De frustratie die ik heb, omdat ik geen wedstrijden kan rijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

De frustratie die ik heb, omdat ik geen wedstrijden kan rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:21

Ik vind het niet altijd even leuk dat veel mensen om me heen wedstrijden rijden. Paps en mams gaan elke week mee, betalen voor een groot deel de koste.. en het allerbelangrijkste: de ouders zetten zich voor 100 % in voor hun kind. Het kind zelf heeft alle mogelijkheden: vervoer, paard enzovoort

Ik doe een opleiding met paarden en zie dat veel klasgenoten wedstrijden rijden. Ik baal dat ik dit niet kan.. mijn ouders hebben niks met paarden, zouden ook niks aan de wedstrijden willen mee betalen.. en ik zou ook geen vervoer hebben, want een rijbewijs heb ik niet.. En ik heb verder ook helemaal niemand met wie ik mee zou kunnen rijden.. of die elke week mee zou willen gaan. Want het is wel handig heb ik gehoord dat er elke keer iemand meegaat enzo.. Nou ik ken niemand iig.. het grootste probleem is dus het vervoer voor mij. En dan nog het geld. Ik moet dan alles zelf betalen. En m'n schoolboeken betaal ik ook al zelf en kleren enzo.. Maar is ook wel logisch, ben al 19..maar goed al die andere kinderen lijken vet veel van hun ouders te krijgen enzo..

Het frustreert me gewoon.. Ik zou ook graag wedstrijden willen rijden, net als iedereen.. En dan heb ik ook bewijs voor wat ik kan qua rijden.. Dan kan ik zeggen bijvoorbeeld: ik heb tot de M gelopen..nu kan ik niks aantonen..

Hebben meer mensen dit?

Dit is altijd al m'n droom geweest, maar ik zal nog jaren moeten wachten totdat hij ooit uitkomt! Als ik zeker ouder ben.. een vaste baan heb Boos! Wat een vooruitzicht..Ik weet dat ik het moet accepteren, maar waarom moet het bij mij zo gaan en bij een ander weer zo gemakkelijk?

Genta

Re: De frustratie die ik heb, omdat ik geen wedstrijden kan rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:25

Je hebt wel een eigen paard als ik het goed begrijp?
Denk er eens over na hoe gelukkig je daar mee mag zijn, en hoe frustrerend het misschien wel is voor mensen die dat niet hebben om dit te lezen Knipoog

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:27

Nee, ook geen eigen paard..
Heb een verzorgpaard..Ik denk dat ik daar wel wedstrijden mee zou mogen rijden als ik wil. Maar goed, het kan dus niet.

* edit: en met dat paard ben ik ook wel blij..ga veel van haar leren enzo Lachen

Genta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:35

Okee.
Naja als je pas over een paar jaar kan starten, heb je nog mooi wat tijd om te oefenen. Kan je straks des te sneller zeggen dat je M hebt gelopen Knipoog. Maar het gaat toch vooral om het plezier dat jij hebt met je (verzorg)paard en de vooruitgang die je boekt ondanks het feit dat je (nog) geen wedstrijden kan rijden? Ik denk ook dat mensen je beoordelen op wat zij van je rijkunsten hebben gezien, en niet op het niveau wat jij zegt te rijden Lachen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:42

Is er toevallig een rijvereniging in de buurt van je bijrijdpaard die wedstrijden organiseren waar je te paard naar toe kan?

Dan heb je niet gelijk een vervoersprobleem.

Kleine stapjes nemen, kijk eerst eens of je ergens onderlinge wedstrijden kunt rijden, als dat ok gaat vraag je een startkaart aan.

Dan te paard naar wedstrijd toe Lachen.

Dat scheelt al weer, dan ben je al minder afhankelijk van mensen.

Heb je verder geen vriendin ofzo die met je mee wil op wedstrijd?

Probeer te denken in mogelijkheden en niet in wat niet mogelijk is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:09

Ik had vroeger ook een vervoersprobleem.
Ik ben meerdere keren op concours gekund omdat de pensionhouder tegen betaling me wel wilde brengen. Daarna ben ik aangesloten bij een rijvereniging die zelf naar de kringwedstrijden ging met een grote vrachtwagen. Zo kon ik toch best wat keren weg!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:20

mijn ouders wilden het ook nooit, ben nu 20 en rijd mijn eerste wedstrijdjes, heb morgen me 2e wedstrijd. Heb me ouders nu overigens wel zo ver. Ze lijken het zelfs leuk te gaan vinden.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:05

Kan je niet een keer een klasgenoot meegaan?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:23

Ik heb dit probleem eigenlijk ook.. Al ben ik wel maar bijna(volgende week) 16.
Mijn ouders wouden eerst ook absoluut niet gaan rijden met de trailer achter de auto voor wedstrijden of waar dan ook heen. Ook niks voor me betalen enz.
Heb ook geen eigen paard en een verzorgpony waar ik op rijd.
Van de eigenaar mag ik officieel gaan starten en hij zou ook wel soms willen rijden. Maar dat is niet vaak genoeg om de kosten een beetje redelijk te laten zijn.
Zoveel geld verdien ik nu eenmaal niet en wil niet al mijn geld vergooien aan wedstrijden zodat ik verder niks meer kan.

