Het Rabobank Talentenplan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anniicka_x

Het Rabobank Talentenplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 13:17

Hoi allemaal!

Als dit topic hier niet hoort TEM dan alsjeblieft want ik weet niet waar ik hem anders neer moet zetten.. Clown

Ik weet niet of jullie het gelezen hebben maar op http://www.startlijsten.nl is nu ook een stelling/discussie aan de gang over Het Rabobank Talentenplan. Hier wordt o.a. gezegd dat ruiters/amazones door hulp van hun ouders met goede paarden zich in de kijker rijden en dat het voornamelijk ruiters/amazones zijn met bekende ouders in de paardenwereld neem o.a. Diederik van Silfhout, Piet Raijmakers, Maikel van der Vleuten.

Vinden jullie ook dat het rabobank talentenplan zich meer zou moeten richten op de nog ''onbekende'' ruiters en amazones waar het talentenplan eigenlijk voor is opgericht. Ruiters/amazones die niet de kansen en mogelijkheden hebben (veel) wedstrijden te rijden krijgen die kans nog steeds niet. Als je eenmaal bij het rabobank talentenplan zit krijg je ook een bepaald budget en dan kan je bij de ''grote'' namen gaan lessen maar heeft iemand met wat minder geld dat niet meer nodig dan de mensen die het al de mogelijkheden hebben en het waarschijnlijk al elke week doen?
En natuurlijk ook dat je vanaf de klasse Z pas mee kan doen..

De vraag aan jullie is dus.. Hoe denken jullie erover? Haha!
Laatst bijgewerkt door Anniicka_x op 31-05-07 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Loes_Joery

Re: Het Rabobank Talentenplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:21

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 13:22

sorry dat wist ik niet Clown

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:24

Daar ben ik het helemaal mee eens!!
In de paardensport lijkt het wel of je alleen iets kan bereiken als je geld hebt! Met een huis tuin en keuken pony kan je best in het Z komen, maar dat gaat toch net iets moeilijker als dat je een perfect gefokte dressurknol onder je kont hebt, en met de superdeluxe auto en trailer van papie overal (lessen en wedstrijden) heen gebracht word. Ook vind ik prijzen voor een prive dressuurlesje erg hoog (ok, die mensen moeten ook hungeld verdienen, maar toch).

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 13:26

Ja idd.. maar wie zegt nou echt dat er meer talent in het Z rond rijdt dan in het L of M.. ze kijken alleen maar naar het Z en wat daarvoor komt is niks volgens mij.. tenminste zo denken hun erover

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:31

Dat ze pas vanaf Z kijken is het enige dat ik wel logisch vindt aan het plan: ook met een simpel paard moet je de Z kunnen halen als talent. Blessures e.d. geven het managementtalent aan van de ruiter, overbelasting is vaak ruiterfout en die inschatting is ook talent.

Jammer is alleen dat ze helemaal niet meer naar Z kijken. Ze kijken alleen naar A-en B-kaders. Verder helemaal niets. Hoe meer paarden hoe sneller opgenomen.

Snap de redenering van de Rabo prima (zichtbaarheid van het plan), maar de oude opzet leek me beter, daar kwamen meer talenten bovendrijven.

Zo heeft het plan weinig zin en kun je het net zo goed opheffen en het geld ergens anders in stoppen, bijv. het grondiger opleiden van onze juryleden zodat deze beter beslagen ten ijs komen, of het behoud van Wanroij als hippisch centrum.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:02

Het rabobank talentenplan is leuk voor de rabobank als sponsor, om de naam aan goede ruiters die er toch wel komen te hangen. Verder heeft het totaal geen nut.... een andere naam voor hetzelfde beestje was meer op z'n plaats geweest.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:12

Ik ben het hier ook absoluut mee eens! In de paardensport kom je pas echt hoog als je het perfecte dressuurpaard onder je kont hebt, en niet iedereen heeft daar geld voor.
Degene die nu in het rabobank talentenplan zitten zijn idd al namen met veel geld en hét goede paard onder hun kont!!
Ik vind ook dat ze juist mensen moeten zoeken die talent hebben, maar niet verder komen omdat ze het geld niet heeft.

Wat weer een andere kant van het verhaal is...is dat het moeilijk is om andere mensen eruit te halen met talent. Ze kijken toch naar je prestaties en eerlijk is eerlijk...met een mooi dressuurpaard scoor je toch hoger dan met een fjord bijv. Ze moeten dan echt naar het individuele talent kijken van de ruiter....eigenlijk zou je dus diezelfde ruiter met verschillende paarden aan de gang moeten zien en tijdns de training om het talent echt goed te kunnen beoordelen!! Dit vind ik wel een moeilijk punt...en zou zo gauw ook niet weten hoe je het echte talent kan herkennen!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:19

lotteElb schreef:
In de paardensport lijkt het wel of je alleen iets kan bereiken als je geld hebt! Met een huis tuin en keuken pony kan je best in het Z komen, maar dat gaat toch net iets moeilijker als dat je een perfect gefokte dressurknol onder je kont hebt, en met de superdeluxe auto en trailer van papie overal (lessen en wedstrijden) heen gebracht word. Ook vind ik prijzen voor een prive dressuurlesje erg hoog (ok, die mensen moeten ook hungeld verdienen, maar toch).

