behulpzaamheid mederuiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

easter

behulpzaamheid mederuiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:42

Hoii allemaal,

Wat vinden jullie van de behulpzaamheid van de mensen op een wedsttrijd?
Vandaag was ik bijvoorbeeld op wedstrijd en wilde graag dat mijn proef gefilmd werd. Ik zocht dus iemand die mij kon voorlezen zodat m'n vriendin kon filmen. Dit was nogal moeilijk, omdat niemand wilde lezen. Maandag was dit ook al het geval. Ik begrijp niet waarom mensen elkaar niet willen helpen als iemand omhoog zit. Uiteindelijk is het wel gelukt om iemand te vinden die mijn 2e proef wilde lezen!

Wat vinden jullie daarvan en hebben jullie daar ook last van?

Nickeltje

Re: behulpzaamheid mederuiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:44

Tja, dit is één van de dingen waar ik me op dressuur wedstrijden enorm aan kan ergeren. Die concurrentie die er heerst.
Ik rij nu sinds 2 jaar SGW. Daar loopt heel veel ''kak'' rond, maar als je een singel vergeten bent, kan je die vaak wel van een buurman lenen. Of even je dressuur preof lezen, prima hoor...
Een vel relaxtere sfeer dan op een dressuur terrein...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:45

Mijn moeder leest ook liever niemand voordat ik klaar ben. Ze is mee om mij te helpen met pony enzo. Als er meer mensen mee zijn, wil ze het best doen en als ik klaar ben ook Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:52

Moet zeggen dat ik nooit echt wat merk van die 'concurrentie strijd'. Zeer zelden loop je dat soort ruiters tegen het lijf maar is echt zelden, gewoon jezelf heel open opstellen, denk dat dat scheelt Clown

En voorlezen, tja moet zeggen, zolang mijn groom niet in de knoop komt met mijn eigen proeven zie ik geen probleem...
Maar zeker in de zomer met meerdere ringen wil het weleens lastig zijn, dan moet ik mijn 2e proef in, staat mijn lezer nog te lezen bij iemand anders, niet handig dus

Heb zelf ook weleens 'voorlezers-nood' gehad, maar moet zeggen dat er altijd wel iemand te vinden is die het graag doet Ja

Gytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:03

Dat is idd jammer.. Maar ik denk dat het meestal geen probleem moet zijn iets van een "concurrent" geleend te moeten zijn Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:05

ik lees als groom ook wel voor anderen hoor, mits het niet in de knoop komt met eigen ruiter

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:06

Ik heb zelfs een keer mijn laarzen uitgeleend. Clown

Volgens mij zijn mensen nadat ze gereden hebben (ook de grooms en ouders) wel een stuk relaxter dan daarvoor. Ja Zal wel wedstrijdspanning zijn...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:09

Ik heb het wel gedaan gewoon op onderlinge op de manege en dan stond ik bijna de hele middag in die bak. Geen probleem maar nadat ik een paar keer had meegemaakt dat de proef niet was gewonnen omdat er 'niet goed was voorgelezen' (en degene die won had ik ook gelezen) vond ik het niet zo leuk meer. Dan regelen ze zelf maar iemand die het beter kan!
Maar ik zou het jammer vinden als het vanwege de concurrentie niet gedaan wordt. Ik snap wel dat er misschien spanning is voordat er een proefje gereden moet worden door eigen kind of vriendin: die wil je natuurlijk in de eerste plaats bijstaan.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:10

Ach ik zeg altijd maar U roept, WIJ draaien wel.
Zolang ik wel gewoon de ruiter kan voorlezen met wie ik mee ben en zij geen hulp met losrijden nodig heeft.
En als iemand wat vergeten is en het kan gemist worden, waarom niet?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:47

Mijn moeder wil altijd best ook een ander voorlezen, mits we dan niet zelf in de knoop komen.
Ook ik heb welleens gehad dat ik op de club stond te kijken bij een eigen wedstrijd, en dat er meerdere mensen zelfs om een voorlezer vroegen, vind ik nooit een probleem, sta anders toch alleen maar te kijken.....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:53

Ik moet zeggen dat ik de meeste ruiters op wedstrijd best behulpzaam vind. Ik heb wel eens een cap geleend, en nog wel andere spullen ook. Als het kan, lees ik voor, maar ik ga mijn programma er niet voor omgooien. En na een proef of drie vind ik het ook wel weer welletjes, ik heb meestal nog wel wat anders te doen ( als je eenmaal staat te lezen, komen ze in zwermen op je af lijkt het wel Haha!).

