ik heb een hekel aan wedstrijdrijden, maar hou zo van mijn p

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

ik heb een hekel aan wedstrijdrijden, maar hou zo van mijn p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 18:44

hoi,
ik heb een hekel aan het wedstrijden rijden, ik heb een verzorg/leasepony en rijd bij een ponyckub waar de eigenaar van vindt dat je ook wedstrijden moet rijden.
ik vind het wedstrijd rijden nooit zo leuk, je moet vroeg opstaan, heeel veel tijd besteden aan de 5, hooguit 6 minuten dat je je proef rijd, veel druk van iedereen of je het goed doet,de druk en stress, je pony dwingen goed te lopen, en dan altijd nog het lange wachten op de uitslagen..
nou dan ga je toch lekker op een manege rijden, zullen de meesten zeggen, maar dat zit niet zo, ik ben namelijk dol op mijn pony en wil haar voor geen goud missen!
mijn vraag is dus eigenlijk, wat vinden jullie van het wedstrijdrijden, rijden jullie wedstrijden omdat je het leuk vind of omdat 'het er bij hoort', en hebben jullie misschien tips voor mij om het leuker/makkelijker te maken?
alvast bedankt Bloos

Martine

Re: ik heb een hekel aan wedstrijdrijden, maar hou zo van mijn p

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:45

Ik rijd wedstrijden omdat ik het heel leuk vind!

Maar wat zou de bedoeling van die eigenaar zijn? Elke week op concours of 1 keer in de maand. Dat vind ik ook nog wel een verschil. Om nou elke week op concours te gaan vind ik zelf niet nodig.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:46

Ik rijd wedstrijden omdat ik het gewoon hartstikke leuk vind, maar waarom zou je je pony niet kunnen houden ondanks dat je geen wedstrijden rijd?!

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:47

Omdat ik het leuk vind!
Ik rijd wedstrijden puur voor mijn plezier en wanneer ik er gestrest van zou worden hou ik er mee op!
Ik doe altijd alles op mijn dooie akkertje.. als ik vroeg moet starten vlecht ik de dag van te voren in en zorg ik dat mijn spulletjes klaar staan.. op de wedstrijd dag zelf zor gik da tik op tijd aanwezig ben zodat ik lekker in kan rijden en dan rijd ik gewoon zoals ik thuis ook rijd... ik probeer lekker ontspannen te rijden en wil het niet.. nouwjah jammer dan... volgende keer beter...
Ennuh je moet schijt hebben aan iedereen die je probeert te pushen! Als je niet wil dan wil je niet!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:48

Wedstrijden vind ik juist een leuke en leerzame ervaring!

Je leert er veel van.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:49

Ik rijd wedstrijden omdat ik het leuk vind, zeker. En om het misschien leuker te maken, op wedstrijd hoef je je pony niet te dwingen om goed te lopen. Je kan het beter zien als een oefening, ben je zelf goed bezig, mocht hij iets eng vinden, kan je hem daar toch overheen krijgen in de proef. Zie het als een uitdaging Lachen

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 18:49

kijk, het is zegmaar de bedoeling dat ik 'een doel' heb om voor te rijden, omdat ik anders volgens hem alleen maar rondjes zou rijden..de rest van de ponyclub rijd ook allemaal wedstrijden en als hij de pony (als ik weg ben) zou verkopen, krijgt hij natuurlijk meer geld voor de pony als ze L2 heeft gelopen inplaats van niks

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:50

zoals jij het brengt is het ook niet leuk!
In die 5/6 minuten kan je laten zien wat je kan wat je geleerd hebt enz! Vroeg opstaan lijkt mij nou niet een ramp! beetjuh actief voor je paard! druk en stress kan je net zoveel maken als je zelf wilt.. en je pony dwingen zo moet je het helemaal niet zien, dan rij jij niet goed

een goed proefje is ontspannen en simpel om te zien als jij dan voelt alsof je je paard dwingt gaat er daar ietys fout bij jou en dus in je proefje!

het kan zown leuke dag zijn voor jou en je paard!

o0Michelle0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:50

Tjha.. afentoe wedstrijdjes/proefjes rijden vind ik wel leuk hoor Ja
Maar ik vind het onzin dat het 'moet'
Als je het niet leuk vind, doe je het toch gewoon niet?
En wat wilde de eigenaar er dan aan doen dan? Ze kan je toch niet dwingen...

verder ben ik het eens met ELpatcho, het kan leuk zijn!!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:53

Ik rij wedstrijden omdat ik het super leuk vind en ik vind het leuk om ergens ´´naar toe te rijden´´.
Misschien kun je eens wat onderlinge wedstrijden starten om te kijken of je het echt niet leuk vind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:50

Ik rij wedstrijden omdat ik dat leuk vind.
Maar eigenlijk kunnen hier 1001 bokkers reageren die het allemaal graag doen, maar daarmee ga jij het nog niet leuk vinden. Als jij niet graag wedstrijden rijdt en de eigenaar wil dat wel (ik wil zelf ook dat mijn pony uitgebracht wordt Ja ) dan lijkt het me toch beter om te stoppen. Jij gaat wedstrijden echt niet leuker vinden omdat je 'moet' en tegenover de eigenaar is het ook niet eerlijk om maar met half enthousiasme en motivatie te starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:52

o0Michelle0o schreef:
Maar ik vind het onzin dat het 'moet'
Als je het niet leuk vind, doe je het toch gewoon niet?
En wat wilde de eigenaar er dan aan doen dan? Ze kan je toch niet dwingen...

