Paard 'sluit af' tijdens de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Paard 'sluit af' tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 07:40

Om maar zo veel mogelijk lichtjes erop te laten schijnen ook hier 'ons probleem' maar even neerzetten!

Ik start Shine nu een jaartje of 3, 'vroeger' was altijd alles eng maar dat is nu gelukkig al een heel stuk minder. Ze heeft inmiddels al een hoop gezien natuurlijk, vertrouwen is gegroeid en ze is weer een jaartje ouder, dus daar hebben we geen (grote) problemen meer mee. Zo af en toe kijkt ze nog wel, maar het is niet meer zo extreem dat ze wegspringt, omdraait, vol stopt etc.

De afgelopen tijd merkte ik dat Shine zo af en toe veel minder voor mijn been was tijdens de proef. Dit was de ene keer erger dan de andere, dan weer een proef wel, of niet, beetje wisselend (soms was het rond haar hengstigheid, dan weten we het daar maar aan Ja). Echter de laatste paar keren dat we op wedstrijd waren leek het wel steeds erger te worden!

In de 'gewone' onderdelen kan ik er nog best aan blijven rijden (af en toe wat grover doorkomen met m'n been Bloos ), dan kost het wel veel moeite maar krijg haar wel vooruit/opzij/achteruit Clown . Echter zitten er in de Z2, zoals jullie vast wel weten Haha! , ook gemiddeld 5 galopwissels, en die zijn nu écht een probleem! Thuis springt ze zo'n 7 vd 10 keer helemaal goed, de andere keren krijg ik gewoon reactie op mijn hulp maar gaat 'ie nog wat 'debielig' of springt ze 'm na, maar ze 'doet áltijd wat'. In de proef krijg ik 0,000000000 reactie, mevrouw galoppeert gewoon doodrelaxt door Verward ? Met losrijden springt ze ze, zodra ik de ring in kom is het over, kom ik er weer uit zit het knopje er weer op.... Ook kun je een wissel natuurlijk niet 'afdwingen' (als je geen voorwaartse reactie krijgt is het 'hand open en keer goed been' , bij een wissel werkt dat niet, dat komt uit de verfijning van de hulpen).

Ik weet zeker dat Shine zich 'bewust' is van het verschil tussen 'binnen' en 'buiten' de witte hekjes, aangezien ze heel vaak aan het 'brullen' is in de ring, en dit met losrijden zelden doet. Verder heb ik ook gedacht dat ik anders zou gaan rijden (onbewust), maar volgens de mensen die meezijn en die daar extra op gelet hebben is dat niet zo. Had dan ook eerder al 'last' moet krijgen, en er zijn ook 2 proeven geweest waarin ze wel gewoon reageerde op mijn hulp en keurig wisselde. Ben de laatste keren wel een heel stuk minder lief voor d'r geweest in de ring, begin er een beetje sch*t aan te krijgen dat er een jury zit te kijken Bloos , als ze op de ac-lijn voor het afgroeten denkt 10m te vroeg al te stoppen rijdt ik express 20m door, dan maar een 3 op dat onderdeel....

Afgelopen zaterdag heb ik in mijn 2e proef 23 (!!!!) punten laten liggen op de wissels, anders had ik gewoon echt dik winst gehad. Er stonden naast 3 1-en en nog wat hele dikke onvoldoendes toch wel een hoop 7-ens op de coupon, de rest gaat allemaal wel, al voelt het nog veel minder dan wat ze thuis doet.

Wil binnenkort een (paar) keer HC starten, dan kan er evt. een zweep bij en kan ik d'r een keer goed achter d'r vodden aan zitten, misschien dat dat helpt.

