de jury de schuld geven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moow

de jury de schuld geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:30

het valt me steeds vaker op,
mensen die met slechte punten thuiskomen roepen steeds vaker: "maar de jury dit en dat"
het lijkt wel altijd aan de jury te liggen, en dan vraag ik me af van, zou je de schuld niet eerder bij jezelf zoeken?
en ja er zijn best jurys die partijdig jureren en ik baal er ook echt van als ik er zo een heb (alleen dat is ook zelden, en ik vind dat je dat alleen mag zeggen als je die jury vaker hebt gehad en steeds de zelfde (slecht rijdende) persoon bovenaan staat en je zeker weet dat de jury die persoon kent)
wat vinden jullie er nou van?
en krijgen jullie ook vaak te horen van "ja maar de jury.."?
en geven jullie zelf de jury vaak de schuld?

Storm

Re: de jury de schuld geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:56

Ik denk dat vooral de 'mindere' ruiters de jury de schuld geven. Een goede ruiter weet zelf wel of het winstwaardig is of niet.
En het valt me ook op dat het vaak dezelfde ruiters zijn die lopen te mopperen over de punten en de jury.

Wat ik eigenlijk ook erg jammer vind is dat je als jury bij een bepaalde proef iets neerzet wat gemakkelijk verbeterd kan worden, zoals 'in de volte de hoeken afronden' en dat de ruiter de volgende wedstrijd weer gewoon de hoeken doorrijd... tja, dan krijg diegene toch echt een 5, en dan moet hij/zij niet klagen dat ik een strenge jury ben en dat de cijfers te laag zijn.
(gelukkig zijn de meeste ruiters het aardig eens met me, ik heb nog weinig grote meningsverschillen gehad, en die ik wel had, kon ik goed onderbouwen tegenover de deelnemer)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:26

Ik moet wel zeggen dat er veel verschil tussen jury's zit, de een is veel strenger dan de andere. Rij je bij de 1 dikke winst, bij de ander ben je er nog lang niet.
Maar oneerlijke jury's heb ik nog niet meegemaakt, was het altijd wel met het commentaar eens.
Maar ik ben wel van mening dat als je echt een goede proef neerzet een jury niet om je heen kan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:09

Ik vind: Dressuurrijden is een jurysport, waarin mensen jureren. Mensen, de meest subjectieve wezens op aarde. Dus: ik denk altijd maar zo, de ene keer krijg je misschien wat te weinig, de andere keer precies goed, en de volgende keer weer iets te veel, maar als je gewoon netjes rijdt krijg je je punten echt wel. Ik heb 1 keer gehad dat de jury gewoon de halve proef niet gekeken heeft, en dat deed hij bij een heleboel proeven die dag, dat vind ik dus niet netjes, maar verder weet ik niet eens de namen van de jury's, laat staan dat ik me van te voren al druk ga maken over of ie streng is of niet(hoor je ook zo vaak: Oh deze jury is heel streng, ik heb vast vandaag geen winstpunt...zucht denk ik dan, rij er gewoon voor en dan zie je wel!)

Vind je het niet leuk dat het een jurysport is, doe er dan niet aan mee!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:57

Het blijft idd een jurysport. Ik vind het altijd wat zwak om het op de jury af te schuiven. ALs je echt goed rijdt kan geen enkele jury om je heen en zal je je winst heus wel krijgen Lachen

Ik was vorig weekend op concours en daar was een meisje die zei "er is heel streng gejureerd", ik dacht dus dat er amper winstpunten waren maar daar was niks van waar. Meisje had blijkbaar gewoon zelf lage punten gekregen Knipoog

Veel mensen houden ervan om alles op anderen af te schuiven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:59

Dan moet je eigenlijk ook de jury de schuld geven als je heel veel punten krijgt Clown

Ik mopper wel eens ja, omdat bij paard soms wel eens de 2 proeven omgedraaid worden. 1e proef loopt ze dan echt goed en netjes, 2e proef in protest en dan gok ik 1e proef winst 2e in de 170.. Is het andersom Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:06

Ik heb de ervaring dat ik vaker teveel dan te weinig punten heb gekregen Bloos
Volgens mij komt dat ook door je instelling. Ben je snel tevreden of niet?

