Zwaaien met staart is fout?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Zwaaien met staart is fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 17:47

Kijk, mijn paard zwaait tijdens het rijden non-stop met zijn staart, gewoon altijd, het is niet omdat hij boos of gespannen is, want hij doet het tijdens het dressuren, maar ook tijdens het instappen, uitstappen, buitenritten maken, springen, losgooien, longeren, gewoon altijd dus, behalve als hij op stal staat Clown
Nu reed ik vandaag een wedstrijd, en bij de eerste proef had ik een 4 voor het ontspannen en rechtgerichte paard met als commentaar: 'Paard zwaait gehele proef met staart'. Bij de 2e proef was dat net zo erg, maar daar was ik inneens commentaarloos en had ik een 8 voor ontspanning en rechtrichting, bij de zelfde jury. Wie snapt hier nog iets van, mag mijn paard nou wel of niet zwaaien en waarom niet?

OemmiejO

Re: Zwaaien met staart is fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:16

Ja, dat is altijd lastig. Sommige jury's zien het idd als verzet. Ik heb een paard die met haar tanden knarst als ze zich concentreert, daar heb ik laatst ook voor het eerst commentaar op gehad, omdat de jury dit zag als soort van verzet.
Hetzelfde met de tong uit de mond steken, bij sommige paarden is dat gewoon een 'tik' en bij anderen idd verzet. Daar kan je dus ook op afgerekend worden, ookal is er verder geen enkele spanning of verzet te zien.

Het blijft dus lastig, maar ik denk dat je er weinig aan kan doen. Ik kan mijn pony het tandenknarsen ook niet afleren, dus neem ik het maar zoals het is. Vork Gelukkig heb ik er pas één keer commentaar opgehad, en dit was omdat de jury het hokje open had staan en het hoorde. Als dit niet zo is, valt er weinig van te zien. Knipoog

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:53

Mijn paard doet dat als ik te veel drijf. Dan slaat hij met zijn staart. Op mijn coupon stond vaak verzet door slaan van staart maar lang niet altijd, ligt dus aan de jury.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:42

Het kan toch ook een 'tik' zijn van je paard?
met tik bedoel ik een verveelde gewoonte
En als ze je daar dan op afstraffen is niet eerlijk.
Maar als je paard echt boos is of zich verzet dan zie je het ook terug in andere dingen, en niet alleen in het zwiepen van de staart.
Dus als je dan afgestraft wordt vind ik dat terecht.

*Sorry voor de spelfouten.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:19

Normaal als je paard met zijn staart zwaait is dat een teken van stress of omdat hij het gewoon niet leuk vindt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:20

Lithium schreef:
Normaal als je paard met zijn staart zwaait is dat een teken van stress of omdat hij het gewoon niet leuk vindt.

Dat dacht ik ook altijd inderdaad, dus dan zou het wel logisch zijn als het afgestrafd wordt. Echter kun je hier natuurlijk niet vanuit gaan, want zoals jij zegt, sommige paarden doen het aldoor.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:22

Bij het merendeel van de paarden is staartzwiepen wel een teken van verzet. Verzet kan dan door spanning komen, teveel been/spoor, moeten plassen, net niet fijn door het lijf zijn, moeheid/verzuring... Kortom, zat redenen, maar vaak toch wel spanning. Ik vind het dan ook niet heel raar dat een jury daar toch wat van zegt. Jammer wel als het je dan treft als het echt gewoon een "rare gewoonte" is van je paard..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:25

Mijne knarst ook als ie het moeilijk vind, bijvoorbeeld verzamelen in een proefje, en ja dat horen ze. Afrekenen daarop. Terwijl het gewoon concentratie is. Hij durft ook in stap lateraal te gaan omdat ie dat makkelijker vind lopen, maar dan is de gang onzuiver dus ja.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:49

