechten ga ik nu ook aan de gang.. Miss dat ik het dan na kan bootsen. WIjken hoef ik niet meer... Wel appyeren, travers, schouderbinnenwaarts, galopwissels etc. en die oefen ik nooit zoals het in de proef zit. Kan wel een keer voorkomen, maar ik wissel mijn oefeningen altijd heel veel omdat ze anders dus zelf gaat denken...

Ik wijk trouwens thuis wel hoor! Gewoon om haar lekker aan het been te zetten maar dan ook wel zig zag wijken enzo... Dus afwisseling is het probleem niet...

Ik geloof niet dat vlechten helpt om het wedstrijdeffect na te bootsen. Bij ons is ook zo'n paard wat tijdens het toiletteren voor een wedstrijd staat te dribbelen op de poetsplaats. Van de week konden we niet rijden (bak vol met water) en dacht de amazone laat ik de manen eens trekken en de staart uitpluizen (doet ze normaal echt alleen bij een wedstrijd). Paard stond te slapen aan de ketting.
Ik ben toch bang dat wij allerlei onopgemerkte signalen uitzenden als het om het echie gaat.
In het voorbeeld met de aardbei ipv changement zal het waarschijnlijk zo zijn dat de ruiter de eerste paar keer (door de grappige omschrijving) meer ontspannen was.
Ook al ben je voor je gevoel niet nerveus, je paard weet wel beter ! Of het paard is gewoon gevoeliger op vreemd terrein met meerdere paarden in de losrijbak etc.