Welzijn van paarden in de (top) sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Welzijn van paarden in de (top) sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:26

Omdat elders offtopic gegaan wordt, leek het me nuttig hier een apart topic voor te openen.

- het trainen van paarden in een bepaalde houding (LDR en foto's van P&P)
- de verhalen waaruit blijkt dat topsportpaarden alleen aan de hand mogen grazen

Is dit nou echt nodig? Of zouden we met onze paarden ook prestaties kunnen leveren zonder dit?

en nu even zonder de natural-normal discussie:+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-10-07 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Re: Welzijn van paarden in de (top) sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:29

Ik denk dat we met onze paarden ook prestaties kunnen leveren zonder wat er in je beginpost staat Arabesk.

Het is volgens mij onzin dat een goed paard niet even in de paddock mag. Maar goed, aangezien ik L ruiter ben, kan ik me nou eenmaal niet zo goed voorstellen hoe het is om een GP ruiter te zijn.

Maar 1 ding vind ik wel heel belangrijk: het welzijn van het paard! En dat staat voorop Ja

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:15

Ik weet zeker dat deze prestaties ook geleverd kunnen worden zonder de punten in de beginpost van Arabesk.

Het is wel zo dat echte sportpaarden (daarmee bedoel ik paarden die een niveau vanaf Z2 lopen) vaak zoveel uithoudingsvermogen en kracht hebben dat zij zich eerder kunnen blesseren als ze los worden gegooid. Maar imo kan je dit voorkomen door de paarden pas na het rijden los te gooien of op de wei te zetten.

Het trainen in houdingen zoal LDR vind ik niet kunnen. Dit is verre van een fijne houding voor het paard en ik zie niet in hoe een dergelijke manier van hoofd/halshouding de spieren op een juiste manier kan trainen om zwaarder werk aan te kunnen.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:32

ik sta op stal bij een grand prix amazone, en elke dag gaan de paarden naar buiten, in het land of paddock.
als dat elke dag gebeurd is da kans echt niet zo groot dat ze gaan rennen etc. dat gebeurd wel als ze maar zelden buiten komen.

en nu zijn er echt wel paarden die vaak lopen te kloten, maar dan een beetje hooi in de paddock en ook daar gebeurd zelden wat mee.
de paarden zijn gewoon echt paard, werk, en ontspanning, binnen en buiten, en zo zou het in mijn ogen altijd moeten zijn.
ik weet echt wel dat de risico's wat groter zijn, hoewel een paard altijd op stal die nooit echt z'n benen kan streken, verzind wel wat anders, bv. tegen de deuren slaan.

en we kennen allemaal wel een verhaal van de super sportief persoon, die een enkel breekt omdat hij/zei van een stoeprand afstapt.

echt niet alles is te verkomen door je paard in een porseleinkast te zetten.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:38

het is met de echte topsportpaarden gewoon zo dat ze zoveel waard zijn dat je alles wat risico op blessures geeft uit wilt sluiten.ik ben het er wel mee eens dat je paarden niet in een porseleinkast kunt houden(bij wijze van spreke) en dat paarden zeker ook paard moeten kunnen zijn maar toch.
ik denk wel dat je een paard gezond(er) houd als het regelmatig even op de wei kan,maar sommige mensen maken keuzes: risico op stalondeugden tegenover peesblessures etc.
het is maar hoe je met het paard omgaat en wat het paard gewend is.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:58

Mijn paard heeft een paddock voor zijn stal (deur gaat ieder ochtend open), een fijne regendeken EN een startbewijs in de GP. Knipoog
Van mij mag hij zich paard voelen hoor.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:01

Als ik mijn paarden niet in hun waarde laat, en lekker op het land laat lopen zijn ze zowat niet meer bereidbaar!

Echter ze lopen wel in kampjes alleen, zodat er geen trapperijen e.d kunnen plaatsvinden. Met peeskappen om ter bescherming.
Lekker rennen is goed voor ze!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:30

Ik snap de stelling niet zo goed geloof ik. Er zijn toch genoeg niet topsport paarden die ook LDR getraind worden en ook alleen maar aan de hand (of helemaal nooit) grazen?

