Tussentijds afgroeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Tussentijds afgroeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:36

Vandaag tijdens mijn 2e proef ging het helemaal mis. Met aanmelden gingen we al scheef naar de jury omdat de kant eng was, de bodem was behoorlijk zwaar dus impuls was ook zeer lastig vast te houden en door alle spanning kon ik er gewoon níet meer aan rijden . Heb zo goed en zo kwaad als het ging de proef afgemaakt (onder het mom 'ze moet er maar aan wennen en niet zeiken'!) maar dat resulteerde dus mooi wel in een verliespunt Bloos . Overigens terecht hoor, alleen het binnenkomen en een galopappuyement van de enge kant af was netjes, rest was bagger Vork .

Achteraf dacht ik 'Verdorie, had gewoon het enalaatste onderdeel af moeten groeten' en dan had het niks uitgemaakt, maar op zo'n moment denk je daar gewoon niet aan. Verder halen we dat verliespunt wel weer in, hopelijk heeft ze ervan geleerd en is ze weer een ervaring rijker, want een Z2-paard hoort gewoon niet zó belachelijk door de baan te gaan Clown .

Hebben jullie weleens afgegroet? En met wat voor reden? Misschien ook handig om erbij te melden of dat vóór of na april was, aangezien de regeling toen veranderd is ('vroeger' kreeg je met afgroeten 2 verliespunten, nu niet meer). Stomme is dat ik dus wel op de hoogte ben van die verandering maar dat ik daar op het moment suprème niet aan gedacht heb Haha!

l0esjj

Re: Tussentijds afgroeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:25

Ik heb het voor 2 weken geleden voor het eerst meegemaakt,
Ook Z2 net als jij [maar dan wel bij de pony's]
Kreeg er geen pas voorwaarts,achterwaarts of zijwaarts meer uit
telkens heftig in verzet en na onderdeel 5 dacht ik dit heeft totaal geen zin
en ook uit het oogpunt van verliespunt heb ik dus afgegroet
[na 1 april dus]
Netjes afgegroet en even uitgelegd aan de jury maar die vond het erg verstandig en deed er verder niet moeilijk over
Moest nog wel even het secretariaat overtuigen dat ik geen verliespunten zou krijgen..

Tja dat is iets waar je dan denk ik niet bij nadenkt omdat het je nog nooit is overkomen,
durf te wedden dat het je nu niet nog een keer weer gebeurd Knipoog

LoveMooniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:10

ja ik heb wel eens afgegroet. omdat ik op een jong paard reed en die was op zijn eerste spring wedstrijd. hij vind het allemaal heel eng en ik was alleen al blij als hij in het pacours een hindernis nam. maar het ging helemaal niet. dus heb ik toen maar afgegroet. ik was al blij dat hij wat gesprongen had. het was weer een goede ervaring voor hem. het was wel voor april. maar die verlies punten heb ik met hem nu wel weer in gehaald. we zijn nu samen M+5 maar nou heb ik wel zo iets van ''proef of parcours gewoon afrijden. het is altijd weer een ervaring erbij voor zowel je paard al voor jou zelf'' Pling

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:57

He dat is nieuw voor mij. Dus je mag nu tijdens de proef afgroeten zonder dat je daar een verliespunt voor krijgt.

Heb me trouwens nooit afgegroet. Is gelukkig ook nog nooit zo slecht gegaan dat ik een verliespunt reed

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:44

tijdens je proef afgroeten hoort 2 verliespunten op te leveren.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:48

Voor mij ook nieuw dat je geen verliespunten meer krijgt met afgroeten, maar ik had het nieuwe regelement ook nog niet bekeken.

Ik heb wel ooit afgegroet (jaren terug, dus ook gewoon 2 verliespunten). Achteraf denk ik: ik had gewoon hoe dan ook door moeten proberen te rijden
Maar mn pony was toen al niet de baan door te krijgen, kwam niet verder dan X en dan ging ie ook kaarsrecht overeind. Op een gegeven moment liep er ook nog iemand langs de bakrand bij de C en toen was het echt over. Hij ging staan en ging niet voor of achteruit, alleen nog omhoog... Ik was toen 15 ofzo en kon er echt niets meer van maken, dus heb maar afgegroet..

