Losrijden voor de wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Losrijden voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 20:14

Ik merk dat bij het losrijden voor je wedstrijd eigenlijk niemand de bakregels goed kent!
Als ik linksom galopeer heb ik gewoon voorrang, en zo vaak zijn er mensen die dan gaan stappen op de hoefslag, of mensen die dan rechtsom draven en koppig door rijden.
En dan ben ik dus weer niet het type om ook door te blijven rijden, maar ik zeg wel altijd iets in de geest van kijk is uit joh!
Ik kan me er zo aan ergeren! Merken jullie dat ook? en dan wss voornamelijk bij de ponys!

Boomerang

Re: Losrijden voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:37

Ik merk het zowel op wedstrijd als thuis eigenlijk. Vind het ook erg vervelend, net als wanneer mensen figuren inzetten die niet bestaan. In een volle bak werkt dat gewoon niet en er valt niet omheen te rijden.

Bij ons op stal zijn er ook mensen die nog maar kort rijden en het paard nog niet volledig onder controle hebben, daar houd ik rekening mee maar zij moeten toch de rijbaanregels respecteren vind ik.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:29

Ik heb er eigenlijk weinig last van. Je hebt natuurlijk van die typetjes die vinden dat zíj altijd voorrang hebben, maar verder passen de meesten zich wel aan en kennen de regels. Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:08

Sorry maar als je linksom rijdt heb je geen voorrang hoor... Je met elkaar de hand kunnne geven tijdend het tegemoet komen dus de rechterhand heeft voorrang, maar als je gewoon uit je doppen kijkt kan je ook wel zien of iemand bereid is om voor je aan de kant te gaan. Dus kijken waar je heen gaat ipv je paard te bewonderen, dan gebeuren er ook geen ongelukken

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:19

Haha.. linksom wel voorrang dus!!
Ik zeg altijd het is net als in het verkeer en daar hoeft toch ook niemand 2 keer na te denken..? Zou een lekker zooitje worden, ik kan me daar op wedstrijden ook wel eens aan ergeren, ben je toch al beetje gespannen... Bloos
Als ik voorrang heb en iemand rijdt stug door roep ik meestal; HOEFSLAG!!! Helpt meestal prima! Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:26

SparklingApp schreef:
Haha.. linksom wel voorrang dus!!
Ik zeg altijd het is net als in het verkeer en daar hoeft toch ook niemand 2 keer na te denken..? Zou een lekker zooitje worden, ik kan me daar op wedstrijden ook wel eens aan ergeren, ben je toch al beetje gespannen... Bloos
Als ik voorrang heb en iemand rijdt stug door roep ik meestal; HOEFSLAG!!! Helpt meestal prima! Tong uitsteken

Blijkt maar weer dat de regels overal ander zijn... Ik vindt het ook logischer te rijden zoals op de weg, maar op mijn vorige stal was het weer anders, volgens mij staat ook nergen de regels beschreven en is het maar net waar je rijdt... Daarom zei ik al. DOPPEN los houden en kijken waar je heen gaat. Gebeurt er ook niks. En buiten helemaal waar je geen echte rijbak hebt. Kijken waar je heen wil en kijk waar je mede ruiters zijn. Moet ik wel zeggen dat ik mensen in galop altijd wel voorrang geef

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:48

Tja, het blijft toch vaak moeilijk als mensen niet op de hoogte zijn van de 'algemene regels'.
Op een buitenconcours met groot losrijterrein is 't natuurlijk weer anders, daar heb je ook meer plek, maar in een bak zal iedereen toch écht rekening met mekar moeten houden om ongelukken te voorkomen.
Ik heb overigens altijd geleerd dat links voorrang heeft, in- en uitstappen gebeurt op de tweede hoefslag, en dan ben ik me nog even aan 't bedenken hoe 't met de figuren zat..

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:53

Ik merk dat de regels in de bak ook niet overal worden aangeleerd. Zo heb ik geleerd.. je moet elkaar altijd de linkerhand kunnen schudden... Rij je linksom dan heb je dus voorrang..

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:54

Linksom heeft natuurlijk gewoon voorrang in de rijbak, maar draven gaat weer voor galopperen. Dat klinkt onlogisch maar is toch echt zo. Zijgangen gaan weer voor rechtdoorgaand ´verkeer´. Stappen doe je uiteraard altijd op de binnenhoefslag, het liefst flink ver van de hoefslag af. Veel mensen weten deze basisregels inderdaad niet. Misschien is het wel een idee voor alle wedstrijdlocaties om een formulier met de bakregels bij de losrijbak te hangen. Dan hoef jij ook niet mensen dingen uit te leggen maar kun je het gewoon aanwijzen.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:58

joepiejee schreef:
Linksom heeft natuurlijk gewoon voorrang in de rijbak, maar draven gaat weer voor galopperen. Dat klinkt onlogisch maar is toch echt zo. Zijgangen gaan weer voor rechtdoorgaand ´verkeer´. Stappen doe je uiteraard altijd op de binnenhoefslag, het liefst flink ver van de hoefslag af. Veel mensen weten deze basisregels inderdaad niet. Misschien is het wel een idee voor alle wedstrijdlocaties om een formulier met de bakregels bij de losrijbak te hangen. Dan hoef jij ook niet mensen dingen uit te leggen maar kun je het gewoon aanwijzen.

Ben ik helemaal met je eens, ook moet zo'n formulier gewoon op de stallen worden opgehangen...