Of dat beter of slechter is lijkt me volledig van het paard, ruiter en combinatie af te hangen. Wat voor het ene paard goed is, kan heel erg slecht zijn voor een ander. Sommige paarden gaan graag naar buiten, anderen staan alleen maar voor het hek te dralen. Sommige paarden zijn bikkelhard en hebben nooit wat en anderen tikken een beentje aan en zijn 3 maanden kreupel. Sommige zijn heel voorzichting en anderen buldozeren dwars door een hek heen.

Het lijkt me dat als je een paard van een paar ton op stal hebt staan waar jouw inkomen onder andere van afhankelijk is dat je daar toch iets voorzichtiger mee omgaat dan met je huis tuin en keuken paard. Iedere paarden eigenaar gaat anders met zijn paard om, top niveau of niet.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:20

Ik vind het moeilijk om een oordeel te vellen over bepaalde trainingshoudingen. Als ik vergelijk met mensen (turnen en ballet bijv.) die worden ook in onnatuurlijk lenige houdingen geoefend. Moeilijk te zeggen of dat schadelijk is of niet bij langzame opbouw.
Voor het welzijn van een (topsport) paard denk ik dat je moet zorgen dat het dier genoeg afleiding heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar lekker in een groepje buiten laten staan maar als een paard niet los in de wei of paddock mag maar wel veel afleiding heeft met aan de hand grazen, gereden worden, stapmolen en wellicht een raam in de stal zodat hij zijn hoofd buiten kan steken en rondkijken dan heb ik daar geen moeite mee.
Een probleem vind ik wel 23 uur per dag in een stal en een uurtje per dag eruit om te rijden.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:27

Hoe kom je erbij dat toppaarden alleen aan de hand mogen grazen. Als ik intervieuws van topruiters lees, lees ik juist altijd dat de paarden dagelijk in het land komen. Misschien worden (dek)hengsten bedoeld dat is uiteraard moeilijker als er meerdere paarden buiten lopen.
Het LDR vind ik indien juist toegepast een goed systeem. De paarden die op die manier getraind worden lopen toch niet voor niets aan de top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:29

Gelukkig ken ik ook stallen waar de paarden wel gewoon buiten komen elke dag.
Oke ze hebben dan bescherming om, maar geloof niet dat het paard dat erg vind.

Ik schrok ook van het verhaal van power en paint dat hij nooit eens los mag...vind dat echt verschrikkelijk.
Gelukkig is dat niet overal zo Lachen

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:04

Ik denk dat iedereen naar beste eer en geweten met zijn/haar paarden omgaat. Er zijn nou eenmaal beperkingen om paarden te houden. Het hangt ook sterk af waar je je paarden hebt staan. In de randstad zijn genoeg stallen en maneges waar niet eens een wei beschikbaar is. Op andere plaatsen is die ruimte er wel, maar een hengst buiten met andere paarden in de buurt is vragen om problemen.

De diverse trainingsmethoden zijn, mits goed toegepast, niet schadelijk voor een paard. Dit wil niet zeggen dat voor ieder paard dezelfde methode de juiste is, maar ik denk dat de topruiters in nederland, prima in staat zijn om te bepalen wat wel past bij een paard en wat niet.

Adala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:43

Het beste zou natuurlijk zijn je paard iedere dag lekker in de wei te zetten, maar in de topsport gaat zoveel geld om, een paard kan zoveel geld binnenbrengen en er zitten zoveel uren training in dat de meeste GP ruiters liever de kans op blessures zo klein mogelijk willen maken. Natuurlijk kan een paard zich altijd verstappen maar je paard veel in de wei/paddock zetten is toch een "risicofactor".
Zelf ben ik hier ook niet altijd voor, een paard hoort toch ook wel eens lekker los te kunnen lopen, al is het maar 6 weken in de zomer, maar vaak gebeurt zelf dit niet, dan denk ik toch dat je vergeet dat een paard een levend wezen is. Ook het trainen van paarden in een bepaalde houding ben ik niet voor, om alleen voor een beter wedstrijdresultaat je paard klem te zetten, dan denk je ook niet altijd evenzeer aan je paard. De meeste wedstrijdruiters proberen wel zo goed mogelijk voor hun paard te zorgen, maar ze willen toch ook wel winnen, en helaas is dat soms niet altjd even leuk voor het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 12:46