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:08

secricible schreef:
tijdens je proef afgroeten hoort 2 verliespunten op te leveren.

per 1 april is dit gewijzigd en mag je afgroeten zonder dat dit verlies opleverd.

disciplinereglement dressuur
Artikel 123 - Winst- en verliespuntenregeling

3. Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten,
met uitzondering in geval van;
– kreupelheid van het paard,
– vrijwillige verlating van de ring
– (vrijwillige) verlating ten gevolge van breuk in onderdelen van het
harnachement
– ernstige blessure ten gevolge van val van ruiter en/of paard.
– wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat dit het
gevolg is van wreedheid.
– wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:38

Tjoh, ik vind het een vreemd en denk ook dat dit ten koste gaat van de sport, maar dat effe off-toppic

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:33

Novice schreef:
Tjoh, ik vind het een vreemd en denk ook dat dit ten koste gaat van de sport, maar dat effe off-toppic

Zo waren er andersom ook verhalen dat er mensen afgroetten tijdens de proef(terwijl er niets aan de hand was), waardoor diegene 2 verliespunten kreeg(Z1) en zij dus vrolijk de kampioenschappen kon rijden, zonder over het MAX. winstpunten heen te gaan...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:42

aha.. daarom hebben ze dat waarschijnlijk gedaan, zodat dat niet meer gebeurd?anders zou ik dus niet snel afgroeten, dan maar blijven rijden en er het beste van te maken en maar 1 minpunt ipv 2 door het afgroeten.
maar goed,ik weet dat de mijne nooit bokkend door de baan zal gaan en echt een gevaar word, enige keer dat ik bijna een minpunt had ( 151 punten) was ze debiel,maar nog wel stuurbaar op sommige plaatsen en ben ik doorgereden. Hoogstens gaat ze als ze het echt bont maakt of schrikt aan de kletter,maar goed, dan kun je altijd je figuren nog in topspeed afleggen Clown

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:45

Vervelend dat het niet lekker ging in je proef! Hoop dat je paard en jij er nu misschien wel iets van geleerd hebben. Lachen

Ik heb zelf ook een keer willen afgroeten tijdens een proef met mijn jonge paard. Ze had namelijk haar tong over het bit gegooid en er was geen land te bezeilen meer met haar. Ik wilde niet dat deze wedstrijd een nare herinnering zou opleveren.
De jury zei echter dat ik haar tong weer normaal mocht doen, ik mocht zelfs hierbij hulp accepteren! Bloos Dat wist ik helemaal niet. Uiteindelijk toch mijn proef uitgereden, en met een beter gevoel de ring uit. Zo heeft mijn paard er ook weer iets van geleerd! (ik ook)
Dit was overigens voor 1 april!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:46

Moet je dan weer naarx en dan groeten? of gewoon de baan uit rijden, of gewoon groeten ergens midden inde ring en dan de ring uit rijden?

*heeft dus nog nooit afgegroet*

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:49

imd schreef:
Moet je dan weer naarx en dan groeten? of gewoon de baan uit rijden, of gewoon groeten ergens midden inde ring en dan de ring uit rijden?

*heeft dus nog nooit afgegroet*

Volgens mij hoef je niet naar X te rijden Haha! !

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:40

LoveMooniee schreef:
ja ik heb wel eens afgegroet. omdat ik op een jong paard reed en die was op zijn eerste spring wedstrijd. hij vind het allemaal heel eng en ik was alleen al blij als hij in het pacours een hindernis nam. maar het ging helemaal niet. dus heb ik toen maar afgegroet. ik was al blij dat hij wat gesprongen had. het was weer een goede ervaring voor hem. het was wel voor april. maar die verlies punten heb ik met hem nu wel weer in gehaald. we zijn nu samen M+5 maar nou heb ik wel zo iets van ''proef of parcours gewoon afrijden. het is altijd weer een ervaring erbij voor zowel je paard al voor jou zelf'' Pling

bij het springen mocht je altijd al afgroeten zonder dat dat verliespunten opleverde, voor zo ver ik weet

LoveMooniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:14

o, wat raar want ik heb toen wel een verlies punt gekeregen. nouja. nou gebeurt dat in ieder geval niet zo snel meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:29

Ja, bij de derde officiele wedstrijd ooit, dus toen ik net kwam kijken Tong uitsteken Paard was lijp aan het doen, legde de hele proef af in galop terwijl ik zo goed en zo kwaad als het ging probeerde te sturen en ik zat er in tranen op en heb compleet woest afgegroet. Achteraf gezien lomp, ik hoefde nog maar 3 onderdelen oid, het was in de B (dus geen verliespunten, hoe ik ook reed) en ik kreeg achteraf mijn protocol terug en op wonderbaarlijke wijze had ik heel veel zevens (jury vond me vast zielig Clown ) dus ik had zelfs nog kans gehad op winst met die idiote proef.
Was echt een leerconcours: ik ging niet voor de punten maar om te leren doorzetten. De tweede proef heb ik uitgereden. Het heeft nog wel vele concoursen oefenen gekost voor ik hem in zo'n bui door de ring gereden kreeg want ik moe(s)t nog veel leren.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 11:31

l0esjj schreef:
Tja dat is iets waar je dan denk ik niet bij nadenkt omdat het je nog nooit is overkomen,
durf te wedden dat het je nu niet nog een keer weer gebeurd Knipoog