Heb ondertussen, na enkele jaren mijn ouders zo ver dat ze soms (nog niet 1 x in de maand) met mijn verzorgpony en ik ergens heen willen rijden zoals bijv. naar een onderlinge wedstrijd hier in de buurt.
Of ik kan zelf ergens heen rijden als het echt dichtbij is en ik geen grotere gevaarlijke wegen over hoef.

Al mijn vriendin hier om me heen, en ook mensen die ik zo gewoon ken, krijgen na 1 jaar rondhobbelen bij een manege al direct een eigen pony of paard. Of krijgen ooit een verzorgpony en een tijdje later krijgen ze dan toch maar een eigen pony of paard. Waarmee ze ook wedstrijden mogen gaan starten en zelf niks hoeven te betalen.
Ik gun het ze best wel. Maar in mezelf denk ik dan ook. Hun verzorgen net 3 maanden of rijden een jaartje, en ik rij al iets van 8 jaar en verzorg al 6,5 jaar en nog 'niks'.
Ben natuurlijk wel blij met wat ik heb maar toch.. genoeg anderen krijgen het maar zo in de schoot geworpen. En het ergste vind ik dan nog dat meer dan de helft het niet eens echt waardeert wat er voor ze gedaan word en wat ze allemaal krijgen!

Misschien valt er bij jou ook wel wat te regelen met de eigenaar van je verzorgpaard? Qua vervoer en qua kosten misschien ook nog wel?
Of dat je misschien met anderen mee kan rijden? En dan i.p.v. tegen betaling in ruil voor hulp ergens mee bijv. als dat mogelijk is. Lachen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:27

Meisje bij me op stal heeft ook geen vervoer zelf. Ze werkt hard, betaald paardentaxi of kijkt af en toe stalgenoten lief aan en weet het toch echt voor elkaar te krijgen om weg te kunnen.. Zo regelmatig dat ze nu Z2 rijdt.

Wat Apple inderdaad zegt: zijn er geen wedstrijden waar je onder de man heen kunt? Ben je lid bij een vereniging? Is er werkelijk niemand bij die vereniging die je tegen benzine vergoeding en een kop koffie (bij wijze van spreken) een keer kan brengen?

Vraag eens rond, denk er positief over. Ik heb makkelijk praten, mijn moeder brengt me, maar de kosten heb ik ook gewoon zelf moeten betalen (niet alleen van wedstrijden, maar ook alle andere als stalling, paard, les enz enz) en ook als mijn moeder eens niet kon kwam ik op concours aan dankzij lieve stalgenoten..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:33

Ik ben begonnen met wedstrijden rijden met een verzorgpaard, bij een vereniging in de buurt waar ik onder het zadel naar toe kon.
Ik vroeg dan een vriendin om me te helpen en voor te lezen.
Zo heb ik dat jaren gedaan en de puntjes voor de M bij elkaar gesprokkeld.

Toen ik eenmaal een eigen paard had, was er ook niet gelijk een trailer en ging ik ook gewoon onder het zadel met m'n rugzakje op naar wedstrijden in de buurt toe.
Pas een paar jaar geleden heb ik samen met mijn vriend een trailer kunnen kopen zodat we ook eens verder weg konden gaan.

Er zijn best wel mogelijkheden, maar soms moet je een beetje creatief denken of bereid zijn er wat meer energie en tijd in te steken... Knipoog

Mijn ouders hadden/hebben ook niks met paarden.
Alles wat ik wilde moest ik zelf betalen en zelf regelen...

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:41

Ik snap dat het frustrerend voor je is, maar dit zul je je hele leven meemaken, die een rolt (financieel) wat makkelijker door het leven dan de ander.
Maar zie het van de positieve kant, je hebt alle tijd om goed te oefenen, investeer in goede prive les en je zult zien, tegen de tijd dat je alles bij elkaar hebt om te starten (auto, trailer etc) ben je al zo gevorderd en rol je door de klasses heen, dat maakt ook indruk!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:47

Kijk naar wat je wel hebt ipv wat je niet hebt Lachen Als we dat niet zouden doen, zouden we gek worden Knipoog
En dat het nu nog ff niet kan, stimuleert je wel om er voor te werken dat het later wèl kan Ja