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:56

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet van alle regels op de hoogte ben Bloos Wel die van dat je elkaar de linkerhand moet kunnen schudden, maar daar houdt het wel ongeveer mee op. Ik denk dan ook dat je met gewoon voor je uit en om je heen kijken al een heel eind komt Haha! Het gaat eigenlijk altijd wel goed met losrijden.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:58

Ik kan me er ook aan ergeren,
was bij de pony's eerder al, maar gister bij de paarden leek het nog wle erger.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk rekening te houden met iedereen,
Zal vast ook wel een keer mijn fout zijn, maar dat doe ik dan onbewust, omdat ik dan zo geconcentreerd ben.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:49

ik heb een paardje van 3 net aan het inrijden dus ik vorgen week voor het eerst los en gister waaren we met ze 2en en die andere stapte punt 1 op het hoefslag en nog eens op de rechterhand ik hat egt zo iest van grrrrr ik zo halllo ik draaf hoor zij o o o o jah daag 40 jaar en nog de bak regels niet kennen kan ik niet tegen...

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:49

ik kwam haar te gemoet rijden..

Samanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:47

Wat een ellende is het idd met het losrijden, zie regelmatig ruiters die tegen elkaar aan botsen, ik ben meestal zo aan het opletten dat ik niet in de weg rij. Ik schiet altijd tussen iedereen door haha..
Tja ik weet de regels ook wel maar iedereen moet zich eraan houden en aangezien de meeste altijd bloednerveus zijn op wedstrijden rijd iedereen maar een beetje in de rondte, denk ik..

super_arnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:49

WinBinChes schreef:
Sorry maar als je linksom rijdt heb je geen voorrang hoor... Je met elkaar de hand kunnne geven tijdend het tegemoet komen dus de rechterhand heeft voorrang, maar als je gewoon uit je doppen kijkt kan je ook wel zien of iemand bereid is om voor je aan de kant te gaan. Dus kijken waar je heen gaat ipv je paard te bewonderen, dan gebeuren er ook geen ongelukken

als je linksom rijdt heb je wel voorang...

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:51

ik heb ook altijd geleerd dat je elkaar de linker hand moet kunnen geven en de snellere gang heeft voorang. Bij de pony's weten idd heel veel mensen de regels niet en dan heeft iedereen ook nog eens andere wat mij vooral opvalt zijn die lieve kleine kindjes op die a/b ponytjes, hun moeder staat er bij en als je maar net iets te dicht in de buurt komt krijg je een boze blik toegeworpen terwijl je gewoon voorrang hebt..

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:23

hmm heb ik nooit zo in de zomer is het meestal niet in bak inrijden maar op veld, dus bakregels lijken me ook nogal moeilijk dan...

maar is wel zo dat als het druk is dat je amper een figuur af kan rijden zonder bijna tegen 3 man aan te rijden, maar ligt ook aan grote van het inrijterrein

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:31

JA daarom zeg ik ook. Kijk waar je heen gaat. Ik heb er nooit problemen mee gehad eigenlijk, maar ik kijk wel uit mijn doppen. En als ik wel dreig te botsen zeg ik wel even dat ze minder op hun paard moeten kijken en meer naar de andere ruiters

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:34

WinBinChes schreef:
JA daarom zeg ik ook. Kijk waar je heen gaat. Ik heb er nooit problemen mee gehad eigenlijk, maar ik kijk wel uit mijn doppen. En als ik wel dreig te botsen zeg ik wel even dat ze minder op hun paard moeten kijken en meer naar de andere ruiters

ja had laatst iemand op concours die reed gewoon pal langs mee gaf dat paard ineens een bok richting die van mij, heb ik toen ook wel iets van gezegd, maar kind reed gewoon door :s

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:56

Linksom heeft idd voorrrang..
verder kijk ik gewoon goed uit..en zeg evt iets in de trend van.."kom buitenom" (als ik om iemand heen wil rijden) of "kom binnendoor"..
Verdere regels hanteer ik dus niet echt, behalve links gaat voor en stappen op de binnenhoefslag.

En als iemand niet aan de kant gaat is het soms wel eens nodig om stug door te rijden, aangezien sommigen nogal "dominant" zijn zeg maar..(vooral bij binnenwedstrijden, hogere klasse).. dan proberen ze je het inrijden onmogelijk te maken..leuk Hamer

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:24

Ja ik meld het ook wel even als ik bij iemand voor of achterlangs kom. Dan zijn er er iig op bedacht

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:38

Irritant ja.
Wrangler is wat bang van andere paarden en durft ook met zijn voorbenen te kappen dus die probeer ik van anderen weg te houden en ik moet zeker voorkomen dat hij klemzit tussen een paard en de wand.
Was ik ergens op een binnenconcours aan het losrijden met 2 mensen die op de hoefslag stapten, 2 mensen die op de binnenhoefslag stapten (zoals het hoort) en 2 mensen die naast elkaar uitstapten op de 2e en 3e hoefslag. Grrrr, probeer daar maar eens weg te blijven!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:40

even de bitch uithangen doet wonderen Duivel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:09

Gimli_ schreef:
Ik heb overigens altijd geleerd dat links voorrang heeft, in- en uitstappen gebeurt op de tweede hoefslag, en dan ben ik me nog even aan 't bedenken hoe 't met de figuren zat..

Zijgangen hebben voorang, figuren moet je gewoon uitkijken voor elkaar Knipoog Draf en galop zijn bij ons op stal 'gelijk' dus als iemand rechtsom galopeert en ander linksom draaft, heeft degene linksom gewoon voorrang Knipoog

Verder, ik irriteer me ook vaak genoeg, pony slaat als ze te dicht bijkomen. Dus heb netjes rood strikje in, niemand die ernaar kijkt Knipoog Maar dat is weer een andere discussie