Neuh, dat denk ik ook niet Haha! !
KazimirOrryS schreef:
Vervelend dat het niet lekker ging in je proef! Hoop dat je paard en jij er nu misschien wel iets van geleerd hebben. Lachen

Hoop voorál dat Shine er wat van geleerd heeft, ze kan zich dus echt enorm aanstellen en dan op alles gaan letten behalve mij, daarom heb ik ook gewoon doorgereden Ja, ze moet het maar leren! Maar het had ook een leerzame ervaring geweest als ik gewoon het enalaatste onderdeel had afgegroet en dan had het me dus geen verliespunt opgeleverd, dat is wat ik ervan geleerd heb haha! En van te voren kan ik ook heel moeilijk inschatten of ze in een ring gaat lopen mierenne*uken op niet, want de 1e ring was 'enger' (bloembakken, veel drukker met mensen etc) en daar ging ze toch redelijk doorheen. Anders is HC starten nog een optie voor de ervaring, maar dat vind ik weer zonde als het dan een ring is waar ze gewoon doorloopt!

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:39

hoe moet je afgroeten dan.

ik moest een keer een wedstrijd op een manegepony, ik was laatste dus je raad het al.
De pony had al veel proefjes achter de rug, dus toen ik erop zat was ze aardig bezweet en ze wou niks meer, niet vooruit of achteruit, in draf zomaar omkeren en ze schok van alles, dus ik ging eruit en werdt 16e

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:48

natasja1991 schreef:
hoe moet je afgroeten dan.

Gewoon halthouden en richting de jury groeten Ja

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:46

Zoals je weet heb ik er heel erg over getwijfeld afgelopen zaterdag maar toen ik dus daadwerkelijk in die proef zat en het echt slecht ging en ik ook nog eens wist dat er een fikse jury zat....durfde ik het toch niet! Gelukkig had ik nog 160 punten dus zat er nog 11 punten vanaf.....

Maar een volgende keer zal ik wellicht wel afgroeten met jouw verhaal in mijn achterhoofd!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:06

Ik heb nog nooit halverwege afgegroet. Maar het is idd zo dat je nu geen verliespunten meer krijgt, dat viel mij ook al op. Ik las laatst oude reglementen (uit 2005 of zo) en toen kreeg je nog wel een vp als je halverwege afgroette.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:14

Ik wilde het een paar jaar geleden doen, mijn paard zag slootkabouters in de sloot naast de bak en ging ongeveer de hele bak door (lees alleen wel over de rechterhoefslag natuurlijk heen en weer) Zo goed en zo kwaad geprobeerd, toen wilde ik afgroeten mocht niet van de jury, hij zou rekening houden met het punten en moest maar rijden voor de ervaring.

Mijn vriendin heeft t onlangs gedaan, het paard werd geheel onverwacht ineens kreupel, de jury had het nog niet eens gezien, maar snapte het heel goed maar vond het erg jammer omdat het goed begon.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:47

Ik had pas een combinatie in de ring waarvan ik me afvroeg of deze wel op de hoogte was van de nieuwe regels.
Paard ging echt een paar keer flink in verzet en verder zaten er weinig goede stukken in.
Ik had allang afgegroet maar deze combinatie deed dat niet.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:57

Fitzroy schreef:
Ik had pas een combinatie in de ring waarvan ik me afvroeg of deze wel op de hoogte was van de nieuwe regels.
Paard ging echt een paar keer flink in verzet en verder zaten er weinig goede stukken in.

Als deze combinatie een moeilijk paard had en dit wilde voor de ervaring is het heel begrijpelijk. Je paard kan nog zo idioot door de ring gaan en zo slecht lopen maar de ervaring heeft ze dan wel erbij gehad en dat is goed voor ruiter en paard. Als ze constant afgroet bij iedere proef leert paard en ruiter er ook weinig van.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 18:42

Carry schreef:
Fitzroy schreef:

Als deze combinatie een moeilijk paard had en dit wilde voor de ervaring is het heel begrijpelijk. Je paard kan nog zo idioot door de ring gaan en zo slecht lopen maar de ervaring heeft ze dan wel erbij gehad en dat is goed voor ruiter en paard. Als ze constant afgroet bij iedere proef leert paard en ruiter er ook weinig van.

Maar dat was dus in mijn geval zo, als ik het enalaatste onderdeel had afgegroet hadden we die ervaring dus óók opgedaan maar dan zonder verliespunt Knipoog. Verder wordt natuurlijk niet elk paard er beter van om een keer 'door te drukken' !