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:21

Is het echt zo gewoon dat ouders elke keer brengen en meegaan? Ik ken mensen waarvan de ouders soms 2 dagen in het weekend op pad zijn met dochterlief en paard. Mijn ouders zouden dat echt nooit van hun leven doen, zij hebben ook maar 2 dagen vrij in de week en dan willen ze dingen doen die zij leuk vinden. Als ze niets met paarden hebben, vind ik het niet meer dan logisch. Het is geen verplichting van je ouders. Misschien kun je met ze afspreken dat ze eens in de zoveel tijd je een keertje brengen, in plaats van elke week. Zo hebben zij ook nog wat aan de weekenden en kan jij af en toe op wedstrijd.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:14

Ik rij wel wedstrijden, maar echt niet iedere week. Ik moet blij zijn als ik 2 keer per maand op wedstrijd mag (natuurlijk ook best veel) meer willen me oma en vader niet met de trailer rijden. En m'n moeder die interesseert zich er echt niet in, heel soms. Maar dat lijkt dan ook met tegenzin te gaan. Bovendien betaal ik alles zelf voor m'n wedstrijden.
Soms dan zou ik ook wel willen dat ik van die ouders heb zoals de TS in haar beginpost noemt. Maar ik heb 3 geweldige pony's (waarvoor ik overigens zowat alles zelf betaal en in m'n eentje voor zorg) en er zijn zat mensen die niet eens 1 pony hebben.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:36

zit ongeveer met een zelfde probeleem, maar ook met de pony..
zou echt supergraag wedstrijden rijden, ik ken een manege in de buurt die KNHS wedstrijden organiseert, en financieel zouden mijn ouders inieder geval een deel vregoeden, zou je zeggen, mooi, maar nu komt het probleem: mijn pony is niet geschikt voor de sport, haflingers vind ik dat dat wel kan, maar je moet reeel blijven, ze vind t niks, zal ze ook nooit leuk gaan vinden, en ze ik echt z'n brede haf:) korte beentjes etc..

eigg zou ik best een sportpony willen, of klein paard, maarja, we kunnen nu eenmaal geen 3 paarde in ons weitje zetten.. dus zou lotje weg moeten..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:14

Soms moet je gewoon keuzes maken dan. En nee, ik heb ook geen eigen paard, dus ik zou allang blij zijn met een paard, laat staan drie stuks Tong uitsteken

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:21

Zoals al gezegd, ga eens op zoek met de mogelijkheden die je wel hebt. Wedstrijden die in de buurt zijn (10 km) zijn goed rijend te bereiken (of naast de fiets).
Een helper is handig, maar niet perse nodig. Een proefje kun je uit je hoofd leren en er is altijd wel iemand te vinden om je paard vast te houden als je, je aan moet melden.
En kijk ook naar stalgenootjes, heeft niemand een 2 paardstrailer met wie je mee kan?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:30

Ik zou eens kijken wat er voor mogelijkheden zijn om langs je problemen te komen.

Ik heb het destijds als volgt gedaan. Was 15, had geen rijbewijs, geen paard, reed op de manege.
Mocht toen gaan starten op een van de manegepaarden, in het weekeinde voor mezelf rijden, en de wedstrijden die op de manege werden gehouden.
Ben toen lid geworden van de vereniging daar, wel zelf betaald allemaal, had een baantje. De vereniging organiseerde destijds een stuk of 8 wedstrijden per jaar, dus dat was best goed te doen.

Inmiddels een aantal jaar verder, start nu M2, al ga ik iets minder hard dan anderen....

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 03:29

Bedankt voor alle tips!!
Ik heb er zeker wat aan gehad!

Ineens bedacht ik me dat er 2 huizen verderop een rijvereniging zit. Daar kan ik me voor opgeven! Lachen En dan kan ik daar af en toe eens een wedstrijd rijden. Dat zou geweldig zijn.

Ook het idee te kijken of er stalgenootjes zijn zou misschien kunnen..er is 1 iemand die nu in de B rijdt.

En ik ga op zoek naar een goede bijbaan. Dan kan ik me opgeven voor de rijvereniging. Ik heb de prijzen bekeken..maar die zijn echt duur zeg!! ongelovelijk..

En ik ga investeren in privélessen en als ik dan de kans heb dan vlieg ik ook eerder door de B heen enzo..

Ik vind het mooi om te lezen dat anderen dezelfde frustraties hebben. Sta er niet alleen voor.. Lachen En ook mooi om te lezen dat sommige er echt alles voor hebben gedaan.. dat bewonder ik echt enorm.. Ik denk dat ik ook maar wat meer moet kijken naar wat ik wel kan.

Dus ik ga nu:

- Een goede bijbaan zoeken
- Me opgeven bij de rijvereniging
- Daar dan wedstrijden rijden
- en misschien eens wat verder weg als iemand me eens wil brengen van de stal of als ik mee kan rijden Lachen

Het klinkt nog als heel ver weg.. maar misschien kom ik er met hele kleine stapjes.

