rijden op losrijterein zonder te starten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fiandor

rijden op losrijterein zonder te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 17:43

Ik ga in de winter starten, voor de eerste keer officeel. Dit is de eerste keer voor mij een ook voor het paard. Nu zegt dus het baasje van dat paard dat we eerst gaan rijden op het losrijterein, om te kijken hoe hij reageerd. Maar mag dat wel? Zonder te starten??

Xsander

Re: rijden op losrijterein zonder te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:01

volgens mij wel,, een vriendin van mij had het ook gedaan Knipoog maar volgens mij moet je wel een wedstrijdtenue aan

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:02

Dat zal van de ene rijvereniging wel mogen en van de ander niet.
Je zult dan wel in wedstrijdkleding moeten rijden.
Wel zou ik van tevoren toestemming vragen aan de organiserende vereniging.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:04

Ik heb het ook we eens gedaan in volledig tennue bij een groot buitenconcours op gras, niemand die dat doorheeft daar. Je kunt het natuurlijk ook gewoon even vragen, dat is nog aardiger. Ik zou het niet bij binnen concoursen doen met weinig ruimte. Dat is hinderlijk omdat er al ruimte gebrek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:47

Ga met Sizzle mee, bij concoursen met al kleine losrijdruimte zijn ze vaak niet zo blij met je.

Ook zou ik even rekening houden met het niveau op het moment dat je wil gaan rijden. Als je weet dat bv middag alleen de M en Z starten, zal dan niet gaan rijden. Deze zitten vaak niet te wachten op een combinatie die overal maar een beetje tussendoor stuurt of stuur/rem kwijt is (wat wel eens geneurd bij jonge onervaren paarden)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:12

Ik heb hier ooit over gebeld met de KNHS.
Mij is toen verteld dat dit niet is toegestaan. Zolang je niet op de startlijst staat ben je ook niet verzekerd.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:17

Nou ik ga binnenkort ook starten met mijn paard en ik neem hem 1 of 2 keer mee naar een wedstrijd.
Ik wil alleen zien hoe braaf hij blijft en hoe het verder met hem gaat.
De vereniging waar ik bij ben heb ik al ingelicht en ik mocht van hun op de wedtsrijd wel rijden om te oefenen,maar inderdaad wel met teneu en alles aan.
Geweldig toch,kan ik meteen zien en voelen hoe alles zit want mijn leren laarzen zitten nog niet echt comfortabel.
En voor mijn paard is het weer een ervaring rijker.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:53

Vajramani schreef:
Ik heb hier ooit over gebeld met de KNHS.
Mij is toen verteld dat dit niet is toegestaan. Zolang je niet op de startlijst staat ben je ook niet verzekerd.

Dit is i.v.m. verzekeringen inderdaad niet toegestaan!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:57

Het is inderdaad eigenlijk niet toegestaan.
Maar als je je netjes aan de regels houdt, het van te voren even vraagt en het op het moment doet dat er bijna niemand meer is geeft het vaak weinig problemen. Ik heb het ook ooit gedaan en mijn instructrise neemt vaak een hele vrachtwagen mee op wedstrijd waar soms ook een of twee paarden op staan die alleen meegaan om even de sfeer te proeven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:58

Waarom niet HC starten fiandor? Dan zit er ook geen dwang achter. Gewoon losrijden, proefje en dat kun je verprutsen zoveel je wilt. Telt toch niet.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:15

Het gaat ook niet om het idee dat het niet mag, maar stel dat er wat gebeurt dan ben je gewoon niet verzekerd.
Anders zouden veel verenigingen er geen problemen mee hebben.
HC zal moeilijk worden omdat ze nog geen startkaart heeft.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 07:53

het paard is altijd een beetje gevoel voor andere paarden in de bak. Dan gaat hij helemaal kijken van dit heb ik nog nooit gezien... Daarom wil ik eerst een keertje rijden zonder proefje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 07:59

Het mag idd officieel niet
Maar waarom geen HC
Lekker losrijden en een proefje voor de leut erachter aan
Niks te winnen, niks te verliezen Lachen

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 08:02

ik zal 't voorstellen, want het is niet mijn eigen paard. Maar STEL als ik niet HC start vraag ik het gewoon aan de vereniging.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:03

blacklight schreef:
Het is inderdaad eigenlijk niet toegestaan.
Maar als je je netjes aan de regels houdt, het van te voren even vraagt en het op het moment doet dat er bijna niemand meer is geeft het vaak weinig problemen. Ik heb het ook ooit gedaan en mijn instructrise neemt vaak een hele vrachtwagen mee op wedstrijd waar soms ook een of twee paarden op staan die alleen meegaan om even de sfeer te proeven.

