Hoe reageerden jullie paarden op een ander terrein?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Hoe reageerden jullie paarden op een ander terrein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:01

Omdat ik bijna weer onderlinge wedstrijd heb met (denk ik!) m'n bijrijdpaard en sowieso een ander paard van stal, vraag ik me wat af! We gaan dit keer naar een andere stal toe, en daar word het dit keer dus georganiseert. Ik ben stiekem heel erg benieuwd hoe m'n bijrijdpaard en een ander paard dat ik daar ga rijden zullen reageren. Ik weet dat dit heel verschillent is per paard, en dat snap ik ook wel.

Maar hoe reageerden jullie paarden voor de 1e keer op een ander terrein, bak e.d? En hebben jullie ook nog tips?!

polly2

Re: Hoe reageerden jullie paarden op een ander terrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:13

Mijn tip: doe gewoon. Maak er zelf geen punt van. Doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is en ga zelf niet voorzichtig lopen doen.
Juist door gewoon te doen, doet je paard dat ook eerder. Want ze voelen aan jouw lichaamstaal als de beste aan, als jij het spannender maakt dan nodig. Dan gaat een paard het juist spannend vinden.
Ik heb meer dan 20 jaar met jonge paarden gewerkt. En inderdaad, ze reageren allemaal anders als ze voor het eerst op vreemd terrein zijn. Maar ik had nooit extreme reacties. Omdat ik er zelf normaal over deed. Soms was er eentje wat kijkerig, een ander was wat terughoudend, weer een ander liep continu te hinneken...maar verreweg de meeste paarden deden.....helemaal niets.....

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:16

Ik weet dat ik gewoon moet doen. Snap je verhaal ook helemaal. Dit 'probleem (?)' heb ik zo af en toe op stal ook wel eens in de bak. Zodra ik alles van me afzet en doe is er niets aan de hand, maar wedstrijd, een ander terrein is toch anders! Toch bedankt! Lachen

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:19

Misschien even rondstappen of longeren op het nieuwe terrein. Zeker als je al een iets kijkeriger paard hebt. Gewoon even alles laten zien en dan gewoon gaan rijden zoals altijd..

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:20

Dat is ook een idee! Thanks! Ja

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:22

En meeste paarden zijn op vreemd terrein best ok. Even rondkijken: oh, er zijn andere paarden, baasje is er bij, dit herkennen we Lachen

Op eigen terrein is het vaak lastiger. Een bak waar je altijd in rijdt is dan bijvoorbeeld plots afgezet met witte hekjes Haha!.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:23

Het zijn mijn paarden niet! Clown

Daar heb je zeker gelijk in! Heb echt geen idee wat er van moet gaan verwachten!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:23

Apple schreef:
En meeste paarden zijn op vreemd terrein best ok. Even rondkijken: oh, er zijn andere paarden, baasje is er bij, dit herkennen we Lachen

Op eigen terrein is het vaak lastiger. Een bak waar je altijd in rijdt is dan bijvoorbeeld plots afgezet met witte hekjes Haha!.

Ja...klopt...of er staat ineens een juryhokje in de bak. Op ander terrein geen probleem....maar in je eigen bak...Oh jee....wat eng! Haha!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:25

Mijn paard is de eerste 10 minuten toch wel aardig druk maar daarna gaat het goed. Ik probeer haar eerst goed te laten ontspannen.
Longeren vind ik niet een goed idee (als je het normaal ook niet doet voor het rijden) zeker niet als er meer combinaties in de bak zijn

Idd Apple dat heeft die van mij ook, als de "eigen" bak opeens heel anders is Ja

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:27

Longeren doe ik wel eens voor het rijden. Dat geeft me zelf ook een vertrouwder gevoel omdat ik dan weet dat het meeste frisse er wat uit is.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:50

Het valt reuze mee hoe paarden op een vreemd terrein reageren. Als jij maar rustig blijft en er niet al te gekke dingen gebeuren, gaat alles meestal wel goed. Lachen

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:19

mijn eerste wedstrijd was met een C-pony waar Arabisch bloed in zit. hij was pas 3 en ik 7 of 8, hij heeft me bijn a alle hoeken van de bak laten zien en dat zie je ook aan mijn protocol daar stonden echt ontiegelijk veel 4en op!!
maar met mijn kleinere pony(Welsh B) ging het goed. Ze kijkt nergens naar, en ook met springen zoek ik meestal het probleem op!!
dus zelf doorzetten en het lukt je vast!!
succes!! Haha!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:20

Gewoon meenemen en laten kijken Ja Mijne kijkt wel, maar is niet bang, maar moet wel altijd ff aan de longe zijn energie kwijt Ja Daarna kijkt hij nergens meer na Haha!

