Proef 4, waar de overgang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Proef 4, waar de overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:13

In proef 4 (B-proef) staat het volgende geschreven:
E afwenden en arbeidsstap
B rechterhand en arbeidsdraf

Waar moet ik deze overgang nu maken of is dit totaal niet van belang?
Voor, tijdens of na de wending? Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

Het maakt voor ons niet uit waar de overgang gereden worden, maar wat wordt het meest gewaardeerd? Gezien mijn pony an sich al een heel erge stresskip is, wil ik iig wel zeker weten hoe ik de proef moet rijden, zodat ik daar geen fouten in maak.

Urielle

Re: Proef 4, waar de overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:21

In de wending Lachen
Vroeger was het erna, bij deze proeven in de wending

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:57

Idd, er staat ook afwenden en overgang

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:58

In de wending moeten de overgangen worden gemaakt. Zowel naar stap als naar draf.

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:02

Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties
Ik heb laatst 2 wedstrijden bij jury's geschreven en beiden hebben tegen ruiters commentaar gegeven dat je eerst moest wenden en daarna de overgang rijden. Ik doe dit dus ook maar braaf als ik zelf een proef rijd.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:03

Ik heb juist te horen gekregen dat het wel in de wending moest. Dit is namelijk makkelijker voor het paard.

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:04

ja dat dacht ik ook altijd

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:04

Hoe het in de B proeven zit weet ik niet precies, maar ik weet dat ze het in F-proeven graag zien dat je eerst de wending rijdt en dan de overgang..

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:06

Ik maak mijn overgang ook in de wending, dit onderdeel zit trouwens ook in proef 5 of 6 (weet zo even niet meer welke).
In de wending kan ik een overgang beter rijden.

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:06

my_travers schreef:
Ik heb juist te horen gekregen dat het wel in de wending moest. Dit is namelijk makkelijker voor het paard.

Grappig dat er verschillende meningen over zijn. Staat zeker niet ergens iets over in het boekje?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:08

*gaat in het boekje kijken*

Ik heb gekeken en ik citeer:

''In de B- en L-klasse wordt in een aantal proeven de overgang van en naar arbeidsstap tijdens de wending gevraagd. Dit is eenvoudiger uit te voeren dan op de rechte lijn.''

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:15

Citaat:
Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?

Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar b.v. stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.

Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:03

Ja maar ik doe het meestal iets erna.
moet ook van de persoon die me lesgeeft ( is ook Jury)
Maar ik geloof best dat het in de wending moet , Maar krijg er toch altyd 6/7 voor,

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:27

Okee, super bedankt allemaal! Gewoon in de wending dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:10

Donja1997 schreef:
Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties
Ik heb laatst 2 wedstrijden bij jury's geschreven en beiden hebben tegen ruiters commentaar gegeven dat je eerst moest wenden en daarna de overgang rijden. Ik doe dit dus ook maar braaf als ik zelf een proef rijd.

Dan zitten die jury's toch echt fout Lachen

Vroeger stond er in de proef: Bij E afwenden, daarna arbeidsstap. Als dat er staat, wend je eerst af en daarna maak je de overgang.
Tegenwoordig staat er: Bij E afwenden en arbeidsstap. In de wending dus.

In mijn eerste proef werd mijn paard wat te sterk en liet het pas na de wending zien, dat werd dus ook gelijk een 4. Lachen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:16

Weet je toevallig of dat ook geldt bij FNRS proeven? Daar staat het volgende: E afwenden, overgaan in arbeidsstap. Daar kreeg ik namelijk een 4, ik reed de overgang IN de wending in plaats van erna. De overgang was overigens wel netjes. Op mijn protocol stond dan ook: eerst wenden, dan overgang. Dit was in de F6... Nou is mij ooit uitgelegd dat ze bij FNRS proeven graag alle onderdelen netjes afgewerkt willen zien, dus liever een nette overgang iets na de letter, dan een te abrupte OP de letter.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:19

ik heb eerlijk gezegd geen iedee .. maar zou het zelf ook wel willen weten! .. want net zo als hier boven ; iedereen zegt wat .. dus echt zeker weet je het nou nog niet van wat je moet doen ..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:20

de FNRSproeven ken ik helaas niet, dat durf ik echt niet te zeggen. Misschien kun je koekjes strooien om een FNRS jurylid van JI naar hier te lokken die het weet Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:54

Laura24 schreef:
Weet je toevallig of dat ook geldt bij FNRS proeven? Daar staat het volgende: E afwenden, overgaan in arbeidsstap. Daar kreeg ik namelijk een 4, ik reed de overgang IN de wending in plaats van erna. De overgang was overigens wel netjes. Op mijn protocol stond dan ook: eerst wenden, dan overgang. Dit was in de F6... Nou is mij ooit uitgelegd dat ze bij FNRS proeven graag alle onderdelen netjes afgewerkt willen zien, dus liever een nette overgang iets na de letter, dan een te abrupte OP de letter.

Ik ken die proeven ook niet, maar zoals ik het lees moet je hier eerst afwenden en daarna de overgang maken.
Dus anders dan in de B/L proeven.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 26-06-07 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:55

Degene die mij lesgeeft zegt altijd eerst wenden en dan meteen daarna na de wending terugnemen.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:52

Het is dus gewoon IN de wending de overgang maken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:53

Urielle schreef:
In de wending Lachen
Vroeger was het erna, bij deze proeven in de wending

op de KHNS DVD word gezegd dat dit voor tijdens en na de wending mag, dit is vrij voor de ruiter

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:57

Jaa idd me moeder is ook jury en heb laatst het aan nog een jry gemaakt

Eérst afwenden en daarná een overgang maken naar de stap

Je moet dan ook weer afwenden bij B eerst afwenden En daarna moet je pas weer aandraven!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:44

Nee, Foreveryou.

sas_dancer schreef:
Citaat:
Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?

Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar b.v. stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.

Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.

Deze quote lijkt me toch duidelijk?!
Dit staat op de site van het KNHS.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:51

Dat klopt. Ja Vroeger was het inderdaad NA de wending. Bij de nieuwe proeven niet meer. In het begin had ik dat niet echt door, dus reed ik ze netjes (dat dacht ik), na de wending. Mooi dat ik daar een dikke 4 voor had...