ja maar het gaat wel over het talentenplan he... Het komt er nu een beetje op neer dat als iemand 'rijk' is hij/zij het niet verdient om in het talentenplan te komen omdat ze toch al geld genoeg hebben... Misschien werken die mensen zich helemaal rot voor die mooie en dure spullen...
De paardensport is gewoon een keiharde en dure sport. Als je hoge ogen wilt gooien móet het gewoon goed gaan. En móet je genoeg mensen hebben die achter je staan en je willen helpen...
Ik vind het leuk voor die lui die al bekende ouders hebben en nu in het talentenplan zitten. Omdat jouw ouders bekend zijn mag je dan niet in het talentenplan komen omdat je toch al kansen genoeg zou hebben om de top te bereiken? Ze krijgen nu ook goede begeleiding, misschien hebben die ouders daar de tijd wel niet voor om de juiste begeleiding te geven.
Het talentenplan is er juist voor dat die lui steeds beter gaan worden en natuurlijk ook goed voor NL gaan presteren...

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:26

casperrr schreef:
lotteElb schreef:

ja maar het gaat wel over het talentenplan he... Het komt er nu een beetje op neer dat als iemand 'rijk' is hij/zij het niet verdient om in het talentenplan te komen omdat ze toch al geld genoeg hebben... Misschien werken die mensen zich helemaal rot voor die mooie en dure spullen...
De paardensport is gewoon een keiharde en dure sport. Als je hoge ogen wilt gooien móet het gewoon goed gaan. En móet je genoeg mensen hebben die achter je staan en je willen helpen...
Ik vind het leuk voor die lui die al bekende ouders hebben en nu in het talentenplan zitten. Omdat jouw ouders bekend zijn mag je dan niet in het talentenplan komen omdat je toch al kansen genoeg zou hebben om de top te bereiken? Ze krijgen nu ook goede begeleiding, misschien hebben die ouders daar de tijd wel niet voor om de juiste begeleiding te geven.
Het talentenplan is er juist voor dat die lui steeds beter gaan worden en natuurlijk ook goed voor NL gaan presteren...

Dat ben ik niet helemaal met je eens! Ten eerste is het absoluut waar dat de ruiters in het talentenplan keihard werken!!!! Zijn zijn echt 24/7 bijna met de paardensport bezig.
Maar wat de TS bedoeld is dat de ruiters die er nu inzitten er vaak toch wel komen ook zonder het talentenplan. Zij hebben vaak al de juiste paarden klaarstaan van mams en paps. En kan me absoluut niet voorstellen dat zij hun zoon/dochter niet helpen. Want dat zie je over het algemeen toch wel!
Wat aan de andere kant wel weer zo is, is dat deze ruiters idd een team mensen achter zich hebben staan, die menig basisruiter niet heeft en da zou wel problemen kunnen geven!

Ik zou eerder voor zijn om een talenteam op te richten voor basisruiters om hun de kans te geven om ook hoger te kunnen komen in de sport. Daarnaast vind ik het ook wel belangrijk dat er idd een talenteam blijft voor de 'bekendere ruiters'.
Hoe dan ook vind ik het initiatief van de Rabobank erg leuk!! En volgens mij is dit stukje waar het topic over gaat ook een statement bij de Rabobank zelf heb ik weleens gehoord.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:52

Dat snap ik Chantal dat ze keihard werken Lachen
Een talentenplan voor mensen die het 'minder' hebben zou idd een oplossing zijn Ja maar ik denk dat er dan nog alleen maar mensen inzouden komen met een toppony/paard.
Als ze moesten kiezen tussen een meisje met een doodgewoon pony die niet echt fantastisch toont en verder niet veel in zich heeft maar het meisje goed is en talent heeft zullen ze toch echt gaan voor iemand met een top pony die er geweldig uitzien en beide talent hebben. Alleen zal die pony wel wat meer kosten...
Je blijft het toch houden, het is gewoon een dure sport, je móet gewoon topkwaliteit hebben qua spullen, pony/paard en talent anders val je echt niet op vrees ik..

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:06

Als jij een dood gewoon paard hebt en je kan daar niet verder mee komen is het niet interessant voor het Rabo Plan om jou te sponsoren. Vanaf dat opzicht hebben ze helemaal gelijk. Ze sponsoren immers geen paarden. Kan je een talent nog zo vormen, als het paard het niet heeft kom je er ook niet.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:37

Vraagje:

Hoe zit dat Rabo talentenplan nu eigenlijk in elkaar?? Ik snap er niet meer zoveel van:
Eerst was het Z1 en hoger, je rijd selecties, de beste zoveel mogen naar de observatie, dan weer de beste zoveel mogen naar de trainingen en de beste daarvan kwamen in het team... en hoe is het nu geregeld dan?
Volgens mij alleen nog maar Junioren en Young Riders?