Straffen omdat ze met hun staart zwiepen ??
Dat mag je zeker niet doen dan gaan ze het misschien nog vaker doen..
Wat ik zou doen is je paardje even niet meer rijden en gewoon zo met het diertje op natuurlijke wijze omgaan. zodat je er een band mee krijgt (of de band wat versterkt) en dan weerstilaan proberen te rijden. Normaal zou ie het dan veel minder moeten doen of zelfs niet meer.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:11

Ik denk dat je er niet heel veel aan kunt doen, mijn paard zwaait ook met zijn staart tijdens het rijden, ook als ie super in de aanleuning en over de rug loopt. Tijdens proeven krijg ik er soms wel en soms niet commentaar op. Meestal ziet een jury wel aan de manier van rijden, de uitdrukking van het paard en de lossigheid of het staartzwaaien vanuit stress komt of gewoonte. Wat bij mijn paard denk ik het geval is geweest, is dat hij is het begin altijd onzettend gespannen en introvert was en alles eng vond. Zodra ik been aanlegde zwiepte hij met zijn staart, vond hij iets eng, dan ging de staart tussen de benen (tot bibberen aan toe). Inmiddels zijn we die stadia voorbij, maar zwaait hij nog steeds met zijn staart, een (nare) gewoonte dus. Moet wel zeggen dat het steeds minder wordt (ouder worden, wijsheid, ervaring?)

Als je lichamelijke ongemakken wilt uitsluiten, dan zou ik je willen adviseren om je paard eens door een fysio/osteopaat na te laten kijken. Kan geen kwaad (kan eigenlijk alleen maar beter worden) en het is over het algemeen een prettige ervaring voor het paard. Ook kritisch naar je zadel (laten) kijken is een optie en niet te vergeten, kijk naar jezelf. Zit je recht, ben je ontspannen enz. Wonderbaarlijk wat daar nog uit kan komen!

En doet ie het daarna nog steeds... Tsja, dan maar hopen dat mensen er doorheen kijken, dan hoort het blijkbaar bij het paard (denk ik dan maar weer).

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:20

Zwiepen van de staart is een teken van ongemak of zelfs verzet. Als jij een proef neer zet waar je paard continue met zijn staart zwiept, heb je kans dat de jury dit voor verzet aan ziet en je hier minpunten voor geeft. Zeker wanneer het algemene beeld ook al niet zo ontspannen is.

Het staartzwiepen hoeft natuurlijk niet altijd een teken van verzet te zijn (kijk maar eens naar bijv. Sunrise). Veel merries hebben dit ook vaak.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:09

Ik ga met veel van de reacties hier mee. Zwiepen van de staart is meestal een teken van ongenoegen wat meerdere oorzaken kan hebben. Vaak gaat dit dan wel samen met andere uiterlijke kenmerken waaraan je dit kan zien, bv oren naar achter, knijpen in de staart etc. Het is aan de kundigheid van de jury om te zien waarom het paard zwiept.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:09

Mij is ook altijd gezegd dat een paard die constant met zijn staart zwiept dit doet als een soort 'protest' niet echt letterlijk, maar sommige paarden worden loperig, andere bokken, sommige gaan tegen het bit in, ieder zijn manier... Mijn lesgeefster zei ook altijd dat je ervoor wordt afgestraft als je paard het veel doet en dat het niet is af te leren ...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:17

Het zal heus wel eens protest zijn, maar sommige paarden zullen het ook uit gewoonte doen. Kijk maar eens naar onderstaand filmpje: SUPERmerrie, maar doet het ook. Maar is toch een toppaard. En geen verzet te zien, alleen maar ontspannen flapperende oren.
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:37

Merries doen het vaak omdat ze een gevoeligere buik hebben,hoeft niet altijd verzet te zijn.Kan ook balans zijn,hangt van de situatie af.Ze mogen je er niet op afstraffen maar sommige doen het toch.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:30

Ach als je in de grand prix komt is het niet meer erg. Tenminste als je het verhaal van dat horse event moet geloven.

