Bodem zeer slecht, wedstrijd afgemeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Bodem zeer slecht, wedstrijd afgemeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:14

Hallo allemaal,

Komend weekeind zou ik een wedstrijd meestarten, 2 proeven in de L1. Via via kregen wij woensdag te horen dat de proeven niet verreden zouden worden in de rijbaan die tot dan toe altijd gebruikt werd, maar in een nieuwe rijbaan. Ook hoorden wij dat deze rijbaan nog erg zwaar was, eigenlijk te zwaar om van je paard te verlangen om hier 2x 6 minuten in te presteren. Samen met een vriendin die er ook zou starten ben ik gaan kijken hoe de baan er bij lag. De nieuwe baan was mooi omheind en gedraineerd dus mooi droog. Maar de bodem bestond uit zand dat regelrecht van het strand kan komen. Wanneer je als persoon in deze bak gaat staan dan is deze om te doorlopen al zwaar en wij zakten, ondanks de enorme hoeveelheid regen en het feit dat de bodem hierdoor al wel wat ingeklonken zal zijn, bijna tot onze enkels weg. Het leek mij dus niet verantwoordelijk om mijn paard hierin zijn proeven te laten lopen als het voor mij alleen al zwaar was.

Uiteindelijk hebben wij dus gebeld en gevraagd of de proeven echt in die rijbaan verreden zouden worden, deze vraag werd bevestigend beantwoord. Wij hebben dus besloten om onszelf af te melden. Vandaag kreeg ik mijn coupons opgestuurd met daarbij een factuur voor het te laat afmelden (afgelopen woensdag). In principe begrijp ik best dat ik om die reden mijn startgeld gewoon moet betalen, maar betaal liever 15 euro voor niets dan dat ik 15 euro betaal en mijn paard misschien wel zijn benen kapot laat lopen. Blij ben ik er natuurlijk niet mee, maar het is niet anders.

Nu heb ik een aantal vragen. Wie is er verantwoordelijk voor de rijbaarheid van een rijbaan tijdens dressuurwedstrijden? Moet de jury van die dag een rijbaan goed of afkeuren of moet een afgevaardigde van de regio dit doen? Vanaf wanneer ben je met afmelden je startgeld verschuldigd, de organiserende vereniging had namelijk op het moment van afmelden de startlijsten nog niet gepubliceerd. En tot slot: mocht een jurylid de wedstrijd zondag afgelasten wegens een te slechte bodem zou ik dan alsnog startgeld verschuldigd zijn, de jury is het dan immers eigenlijk eens met mijn afmelding?

Wie weet hier een antwoord op?
Laatst bijgewerkt door San op 13-07-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Re: Bodem zeer slecht, wedstrijd afgemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:18

Volgens mij beslist de vereniging of de banen goed te rijden zijn of niet.

Als je je na de sluitingsdatum van de wedstrijd afmeld ben je het startgeld verschuldigd. Deze datum staat op het vraagprogramma (meestal iets van 3 weken vantevoren)

Als de wedstrijd wordt afgelast ben je geen startgeld verschuldigd

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:23

De vereniging weet zelf ook wel dat de baan slecht te rijden is. Er worden daarom nog steeds geen lessen in de baan gereden, omdat hij te zwaar is en de pensionklanten rijden er ook niet of nauwelijks in omdat hij te zwaar is.

Deze vereniging heeft geen vraagprogramma wat ergens wat neergezet. Staat niet op hun website of op startlijsten ofzo, dus wat dat betreft weet je ook niks. Maar goed het gaat me ook niet zozeer om het geld, maar meer om het principe.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:24

Ik kan je geen antwoorden geven, weet niet precies hoe het zit, maar ik vind het wel schandalig dat je in zo'n zware bak moet starten. Ik persoonlijk had mijn paarden daar ook niet aan gewaagd. Een goede beslissing dus. Durf verder niet te zeggen hoe het precies zit met je startgeld.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:25

Vraagprogramma is wel verplicht aan te vragen bij de KNHS, maar goed als ze het niet op internet zetten heb je er niks aan..

Beter afmelden dan een paard met een blessure Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:28

klinkt wel heel drastis: benen kapot laten lopen.. door een beetje zware bak? en dan nog in de L1.. sorry hoor maar was de bak serieus zo zwaar? paarden kunnen heus wel wat hebben hoor..

ik vind dat je het geld verschuldigt bent omdat je het na de sluitingdatum heb afgemeld.. hierdoor heeft de club een zeker inkomen en kunnen ze dus wedstrijden blijven organiseren..

