Slecht (modderig) terrein, start jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Slecht (modderig) terrein, start jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 18:33

Dit vraag ik me af. Voorbeeld is nog niet zo lang geleden (om precies te zijn vorige zondag) gebeurt.

We zouden op wedstrijd gaan maar het regende heel erg. Normaal gezien gaan we dan toch gewoon maar we zijn bekent met deze manege en weten dat bij zware regenval. De pistes wel eens erg slecht kunnen liggen (lees; spekglad)

We zijn gaan kijken. De piste waarop ik moest was leemgrond en stond nagenoeg blank. Toen ik voor de hekjes een stapje waagde om te voelen hoe glad het precies was (wedstrijd was nog niet van start gegaan Knipoog ) gleed ik zelf bijna uit. Er waren nog 2 hoger gelegen pistes, en daar hadden ze een afwateringetje gemaakt die dwars door deze leemgrond piste stroomde. (was als het ware een beekje met stromend water dus) en zo naar de vijver die er langs ligt. Wij hebben toen besloten dat het niet veilig was om te starten.

Later blijkt, dat ook de hoger gelegen pistes ontzettend slecht waren. Paarden zakte letterlijk tot over hun kogels in de modder. (volgens het secreteriaat 20 cm diep. Maar ik weet niet of het echt 20 cm was Knipoog

Ik kom dinsdag erna op de manege en een van mijn lesgenootjes was wel gegaan. Zij en haar vader waren totaal verbaast dat ik er niet was. Toen ik antwoordde dat ik het risico op blesures en zelfs ongevallen te groot vond, antwoordde ze me 'ik heb mijn paard op eigen benen laten lopen en dat ging prima.'

Zelf vind ik dit onverantwoordelijk. Ik ben er niet verder op in gegaan toen. Het terrein lag er écht slecht bij. Want normaal deins ik niet terug voor een beetje modder.

Ik heb een keer in een modderpiste gestart waar ook plassen in stonden. Vanaf die wedstrijd heb ik gezegd; zo start ik nooit meer. Dat was de enige keer dat ik een hele proef met angst heb gezeten dat het paard wat zou overkomen. Ik heb toen zelfs een aantal oefeningen gelaten voor wat ze waren omdat ze gewoon te gevaarlijk waren om uit te voeren. En deze pîste lag er zo mogelijk nog erger bij.

Starten jullie als het terrein zo modderig is? (schroeven indraaien zou hier tevergeefs geweest zijn overigens. Knipoog ) en als jullie starten, welke voorzorgsmaatregelen nemen jullie (op schroeven na)

Nibbit

Re: Slecht (modderig) terrein, start jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:34

Nee dan meld ik me af, ik heb geen zin in ongelukken!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:42

Ik heb laatst ook een keer in flinke blubber gereden. Maar dit doe ik nooit meer. Als de bodem naar mijn idee te slecht is, dan meld ik me af.

Mensen in mijn omgeving reageerden, laatst toen ik me een keer heb afgemeld, verbaasd en geirriteerd. Ik voelde me bijna schuldig, maar ik kies voor de gezondheid van mijn paard.
En dan krijg je ook nog reactie van: het viel best, eigenlijk was het harstikke goed bla bla bla.

Ik weet nu wel, ik volg mijn eigen kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:14

Nee, dan meld ik mij af. Mijn paard zijn gezondheid is mij meer waard dan een wedstrijd.
Tevens heb ik een blessuregevoelig paard en wil ik de gok geen eens wagen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 06:56

Als het glad ligt en ik kan het met schroeven niet opvangen rij ik niet. Ik ga mijn paard niet kreupel rijden voor een winstpuntje (wat dan niet eens verdiend zou zijn want in zo'n bagger kun je niet fatsoenlijk rijden). Als het gewoon wat nat ligt of het is blubberig maar niet glad doe ik niet flauw, dan start ik.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:35

En Urielle heeft weer eens mooi verteld hoe ik er over denk Knipoog
De pezen van mijn paard zijn heilig. Op een slechte bodem start ik niet.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:57

Nee, ook ik blijf thuis. Ik ga echt niet rijden en het risico lopen op een peesblessure o.i.d. Daarbij is mijn dier nog erg jong en kan soms behoorlijk vrolijk zijn op concours. Heb geen zin om onderuit te gaan met alle gevolgen van dien.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:44

ik start ook niet als het echt erg glad is.
Een beetje modder, tot daaraan toe.
De gezondheid van mijn paarden gaat voor

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:00

Als ik op een wedstrijd kom en vind dat het terrein niet te berijden valt dan meld ik me daar gewoon af.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:21

Ja, daag.! Boos!
Als het een selectiewedstrijd is voor een provinciaal kampioenschap of het kampioenschap dan ga ik gewoon starten hoor. Of als ik bijvoorbeeld nog nét dat ene puntje nodig heb om in een hogere klasse te kunnen starten...
Een paard heeft 4 benen denk ik dan en de kans dat 'ie onderuit gaat is minimaal.
Ik kan me toch niet de kans op een kampioenschap laten ontnemen door het weer.

Grapje Koe !!!!