Ja, ik ken ook een heel aantal mensen die het op deze manier doen. Zo kun je op
een goede manier je paard ervaring op laten doen. Knipoog

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:09

Heb het ook weleens gedaan. Maar ik wist ook niet dat je dan niet verzekerd bent? Maar je eigen verzekering telt toch wel gewoon als er iets gebeurt?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:11

Ik zou het maar even nazoeken, het mag verzekeringstechnisch gewoon niet, als er ongelukken gebeuren, kon het nog wel eens een staartje krijgen. Staat wel in de reglementen ergens.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:39

Je kunt dan toch ook gewoon een onderlinge wedstrijd meedoen. Je rijdt dan ook los met andere paarden en neemt direct een proefje mee. Heb je direct beide ervaringen van het wedstrijdrijden meegenomen. Je hoeft dan ook nog niet direct een startkaart aan te vragen en weet dan ook als het door een ´echte´jury gejureerd wordt, waar je ongeveer staat.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:20

Het mag niet en persoonlijk vind ik het ook niet kunnen. Je gaat erheen als test om te kijken hoe hij reageert. Is het paard braaf dan is er niets aan de hand, maar wat als hij toch een aantal dingen eng vind en daarop reageert? Je rijdt dan tussen combinaties die wel officieel starten en bezig zijn met de voorbereiding voor hun proef.

Ik zou eerst een paar keer (na afspraak) naar een vereniging gaan om daar op vreemd terrein te rijden terwijl er geen wedstrijd is en een onderlinge wedstrijd proberen. Gaat dat allemaal goed dan vraag je je startkaart aan en ga je officieel starten.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:16

Arabendu schreef:
Het mag niet en persoonlijk vind ik het ook niet kunnen. Je gaat erheen als test om te kijken hoe hij reageert. Is het paard braaf dan is er niets aan de hand, maar wat als hij toch een aantal dingen eng vind en daarop reageert? Je rijdt dan tussen combinaties die wel officieel starten en bezig zijn met de voorbereiding voor hun proef.

Ik zou eerst een paar keer (na afspraak) naar een vereniging gaan om daar op vreemd terrein te rijden terwijl er geen wedstrijd is en een onderlinge wedstrijd proberen. Gaat dat allemaal goed dan vraag je je startkaart aan en ga je officieel starten.

Ben het helemaal met je eens!

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:58

Inderdaad, ik heb het ook een keer gedaan... Maar toen moest
ik ook nog een andere pony rijden, dus had ik mijn tenue wel aan.
Dan valt het ook niet zo op Tong uitsteken

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:16

Arabendu schreef:

Maar la emensen nou niet eerst zo een keer gaan oefenen en meteen op wedstrijd gaan dan kan je paard toch ook schrikken zodat andere mensen er last van hebben.
Je weet dat als je gaat oefenen dat je extra voorzichtig moet zijn en ik neem aan dat de meeste dat ook zullen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:25

Zeker op van die grote graswedstrijden is er echt niemand die last van je heeft hoor, daar is zoveel ruimte.
Ik ben ook wel eens met mijn paard naar een wedstrijd voor trekpaarden gaan kijken (powerhorse). Ik ben gewoon een buitenrit gaan maken naar dat terein toe en als toeschouwer er een beetje bij gaan staan (op mijn paard). Bij de ingang vroeg ik of het mocht en het was geen probleem. Het terrein was behoorlijk aangekleed met tenten en zo. Op die manier kon inschatten hoe ze er op reageerde, dat bleek helemaal geen effect te hebben. Ze stond gewoon een beetje te slapen toen ik naar een uitvoering keek.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:28

Arabendu schreef:

Ben ik het ook mee eens.
Ik vind er ook wel verschil tussen zitten of je paard iets doet waar anderen last van hebben als je daadwerkelijk gaat starten dan wanneer je het doet voor de ervaring van het losrijden.
Sowieso is het voor anderen niet leuk als ze last van je hebben maar al helemaal niet als je er niets te zoeken hebt!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:38

ik zou het persoonlijk zelf nooit doen Je hebt inderdaad de kans dat je mensen die wel gaa starten in de weg rijdt.
Dat is hoogst irritant.. Die mensen zijn al gespannen (hoeft natuurlijk niet allemaal, maar als ik naar mezelf kijk... Tong uitsteken) en als
er dan iemand is die in de weg rijdt waarvan blijkt dat diegene niet eens gaat starten, gaat het misschien nog meer irriteren.

Ik ben eigenlijk zelf nog nooit op het idee gekomen om eerst op een wedstrijdterrein te gaan rijden.. Ben eigenlijk meteen gaan starten.. ik dacht: ik zie het allemaal wel Clown Dan kan er natuurlijk ook altijd wat gebeuren, maar dan hebben de mensen wel eerder zoiets van: laat maar, omdat je er dan meer 'bij' hoort zeg maar.. (weet niet hoe ik het uit moet leggen Knipoog)

Ik zou inderdaad, zoals al eerder is gezegd, gewoon naar andere maneges gaan en dan op andere terreinen rijden, maar niet
als er wedstrijden zijn Lachen