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:28

Nibbit schreef:
Beter afmelden dan een paard met een blessure Knipoog

Dat was dus ook mijn gedachte... en daarnaast ik ga geen geld betalen om mijn paard zijn benen te verzieken.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:32

ELpatcho schreef:
klinkt wel heel drastis: benen kapot laten lopen.. door een beetje zware bak? en dan nog in de L1.. sorry hoor maar was de bak serieus zo zwaar? paarden kunnen heus wel wat hebben hoor..

ik vind dat je het geld verschuldigt bent omdat je het na de sluitingdatum heb afgemeld.. hierdoor heeft de club een zeker inkomen en kunnen ze dus wedstrijden blijven organiseren..

Het gaat me zoals eerder gezegd ook niet om het geld. Het gaat me om het idee, heb het geld al over gemaakt, dus dat vragen hierover erbij staan is pure intresse...

Voor een beetje zware bak ben ik niet bang, die kom je overal wel eens tegen. Maar een bak waar ik met mijn 65 kilo al 10 cm in wegzak daar waag ik mijn paard dat 10x zoveel weegt niet aan, daar loopt hij met een beetje pech zijn benen kapot op. Ik ben geen watje en weet dat mijn paard flink wat kan hebben, maar dit niet. En waarom zo denigrerend nog in de L1, mijn paard is net begonnen en die 'nog maar' L1 proef is op dit moment voor hem heel hard werken.
Laatst bijgewerkt door San op 13-07-07 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:36

okay dat is indd wel erg zwaar.. haha ik bedoelde er niks kleinerends meej hoor met de L1,, maar in die klasse heb je minder moeilijke oefeningen, met verzamelen bijv.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:38

Oké dan begrijpen we elkaar... Knipoog Het is idd minder verzameld, maar voor een paard wat net komt kijken nog moeilijk zat.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:42

jah ik weet het! hoewel ik altijd wel eerst mn paarden op dat niveau train voordat ik er goed en wel aan begin, en dan valt de moeite al weer wat meej..

Maar we begrijpen elkaar! Haha! raar dat de manege op zown terrein een wedstrijd houdt..

daarnaast zijn buitenwedstrijden toch nooit in een bak? ik heb er nog nooit een gereden volgens mij mag het niet eens..

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:44

wat ik weet is dat alleen een jury de rijbaan kan afkeuren of de federatievertegenwoodiger maar dat is meestal een van de jury's

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:45

Ja hoor mag wel. Gebeurd hier in de buurt zeer regelmatig. Is ideaal ook, hoef je geen stiften te draaien.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:46

dat hoeft zowiezo niet Knipoog ik rij nooit op stiften gaat prima Haha!

wat raar, hier heb ik nog nooit een buitenwedstrijd in een bak gereden

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:46

wij houden alleen maar buitenwedstrijden in rijbakken

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:02

Een jurylid beslist of de bodem al dan niet te slecht is om te rijden.
ELpatcho : hier in het district zijn er veel wedstrijden gewoon in een buitenrijbaan hoor, hoeft echt niet allemaal op gras.
sansje : ALs je je afmeld voor de sluitingsdatum van de wedstrijd ( KNHS )ben je niet verplicht om
het inschrijfgeld te voldoen !
Ik geef je trouwens groot gelijk dat je je hebt afgemeld, ik riskeer ook geen blessures hoor, er zijn wedstrijden genoeg !

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 17:06

Precies, start daarom zondag ook ergens anders, daar hebben ze wel een prachtige bodem liggen Haha!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:12

je bent ten allen tijde startgeld verschuldigd als de organisatie niet zelf de wedstrijd aflast.

wat betreft de bodem omstandigheden zou je een klacht neerkunnen leggen bij de kring of knhs.

Santian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:23

Dit verhaal komt een beetje op het zelfde neer als wat ik heb meegemaakt. Als ik mag vragen.. Over welke stal gaat dit?

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 17:23

Stuur je wel even een pb.

Cherryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:11

Mag ik ook een pb met de naam van de stal?
Mijn wedstrijd kon namelijk ook niet doorgaan dus ben erg benieuwd welke stal dit is.

liszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:44

Heee:)
dat heb ik ook wel is
dan is er een buitenbak & dan regent het.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:48

liszje schreef:
Heee:)
dat heb ik ook wel is
dan is er een buitenbak & dan regent het.

Wat heeft dát er nou mee te maken Verward

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 18:42

Uiteindelijk is vanuit de manege deze wedstrijd afgelast... met een rotsmoes die echt onzin is over juryhokjes...

Cherryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:29

Sansje schreef:
Uiteindelijk is vanuit de manege deze wedstrijd afgelast... met een rotsmoes die echt onzin is over juryhokjes...

Ik heb je net een pm gestuurd!
Thanks ook voor deze opheldering.
Kan je niet proberen om je geld terug te krijgen of werkt dat niet zo?