Maar verder ben ik gewoon érg benieuwd of er meer mensen hier ervaring mee hebben (in meer of mindere mate), wat de oorzaak was/is of wat jullie denken in dit geval en wat een eventuele oplossing kan zijn! Want ik breek m'n nek erover omdat ik het echt enorm frustrerend vind en het gewoon opgelost wil zien, want zo gaat de lol er (voor zowel paard als mij) wel af denk ik Bloos

Anoniem

Re: Paard 'sluit af' tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 07:57

In mindere mate heb ik het in de M2 gehad
Ook vanuit omdraaien en op de rem vliegen sloot Kawa zich af naar niet meer voor de hulpen zijn, gewoon half dood...
Losrijden geen probleem. OOk werd er door mensen gezegt, hij voelt jou spanning, maar ook dat leek me onwaarschijnlijk, ik ben zelf vaak met losrijden de 1e 10 min gespannen en daarna niet meer. En net als jij had ik dan eerder tegen dat punt aan moeten lopen.

Ik had geluk dat het maar M2 was en ik er toch wel door kwam, maar wel met impuls verlies in bijv travers. En je baalt zelf gewoon van een paard dat anders lekker licht is en dan dood. Ik moest veel te veel werken en dat is niet de bedoeling.

Bij Kawa hielp het om wielsporen aan te doen, die vond hij 1000 keer niks.
En ik ben de proef in gegaan met de instelling, als je nu inkakt krijg je ze echt een keer te voelen.
Na het groeten waar hij dan traag werd richting jury auto heb ik zo voorzichtig gebruikt en daarna bij de SB, verder heb ik ze nooit meer hoeven gebruiken en was hij er door heen. Later heb ik weer met gewone spoortjes gereden.

Nu zal niet elk paard onder de indruk zijn van wielspren, dus een paar keer HC met een zweepje erbij om ff bij te tikken lijkt me dan ook geen slecht idee.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 08:13

Dat klinkt behoorlijk hetzelfde ja Ja! Wel 'fijn' dat ik niet de enige ben met dit probleem haha Schijnheilig

Wielspoortje heb ik al (glad wiel), vind ik vriendelijker en fijner dan een stompe, Shine reageert er gewoon 'normaal' op ook. Ben met de zadelkamer opruimen wel ergens een stel fijn gekartelde wieltjes tegengekomen, dat maakt misschien wél indruk maar van die uitvoering ben ik niet zo'n fan Bloos.

HC met zweep zal ze vast wel fijne proeven lopen, maar dan ben ik weer bang wat er gebeurt als ik er géén zweep meer bij heb, ze is wat dat betreft ontieglijk slim Ja! Anders misschien toch maar een keertje dat andere spoortje om op wedstrijd (of thuis helemaal zonder aan de gang, dat gaat ook best, vergeet ze eerlijk gezegd regelmatig om te doen en kom er dan pas achter als ik m'n laarzen weer uittrek Vork ), het doel heiligt de middelen maar een keertje dan Bloos

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:14

Dat is heel vervelend als ze dat doen, en ik weet zeker dat ze weten dat ze tussen de hekjes zijn.
Ik zou haar idd hc starten en dan met zweep zodat ze weer weet dat ze aan de gang moet.
Vaak helpt het wel als je een paar keer hc start, ook voor jezelf dat je weer zeker weet dat ze het wel doet in de proef.
Hoe is ze trouwens als je thuis de proef rijdt zonder zweep?
Als ze dat ook niet goed doet kan je het iig thuis met zweep oefenen en daarna zonder zweep.
Heel veel succes ermee!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 08:19

se7entje schreef:
Hoe is ze trouwens als je thuis de proef rijdt zonder zweep?

Thuis rijdt ik echt zélden met zweep, ze wordt er normaal ontzettend kriebelig op (zodra ik 'm vast heb zo'n beetje op de plek galopperen, omhoog huppelen), na een rondje zakt dat af en gaat ze enorm sjouwen, maar ik hoef 'm ook niet aan te leggen want dan begint het feest opnieuw Clown . Áls ik met zweep rij gebruik ik 'm dus niet en heb ik 'm eigenlijk alleen maar voor spek en bonen vast.

