frustratie op het paard afreageren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

frustratie op het paard afreageren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:08

Weet je wat ik steeds meer zie de laatste tijd?
Dat mensen zich afreageren op hun paard tijdens wedstrijden,
voorbeeld; ruiter 1 passeert ruiter 2 veel te krap, ruiter 2 raakt met haar zweep de kont van het paard van ruiter 1, paard van ruiter 1 neemt een sprong vooruit, en meteen krijgt hij een paar rukken in de mond....

voorbeeld; proef is niet naar zin gereden, ruiter komt de ring uit en het paard krijgt meteen een tik of een schop na.. (achter het juryhokje)...!

En het aller ergste vind ik als een paard stilgezet wordt door ruiter op een niet zo'n nette manier, en daarbij in de mond getrokken wordt, en een prik met de spoor na krijgt.

Heeft het nou voor je eigen echt zoveel zin om zo tegen je paard te doen? Oké, je hoort mij niet zeuren als iemand zijn paard op zijn nummer zet als dat nodig is.. maar ik zie de laatste tijd (en vooral bij binnenwedstrijden) zoveel agressie op het paard van de ruiter....

Zien jullie dit ook? of let ik hier gewoon teveel op?

Animal_ABC

Re: frustratie op het paard afreageren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:11

Vaak een teken van onmacht. Helaas gebeurt dat inderdaad vaak. Als mensen zich wat meer zouden verdiepen in hoe een paard leert, zou dit waarschijnlijk veel minder gebeuren. Ten eerste omdat ze de gevolgen ervan beter kunnen inschatten, en omdat de frustratie vaak niet meer nodig is, omdat de ruiter beter weet waar hij/ zij mee bezig is en de training/ wedstrijd dus beter verloopt...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:16

Het gebeurd zo vaak dat een paard/pony de schuld krijgt van de ruiter terwijl het haar/zijn eigen fout is geweest. Dat heeft alles te maken met de gefrustreerde mensen... Ik vindt het belachelijk hoe sommige mensen met hun paarden omgaan, alsof ze niet kunnen voelen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:17

Ik zie het ook in het dagelijks leven bij ruiters. Teken van onmacht of niet, ik kan geen enkel excuus vinden om zo met je paard (of ander dier) om te gaan. Boos!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:19

Inderdaad Nadya, ik weet nog toen ik op een grootschalige pensionstal stond dat ik mezelf zo rot kon ergeren aan de "rijkunsten" van sommige mensen.

Ik vraag me dan af; doen ze dit uit angst, onmacht, frustratie of denken ze écht dat ze er wat mee bereiken!

Echt zo triest, die paarden krijgen wat over zich heen af en toe hoor!

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:20

Inderdaad, was twee weken geleden aan het kijken bij een springedstrijd. Paard weigerde puur door een fout van de ruiter (te korte wending) Paard kreeg 4 zweepslagen en getrek in zijn mond.

Ik moest echt bijna janken.
Moet zeggen dat ik niet graag meer naar wedstrijden ga kijken vind het erg droevig allemaal. Gescheurde mondhoeken, misbruik van sporen, zweep, getrek in monden, het is meer regel dan uitzondering! Verdrietig Verdrietig

En soms is het ook niet uit frustratie maar omdat veel mensen niet beter weten/nadenken!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:21

Helaas gebeurd dat maar al te vaak. Nog steeds begrijpen mensen mij niet dat ik niet ga rijden als ik ene rot humeur heb. Ik stap dan simpelweg niet op omdat ik mijn humeur dan niet op mijn paard wil afreageren. Kijk doet ze echt gewoon vervelend dan straf ik direct, maar niet een aantal minuten later. Een paard spiegelt degene die er mee omgaat. Als mijn paard door spanning niet goed door een proef loopt zal ik eerst aan mijn eigen spanning moeten werken voor ik kan verwachten dat mijn paard ontspannen is.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:21

Mexxuna schreef:
Inderdaad Nadya, ik weet nog toen ik op een grootschalige pensionstal stond dat ik mezelf zo rot kon ergeren aan de "rijkunsten" van sommige mensen.

Ik vraag me dan af; doen ze dit uit angst, onmacht, frustratie of denken ze écht dat ze er wat mee bereiken!

Echt zo triest, die paarden krijgen wat over zich heen af en toe hoor!

Inderdaad, soms zie je mensen hun zweep gebruiken als martelmiddel, terwijl het juist is voor correctie, niet om dat beest bont en blauw mee te gaan slaan....