Ik heb juist een ruitertje voor de wedstrijden straks. Wil de verzorgster niet of maar met halve zin, sorry, dan zoek ik wel iemand anders. Gelukkig is mijn verzorgstertje heel enthousiast, helemaal de gedachte dat ze ook mag gaan springen. Dat zijn dingen die ook van tevoren besproken zijn, geen wedstrijden = exit, ik weet niet of dat voor TS geldt?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:54

ik rij wedstrijden omdat ik het leuk vind. pak ong 1 keer per 1 a 2 maanden een wedstrijd rest rij ik ook gewoon heerlijk in het bos of de bak of privelessen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:58

En als hij de pony verkoopt als jij stopt, kun je hem dan niet kopen of ben ik nu blond. Tja dan moeten je ouders/financien het daar wel mee eens zijn.

Als je het niet leuk vind zou ik dat ook aangeven, misschien kunje overleggen of je eens iets anders mag proberen, misschien vind je een andere discipline leuker en kun je daar wel wedstrijden in gaan rijden. Wordt zijn pony toch meer waard en jij hebt meer lol. Vind je het oefenen voor de wedstrijden en het trainen trouwens wel leuk of ook niet en ga je liever gewoon met de pony het bos in of zo. Dat laatste zou ik heel goed kunnen begrijpen omdat ik ook de lol van wedstrijden niet zo zie, maar dan is het misschien beter om toch op zoek te gaan naar een andere verzorgpony of op z'n minst open kaart te spelen naar de eigenaar toe.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:59

Paardrijden vind ik hartstikke leuk, maar ik heb wel de wedstrijden nodig als doel om op die manier ergens naar toe te werken en dus goed gemotiveerd te blijven.

Een aantal jaartjes terug, toen de MKZ hier in Nederland was, lag het hele wedstrijdgebeuren een paar maanden stil. In het begin vond ik dat wel even lekker, maar op een gegeven moment kreeg ik steeds meer het idee dat we een beetje doelloos aan het rijden waren. ondanks dat jejejpaard in beweging houdt en m ook gewoon trainen blijft. Dan is het ook veel makkelijker om een keertje als het weer wat slechter is maar te denken " nu maar even niet"

Wedstrijden (bij ons) zijn erg gezellig mn de spring en SGW wedstrijden.
Maar ik heb nou ook niet direct de behoefte om ieder weekend op wedstrijd te gaan. 1x per 2 of 3 wkn vind ik meer dan zat.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 07:20

lie_ke schreef:
kijk, het is zegmaar de bedoeling dat ik 'een doel' heb om voor te rijden, omdat ik anders volgens hem alleen maar rondjes zou rijden..de rest van de ponyclub rijd ook allemaal wedstrijden en als hij de pony (als ik weg ben) zou verkopen, krijgt hij natuurlijk meer geld voor de pony als ze L2 heeft gelopen inplaats van niks

In dat geval zou ik me ervoor laten betelen. Ten eerste vind je het zelf niet leuk en doelen kun je ook stellen zonder wedstrijden. En als zijn doel is om de pony te verkopen als die hoger in de sport loopt door jouw toedoen dan zou ik er lekker geld voor vragen, jij verdient er namelijk niks aan als de pony tzt weg gaat terwijl je je wel klem betaald aan startkaart, lidmaatschap, startgelden e.d.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 07:27

Ik reed heel af en toe een wedstrijdje, om te kijken hoe ik het deed in vergelijking met de andere. In het begin was ik veel tijd kwijt aan de voorbereiding, maar op het laatst vlocht ik niet meer in(lange manen), waste de pony niet en poetste mijn zadel niet. Dat scheelt echt enorm veel tijd. Maar als je af en toe (eens per maand of eens per 2 maanden) wedstrijden rijd, heb je toch ook een doel? Je haalt alleen je punten minder snel. Of vind de eigenaar dat te weinig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:34

Vippie schreef:
In dat geval zou ik me ervoor laten betelen. Ten eerste vind je het zelf niet leuk en doelen kun je ook stellen zonder wedstrijden. En als zijn doel is om de pony te verkopen als die hoger in de sport loopt door jouw toedoen dan zou ik er lekker geld voor vragen, jij verdient er namelijk niks aan als de pony tzt weg gaat terwijl je je wel klem betaald aan startkaart, lidmaatschap, startgelden e.d.

Als onervaren ponyruiter je laten betalen? Nors opkijken
Je mag blij zijn dat je een goede pony van iemand anders onder je kont geschoven krijgt! Er zijn meisjes die graag in je schoenen willen staan!