Ik weet trouwens niet of ik wedstrijden mag rijden met het paard. Denk het wel, want de anderen die daar verzorgen mogen het ook.. Maar is het gek als ik dat nu al vraag? Want heb dat paard nog maar 2x gereden.. Zal ik eerst een tijd gaan lessen en er dan over beginnen? Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 07:20

Als je er nog maar 2x hebt gereden denk ik inderdaad dat je beter nog even kan wachten. Iig heel veel succes alvast!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 07:36

Als je jou retirade zo leest dan krijg ik een calimero gevoel.... zij zijn groot en ik ben klein...

Je hebt dit paard pas 2 keer gereden en nu al wil je er mee op wedstrijd en ben je jaloers op mensen die misschien al jaren voor een paard zorgen en trainen.....

Bewijs je eerst maar eens als verzorger cq berijder en denk over een jaar eens aan wedstrijden.

Ik vind het slap om dit afteschuiven op je ouders en op andere ruiters, ik ken er zat die door middel van doorzettingsvermogen wedstrijden rijden met andermans paarden!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 07:51

Waarom doe je er zelf niet iets aan ipv jaloers naar andere te kijken? Mijn ouders hebben ook niks met paarden, maar ik heb zelf m'n eigen droom waargemaakt door keihard te werken. Vanmiddag kan ik op concour met m'n eigen auto, trailer en paard, en nisk van m'n ouders. Als je iets graag wil moet je ervoor vechten.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:09

Waar een mens zich al niet druk om kan maken Haha!
Ik snap helemaal wat je bedoeld, maar niet ieder mens heeft de mogelijkheid een paard te houden.

Ik rijd nu al 12 jaar, de eerste aantal jaren 1 x in de week op manegepaarden. Verder was ik standaard 2 keer per week op stal te vinden en was bezig met verzorgen en vegen etc.

Toen kreeg ik een verzorgpony op mijn 12e, was van mijn hartsvriendin. Na een half jaar moest het dier weg en reed ik nog steeds 1 x per week.
Op mijn 12e-16e ben ik heel vaak buitenritten wezen rijden met het paard van mijn buurvrouw. Zij had veel paarden waar ik ook voor mocht zorgen. Zo ook 2 shetlanders. helaas komt aan alles een einde en eentje moest verkocht worden, de andere verhuisde.
Op mijn 15e kreeg ik een tinker te rijden, deze heb ik 8 maanden verzorgd. Op mijn 16e ben ik ook gestart met een opleiding paardenhouderij en nog steeds geen eigen paard. Tinker ging weg, daarna ben ik een arabier gaan rijden. Die gin na een poosje ook weg en zo kwam ik op een totaal andere stal terecht bij Lady. lady verzorg ik nu al 5 jaar. Toen ik begon met stage, ben ik ook begonnen met de fries Def. Deze rijd ik nu nog steeds.

En eindelijk, na 12 jaar kan ik ook starten! De eigenaar van Def vind het leuk als ik het doe, dus die rijd ons. We zijn nu 2 x gestart in de klasse zonder startkaart. 23 Juni hebben wij er weer heen. AH daarvan kijk ik of een startkaart aanvragen al nut heeft.

Niet opgeven dus. Al mijn vriendinnen die al sinds hun 9e ofzo op stal loopt, waar we vroeger al mee omgingen, hebben een paard. ik ben een van de weinigen (eigenlijk ik en een ander meisje) die geen eigen paardje hebben. Ik rijd dus wel veel verschillende paarden, omdat ik op stal heel vaak gevraagd word iemands paard te doen!

Het komt heus wel een keer, een eigen paard. En dan kun je het alleen maar meer waarderen omdat je het allemaal zelf betaald heb!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 13:00

@ Amondi

Ik heb al meerdere verzorgpaarden gehad en heb me daarin echt wel bewezen dat ik het kan. Soms voel ik me idd als een Calimero. Dan denk ik: wat heb ik wat mij speciaal maakt? Eigenlijk niets. Vergeleken met klasgenoten die wel wedstrijden maken, heb ik niets te bieden. Zij zullen veel eerder werk vinden dan mij. en dat maakt mij dan onzeker en dan denk ik: heeft deze opleiding wel zin? Terwijl ik verder alles wel leuk vind..maar ik zal altijd voor mezelf moeten blijven vechten. Meer dan zij die het al hebben..

@ Melissa, bedankt voor je lieve berichtje Lachen
@ Ymke
Je hebt wel gelijk. En door dit topic ben ik wel wakker geschud. Ik ga er zelf echt voor aan het werk.. lekker veel geld sparen en gewoon doorgaan met privélessen op m'n nieuwe paardje.