Op wedstrijd is dat ineens anders, want dan geeft ze er ineens véél minder om en kan ik d'r gerust een (heel klein) tikje bij geven en dan sluit ze ook direct super bij Ja. Heel apart verschil met thuis dus!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:21

Ook ik heb ditzelfde probleem. Ik rijd nog maar B met dit paard, maar met losrijden is er helemaal niks aan de hand en is ze zelfs fris maar zodra ik de ring in ga voel ik haar een soort van inkakken alsof ze denkt van ja doei doe het nu zelf maar. Eerst dacht ik dat ik te lang los reed, en ben van een half uur losrijden naar een kwartier gegaan maar nee hoor hielp niks. Ook hebben we gekeken of ik anders reed in de proef maar ook dat is niet zo....
Nu is dit paard vroeger Z geweest en ik weet dat ze altijd met een wielspoortje gereden is op wedstrijden, maar daar wil ik dus zelf nog niet aan omdat mijn benen niet altijd even stil zijn nog.
Erg frustrerend is het zeker wel omdat het thuis allemaal wel lukt en ook met losrijden gaat
het prima.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:26

ik heb afgelopen vrijdag mijn wedstrijddebuut gehad en ik heb ook een beetje hetzelfde probleem (ok, ik heb geen wissels maargoed) dat ze met het losrijden superfijn was en zodra e de ring in kwam was het over. Normaal reageert ze heel scherp als ik haar maar aanraak met een spoortje, en nu heb ik ze echt 1 keer goed laten voelen en ze reageerde nog nauwelijks Verward Het is natuurlijk wel anders aangezien ik nog maar in de B zit, en dit haar eerste officiële wedstrijd was, maar onderling deed ze het ook al en volgens mij weten ze gewoon wanneer ze in de ring zitten.
Misschien is een keer HC starten met een zweepje erbij wel het proberen waard, zodat ze weet dat ze tijdens de proef ook gewoon bij de les moet blijven, net als thuis. Een hoop paarden weten dat ze tijdens de proef toch niet aangepakt zullen worden denk ik.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:28

Dat is iid wel een verschil thuis en op wedstrijd, dat maakt het alleen maar moeilijker!
Zou hem dan toch hc starten met zweep en kijken of dat helpt.
En proberen zelf echt overtuigend de hulp te geven maar er ook weer niet te veel "anders" naartoe te rijden want dan merkt ze dat weer aangezien het zo te horen best een gevoelig paard is.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, beetje raar uitgelegd!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 08:35

ProudJustify schreef:
Eerst dacht ik dat ik te lang los reed

Oh ja, heb ik ook nog gedacht Ja! Ben nu hoogstens 20min aan het werk voor we de ring in gaan, kan moeilijk 'koud' vd trailer af de ring in Vork , Shine is wel een beetje een dieseltje en het is natuurlijk geen B meer, dus moet er echt wel even op zitten Ja. Toen bedacht ik me dat ik er thuis toch wel een stukkie langer op zit dan op wedstrijd en dat ze thuis nog wat flinker aan de gang moet, dus dat kan het ook niet zijn

Overigens gaat het met de 'gewone' onderdelen toch nog wel behoorlijk hoor, dan krijgt ze idd af en toe gewoon eens een flinke por met m'n been en dan gaat ze wel, het is nu púúr op de wissels dat ik 0,0 reactie krijg. Op de appuyementen (zowel draf en galop) en verruimingen, SB en achterwaarts halen we vaak wel 7-ens!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 08:53

krumel schreef:
Een hoop paarden weten dat ze tijdens de proef toch niet aangepakt zullen worden denk ik.

En toch ben ik de laatste keren écht niet lief voor d'r geweest in de ring hoor Bloos , vorige keer moest ik op I halthouden en groeten eind vd proef en op X hield mevrouw het al voor gezien, toen heb ik d'r echt een rotschop naar voren verkocht en hebben we uiteindelijk op G afgegroet Schijnheilig

se7entje schreef:
want dan merkt ze dat weer aangezien het zo te horen best een gevoelig paard is.

