Vreselijk kreupel paard > Niet uitgesloten !?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatt_x

Vreselijk kreupel paard > Niet uitgesloten !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:42

Vanmiddag had ik wedstrijd met mijn pony.Toen mijn proeven waren afgelopen, ging ik kijken naar de 'hogere' proeven van de paarden.

De klasse L9 ging van start, wat in Nederland overeenkomt met Z1 geloof ik (midden- en uitgestrekte draf en galop, appuyeren, hele stukken contra, verzamelde draf en galop, keertwendingen om de achterhand.. Er mag gereden worden met stang & trens, maar is niet verplicht).Er waren geloof ik 5 combinaties in deze proef, en ik vind het altijd leuk om naar te kijken,erg leerzaam.

Tot de laatste combinatie binnenkwam.Het paard zelf was al niet echt een mooierd; Een buik als een ton, een vreselijk dunne hals en geen bespiering.Nu begint die dame rustig rond de ring te rijden, en eerst twijfelde ik nog.Dat paard loopt toch niet echt regelmatig of zie ik dat nu verkeerd ? Maar eenmaal ze binnen kwam rijden was het overduidelijk, het paard liep vreselijk kreupel.

Met open mond heb ik zitten toekijken hoe de jury haar gewoon liet starten, alsof er niets aan de hand was.Het paard had echt pijn, en dat was wel duidelijk, de neus een halve meter voor de loodlijn, hij viel heel erg op de voorhand en zijn oren lagen plat in zijn nek.Bij de midden- en uitgestrekte gangen viel het dier zowat door zijn benen.Toen het paard na een vreselijke contragalop besliste dat het genoeg was, staakte hij en ging hij op 2 benen staan.Amazone zet haar sporen erin, en rijdt rustig verder.

En dan,bij de tweede contraglop legt ze haar buitenbeen niet genoeg aan, gevolg; paard valt in draf.De amazone pakt haar stang vast, en geeft er met haar beide handen een enorme ruk aan. Ik wist niet wat ik zag !

Verschrikkelijk vond ik dit ! Zelfs een 9-jarig kind dat langs de piste stond riep; Kijk papa, dat paard is kreupel en ze rijdt gewoon verder !

Ik snap het echt niet, het paard mankte echt overduidelijk, het beest had overduidelijk pijn, ging in verzet, werd met sporen bewerkt, aan de stang getrokken,.. Dit kan toch niet meer ?! Hoe kan dat nu dat de jury haar niet heeft uitgesloten ??!

Iris_Bennie

Re: Vreselijk kreupel paard > Niet uitgesloten !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:44

Jesus echt niet normaal gewoon:O
Sommige Jury's zijn echt dom! die zeggen er niks van.. meestel laten ze het alleen in de punten merken, maar of dat genoeg is?!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:46

ik was denk zelf persoonlijk naar de jury gegaan en naar de eigenaar want dit kan inderdaad niet,,
vreselijk gewoon,
en doet de jury er niks aan dan maar naar degene die de wedstrijd regelt ofso

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:47

ja, ik ken dat, toen ik vroeger ook nog in Belgie reed, soms is het echt verschrikkelijk, jury's laten zo iemand gewoon starten omdat ze gewoon het lef niet hebben om naar iemand persoonlijk te gaan en recht in hun gezicht te zeggen dat het paard mankt, ik kan daar zo kwaad om zijn he, en voelt die amazone dat dan zelf niet??????????? ferm goede chauffeur zou ik zo zeggen Boos!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:06

Een jury mág iemand niet uitsluiten wegens kreupelheid, hoogstens de ruiter/amazone adviséren om niet te starten.
Een jury is nl geen dierenarts.
Ik vind het van de amazone schandelijk. Het lijkt me toch zeker dat je voelt als je paard onregelmatig is.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:11

Van zo'n verhaal valt mijn mond gewoon wijd open, dit vind ik echt klein uitgedrukt schandelijk! Ook niet normaal dat ze toch een ruk geeft aan de stang! Echt... hier kan ik zo pissig om worden..

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:14

Wat erg. Paardrijden gaat ook om het paard, niet alleen om de ruiter. Wat schandalig

_CharlotteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:24

Simmie schreef:
Een jury mág iemand niet uitsluiten wegens kreupelheid, hoogstens de ruiter/amazone adviséren om niet te starten.
Ik vind het van de amazone schandelijk. Het lijkt me toch zeker dat je voelt als je paard onregelmatig is.

Niet?
Laatst dat ik moest schrijven, was er ook een paard die niet goed liep en die jury riep haar om te zeggen dat ze moest stoppen.
Best raar al zouden ze gewoon door mogen rijden eigelijk...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:38

't is juist. De jury mag de ruiter niet uitsluiten voor kreupelheid. Maar mag de ruiter er wel op wijzen. Zij beslist uiteindelijk of ze verder rijdt of niet. De jury mag wel een dierenarts vorderen om de kreupelheid vast te stellen als het te erg is. Dit is een wijziging in het FEI reglement van nog maar een paar jaar geleden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:45

Simmie schreef:

Hoe kom je daar nu toch bij? Dat mag een jury heus wel hoor. Lees de regelementen er maar op na.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:10

Bah belachelijk!! Zo iemadn is het gewoon niet waard om een paard in bezit te hebben.
Eigelijk zou er bij elk soort wedstrijd een veterinair zijn om de paarden te keuren voor het starten ofzo, zoals bij endurance gedaan wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:39

En wie gaat er €15,00 per proef betalen? Ik vind €7,50/€10,00 al veelsteveel!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:50

