3 jarige op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Si_monee

3 jarige op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:40

Wat vinden jullie eigenlijk van 3 jarige ponys en paarden op wedstrijd?
Kan dit wel of vinden jullie dat het nog even moet wachten?
Komt toch wel regelmatig voor.

leintje_

Re: 3 jarige op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:42

ik vind dat het nog even moet wachten, 3 jaar vind ik nog te jong om op wedstrijd te gaan

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:44

Persoonlijk vind ik het niet kunnen. Zo'n paard moet dan wel heel vroeg ingereden zijn om een fatsoenlijk b-proefje te lopen. Ik ben ze helaas al eens in de L tegen gekomen. Ik denk niet dat eneig paard daar mentaal, en fysiek aan toe is.

Laat je paard nog lekker genieten van de rust. Zo'n wedstrijd brengt behoorlijk wat stres mee voor zo'n jong ding. En al snel frustratie.
Start dan onderling, beetje ervaring op doen, das denk ik beter voor je paard en het plezier.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:46

Ik vind dat het wel kan, maar je moet wel weten met welk doel je dan met je paard naar concour gaat.
Ik ben met mijn 3 jarige nu 2 maal op comcour geweest, hierbij verwacht ik totaal niets van haar.
Ik zie het ook puur als training maar dan op een ander terrein en ja als je dan ook nog een winstpunt haalt is dat mooi meegenomen, maat zeker niet mijn doel.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:47

ligt eraan wanneer hij geboren is Knipoog en het ene paard is er eerder klaar voor dan de andere. om ervaring op te doen vindt ik het zeker kunnen. maar niet als je er veel van gaat vragen Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:48

Ik zou het misschien ook wel doen, afhankelijk van of het paard er aan toe is. Of ik nou thuis een half uurtje rijd, of een klein half uurtje losrijd en dan een B proefje maakt niet zoveel uit. Ze leren enorm veel op een vreemd terrein. Prestatie is niet belangrijk.

Ik zeg er wel bij dat ik het zeker niet vaker dan 1 keer per maand zou doen, liever nog maar 1x per 2 maand. Maar nogmaals, het ene paard is er eerder aan toe dan de andere.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:53

Inderdaad, weet zelf niet of ik het vind kunnen. Het ligt er aan. Als het paard tegen de 3,5/4 jaar aan zit zou het misschien nog wel kunnen. Inderdaad is het goed om ervaring op te doen omdat het ander terrein is Knipoog

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:57

Ik ga van de winter beginnen met heel af en toe een wedstrijdje te rijden, alleen voor de ervaring en niet voor de winst. Lucky is geboren op 27-05-2004 hij is dan dus 3 jaar en 7 maanden.

Met een paardje dat nét drie is geworden vind ik het te vroeg, maar net als wat _susan_ zegt, het ligt er ook aak wat je doel is van zo'n wedstrijd.
Als ik van de winter een keer een proefje rijdt, doe ik dat voor de lol en de ervaring. (en niet vaker dan ééns in de 2 maanden)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:01

leintje_ schreef:
ik vind dat het nog even moet wachten, 3 jaar vind ik nog te jong om op wedstrijd te gaan

Maar mogen ze dan wel bv in een clubles meelopen?
Dan moeten ze ook eerst in een trailer, en dan in een vreemde manege tussen vreemde paarden lopen, Dat is toch hetzelfde als op wedstrijd?

RianneH schreef:
Zo'n paard moet dan wel heel vroeg ingereden zijn om een fatsoenlijk b-proefje te lopen.

Waarom? Binnen twee maanden kunnen ze met gemak een B proefje lopen, en daarvoor hoef je er echt niet elke dag op te gaan zitten.
Als je ze met 3 3,5 zadelmak maakt kunnen ze in de winter mee.

De mijne is ook al mee op wedstrijd geweest, in September is ze zadelmak gemaakt.
Als ik ga lessen moet ze harder werken dan op wedstrijd. Dus ik vind dat het makkelijk kan ja!
Je moet natuurlijk niet al te hogen eisen stellen, en als er een keertje wat fout gaat maakt ook niet uit, ze worden er alleen maar wijzer van. Ze kunnen het maar alvast gezien hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:02

Alleen maar leuk en leerzaam voor zo'n jong ding, mits de ruiter niet gefocussed is op de prijzen maar gewoon 'om eens te kijken hoe het gaat'.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:03

Ik ben het met je eens asjemenou! Maar ik vind het ook zeker heel erg mee spelen wat je door de week doet. In mijn ogen hoef je echt niet vaker dan 4x per week op een 3 jarige te gaan zitten. Ze moeten ook tijd hebben om alles te verwerken en te begrijpen. Dat je daarbij ook een proefje rijd, kan in mijn ogen prima. Maar niet als je 6 dagen of vaker per week rijd. Dat vind ik echt te gek!

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:04

Het ligt eraan of het pony/paard het aankan, als je rustig getraint hebt thuis en het gaat lekker, waarom dan niet af en toe een wedstrijd?
Mits je het lekker rustig aan doet en niet elk weekend op concours gaat en het pony/paar kan het zelf ook goed aan heb ik er geen problemen mee.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 20:06

Inderdaad is het wel leerzaam ja, je doet veel ervaring op!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:06

rowo schreef:
Ik ben het met je eens asjemenou! Maar ik vind het ook zeker heel erg mee spelen wat je door de week doet. In mijn ogen hoef je echt niet vaker dan 4x per week op een 3 jarige te gaan zitten. Ze moeten ook tijd hebben om alles te verwerken en te begrijpen. Dat je daarbij ook een proefje rijd, kan in mijn ogen prima. Maar niet als je 6 dagen of vaker per week rijd. Dat vind ik echt te gek!