Daarom denk ik ook dat HC met zweep starten niet DÉ oplossing is zeg maar, omdat ze het echt wel doorheeft als ik de volgende keer dan geen zweep meer heb.... Ze is idd net een tikkie te slim en gebruikt dat nu tegen me ofzo!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:57

dan is het indd wel een beetje raar ja, en dan denk ik dat met HC starten met zweepje waars. ook niet dé oplossing zal zijn, ook omdat ze het dan de keer daarop weer door zal hebben dat je dan geen zweepje hebt. Maargoed, als je geen andere manier weet is het misschien wel een keer het proberen waard. Wat zegt je instructeur/instructrice ervan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:13

Remember schreef:
krumel schreef:
Een hoop paarden weten dat ze tijdens de proef toch niet aangepakt zullen worden denk ik.

En toch ben ik de laatste keren écht niet lief voor d'r geweest in de ring hoor Bloos , vorige keer moest ik op I halthouden en groeten eind vd proef en op X hield mevrouw het al voor gezien, toen heb ik d'r echt een rotschop naar voren verkocht en hebben we uiteindelijk op G afgegroet Schijnheilig

se7entje schreef:
want dan merkt ze dat weer aangezien het zo te horen best een gevoelig paard is.

Daarom denk ik ook dat HC met zweep starten niet DÉ oplossing is zeg maar, omdat ze het echt wel doorheeft als ik de volgende keer dan geen zweep meer heb.... Ze is idd net een tikkie te slim en gebruikt dat nu tegen me ofzo!

er was laatst een topic hier op Bokt waarin een meisje HC niet met een bepaalde zweep mocht starten anders zou ze gediscwalificeerd worden... de zweep was namelijk 1,17 en mocht maar 1,10 zijn..
dat zij HC starte deed er niets aan af, want volgens de jury en ringmeester moest je je HC aan dezelfde reglementen houden als bij regulier starten...
kijk dit wel even na, voordat je problemen krijgt omdat je met een zweep de ring in rijdt...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 09:19

krumel schreef:
Wat zegt je instructeur/instructrice ervan?

Dat ze me in de zeik neemt Clown . Heb de laatste tijd weinig les gehad en ben op zoek geweest naar iemand anders, woensdag heb ik weer een (proef)les en zal dit meteen even voorleggen, hoe meer mensen hoe meer ideeën en hoe dichterbij de oplossing lijkt me zo!

Bedankt voor de tip Liezel, maar ik heb al een kortere zweep gekocht ivm die regelementswijziging Knipoog ! Ook al gebruik ik 'm zelden op wedstrijd, hou me verder toch graag aan de regeltjes Haha!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:31

krumel schreef:
ik heb afgelopen vrijdag mijn wedstrijddebuut gehad en ik heb ook een beetje hetzelfde probleem (ok, ik heb geen wissels maargoed) dat ze met het losrijden superfijn was en zodra e de ring in kwam was het over. Normaal reageert ze heel scherp als ik haar maar aanraak met een spoortje, en nu heb ik ze echt 1 keer goed laten voelen en ze reageerde nog nauwelijks Verward Het is natuurlijk wel anders aangezien ik nog maar in de B zit, en dit haar eerste officiële wedstrijd was, maar onderling deed ze het ook al en volgens mij weten ze gewoon wanneer ze in de ring zitten.
Misschien is een keer HC starten met een zweepje erbij wel het proberen waard, zodat ze weet dat ze tijdens de proef ook gewoon bij de les moet blijven, net als thuis. Een hoop paarden weten dat ze tijdens de proef toch niet aangepakt zullen worden denk ik.

Bij de B hoef je niet HC te starten als je met zweepje wilt rijden Knipoog dat mag gewoon bij de officiele wedstrijden.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:32

ik had het over haar hoor Knipoog ik weet heus wel dat ik gewoon met zweepje mag starten als ik dat wil.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:35

Is je paard niet een beetje concoursmoe? Misschien dat een tijdje vakantie wel helpt. Anders zou ik idd HC starten en dan even flink aanpakken.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:38

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:44

Ik reed dan wel L1, maar mijn paard deed het ook in de proef. Totaal niet voorwaarts/zijwaarts. Terwijl ik thuis zonder sporen kon rijden, kon ik op wedstrijd duwen wat ik wilde. Ik heb hem toen een paar keer flink de proef doorgeslagen tot ie wist dat ie het tussen de hekjes niet meer hoefde te proberen. Denk idd dat HC starten een keer een oplossing is.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 09:44

TeeGee schreef:
Is je paard niet een beetje concoursmoe? Misschien dat een tijdje vakantie wel helpt. Anders zou ik idd HC starten en dan even flink aanpakken.