Mijn andere paard daar en tegen is heel relax met opzadelen en zo, maar ziet juist de spoken tijdens het rijden Clown

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:13

Mijn pony stond de eerste 10 keer echt te stuiteren toen ze uit de trailer kwam. Ik kon mijn zadel er niet meer opleggen. Toen ik eenmaal aan het te rijden was had ik er gelukkig wel meer over te vertellen.
Mijn andere pony is al eens meegeweest naar de keuring, maar die vind het juist prachtig!

Gewoon maar eens uit proberen! Zelf rustig blijven. Je paardje nog eens extra laten kijken als er iets spannend is en daarna gewoon lekker aan het werk zetten. Succes! Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:54

Die van mij vind het geloof ik wel spannend totdat hij weet wat er gaat gebeuren.

Dat is dus niet kunnen stilstaan, onrustig rond kijken en lopen totdat het zadel er op gaat.

Acuut gaat de knop om, er wordt voorbeeldig stil gestaan en het is echt duidelijk dat hij snapt wat de bedoeling is Lachen.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:25

@ Apple; Dat is mooi meegenomen! Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:11

Stapt de trailer uit, kijkt om zich heen en gaat vervolgens slapen totdat ze in actie moet komen Lachen. Zo makkelijk is Roosje. Trendy vind het ook allemaal wel prima. Alleen Dennis wil soms wat vrolijk zijn, dat heeft niets te maken met dat hij het eng vind, maar dat hij alle merries zo lief vind Knipoog (hij is super braaf, maar het blijft een hengst Knipoog ).

Liefs_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:38

Mijn pony reageerde heel koel, maar dat scheelt misschien ook omdat ik vaak in het bos rij.
Vooral zelf lekker rustig blijven en niet opeens veranderingen geven (zoald ineens met spoor oid rijden) zorg dat je ook gewoon lekker relaxed blijft rijden, komt vast goed!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:50

Ik heb met eigen paard begin november de eerste wedstrijd gehad.
Ik vond het toch ook wel spannend hoe hij op vreemd terrein zou reageren.

We zijn al heel vaak gaan wandelen in het bos ( op verschillende plaatsen) en daar maakt hij geen punt van.
Zo ook op de manege waar deze wedstrijd georganiseerd werd.
We moesten van de trailer nog n stuk straat doen voor we bij de inrijbak kwamen, die was dan nog half open en heel druk. Maar paard bleef er héél braaf onder.
Ik heb hem ingereden alsof we op eigen terrein waren en hij liep echt fantastisch. Precies of hij wist dat ie z'n best moest doen!

In de piste voor het proefje was hij wel heel even kijkerig. ( witte hekjes, honden die blaften, geen andere paarden meer,...).
Tip is om dan hem meteen in een goeie actieve draf te zetten op beide handen en dan is het ( meestal en in mijn geval) wel over. En we hebben n mooi proefje neergezet!

Veel succes!!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:27

Bedankt voor de reacties! Ja Haha!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:14

Die van mij doet op elk terrein alsof die dr geboren is Tong uitsteken .
Hij heeft eigenlijk nog nooit ergens moeilijk gedaan.....

Mijn pony deed dat ook nooit, terwijl die thuis toch wel van een sprintje hield, was die op wedstrijd ook altijd heel rustig.

Het is allemaal heel makkelijk gezegd, rustig blijven, maar het is best moeilijk.
Misschien helpt het iets als je het niet als wedstrijd ziet

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:17

Mijn paard is het nooit zo met mij eens als ik haar op trailer zet:) Ze is er doodsbang voor door haar verleden!
Vandaar dat ik dr lekker thuis rijd in de bak, en lekker buitenritten. Doe ik dr veel meer plezier mee;)

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:17

De mijne wilde op de terugweg de trailer niet meer in Nagelbijten / Gniffelen

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:12

Mijn paard doet (bijna) overal of ie thuis is. Wel heel makkelijk. Ik had nog nooit in een binnenbak gereden en de eerste keer in de binnenbak ging super, net of hij er al jaren in rijd enz. Maar dat verschilt natuurlijk per paard.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:46

Mijne reageert niet op vreemd terrein. intereseert hem werkelijk niks Huilen van het lachen