Fjord v.s. warmbloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Fjord v.s. warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 11:12

Voor mijn vereniging schrijf ik vaak stukken in het verenigingsblad. Deze keer gevraagd of ik wilde schrijven over hoe dat nou is om met een fjord tussen de warmbloeden te starten. Daar ben ik van de week maar eens even voor gaan zitten.
Wilde het stukje even met jullie delen.

Hoe is dat nou met een fjord tussen de warmbloeden?

Dat is toch wel de vraag die ik heel vaak te horen krijg.
Hoe is dat nou met een fjord tussen de warmbloeden, word je niet benadeeld? Heeft een jury daar nou een vooroordeel over, hoe kijken andere ruiters nou tegen je aan?

Tja, hoe is dat nou met een fjord tussen de warmbloeden?

Een jaar of 5 geleden ben ik met Taco in de B begonnen en toen heb ik toch wel gemerkt dat mensen daar even aan moesten wennen. Destijds zag je nog niet veel fjorden in de sport en al helemaal niet hier in de regio.
Maar om nou te zeggen dat ik daar raar op aangekeken ben, niet echt. Het zijn meer de warmbloeden die vaak raar kijken. Want fjorden zijn hele enge gele monsters met stekels *sommige paarden rennen werkelijk waar met hun staart tussen hun benen weg*.

In de loop van de jaren heb ik heel veel opmerkingen gekregen van publiek omdat Taco en ik toch niet een alledaagse combinatie zijn.
Heel veel leuke, wat minder leuke, en hilarische opmerkingen. Om maar even een hilarische op te noemen is een veel gestelde vraag hoe ik nou iedere keer voor een wedstrijd die zwarte streep zo mooi in zijn manen geverfd krijg. Maar de mooiste blijft toch wel: kan dat, dressuur rijden op een fjord?!
Sommige opmerkingen blijven je altijd bij, andere vergeet je. Maar ik kan toch wel stellen dat ik veelal positieve opmerkingen krijg. En dan niet alleen van het publiek maar ook van de jury.

Maar het gaat natuurlijk om het eigenlijke rijden, niet op het commentaar wat je krijgt buiten de ring om.
Vaak krijg ik toch de vraag of ik niet vele malen harder moet werken met een fjord om tegen de mooie ik-kan-mijn-benen-tot-aan-mijn-neus-zwaaiende warmbloeden op te boksen. Ik kan daar heel kort in zijn: nee dat hoef ik niet.
Natuurlijk kan ik nooit een even hoog cijfer krijgen voor een midden en/of uitgestrekte draf maar Taco is weer sterk in heel andere dingen.
Een correcte schouderbinnenwaarts blijft een correcte schouderbinnenwaarts, of je paard nu een ruime draf heeft een meer een ponygang.
Het belangrijkste is dat je paard in de basis goed bevestigd is zodat je een nette proef neer kan zetten. Bij Taco is dat het geval en ik kan al mijn overgangen en figuren keurig op de letter rijden. Hij beweegt wellicht een stuk minder spectaculair maar een spectaculaire beweging kan ook nadelen hebben. Paarden met veel beweging maken bijvoorbeeld sneller een taktfout.
Uiteindelijk zal ik het af leggen tegen een paard met de mooie beweging die ook een keurige proef aflegt. Als ik dan vraag of ik even de protocollen mag vergelijken komt dit verschil bijna altijd terug uit de midden/uitgestrekte gangen maar niet in de andere oefeningen.

Maar de meest gestelde vraag is toch wel of ik mezelf niet suf heb moeten trainen om Taco op dit niveau te krijgen.
Stiekem moet ik altijd wel een beetje lachen om deze vraag omdat veel mensen denken dat Taco een heel strak trainingsschema heeft terwijl dit verre van is.
Nee dus, ik hoef me niet suf te trainen.
Mijn geheim, zeg ik altijd, is afwisseling. Taco is “bekend” van de dressuur, maar hij kan nog veel meer. Hij loopt aangespannen, springt, loopt wel eens een cross, maakt buitenritten en werkt in de lange lijnen. De afwisseling houdt hem blij en daardoor wil hij heel graag werken.
Natuurlijk moet ik met de training rekening houden met bepaalde eigenschappen van de fjord maar dit moeten ruiters met een warmbloedpaard ook. Mijn belangrijkste aandachtspunt ligt bij de lengtebuiging. Daardoor krijgt Taco grotendeels basiswerk op zijn bord. Van achteruit naar voren en veel, heel veel, buigwerk.

Grappig vind ik eigenlijk dat nou nooit iemand aan mij vraagt of ik niet in het voordeel ben met een fjord. Stiekem vind ik namelijk soms dat ik dit wel ben.
Als ik om me heen kijk op een wedstrijd en zie hoeveel moeite sommige mensen moeten doen om hun paard langs een lichtvlek te krijgen of langs een vreemd object wat in de hoek staat kan ik altijd opgelucht ademen. Mijn Taco kijkt namelijk nergens naar. Taco is geen slome sukkel, dat zeker niet, maar als hij iets eng vindt en ik zeg dat het goed is dan is het goed. Een fjord is nou eenmaal een stuk koeler in zijn hoofd.
Ik kom op wedstrijd vaak mensen tegen die echt hun handen vol hebben aan hun paard. Die paarden hebben wel degelijk de capaciteit maar vaak komt het er in de proef door spanning helaas niet uit zoals het kan. Als je binnenkomt met een prachtig paard met geweldige beweging heeft een jury toch een bepaald beeld en verlangen waar je in de proef aan zult moeten voldoen. Als ik de bak in kom is er vaak toch het idee dat een fjord minder geschikt is voor de dressuur, ik hoef dus niet aan een bepaald verlangen te voldoen, ik begin blanco.
En als blijkt dat deze fjord dan toch wel degelijk beschikt over een goed staaltje dressuuraanleg durf ik toch wel te zeggen dat een jury daar vaak vol lof over kan zijn.