En er staat op de knhs-site ook iets over Regiotalenten maar dat is niet aan te klikken dus wie weet hiet meer over???

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:04

heb ik toevallig laatst iets over gelezen..meende in depaard&sport..

ze komen dan tijdens de regio-kampioenschappen scouten als het ware.

enne.,.ik snap het wel vanuit de rabobank kant..
maar deze mensen zouden er onder rabobank ook wel komen..
wat ik wil zeggen, sommige talenten (die misschien een 'minder' paard hebben), komen op deze manier nooit uit de verf.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:52

tsja maar die 'mindere' paarden zullen uiteindelijk wel minder presteren als de goede paarden...
Even een voorbeeld, ik rijd wedstrijden met een fries, als ze iemand zouden mogen kiezen die even goed rijd als ik (of even slecht zo kan je het ook altijd nog stellen Clown ) maar die op een hoog in het bloed staan mooie aanspreekbaar KWPN paardje heeft zouden ze eerder voor hun gaan. Dan voor mij en de fries, ondanks dat hij toch heel leuk kan lopen...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:49

nee, maar ik bedoel..

het eventuele talent..komt dan nooit naar voren (tenzij deze over betere paarden beschikt)

Maar ik snap jou ook wel..
paarden met minder talent zullen ook minder ver komen..

Maar stel die getalenteerde ruiter heeft niet zo'n grote portomonnee, maar kan wel goed rijden..
dan zou daar toch doorheen geprikt moeten worden?
(neemt niet weg dat die ook uiteindelijk een 'getalenteerd' paard moet krijgen, wil die echt hogerop komen; maar doel hier meer op de "beginfase" )

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:52

tsjah dat is wel zo, dat daar doorheen geprikt moet worden..
Maar hoe gaat het dan met de verdere financiën? Ik neem aan dat als je er in zit je toch nog voor veel dingen moet betalen e.d... en iemand die geen grote portemonnee heeft kan niet alles betalen....

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:01

nee oke, maar stel diegene komt erbij..
krijgt meer training (betere), die die anders niet zou kunnen betalen..
gaat beter op concours enz.

Misschien dat ie dan een paard aangeboden zou krijgen van een ander..?

sja toch jammer dat het uiteindelijk toch weer op geld aankomt.. Huilen van het lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:04

ja ok maar dan moet er ook voor de andere dingen gezorgd worden.
Ik neem aan dat iemand in het talentenplan niet met rubberen rijlaarzen rijd, en een jasje van de C&A (ik noem even extreme voorbeelden Knipoog )
wie zou dat allemaal gaan vergoeden? sponsers? als je zo een team vol hebt gaat dat handen vol geld kosten...

het komt ook altijd weer op geld aan Nagelbijten / Gniffelen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:11

Ik zie niet wat kleding met talent te maken heeft?
dan lijkt me dat paard toch belangrijker Clown

Nou ja en zo extreem zal het niet zijn, want dan zou ie ook niet op concours kunnen (auto/trailer/zadel/les) of uberhaubt een pony kunnen kopen...

Maar een talentvol paard kost nogal wat meer Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:16

het gaat ook om het oog, zie je het voor je: "wij presenteren u: het rabobank talententeam!" en er komt een lading ruiters binnen met rubberen rijlaarzen, capje van de lidl, jasje van de C&A. zo werkt dat niet Knipoog

Om even terug te komen dat het niet zo extreem is, kijk maar eens rond hoor je ziet er genoeg mee rond rijden.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:21

maar dat is dan eerder het geld niet willen uitgeven, dan het niet hebben.
Neem aan dat als iemand serieus is, talent heeft en goed kan rijden, toch ook wel oog heeft voor zijn/haar presentatie.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:26

ik begrijp jouw eerste regel niet, als iemand daar het geld niet voor heeft kán die het gewoon niet uitgeven, ook al zou je dat willen....

Het draait uiteindelijk toch allemaal om geld, iemand die zich niet meerdere (goede) paarden kan veroorloven en om ver te reizen (benzine e.d) gaat het gewoon níet halen, tenzij je ergens een goede sponser vind....
Maar de kans is gewoon heel klein..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:30

Born2BCrazy schreef:
maar dat is dan eerder het geld niet willen uitgeven, dan het niet hebben.

Nou als iemand op concours gaat..
heb je daar o.a. een paard/pony/auto/trailer/shabrak/startkaart/coupons/inschrijfgeld/benzinegeld/hoefsmid/voer/zadel etc etc voor nodig..
dat kan dat jasje er nog wel vanaf.. Knipoog

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:53

Vanuit de Rabobank gezien is het logisch dat ze kiezen voor bekende namen, aangezien deze zorgen voor publiciteit, beter voor de commercie Ja

Een aantal jaren terug was de opzet toch wel een gewonen amazone / ruiter als talent te verkiezen of niet? In het eerste jaar was het rabobanktalent van het springen een meisje was M sprong of niet Bloos