Betalen is leuk als ze zelf al M gereden had oid en de vraag kreeg de pony naar het L2 te rijden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:57

Urielle schreef:
Vippie schreef:

Als onervaren ponyruiter je laten betalen? Nors opkijken
Je mag blij zijn dat je een goede pony van iemand anders onder je kont geschoven krijgt! Er zijn meisjes die graag in je schoenen willen staan!

Betalen is leuk als ze zelf al M gereden had oid en de vraag kreeg de pony naar het L2 te rijden.

Wie zegt dat die pony goed is dan?? Pony rijdt ook nog niks namelijk...
Ach en waarom niet, zo ben je wel lekker goedkope kracht en als je en pony naar de L2 rijdt ben je niet zo onervaren lijkt me. Die fout heb ik vroeger ook gemaakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:34

Ik neem aan bij een dergelijke prestatiegerichte eigenaar, dat hij ook een fatsoenlijke pony heeft staan. Uberhaupt, zelfs al was dat niet zo, dan is het toch nog fijn dat je ergens mag komen rijden?
Ik ben op mijn 28e, als eigenaar van een eigen paard, de eigenaren van 'verzorgpaarden' nog dankbaar voor het vertrouwen en de mogelijkheden die ze bieden hoor!
Heb voor Coco ook een aantal veeleisende ponykinders op de mail gehad. Nou, die hoef ik dus al niet, een beetje appreciatie voor het feit dat een eigenaar je een paard/pony ter beschikking stelt mag er echt wel zijn hoor!
(dat bedoel ik niet in financiele zin trouwens)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:44

Ik vondt de wesdtrijden altijd leuk, maar de laatste tijd steeds minder. De dressuur trekt niet meer zoals vroeger. Ik orienteer me nu op het springen, wat ik wel leuk vindt, maar 0,0 ervaring in heb. Maar ik heb zelf een paard, dus voor mij is dat ook anders

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:46

ik vind het heerlijk op concours gaan leuk met de mensen omgaan zelf bewijzen wat je hebt geleerd aan je paard de voorbereiding is ook leuk lekker je paard vlechten enz. Nee, ik rij vooral wedstrijd omdat ik het superleuk vind!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:49

Ik heb eerder ook wel een paar wedstrijdjes gereden, en vond dat ook niet super ofzo. Het is natuurlijk wel gezellig als bijv. ponyclub onderling. Maar als je niet wil hoeft het niet, en het is belachelijk dat je het zou doen om de eigenaar er aan te laten verdienen. Je betaald toch immers al huurgeld?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:56

lie_ke schreef:
hoi,
ik heb een hekel aan het wedstrijden rijden, ik heb een verzorg/leasepony en rijd bij een ponyckub waar de eigenaar van vindt dat je ook wedstrijden moet rijden.
ik vind het wedstrijd rijden nooit zo leuk, je moet vroeg opstaan, heeel veel tijd besteden aan de 5, hooguit 6 minuten dat je je proef rijd, veel druk van iedereen of je het goed doet,de druk en stress, je pony dwingen goed te lopen, en dan altijd nog het lange wachten op de uitslagen..
nou dan ga je toch lekker op een manege rijden, zullen de meesten zeggen, maar dat zit niet zo, ik ben namelijk dol op mijn pony en wil haar voor geen goud missen!
mijn vraag is dus eigenlijk, wat vinden jullie van het wedstrijdrijden, rijden jullie wedstrijden omdat je het leuk vind of omdat 'het er bij hoort', en hebben jullie misschien tips voor mij om het leuker/makkelijker te maken?
alvast bedankt Bloos

Volgens mij heb je iets gemist bijv het doel van dressuur. Dwingen is daar niet bij namelijk.

Ik ben het met ELpatcho eens.

Je zal toch een keuze moeten maken. Als je kiest voor de wedstrijden, zul je je instelling moeten veranderen.
Of je nu thuis een proefje rijdt of op de wedstrijd, dat moet niet uitmaken. Je moet dan ook gewoon lekker gaan rijden en wie weet win je dan nog eens wat. Das toch leuk?
Voor jezelf is het ook goed. Als jij straks een nieuw verzorgpaard wil of nodig heb, dan is een wedstrijdklassering wel in je voordeel. Pling

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:57

Ik vind wedstrijdrijden juist heel erg leuk. Haha!
Je traint ergens naartoe, je merkt de verbeteringen krijgt feed-back of tips om de puntjes op de I te zetten.
Hoor ik thuis op dit niveau, hoe rij ik de proef in vergelijking met anderen?
Dat soort dingen. Ja

En ik vind het totaal niet erg om de dag voor de wedstrijd te gaan poetsen en vlechten, heerlijk je pony showen. Tong uitsteken

Je kunt wel trainen voor de lol maar zonder wedstrijden heb ik het gevoel dat ik doelloos train, zonder bepaald doel, met wedstrijden kan ik mijn verbetering steeds weer meten en naar de volgende stap toe trainen.

Misschien is het een idee om bijvoorbeeld wat springwedstrijden te starten?
SGW wedstrijden rijden?
Misschien vind je dat wel leuker. Lachen