Ik heb 1 x gehad dat ik het met de totaalpunten wel eens was, maar vond de punten raar uitgedeeld.
Het commentaar ook gek imo. Maar ach, dat was 1 jury. De rest van de jury's die ik heb gehad zijn het met elkaar eens dus Knipoog én de totaal punten waren ook okey. Als je en goede proef neerzet, krijg je best je punten.
En bij een strenge jury, kun je misschien veel leren van het commentaar. Pling

Ik blijf het gezeur op de jury zó jammer vinden Gestoord

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:12

Het is en blijft een jurysport.
Natuurlijk hoop je op winst, maar als het een keer minder gaat kun je toch ook verwachten dat je minder punten krijg, althans zo denk ik.
Soms ben ik ook niet blij met mijn punten aantal omdat ik dan vind dat ik minder punten had dan verwacht, maar ga ik dan mijn protocol na kijken, klopt meestal wel wat er staat en is het ook gewoon terecht dat ik minder punten heb.

Laatst ook iemand bij ons op stal, die moest op wedstrijd en die zal al meteen als ik die jury heb dan start ik niet eens, want dan weet ik toch dat ik laag gepunt wordt. Dan denk ik echt van denk niet meteen zo negatief, als je al voordat je op je paard bent gaan zitten denkt het wordt niks want ik heb die jury, dan wordt het meestal toch niks, omdat je dat te veel je best wil doen en je paard vaak alleen maar meer in vezet gaat (is bij mijn paard in ieder geval wel, als ik meer wil dan normaal, en zeker op wedstrijd, gaat die gewoon in verzet (voelt mijn spanning))

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:20

Ik weet inderdaad zelf wel of ik een goede proef heb gereden of niet. Maar ik vind het verschil in punten tussen twee jury's op 1 wedstrijd wel eens zo groot terwijl je twee bijna gelijkwaardige proeven neerzet dat je eigenlijk niet echt weet wat ze nu willen zien. Voorbeeld: bij de ene jury krijg je een 5 voor een middendraf, bij de andere jury een 7 terwijl je toch echt een zo goed als gelijke middendraf hebt gereden.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:53

Ik zal echt niet snel een jury de schuld geven, maar toevallig een paar weken geleden had ik echt een strenge jury. Paar voorbeeldjes: Middendraf, een 4 (paard maakt bij overgang naar middendraf een taktfoutje), aanspringen in galop een 3 (hij gaf een bokje, hij was blij dat hij mocht galoperen , stond erbij verzet). Gebrokenlijn 5 m, een 4 (stond er een 5 onderstreept ipv 8m) en nog een paar van zulke dingetjes.
Dit vond ik toch vrij streng, voor een B proef. en natuurlijk ziet de jury het als verzet, maar dan nog.
Toen had ik wel zoiets van, tja de jury was wel echt heel streng, dan vonden ze me paard zeker niet leuk (het is nl. een beetje een apart beest, apart kleurtje) maar ik ben niet te laf om me eigen fouten en zwakheden toe te geven. Als ik zoiets heb van, nou het ging poedersuiker, en ik heb slechte punten zal ik de jury niet te schuld geven. Die mensjes zitten er ook maar een beetje op zondag om 09.00 terwijl ze ook lekker kunnen uitslapen en met hun kinders op stap kunnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:24

Ik heb nog nooit echt minder punten gekregen dan dat ik verwacht had (ja, soms op 1 onderdeeltje, maar als 1 onderdeel je hele proef moet redden ben je niet goed bezig).
Wel 2x dat ik dacht dat ik op het randje van net wel of net niet winst zat maar dat ik gewoon 2 punten per proef reed!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:30

Ik heb 3 Jury's die ik absoluut niet kan hebben
wat wel raar is

Ze zeggen wel is dat als die jury je pony/paard niet mag hbe je ze ook niet mee
Ik had een keer wedstrijd was nog outdoo seizoen en had ik overal 4 en 5 en voor.. behalve voor de verzorging Had ik een !9!

Ik had een keer echt een héle nette proef gereden en had ik commentaar wat helemaal niet bij mij was.. stond er bij verzet met aangallloperen en dat was dus helemaal niet zo.. mooi van uit de achterhand weggereden ( of hoe je dat zegt )

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:37

Ik geef ze niet de schuld en kan me er meestal ook wel in vinden..
Maar er zijn uitzonderingen..maar dan weet ik zelf wel dat ik fijn gereden heb en dan rijd ik gewoon volgende keer mn punten wel, bij een andere jury.
Dit gebeurd niet vaak..maar soms heb je dat..