ik denk dat ze zichzelf een rad voor ogen draaien als ze denken met een paard binnen te houden de kans op blessures klein te houden. Op korte termijn is dat misschien zo, maar op lange termijn krijg je gewoon te maken met een ongezonder paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:50

Ach misschien hebben de topsporters wel gruwlijke medelijden met die dieren die in weer en wind buiten moeten staan en geen droog stukje land meer hebben... Geen schuilstalletje of wat dan ook...........................

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:51

Arabesk schreef:
ik denk dat ze zichzelf een rad voor ogen draaien als ze denken met een paard binnen te houden de kans op blessures klein te houden. Op korte termijn is dat misschien zo, maar op lange termijn krijg je gewoon te maken met een ongezonder paard.

Dan is het maar goed dat ze niet zo oud worden die topsporters

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:55

Tja ik begrijp wel dat ze ze niet zomaar in een kudde willen gooien met alle risico's van trapincidenten, maar een eigen paddockje of samen met een vriendje vind ik toch wel een must. Een paard moet af en toe kunnen bokken en spelen anders ontploft hij vaak op den duur toch wel een keer onder het zadel. Ik ben bovendien van mening dat een goed getraind sport paard beter in staat is zichzelf heel te houden met idiote bokkesprongen dan een onbespierd beestje die vaak meer wil dan hij kan.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:58

Er is volgens mij nog niet bewezen dat het LDR schadelijk is voor een paard, maar kan me niet voorstellen dat ie het prettig vindt. Maar laat me hier niet echt over uit, ben ook maar een hobbyruiter Haha!

Het aan de hand grazen.......als dat al mag. Ik vind dat je dan het dier uit het oog verliest en er weer een product van maakt, want stel je voor dat ie zich blesseert, dan kost het je bladiebladiebla.
Paard moet toch tenminste een paar uur per dag zijn benen kunnen strekken.

Mijn knollie heeft bij de vorige eigenaar ZZ-L gelopen en heeft altijd zomer en winter buiten gestaan. Zomers dag en nacht, 's winters 's nachts op stal. En hij presteerde geweldig. Hield ze hem 1 dag binnen, dan sloopte hij niet alleen zijn stal, maar ook zichzelf.... Wat is dan gevaarlijker....
Daarnaast heb ik het idee dat paarden die zoveel op stal staan en niet 'los' mogen lopen meer stalondeugden ontwikkelen, maar ook meer beengebreken vertonen (maar goed, das een idee gebaseerd op mijn vroegere manegetijd met heeeel veel kreupele knollen, en wat ik nu zie met paarden die hele dagen kunnen lopen en is vast niet wetenschappelijk bewezen Vork )

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:05

Over LDR laat ik me niet al teveel uit. Ik neem aan dat topruiters weten wat ze doen. Als de prestaties dan ook goed zijn lijkt mij dat het goed gaat. Een paard is geen machine, ook niet op dat niveau, ze doen het echt niet zomaar voor je, net dat laatste beetje geven.
LDR toegepast(of iets wat daarop moet lijken) door Pietje om de hoek vind ik wel schadelijk. Maar dat is met veel dingen zo.
De meeste toppaarden hebben een heel goed leven. Dat ze niet als menig ander paard 24/7 in de wei staan wil niet zeggen dat ze het niet goed hebben. Ze worden uiteraard wel goed beschermd. Er gaat dan ook veel geld om in de topsport. Dat Salinero tijdens het wedstrijdseizoen niet in de wei loopt begrijp ik dan ook best.
Verder ben ik ook zeker van mening dat een paard absoluut went aan een bepaalde levenstijl.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:08

Achja, ik ben het helemaal met jullie eens que buiten moeten staan enzo!