Ik heb zoveel dingen gezien die je niet eens wilt weten...

Ik heb laatst een hoefsmid gezien die een kleine pony wel 20 schoppen verkocht terwijl ze amper iets deed. Dat is gvd nog een ander zijn dier ook...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:22

Oh praat me er niet van Misselijk

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:23

Wat denk je van mensen die zelf gezeik met een stalgenootje hebben en vervolgens hun paard kort en klein schoppen omdat hij één stapje zet bij benen afspuiten? Of omdat paard door weinig bespiering niet lekker kon lopen maar mevrouw wel wilde dat hij als een Grand Prix paard door de bak paradeerde, gereden werd met martingaal, stang, sporen en nog net geen 2 zwepen... Terwijl hij gewoon pijn in zn lijf had.
Zo iemand hadden (!) wij dus op stal... Kan ik me kapot aan ergeren... En als je er wat van zegt krijg je grote bek, en verderop in de stal als je het niet ziet krijgt paard nog een klap voor jouw opmerking na ook. Wat moet je met dat soort mensen hè?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:24

Daarom probeer ik stallen en wedstrijden ook zo veel mogelijk te vermijden Haha!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:25

Ik denk dat iedereen wel weet wat je bedoelt, helaas.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk uit te gaan van de goede wil van mijn paard. Mijn kleine clubgenootjes probeer ik ook altijd zo goed mogelijk uit te leggen dat een paard iets niet doet omdat hij vervelend is, maar omdat ze verkeerde hulpen geven of iets in die richting. Echt boos op mijn paard ben ik nooit geweest, ik kan me niet herinneren dat ik haar in de 4,5 jaar tot nu toe, ooit een mep gegeven heb.

Binckydenice

Het liefste gooi ik een zadel bij dat soort mensen op en zal ik ze pijnigen zoals hun dat bij hun paard doen, dus hup sporen om en twee zwepen...

Bojangles

Er komt nog een keer een dag dat ik zo'n verwaande miep uit het zadel trek Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:26

Ik heb wel wat ideetjes om met dat soort mensen te doen Duivel Duivel Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:27

Paarden zijn enorm vergevingsgezind, echt bijzonder is dat, he? Daar kunnen wij mensen nog een hoop van leren.
Ik heb geen idee wat er in die hoofden van mensen die dit doen omgaat Gestoord . Ik kan me er namelijk helemaal niets bij voorstellen dat je je paard zo behandelt. Echt niet.

Wat ik wel merk is dat veel mensen een paard als 'mens' zien en hun paard ook zo benaderen. Of het paard zien ze als statussymbool of ding waar ze hun prestaties mee kunnen laten zien. Tja, als het dan niet lukt is, is het blijkbaar makkelijk om je paard de schuld te geven. In plaats dat ze nou eens goed naar hun eigen tekortkomingen kijken......

Daarom ben ik heel kritisch naar wie mijn paard behandeld (hoefsmid, DA, paardentandarts e.d.) en wil ik zo min mogelijk bemoeienis van andere mensen rondom mijn paard. Ik ben in de loop der jaren te kritisch geworden, vandaar dat ik maar een eigen paard heb gekocht (heb jarenlang verzorgpaarden gehad en me rot geergerd). Clown

Ik hou trouwens ook mijn mond niet meer, als het even kan..... dan vinden ze me maar niet aardig, dat is dan geheel wederzijds. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:29

ik kan er ook niet tegen hoor............ gelukkig heb ik daar geen last van, hoofdzakelijk omdat ik paarden gereden heb die dat niet pikte Lachen Lachen en ik als jong pubermeiske dus regelmatig met mijn kont in het zand zat omdat ik onredelijk was Lachen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:29

Binckydenice schreef:
Het liefste gooi ik een zadel bij dat soort mensen op en zal ik ze pijnigen zoals hun dat bij hun paard doen, dus hup sporen om en twee zwepen...