Hoort er gewoon bij..
Net als je soms hebt dat het voor jouw gevoel niks was en je toch dikke punten krijgt..
(dat is natuurlijk wel leuker Bloos )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:45

Ik ken het, mensen die een jury tot de bodem afkraken...
maar met de fnrs proefjes denk ik ook wel eens: ''sjonge het is een manegepaard, geen bonfire.''

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:53

Ik zi t op het wedstrijdsecretariaat van een vereniging. Er wordt inderdaad regelmatig gemoppert op een jury over depunten. Er zijn maar weinig ruiters die toegeven dat de proef misschien niet zo goed was als t zoumoeten zijn Haha!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:54

Ik ben niet bekend met het fnrs maar snap je uitdrukking wel!

En ik kraak ze niet af.. maar ik kan die jury's gewoon nie thebben

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:57

waarschijnlijk zijn dat van die verwende meiden die alles krijgen van paps en mams, sja dan is het een tegevaller dat je geen winst hebt, dat past niet in het plaatje. Maakt toch niet uit hoe je je proefje rijd, heb toch een paard met wereldafstamming...

Heb zelf geen ervaring mee want rijdt nog niet officieel

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:01

als je geen goede punten krijgt dan geeft het echt aan dat je zelf niet voldoende gereden hebt, dat is mijn mening in ieder geval...

en voor mensen die lopen te klagen over de jury, zing ik graag het liedje van de miniplaybackshow....

Muziek!
Dat was het weer vanavond, was wel spannend, ook wel fijn....
maar zoals in elke wedstrijd kan er maar 1 de winnaar zijn....

Clown

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:16

Djoena schreef:
als je geen goede punten krijgt dan geeft het echt aan dat je zelf niet voldoende gereden hebt, dat is mijn mening in ieder geval...

en voor mensen die lopen te klagen over de jury, zing ik graag het liedje van de miniplaybackshow....

Muziek!

Clown

Hebben jullie t nou over mij>?? Bloos Slapen

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:22

had jouw posts niet gelezen, maar als je je aangesproken voelt, hierbij Haha!

Muziek!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:26

Nee ik vole me niet aangesproken hoor.. maar het leek wel zo!

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:27

en dan bedoel ik niet dat ik me wel aangesproken vole!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:36

Kaat18 schreef:
Ik weet inderdaad zelf wel of ik een goede proef heb gereden of niet. Maar ik vind het verschil in punten tussen twee jury's op 1 wedstrijd wel eens zo groot terwijl je twee bijna gelijkwaardige proeven neerzet dat je eigenlijk niet echt weet wat ze nu willen zien. Voorbeeld: bij de ene jury krijg je een 5 voor een middendraf, bij de andere jury een 7 terwijl je toch echt een zo goed als gelijke middendraf hebt gereden.

Soms kijken de jury's anders naar een proef.
Helaas zien bijv sommige niet dat een paard niet over de rug loopt. Zo kun je een hele proef goede punten krijgen en bij een andere jury slechte punten Tong uitsteken
Maar nog meer, sommige letten extra dat de ruiter op de letter moet rijden en andere let extra op dat het paard lekker ontspannen loopt. Wanneer het paard iets te diep loopt, daar kun je ook op afgerekend worden etc etc.
Wanneer je paard correct loopt, zal je bij elke jury je punten wel halen Knipoog

Over de middendraf kan bijv zijn dat hij niet goed van achter naar voren werd gereden of niet goed genoeg op de letter.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:13

Ik merk dat idd ook, vind het altijd heel irritant als mensen meteen roepen dat jury zo streng was bla bla.
Tuurlijk heb ik zelf ook wel eens het gevoel dat er streng gepunt is, maar heb bijna nog nooit gehad dat ik het echt niet eens was met het commentaar.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:30

Ik vind dit ook altijd een beetje dom. Meestal kan ik me wel vinden in de punten van de jury, ik vind juist eerder dat ze me meestal te hoog punten. Heb het wel een keer gehad, dat ik een jury had die ik niet helemaal eerlijk vond punten. Hij gaf me een O, voor een onderdeel dat ik gewoon had gereden, kreeg ook precies 179 punten terwijl dat de enige fout was. Maar wees blij dat ze er zitten, anders konden we helemaal geen wedstrijden rijden!