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:54

Hmm merk er meestal weinig van. Ben ook vaak wel bereid om een ander ook even voor te lezen.
Een enkeling echt uit principe niet. Die presteert het elk concours opnieuw om op het moment dat ze de ring in moet een voorlezer te ritselen. Regel dat dan als je aankomt en niet 2 tellen voor je start. Lips are sealed

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:56

Ik vind de mensen eigenlijk ook wel best behulpzaam! Er staat altijd wel iemand klaar als dat nodig is, ook al ken je dan die mensen van de verste verte niet lol Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:57

Nooi last van Clown

Ligt ook aan je eigen instelling. Ik wens iedereen succes en als iemand iets nodig heeft en ik kan het misse.. geen probleem! Ligt misschien ook aan de regio en de plaats.

In Westmaas bijvoorbeeld vind ik de mensen vriendelijker als in Oud-Beyerland Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:17

Ik heb daar ook weinig last van. Nu ga ik zelf niet naar erg grote wedstrijden en kom ik ook wel veel dezelfde ruiters tegen, maar ook op wedstrijden waar ik wel veel 'vreemden' zie, heb ik er geen last van.
Ik rijd zelf altijd uit mijn hoofd, dus heb geen last van het zoeken naar een lezer. Maar ik had dus een keer dat de jury niet goed oplette en zei dat ik verkeerd ging, terwijl dat niet zo was.
Toen kwamen er zeker 3 mensen naar mij toe of ze mijn tweede proef soms voor moesten lezen voor me, echt heel lief juist!
Ik heb zelf ook al eens een singel uitgeleend. Meisje kwam van ver en was haar singel vergeten, was bij ons op stal dus heb een reserve singel gegeven.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:30

Het is natuurlijk wel rot als je zo loopt te zoeken en niemand wil. Aan de andere kant... waarom vraag je dan niet zelf een persoon extra mee! Je weet van te voren dat je gefilmd wil worden, dan zorg je toch voor een persoontje extra.

Daarbij ben ik het ook eens tegen gekomen hoor. We deden het hoofdstel in en zagen dat het sperriempje miste. Natuurlijk nergens te vinden. Niemand kon er één missen. Heel vervelend, maar ik vindt niet dat je dat mag afdoen aan de behulpzaamheid van je mederuiters. Uiteindelijk kwam toevallig iemand vroeg op stal en konden we er van haar één lenen.

Daarbij ga ik ook altijd mee als lezer. En ik heb eigenlijk nog nooit iemand anders moeten lezen.. ik schreeuw waarschijnlijk te hard Bloos Tong uitsteken . Wil het gerust doen hoor, maar als ik geen zin heb, jammer dan!

Klinkt heel bot, maar zo bedoel ik het in ieder geval niet hoor Haha! Clown . Maar in zo'n geval dan denk ik van tja, je weet het al van te voren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:47

Het is niet voor iedereen mogelijk om een extra persoon mee te nemen. Ik mag al blij zijn als ik 1 iemand heb die mee gaat, meestal ga ik alleen. Dus ook ik moet meestal op de wedstrijd zelf een voorlezer regelen. De eerste proef leer ik altijd uit mijn hoofd, als ik niemand kan vinden dan kan ik in ieder geval die proef rijden. Het is maar 1x niet gelukt om iemand te vinden, maar toen regende het ook wel erg hard.
Ik regel iemand zodra ik er ben, als ik eenmaal op mijn paard zit wil ik me alleen nog bezig houden met het losrijden en niet met stressen voor een voorlezer.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:49

Ik snap dat ook echt niet hoor, ik lees vaak iemand voor, ook uit de hoop dat ze mij ook weleens helpen als ik omhoog zit.
Ik snap dat niet iedereen zit te wachten om een Z2 proef voor te lezen.
Maar een B t/m M2 proef is toch niet zo heel erg moeilijk ?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:51

op de ene wedstrijd is het meer als op de andere. Ik merk wel dat er altijd mensen rond lopen die zichzelf echt te geweldig vinden om een ander te helpen, maar ik heb nog nooit gezien dat er echt niemand was die een handje wilde helpen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:23

Wat betreft de sfeer ga ik wel met Nickeltje mee. Gewone dressuurwedstrijden zijn wat onpersoonlijker. Dat ik niemand kon vinden die een proef wilde filmen heb ik ook al meegemaakt.