Stangetje er in en trekken maar.... Whoosh!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 16:38

KiWiKo schreef:
ik kan er ook niet tegen hoor............ gelukkig heb ik daar geen last van, hoofdzakelijk omdat ik paarden gereden heb die dat niet pikte Lachen Lachen en ik als jong pubermeiske dus regelmatig met mijn kont in het zand zat omdat ik onredelijk was Lachen Lachen

Ik hoef het ook niet te doen bij mijn kwpn-er hoor!
De zal mij dan op alle manieren die ze kan terug pakken!
Eigenlijk zouden alle paarden zo moeten zijn...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:01

En dan zijn er ook nog (en sorry dat ik generaliseer, dat zijn meestal jongens), die het doen om stoer te doen tegenover anderen.
Zie eens...hoe ik mijn paard op zijn donder durf te geven.
Ik heb het volgende meegemaakt. Is nu al een tijdje geleden.
Er was een wedstrijd op een pensionstal in de buurt, waar ook een rijvereniging zit.De wedstrijd was op het buitenterrein. De zoon van de eigenaar van de pensionstal is een echte stoere jongen. Bij iedere wedstrijd daar was hij me al opgevallen: paard opfokken, en dan schelden dat het een rotbok is bijvoorbeeld.

Op de bewuste dag reed hij daar met een jong paard tussen de mensen van de wedstrijd. Op zich goed natuurlijk, om je paard te laten wennen. het paard vond het wel heel spannend!

Ik stond op het terrein te kijken en liep op een gegeven moment terug richting stallen, omdat ik naar het toilet moest.
Hij haalde me in, hevig schoppend op zijn paard en ondertussen zijn handen gekruist over de hals om hem in bedwang te houden. Ik dacht er toen al het mijne van.
Vervolgens stapt hij voor de stalgang af. Hij neemt het paard mee aan de hand. ik loop er een eindje achter.
Hij geeft telkens een ruk aan de teugels, waardoor het paard steeds zijn hoofd omhoog slaat. Hij rukt vervolgens weer en zo lopen ze richting stal. Vlak bij de stal stoot het paard zijn hoofd hierdoor aan de rails die daar lopen van de uitschuifwanden van de boxen. Het paard schrikt hiervan en doet paniekerig. Hij geeft het paard daarom een schop. Het paard reageert panisch. Hij laat het paard los en geeft hem nog een schop. Het paard vliegt zijn box in, glijdt uit op de betonnen vloer en komt in spagaat terecht op de grond. Krabbelt overeind en gaat trekkebenend de stal in. deze jongeman schiet ook de stal en en begint uit alle macht op het paard in te schoppen.
Ik was inmiddels ziedend en liep er heen. ik ging in de opening van de box staan en riep: Hou daar onmiddellijk mee op....
de jongeman was verbijsterd. Hij wordt namelijk op de pensionstal verafgood door iedereen...dus dat iemand dit tegen hem durfde te zeggen was genoeg om van verbazing te stoppen.
Ik ging door: wat bezielt je! Laat ik niet zien dat je dit vaker doet jongeman (ik ben een stuk ouder), want dan zul je met mij nog wat beleven!
Op de achtergrond stonden een aantal meiden die daar hun paard hadden. Ook een meisje dat daar werkt. iedereen was doodstil. Hij ook.
Ik ging verder, want ik moest ondertussen heel nodig naar de wc. Ik hoorde allerlei gemompel achter mijn rug.
Toen ik uit het toilet kwam stond deze kolossale jongeman me op te wachten.
Hij zei: Luister eens even goed mevrouw: als ik mijn paard wil straffen hier op mijn eigen stal...dan doe ik dat en daar heb jij je niet mee te bemoeien, het is mijn paard en mijn stal.
Ik zei: Ik heb je gehoord. het is inderdaad jouw paard en jouw stal. Echter...van mens tot mens moeten we elkaar op wangedrag kunnen aanspreken. Dit was geen straffen. Dit paard deed niks fout. het reageerde hooguit op jouw gedrag. Jij was de veroorzaker van zijn paniek. En jij bent slim genoeg om dat ook wel te weten. En je zou ook slim genoeg moeten zijn, om je testosteronlevel onder controle te houden en je haantjesgedrag ergens anders op te botvieren. dat paard doet niks fout....maar je hebt wel gelijk hoor....jij bent de straf van dat paard. Je hebt een prachtige stal, prachtige paarden, mooie faciliteiten...maar ik zie alleen maar armoede....door de gebrekkige manier waarop jij je paarden behandelt. Jammer dat je niet mijn zoon bent (zijn moeder was er bij komen staan)...want dan zou ik je nooit meer in de buurt van een paard laten komen, zo lang je je zo gedraagt!
En toen ben ik weggelopen.
telkens als ik deze jongeman tegenkwam, ontweek hij me daarna. Hij durfde me niet meer aan te kijken. En...ik zie 'm nooit meer vervelend doen tegen de paarden als ik er ben. Ik weet wel dat het nog gebeurt.
Zijn moeder sprak me later op een andere wedstrijd een keer aan en vroeg wat er toch was toen. Ik heb haar verteld wat ik had gezien.
Haar enige reactie was: ach ja...jongens hè...je weet toch hoe ze zijn!