Idd!
Vorige zomer had ik een drie-jarige en die was zo braaf dat ik daar maar 2 keer in de week opzat.
Als ik in het weekend wedstrijd had, dan door de week dus maar 1 keertje!
Welke heeft het dan slechter? De mijne die nog geen uur per week gereden werd? Of de drie-jarige die thuis moeten blijven maar wel elke dag aan het werk worden gezet?
Ik zou het wel weten..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:10

Ik ook hoor.... ik ken mensen die hun 3 jarige echt 6x per week rijden en ook al vrij intensief springen (ook nu al oefenparcoursjes). Die hebben IMO meer te leiden dan een 3 jarige die 3x per week gereden wordt en af en toe eens een proefje.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 20:10

Ja dat is waar thuis lopen ze toch wel goed maar ander terrein is het natuurlijk wel een totaal ander verhaal

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:11

Si_monee schreef:
Ja dat is waar thuis lopen ze toch wel goed maar ander terrein is het natuurlijk wel een totaal ander verhaal

En als je naar de club gaat?
Hoef je dan niet naar ander terrein?
Ik wel iig, daar kom ik anders nooit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:13

Ik ben vooral tegen de stress van de ruiter en het hele gevoel verder op wedstrijd. Er zijn maar weinig ruiters die niet te gefocused zijn tijdens een wedstrijd. Ik heb regelmatig ruiters gezien die al tijdens het inrijden hun, oudere, paard zo opfokken, dat er alleen maar strijd uit komt.
Wil je je paard laten wennen aan andere situaties enz. tuurlijk erg goed zelfs, neem hem lekker mee naar de manege, rij onderling oid.

Het is, naar mijn mening, niet bevordelijk voor het paard wanneer die meegenomen wordt naar een wedstrijd. Daar al enorm veel indrukken op moet doen en dan ook nog eens een proef moet lopen. Zo'n dier met er dan constant bij zijn met zijn hoofdje en zal uitgeput zijn wanneer je hem meeneemt naar huis.
Oefen nog lekker een jaar onderling of bij de ponyclub lessen en dan ben je zover dat je kan starten.

Ik snap ook wel waarom je het al wel wilt. Maar ik vind het niet verstandig. 3 jaar vind ik zowiezo te jong om in te rijden, maar dat is een andere discussie Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:15

Maar wat is in jou ogen een verschil tussen een onderling proefje (ook een wedstrijd) en op een gewone wedstrijd starten?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:15

Ik zou het met mijn 3-jarige verzorgpaardje best wel eens willen doen, puur voor de ervaring. Zij zou het wel aankunnen, ze is nu een maand of 5 onder het zadel.

Een andere 3-jarige hier is nog maar twee keer onder het zadel geweest, omdat ze er nog niet klaar voor was. Wedstrijdjes zou ik met haar zeker niet doen totdat ze 4,5 is. Denk dus dat het idd afhankelijk is van het paard Lachen

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:17

je kunt altijd rijden, vreemd terrein of niet, hoeft toch niet de eerste keer meteen te winnen!!!

onderscheid onderlinge wedstrijd of echte wedstrijd??????

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 20:19

Onderling is meestal niet zo groot is ook inderdaad verstandig om begin te maken Knipoog inderdaad bij clubs ben je ook op ander terrein Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:19

Ik zie onderling als een veel gezelligere en ontspannende dag. Je gaat onderweg, neem ik aan, naar je vast club, ziet daar mensen die je kent en die allemaal mee doen. Het is allemaal veel gemoedelijker en rustiger en bovendien, minder compedatief. Je kan geen winstpunten rijden dus er is minder druk. Jij bent ontspannender en daar reageerd je paard op. Vooral zo'n jong ding. Netzoals die op de omgeving reageerd Knipoog

Maar als jij onderling precies hetzelfde bent qua zenuwen, dan hou ik je niet tegen om officieel te starten.
Ik zie dat helaas veelste weinig bij officiele wedstijden. Begrijp dat ook wel, en dat is de reden waarom in geen wedstrijden rij Knipoog

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 20:19

bromfiets schreef:
Ik zou het met mijn 3-jarige verzorgpaardje best wel eens willen doen, puur voor de ervaring. Zij zou het wel aankunnen, ze is nu een maand of 5 onder het zadel.

Een andere 3-jarige hier is nog maar twee keer onder het zadel geweest, omdat ze er nog niet klaar voor was. Wedstrijdjes zou ik met haar zeker niet doen totdat ze 4,5 is. Denk dus dat het idd afhankelijk is van het paard Lachen

Ze kunnen het inderdaad wel aan. Het ligt er inderdaad igg aan of het paard er klaar voor is of niet

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:19

ik vind het ook wel wat jong, wat ik helemaal wel goed vind is dat je- na vriendelijk verzoek bij de jury-jouw paard eens door de piste laat lopen tijdens de pauze, ze kunnen er namelijk veel uit leren!