Wel eens gehad dat ik mijn vriend aan het helpen was met losrijden. Hij moest elk moment de bak in en als hij klaar was moest ik als de bliksem mezelf omkleden omdat ik vrij kort daarna aan de beurt was.
Toen werd me ook gevraagd of ik iemand anders wilde voorlezen. Vriendelijk uitgelegd dat dat niet ging omdat ik zelf nog moest rijden. Werd ik me toch boos aangekeken! En meteen er achteraan nog iemand anders of ik hem dan misschien wel wilde voorlezen Boos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:39

Ik heb die ervaring eigenlijk helemaal niet!
Vroeger had ik nooit iemand die meewilde en mijn vriend probeert ook vaak iemand anders te regelen om te lezen want hij durft niet goed, is altijd nog gelukt. Ben ooit een singel vergeten die ik van de mensen die met de trailer naast ons stonden mocht lenen en heb ook ooit een plastron geleend.

Omgekeerd lees ik zelf ook met enige regelmaat voor (en dat vind ik hartstikke leuk om te doen, dus vraag mij gerust Tong uitsteken ) en bied ik regelmatig hulp aan als het niet gaat (bijv. extra longe voor paard wat niet wil laden, of een longe als een paard niet naar het terrein gereden kan worden).

Ook qua sfeer valt het imo best mee: voor de proef ben ik niet echt aanspreekbaar omdat ik me dan op mezelf en mijn paard wil constateren dus behalve bij het losstappen zal ik niet komen babbelen maar verder wens ik mensen wel succes of vraag ik hoe het gegaan is en op de parking kan ik met vreemde mensen uitgebreid staan kleppen.

_BoTara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:42

Nee eigelijk niet ik heb ook vrienden die wedstrijden rijden zelfde wedstrijden als mij dus

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:52

Ik wil met alle liefde iedereen helpen op concour maar eerlijk gezegd stoor ik me wel aan ruiters die alleen op concour gaan zonder voorlezer met de insteek dat ze wel iemand vinden op concour die hen kan voorlezen. Je ziet ze stressen omdat ze geen lezer hebben en dan vraag ik of ze hem niet uit hun hoofd kunnen en dan is het antwoord, nee... ik heb hem nog nooit gereden of gelezen.. dan vraag ik je.. waar is de voorbereiding?

Maar als er nood is, ik help graag! Dus als je me wilt strikken moet je gewoon een goeie smoes bedenken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:21

Rhodos schreef:
Ik wil met alle liefde iedereen helpen op concour maar eerlijk gezegd stoor ik me wel aan ruiters die alleen op concour gaan zonder voorlezer met de insteek dat ze wel iemand vinden op concour die hen kan voorlezen.

Het is toch ook gewoon lastig als je thuisfront je niet ondersteunt?

Ik kan trouwens ook geen proeven uit mijn hoofd leren. Bij onderdeel 5 ben ik kwijt wat 1 ook alweer was. Ik kon vroeger op school ook al geen rijtjes, jaartallen of topografie leren
Ik heb nu drie dagen achter elkaar dezelfde proeven gereden en inmiddels ben ik zo ver dat ik weet dat proef 1 met een gebroken lijn begint, dan middendraf op de diagonaal, weer een gebroken lijn, doorzitten en galop... en dan weet ik het niet meer. Proef 2 begint met een grote volte en dan weet ik het niet meer. Ieder ander kan die proef al dromen waarschijnlijk Vork

la_i_la

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:32

gelukkig hebben wij altijd een voorlezers genoeg
maar als iemand aan mij zou vragen of ik wil lezen omdat ie geen lezer kan vinden zou ik het wel doen hoor
beetje jammer van de vele mensen die dat niet doen