'Vakantie' heeft ze genoeg denk ik eigenlijk... Ik heb er hekel aan om elke week op concours te gaan, denk dat we zo'n beetje om de 3 á 4 weken weg gaan, heel soms om de week als dat zo uitkomt. Ze heeft elke week wel een dag of 2 vrij en ook regelmatig enkele dagen achter elkaar als het zo uitkomt (ik bijv druk op m'n werk), staat véél in het land met 2 andere merries, dus 'gewoon paard' zijn kan ze ook lekker, volgens mij leidt ze een zeer paardwaardig leventje Haha! .

Moet zeggen dat ik na zaterdag ook niet echt zin heb om wat in te gaan schrijven hoor, blijf voorlopig wel ff thuis (ipv zondag al HC te starten, en het is trouwens met die benauwde warmte ook niet erg om thuis te blijven Clown ) en denk dat ik dan de 1e keer dat we de ring weer in gaan gewoon HC start om te kijken hoe of wat.

Wat meer variatie in m'n training is wel een optie, maar dat is weer een ander verhaal, denk niet dat ze daarvan ineens wissels gaat springen in de ring Clown

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:48

Ik heb ook jaren gedacht dat mijn paard zich afsluit maar ik begin meer en meer het idee te krijgen dat ik toch de schuldige ben.

Als je thuis je wissels nog niet 110% hebt is het ook niet gek dat ze op wedstrijd makkelijk mis gaan. Een wissel komt heel precies kijken en op wedstrijd zijn er toch altijd dingen net een beetje anders.

Ik kan thuis super leuke appuyementen rijden maar denk dat ik nog niet zo ver ben dat ik er op wedstrijd een 6 uit geperst krijg.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 09:53

pol013 schreef:
Als je thuis je wissels nog niet 110% hebt is het ook niet gek dat ze op wedstrijd makkelijk mis gaan. Een wissel komt heel precies kijken en op wedstrijd zijn er toch altijd dingen net een beetje anders.

Maar er zit mijns inziens een héél groot verschil tussen een wissel die misgaat (wat ik niet eens erg vind in de proef, idd omdát ze nog niet voor 200% bevestigd zijn Ja ) en een complete 'negeeractie' voor de hulp vd wissel Pling . Sprong ze ze maar debiel of in 2-en, voor mijn part in 5-en Clown , maar ik wil wel REACTIE als ik een hulp geef Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:54

rijd je thuis de proeven wel eens exact op de letter door?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 10:10

Zep schreef:
rijd je thuis de proeven wel eens exact op de letter door?

Ja, in 20x40 of in het land waar ik me dan wél duidelijke punten voorstel zeg maar, en dat gaat gewoon prima. Die lijntjes met dat afwenden en wisselen gaan niet altijd even vlekkeloos dan maar krijg wél gewoon keurig reactie. De andere wissels gaan beter Ja. Verder is ze thuis gewoon een heel stuk fijner voor m'n been en alerter op de goeie manier!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:56

Bij mij is het ook niet het losrijden hoor, wat is een half uurtje nou. Toen ze nog Z startte werd ze
ook zeker een half uur 3 kwartier los gereden, dus dat kan het niet zijn. Wel was ze drachtig van de winter toen ik met haar op wedstrijd ging dus ik hoop dat het misschien daar aan gelegen heeft.
Alhoewel ze voor mij ook met wielsporen op wedstrijden gereden werd. Nou ja van de winter gaan we weer starten als het veulen gespeend is, tot die tijd lekker lessen maar.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:04

Ik zou ook een keer HC starten maar geen zweep meenemen maar gewoon heel lomp net zolang doorkomen tot je wel reactie hebt. Het is vaak toch zo dat ze op een gegeven moment doorkrijgen dat ze in de ring met net dat beetje minder reactie wel wegkomen en dan wordt het van kwaad tot erger.