Simmie schreef:

Kennelijk mag het wel. Ik ben ook weleens door de jury uit de ring geplukt omdat mijn paard onregelmatig was, de smid was net de vorige dag geweest en had te kort bekapt.
Ik vind wel dat een jury een combinatie moet uitsluiten als een paard overduidelijk kreupel is, niet wanneer een paard iets onregelmatig lijkt . Bij mij was het ook meer kreupel dan onregelmatig (niet stokkreupel want dan had ik zeker niet gestart, vond het toen ook niet kunnen maar je probeert het toch, dom), dus was ik het met de beslissing van de jury eens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:05

Wil niet vervelend doen hoor, maar je VOELT toch dateen paard kreupel/onregelmatig is. Dan merk je dat toch tijdens het losrijden en dan hoor je imo helemaal niet bij de jury te eindigen, maar zélf af te stappen en in te laden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:17

Uit het algemeen wedstrijdregelement van de site van de KNHS:

Citaat:
Wanneer een jury vermoedt dat wordt deelgenomen met een paard dat ziek,
kreupel en/of hoogdrachtig is, kan de jury de Behandelend Dierenarts vragen het
desbetreffende paard te onderzoeken. De deelnemer dient hieraan zijn medewerking
te verlenen. De beslissing inzake het al dan niet (verder) deelnemen van het
onderzochte paard wordt genomen door de (voorzitter van de) jury van de rubriek
waarvoor het paard is ingeschreven. De (voorzitter van de) jury baseert zijn
beslissing zoveel mogelijk op het advies van de Behandelend Dierenarts; indien hij
beslist in afwijking van dit advies dient dit te worden vermeld in het rapport van
de Federatievertegenwoordiger.

Uitsluiten mag een jury dus wel maar wel naar/na het oordeel van de behandelend dierenarts.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:18

Sammie schreef:
Simmie schreef:

Hoe kom je daar nu toch bij? Dat mag een jury heus wel hoor. Lees de regelementen er maar op na.

Uit het algemeen wedstrijdregelement van de site van de KNHS:

Wanneer een jury vermoedt dat wordt deelgenomen met een paard dat ziek,
kreupel en/of hoogdrachtig is, kan de jury de Behandelend Dierenarts vragen het
desbetreffende paard te onderzoeken. De deelnemer dient hieraan zijn medewerking
te verlenen. De beslissing inzake het al dan niet (verder) deelnemen van het
onderzochte paard wordt genomen door de (voorzitter van de) jury van de rubriek
waarvoor het paard is ingeschreven. De (voorzitter van de) jury baseert zijn
beslissing zoveel mogelijk op het advies van de Behandelend Dierenarts; indien hij
beslist in afwijking van dit advies dient dit te worden vermeld in het rapport van
de Federatievertegenwoordiger.

Uitsluiten mag een jury dus wel maar wel naar/na het oordeel van de behandelend dierenarts.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:58

Even verder lezen in dressuurreglement art 137:

16. Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van
de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing
is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met
het paard de ring te voet te verlaten.

Bij de meeste wedstrijden is er geen dierenarts in de buurt. En dan zou je tegen kreupelen paarden aan moeten blijven kijken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:00

dit komt me bekend voor Knipoog

tijdje terug was er ook een topic over

ook een kreupel paard wat gewoon een proef liep.

als ik zoiets zie, en ik ben er echt 100% eker van dat het dier kreupel is dan roep ik het zo hard dat het iedereen wel opvalt Tong uitsteken

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:36

Ik heb dit helaas ook vaker gezien.

Paarden liepen zo onregelmatig en niemand die er wat van zei.

De eerste proef had ze gewoon gereden, de tweede proef niet meer. Maar toch..ik zou afgroeten en eruit gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:03

Simmie schreef:

Dit is dus niet waar
een jury mag dat wel Lachen Althans in NL

Volgende vraag heeft het nut om zo iemand weg te sturen?
Ze gaan toch wel door met hun domme praktijken, anders waren ze hier zelf wel gestopt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:12

Ik was al terug gekomen op die post van mezelf RK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:14

Maar een da is er toch nooit?
Tenminste dat is wat ik uit je post begrijp

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:30

Dat schreef laborah, niet ik.
Maar idd, die zijn er bij mij weten nooit bij spring-/dressuurwedstrijden. Bij SGW/Eventing wel; daar is het verplicht.

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 01:42

éééyh Tatjana, die heb ik idd ook zien rijden !
Ik snapte er ook niets van dat ze kon starten en zelf toch ook nog gewoon reed ?!!
& dan te denken dat haar man zelf ook jury is ? (op dat moment niet haar jury)

Idd niet normaal om te zien hoe ze daarna haar stang.. eindelijk.. toch eens gebruikte maar dan op de foute manier en haar sporen derin zette,
weet de uitslag niet maar het zal toch wel geen schoon resultaat geweest zijn !

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:30

Ik heb het 1x gedaan. Op de RK, en in overleg met de hoofdjury (ik zat in de hoek). Pony liep echt hartstikke kreupel. Dat je gewoon niet snapt dat die mensen nog durven te starten.
En jaren later kreeg ik een paard in de ring dat heel erg onregelmatig liep (niet kreupel). Ik heb ze daarop aangesproken voordat de proef begon en ze de keuze gegeven wat ze ermee wilden doen. Ze besloten zelf om niet te rijden. En hebben zich ook vrijwillig afgemeld voor de 2e proef. Ze gingen ook het paard na laten kijken.
Je wil zelf toch ook niet met een kreupel paard voor de dag komen lijkt mij Knipoog