Dus op de vraag hoe het nou is om met een fjord tussen de warmbloeden te starten kan ik eigenlijk niet anders antwoorden dan: geweldig!

_10_

Re: Fjord v.s. warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:04

Mooi verwoord hoor OK dan!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:05

wauww super verwoord......
heel netjes

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:06

OK dan! super!!

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:10

_10_ schreef:
Mooi verwoord hoor OK dan!

Ja idd.. echt super Haha!

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:12

super geschreven Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:55

Super verwoord!

Zeker niks aan veranderen

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:57

Mooi geschreven/ verwoord Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:00

Houden zo...Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:04

Mooi verwoordt inderdaad!

Klein puntje: Er zitten een aantal fouten in wat het ABN betreft:

...omdat Taco en ik toch niet een alledaagse combinatie zijn.

Hier kun je beter het woordje niet achter "een" zetten ipv ervoor.

Het zijn maar kleine dingetjes, maar wilde het toch even erbij zetten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:08

Mooi verwoord Lachen

Kleine typfout:

"Een correcte schouderbinnenwaarts blijft een correcte schouderbinnenwaarts, of je paard nu een ruime draf heeft een meer een ponygang."

Of meer een ponygang

zou ik daar van maken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 14:09

Bedankt allemaal.

Spelfouten is het al te laat voor, stuk is al ingestuurd Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:11

In de PaardenSport was trouwens in de ingezonden brieven rubriek ook een hele discussie of je met "andere rassen" in het nadeel was als je startte tussen de voorbeenzwaaiers.

Misschien leuk om het ook naar hun toe te mailen.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:01

fjordnina schreef:
...omdat Taco en ik toch niet een alledaagse combinatie zijn.
Hier kun je beter het woordje niet achter "een" zetten ipv ervoor.
Is geen fout, mag allebei... Haha!

Kel, zoals ik je al zei, het is een fijn positief stuk. En inderdaad, waarom stuur je het niet naar de PaardenSport?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:11

Ik heb je stuk met veel plezier zitten lezen. Fijn geschreven, positief verwoord en het heeft mijn beeld van de Fjord ook wel verbeterd Haha! Want zeker, ik zie hier vaak @work topics voorbijkomen, en dan heb ik veeeel respect voor die mensen omdat ze hun fjord zo leuk aan het lopen hebben. Nog steeds hoor Knipoog Maar aangezien ik niet echt bekend was met een Fjord in de wedstrijdsport, meer op manegeniveau (al hebben wij ze op de manege nooit gehad) had ik er toch altijd een beetje een beeld van: sterk, "lomp", behoorlijk ondeugend en eigenwijs Bloos

Top OK dan!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:09

heel fijn verwoord en super geschreven zeg! Haha!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:27

Heel leuk geschreven Haha! OK dan!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:08

Leuk geschreven! Ik denk ook dat iedereen wel eens tegen een jury aanloopt die geen fan van dat type paard is. Laatst had ik een jury die mijn tinker niet kon waarderen (en dat ook uitsprak), maar een keer daarvoor kwam de jury naar me toe dat ik haar zo netjes reed.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:28

Leuk verwoord Kelly. Mooi stukje. OK dan!

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:33

super Haha! echt heel mooi verwoord! helemaal top Lachen niks aan veranderen inderdaad!

oh kan al niet eens meer zie ik Tong uitsteken

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:39

Ik ben juist van mening dat je in een voordeelpositie bent met een koudbloed. Ze kijken idd nergens van op, althans bijna nergens. Het ziet er moeilijker uit, waardoor de reacties weer zijn: Jee, wat goed zo'n sterkt en breed beest aan het lopen te krijgen. En de beweging vind ik ook niet super slecht ofzo.
Dingen die altijd moeite kosten die zijn er altijd wel Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:40

ik vind het leuk geschreven.
ik ben zelf altijd gek van 'anders' uitziende combinaties. ik heb het niet zo op de standaard warmbloeden Haha!
ze kijken mij ook altijd raar aan aangezien willem ook een fjordenkapsel heeft en hij toch kwpn is.. daar horen knotjes op.. nou niet dus Haha!
mijn 1e liefde was een fjord en is stiekum een beetje blijven hangen Knipoog

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:27

Leuk stuk, leest lekker weg! Haha!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:56

Prachtig geschreven, lees lekker weg zoals eerder gezegd. Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:13

BRAVO Haha!

Ik ben ook in het voordeel met mijn Haflinger Haha! Met haar wapperende blonde manen wekt het bij veel mensen hun oude my little pony droom wakker. Haha! Ik krijg vaker mooie complimenten dan dat ik commentaar krijg.