Maar jammer genoeg meot mijn pony (Z2) het ook doen met alleen aan de hand grazen en af en toe in de paddock. In het land blesseert hij zichzelf zo erg elke keer. En ik heb alles al geproebert. Hij kwam er elke dag in en minimaal 4 uur dan, maar bleef er geblesseerd uit komen. Heb het 2 jaar geprobeert de hele zomer maanden, maar het bleef zo.

Paard staat trouwens de zomer maanden overdag buiten ('s winters mag hier op stal niet)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:14

Dan is jouw keuze een logische leuze MWM en bovendien komt hij nog wel los in de paddock. Ik heb ook een tijd lang mijn paard alleen maar losgelaten NA het rijden omdat ze anders zichzelf continue blessures aandeed. Nu hoeft dat niet meer gelukkig. Ook de hoeveelheid langdurige blessures die in de wei opgelopen zijn en waar ik wel mee kan leven kun je niet gebruiken bij een toppaard. Maar in een beperkt afgezet stukje of paddock moet toch ook voor die paarden wel kunnen lijkt mij. Als ze echt baldadig worden en op stal gaan staan bokken wordt het pas echt eng.
Ik denk dat bij veel van die hyper beschermde paarden de eigenaar het niet eens geprobeerd heeft of het wel goed gaat.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:20

Dat topsporters weten waar ze mee bezig zijn, lijkt me een ongefundeerde aanname. Zij weten wat ze moeten doen om op korte termijn goede prestaties te krijgen, dat is zeker waar. Kijk bijvoorbeeld naar de wielersport. Die nemen vaak doping, je wint er zeker de wedstrijd mee, maar dat is toch echt heel slecht voor je (en af en toe valt er eentje dood neer). Dit is in de topsport vrijwel altijd zo, het gaat om korte termijn topprestaties. Over de langere termijn wordt in mijn ogen niet genoeg nagedacht... Kijk inderdaad bijvoorbeeld naar de extree, lage gemiddelde leeftijd van KWPN-ers.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:23

Hoe meer het paard op stal staat hoe meer het paard onnatuurlijk gedrag zal vertonen. Ook psychisch is dit zeer zwaar voor een paard. Paard los in de wei geeft altijd risico op blessures, vandaar dat niet alle top paarden zelf los mogen. Maar vergeet niet dat ze wel meerdere keren per dag hun stal uitkomen om wel voldoende beweging etc. te hebben. Zonder die extra keren wandelen, grazen, longeren zullen ze ook meer last van hun spieren krijgen. En dus ook blessures.

Manier van trainen blijft een eeuwige discussie, voor mij verschilt het per paard hoe ik hem/haar train.
Gelukkig kunnen ze wel de hele dag naar buiten, hier en daar een wondje neem ik op de koop toe.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:25

Sim0ne schreef:
Over de langere termijn wordt in mijn ogen niet genoeg nagedacht... Kijk inderdaad bijvoorbeeld naar de extree, lage gemiddelde leeftijd van KWPN-ers.

Hier komt ook de manier van voeren bij kijken denk ik.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:29

Ik zie juist de extreem lage leeftijd van KWPN-ers om me heen en niet in de topsport! Voorbeelden van paarden op hoge leeftijd: Bonfire, Prisco, Amon en zo zijn er nog meer te noemen die op het hoogste niveau gepresteerd hebben.
Ik vind de aanname dat de echt bewezen topsporters wel weten wat ze doen wel gefundeerd. Ze presteren nl goed! Een paard is geen racefiets of een tennisracket, je perst het er niet zomaar uit. Als het in een te korte tijd gebeurd dan had bijvoorbeeldeen Bonfire het ook niet zo lang volgehouden! Daar gaan uitgebalanceerde trainingen aan vooraf en heel veel tijd en energie!