En ik zei: Lang niet alle jongens zijn zo...maar ik weet nu wel hoe het komt dat hij zo is...

Nee...ik heb geen vrienden gemaakt... Haha! Maar zulke mensen hoef ik ook niet als vriend!

Maar wat een toestand...omdat zo'n jongen een beetje stoer wil doen vanwege de meiden op die stal.
Ik snap overigens niet dat geen van die meiden hier ooit wat rechtstreeks over zegt. Achter zijn rug om hebben ze het er altijd over...maar rechtstreeks aanspreken....bijna niet volgens mij!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:03

T'is idd te triest voor woorden wat je allemaal ziet gebeuren, zowel op de stallen als op het wedstrijdterrein Huilen . Hoop dan ook altijd van harte dat zo'n paard de ruiter eens flink terugpakt, maar in praktijk gebeurd dan jammer genoeg zelden.
Ik had zelf laatst een wedstrijd waarbij iemand tijdens het losrijden zo tekeer ging, dat mijn paard helemaal over de kook ging bij iedere zweepslag die hij hoorde. Resultaat: k*t losgereden en 2 gespannen proeven. Huilen Huilen
Valt me wel op dat het niet alleen de beginnende wedstrijdruiters zijn, maar dat je het ook op hoger niveau ziet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:04

Ik doe het ook wel eens, als dingen echt niet wil lukken (doordat hij niet op mij wil letten maar enkel loopt te klieren omdat hij naar de kudde terug wil) dan word ik veel harder in de hand. Tja ik ben ook niet perfect.. en dan moet hij maar opletten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:13

straffen kon best, draai om de oren of even een prik, of een wat strengere ophouding..... zelfs een behoorlijke tik...... terecht werd wel geaccepteerd........ maar mijn frustraties over vriendje, werk of ouders uiten op het paard.............. nee hoor, was kop in het zand actie Lachen Lachen

van hun heb ik ook geleerd om niet boos te worden:) als ik boos werd, werden hun dat nog veel erger........ en aangezien ik maar 60 kilo weeg........... delfde ik het onderspit Lachen Lachen Lachen

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:18

Ik herken het ook wel..
Ik ben een keer met een vriendin mee geweest.. zei was aan eht inrijden en ik was even bij de ringen aan het kijken.. Daar kwam een meisje de ring uit.. ze stapte van haar paard af, Met een chaggie gezicht.. ze was zichtbaar niet tevreden, het zag er ook niet heel netjes uit, maar of dat aan dr paard lag.. paard begon vervolgens gras te eten, en kreeg gelijk een trap tegen zijn neus.. /gelukkig werd dat meisje wel direct op dr nummer gezet door een volwassene..

Tuurlijk ben ik zelf ook wel eens gefrustreerd, zodra ik merk dat ik het ook maar een klein beetje ga afreageren op mijn paard, ga ik of een buitenrit maken, of ik stap helemaal af..

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:21

Ik moet bekennen dat ik me hieraan ook schuldig heb gemaakt.
Bij mij kwam het voort uit pure onmacht.
Helaas heeft mijn paard er wel het een en ander aan overgehouden.
Hij is boos tijdens het opzadelen, waarschijnlijk omdat hij denkt ik krijg staks weer op m'n donder.
Op een gegevn moment werd het zo erg dat ik hem niet meer wilde rijden, terwijl hij altijd mijn vriendje was.
Hij kon niets meer goed ik was altijd boos op hem kreeg geen reactie van hem en van angst blokeerde hij.
Terwijl het een paard is van 180 en ik 165.
Gelukkig heb ik het licht gezien en heb ik een BP-tje ontvangen van iemand hiervan bokt.
Sindsdien ga ik met sprongen vooruit en ga ik echt weer met plezier rijden.
Hij is weer mijn grote vriend, ik maak me alleen wel zorgen als ik hem moet opzadelen.
Doet me gewoon pijn om te zien, maar ik verander er helaas niets meer aan kan alleen maar hopen dat het eens overgaat en dat ik het licht blijf zien.
Het Pb tje heb ik nog en zo nu en dan lees ik het eens door.