Ik start zelf helemaal geen wedstrijden, maar als ik wel eens rond kijk op heel erg verregende terreinen denk ik toch dat er genoeg mensen zijn die het risico op blessures gewoon nemen.
Zou toch zonde zijn als je je startgeld kwijt bent en niet hebt gereden Vork

Ik denk niet dat er iemand is die hier gaat zeggen dat 'ie gewoon gaat starten en misschien nog wel een reservepaard heeft staan mocht het paard zich blesseren, vandaar deze grappig bedoelde reactie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:31

DraakjeII sommige zien er geen slecht in en vinden het flauw als je niet gaat, vandaar dat ik het hier eens wilde weten. (zoals ik in bovenstaand verhaaltje al duidelijk laat zien.)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:43

ik heb het pas geleden gehad, maar het terrein was perfect tot het moment dat ik moest. een regenbreuk, niet normaal Nagelbijten / Gniffelen
nou en toen bij de eerste proef voelde ik haar al wat glijden, dus gelijk rustig aan gedaan en gewoon maar hoofd de lucht in gelaten voor het evenwicht.
heb er zelfs een foto van, je ziet me schrikken en Lowara ook ( normaal loopt ze gewoon netjes laag namelijk)

Afbeelding
Hierna dus gelijk rustiger aan gedaan en hobbeldehobbel met haar doorgereden. had zelfs nog winst Clown
Ik start dus wel als ik er ben, maar als ik iets gevaarlijk vind, sla ik die oefening over.
dan maak ik er maar een training van. maar goed, zo extreem als bij jullie is het niet hier, 20 cm wegzakken etc Nagelbijten / Gniffelen

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:56

Ik heb het nog nooit eigenlijk erg gehad, als het met kalkoenen gaat, rij ik gewoon;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:04

Erg slecht start ik niet. Daarbij haal ik mijn paard woensdag van achter ijzers af, dus nat is dan zowiezo niet starten. Ik heb helaas een paard dat vreseijk aantikt en maf doer en haal hem dan regelmatig met wondjes uit het land. Dus vandaar dat de ijzers er achter onder weg komen

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:10

vorige week had ik ook zo'n geval.. ik heb met de telefoon in m'n handen gestaan.. en twijfelde heel erg wat ik zou doen. want ik had nl. gehoort van andere collega's die er ook hadden gereden.. dat het erg glad was.. en je super ver weg zakte! (pony heeft om omstandigheden geen ijzers..)
maar uiteindelijk toch maar gegaan.. en toen we er kwamen leek het mee te vallen.
toen maar pony opgezadelt. en naar het inrijdt terrein gegaan.. nouw! dat was echt 10 X niets.. dus toen zeiden we maar tegen de ringmeester.. dat we ons graag wouden afmelden, omdat we het niet aandrurfden..
maar die was echt super aardig en heeft de ringn verplaatst naar een iets te beter rijdend stuk!
en uiteindelijk toch nog een Winstpunt! Haha!
dus tjha! ,, wel blij dat ik TOCH nog gegaan ben!

Liannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:03

als het al zon blubber is zou ik nooit starten zowiezo als het heeft geregent en je moet bijv op gras rijden loopt mijn paardje heel voorzichtig dus heb je nog geen ontspanne proef dus het heeft niet veel nut om met regenweer te starten denk ik dan

Mireille0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:03

Ik zou ook niet starten als het zo slecht zou zijn, ik wil geen blessures. Je kunt kijken hoe het gaat met stiften tijdens het losrijden en dan kun je alsnog niet starten. Als je dan toch wilt starten dan rijd je de oefeningen gewoon minder strak. Waarschijnlijk ziet de jury ook wel dat het glad is en kijken ze daardoor anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:25

Als het slecht is,dan meld ik me ook af.Heb ook geen zin in blessures en valpartijen.Bovendien kan ik dan ook niet goed laten zien wat ik kan haha.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:31

Now way, heb het 1 keer gedaan en dacht bij mezelf wat doe ik hier in hemelsnaam, dus sindsdien als ik mijn twijfels heb bij de kwaliteit van de bodem ga ik al aan afmelden denken, als dan tijdens het losrijden blijkt dat de bodem te glad, te zwaar is dan meld ik mij keurig af bij de organisatie. Ik rijd wedstrijden voor mijn plezier en wanneer ik door een baggerbende heen moet worstelen heb ik er geen plezier in en ga ik net zo lief thuis verder rijden en hebben we ondanks alles toch een leuk uitje gehad en is alles weer spik en span gepoetst.

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:00

tja je moet niet bang zijn!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:07

horseworld20 schreef:
tja je moet niet bang zijn!

Verklaar je nader, want dit snap ik dus niet?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:10

Blubber hoeft niet te betekenen glad Lachen. Maar ik zou het inderdaad even bij andere combinaties afkijken en dan beslissen of ik het doe of niet.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:19

ik heb pas ook getwijfeld of ik zou gaan,.. normaal denk ik, dat als het echt TE slecht is dat ze het zelf wel aflassen.. Maar ik las niks op startlijsten en twijfelde heel erg, heb besloten te gaan en daar te kijken. Het terrein was erg goed, het verbaasde me echt. Als het te slecht was geweest naar mijn idee start ik echt niet. Mn paard gaat echt voor. En omdat we met name springen vind ik het eigenlijk nog lastiger,.. wil nl niet door een hindernis vliegen. Heb 1x binnen gesprongen, de plassen water lagen achter de hindernissen, ze hadden te lang gesproeid, ik vond het doodeng.. Dat doe ik niet meer weer. Heel simpel dan start ik niet.
Wil graag dat mn paard nog heel lang meegaat
Lachen

Al zeggen 100 anderen dat je makkelijk kunt starten, als ik denk dat het niet kan doe ik het niet... vertrouw op je eigen gevoel denk ik.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:10

Absoluut niet, wat heeft het voor zin... Dit is enkel blessures riskeren, want fatsoenlijk rijden gaat toch niet.
Maar ik mag toch hopen dat de organiserende vereniging wel oog houdt voor het welzijn van het paard.

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:34

Ik heb ooit in de keiharde regen gereden... Pony hoofd zo laag mogelijk om geen druppels in zijn ogen te krijgen en je kon amper voorwaarts omdat het spekglad was... Was geen succes en doe het zeker niet nog een keer.

Had btw wel een winstpunt. Clown