Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

my_travers schreef:Ik heb juist te horen gekregen dat het wel in de wending moest. Dit is namelijk makkelijker voor het paard.
Citaat:Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?
Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar b.v. stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.
Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.
Donja1997 schreef:Ik ben het niet eens met bovenstaande reacties
Ik heb laatst 2 wedstrijden bij jury's geschreven en beiden hebben tegen ruiters commentaar gegeven dat je eerst moest wenden en daarna de overgang rijden. Ik doe dit dus ook maar braaf als ik zelf een proef rijd.

Laura24 schreef:Weet je toevallig of dat ook geldt bij FNRS proeven? Daar staat het volgende: E afwenden, overgaan in arbeidsstap. Daar kreeg ik namelijk een 4, ik reed de overgang IN de wending in plaats van erna. De overgang was overigens wel netjes. Op mijn protocol stond dan ook: eerst wenden, dan overgang. Dit was in de F6... Nou is mij ooit uitgelegd dat ze bij FNRS proeven graag alle onderdelen netjes afgewerkt willen zien, dus liever een nette overgang iets na de letter, dan een te abrupte OP de letter.
Urielle schreef:In de wending
Vroeger was het erna, bij deze proeven in de wending

sas_dancer schreef:Citaat:Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?
Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar b.v. stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.
Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.
Vroeger was het inderdaad NA de wending. Bij de nieuwe proeven niet meer. In het begin had ik dat niet echt door, dus reed ik ze netjes (dat dacht ik), na de wending. Mooi dat ik daar een dikke 4 voor had...