Maar goed vervelend voor jou is het wel, want we leren altijd wel dat het een teken van spanning is. Al vind ik een vier overdreven als het paard niet gespannen oogt, mooi rechtgericht is, jij het paard neit in de weg zit en dergelijke.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:14

ga helemaal met Elisa mee, als het een merrie is komt dit vaker voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:16

Ik vind het wel terecht dat het bestraft wordt. Het oogt toch ook niet prettig als een paard steeds met de staart zwiept ?

Je kan wel zeggen dat het een gewoonte van het dier is , maar het komt toch ergens vandaan. Het dier voelt de behoefte om met de staart te zwiepen , en dat is imo. altijd een teken van een soort stress ergens. Die het dier elders niet kwijt dan en dan dus maar bij de staart eruit zwiept.

Kun je zelf wel denken dat het dier er geen reden voor heeft , maar wie weet stoort je zadel of zit wel zonder dat je dat doorhebt , ligt het bit onprettig in de mond , heeft het dier een pijntje of echt geen zin...maar is het zo braaf om toch door te gaan en gooit het de frustatie er bij de staart uit.

En dan nog : stel dat je wilt volhouden dat het dier het om een andere reden doet : het hoort gewoon niet bij het plaatje zoals men het wil zien.

Vergelijk het met een gestrekte draf. Die hoort er op een bepaalde manier uit te zien. Heeft jouw paard een lichamelijk ongemak waardoor hij niet goed kan strekken , dan krijg je een slechte beoordeling op dat punt. Kan jij niks aan doen , je paard ook niet , maar je toont gewoonweg het gevraagde niet goed.

Zo zie ik het staartzwiepen ook : je kan er niks aan doen , maar het is gewoon niet wat men graag wil zien.

En meestal is het idd. iets dat opgelost kan worden door een andere manier van rijden. Zo ook met tongen uit de mond.

Is het niet iets van nu dan is het wel iets van vroeger dat fout gegaan is , afstraffen in de punten blijft sowieso terecht want het mag niet beloont worden dat men een paard zo maakt. Als hij er minder waard door wordt verkoop dan laten mensen het wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:00

Ik heb ook zoiets, mijn pony laat d'r tanden altijd zien/knarst als ze zich concentreert. Ik krijg hier erg veel commentaar op.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:10

Kion99 schreef:
Het kan toch ook een 'tik' zijn van je paard?
met tik bedoel ik een verveelde gewoonte

Als het een tik was, zou het paard het ook op stal doen en dat is niet het geval.
Staartzwiepen betekent in mijn ogen verzet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:53

Ik zou je er niet te druk over maken. Als ze dit werkelijk altijd doet, is het gewoon een tik. Laat maar lekker doen zou ik zeggen, hoewel het natuurlijk wel jammer is van de punten. Maarja, wat moet je anders? Ik neem aan dat je niet van plan was z'n staart te couperen, vastknopen of weet ik het wel niet wat. Hoewel dit wel vergelijkbaar is met wat sommigen doen met paarden die hun tong uitsteken. (Mond dichtsnoeren, andere bitten enz.) Daar houd ik dus echt niet van.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:38

Tong uit de mond is ook een rijtechnisch probleem, en anders kan het aan het tuig liggen..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:22

Staart zwiepen is meestal een teken van onstappingen, dat die het moeilijk vind ofzo. Dat zeggen de altijd bij osn xD

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:26

Mijn paard zwiept ook heel wat af, soms krijg ik commentaar, soms ook niet.

Als ik iets oefen wat extra moeilijk is, of teveel been geef wanneer ze hengstig is, dan zwiept ze heel erg.

Ik denk dat het gewoon een tic is bij mijn paard. En dat het ook iets te maken heeft met balans

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:35

Op het filmpje wat hier ergens in het topic staat, zie ik alleen gezwiep als de ruiter een (zichtbare) hulp geeft, meestal voor een wat moeilijkere oefening. Imo dus wel degelijk een vorm van verzet/irritatie. Zoals iemand al eerder opmerkte, een tic is iets wat een paard steeds doet, dus ook op stal. Hier niet het geval dus.

Vraag aan jou is, negeer je dit signaal van je paard, of ga je opzoek naar de oorzaak?