Voor de lol, of voor de prestatie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Voor de lol, of voor de prestatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 23:02

Hey beste bokkers,

Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af, of paardrijdend Nederland nog wel voor de lol rijdt.
Ik bedoel, als ik op wedstrijd ga, doe ik dat voor mn LOL.. Als ik ga rijden, doe ik dat zoiezo voor mn lol..
Maar als ik zo eens rondkijk, lijkt het wel of iedereen voor de prestatie gaat..
Als je geen winstpunt rijd, klopt er niets van je, blijkbaar..

En dan nog hoe gespannen sommige mensen op hun paard of pony zitten.. Dat kun je toch geen lol meer noemen? Verward
Kijk, als je er je boterham mee verdiend, dan snap ik dat het om prestaties gaat. Maar je gaat me niet vertellen, dat 98% van wat ik op wedtrijd zie rijden, voor hun boterhammen rijdt.. Toch?
Gaat je prestatie boven je lol?

Groetjes!!
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 31-01-07 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Arielle_

Re: Voor de lol, of voor de prestatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:04

ik doe het voor beide.
ik heb nou net lol in het serieuze rijden, dat ik daar weer iets mee bereik Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:25

Nou, als ik op wedstrijd ga wil ik wel graag met winst naar huis ja. Ik zie er geen lol in om met 5-en afgebrand te worden. En met alle respect voor de mensen die hier wel lol aan bleven, ik wacht dan liever tot ik wel een reeële kans op winstpunten heb voordat ik ga starten.

[edit]Van wedstrijdstress heb ik verder zelf niet echt last, dus daar kan ik totaal niet over meepraten. Dus je zal me niet als een stresskip op mn paard zien zitten.[/edit]

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 07:08

Ik rijd wel voor mijn lol. Ik ben ook met 2 paarden met de wedstrijden gestopt, omdat ik vooral bij mijn jonge merrie merkte dat wij dit beiden niet voor de lol deden. Bij mijn andere merrie ben ik met wedstrijden gestopt omdat we iets anders hebben gevonden waar we meer plezier in beleven. Namelijk Polocrosse. Met deze merrie ga ik misschien nog wel zomerwedstrijdjes rijden, voor de lol, omdat het altijd zo leuk was.
Met mijn ruin ga ik binnekort wel weer starten in de dressuur en springwedstrijden. Maar ook dit doe ik voor de lol.
Het allerliefst ren ik met mijn paarden door het bos heen, wedstrijden zijn voor daarnaast. Voor de afwisseling. Voor de sfeer hoef je het namelijk ook niet doen. Die is op dressuur en springwedstrijden namelijk ook al 3x niks. Echt, vooral dressuurruiters gunnen elkaar niets.
Nee hoor, geef mij dan maar polocrosse Knipoog

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 07:21

Ik doe het ook voor beide. De prestatie geeft ook een kick, dat is dus eigenlijk ook voor de lol.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 07:35

Ik heb nog nooit een wedstrijd gereden, maar ik weet als ik het straks ga doen (lees over een jaar of 3 Tong uitsteken) dan doe ik het zeker voor de lol. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik dan nog steeds leuk in de puntjes wil rijden natuurlijk ...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:16

PP=>WD

En ik doe het echt wel voor de lol hoor (zie je ook aan de resultaten Haha! ). Als ik het voor de prestatie deed dan had ik mijn oude huis-tuin-en keuken knol al lang verkocht en een echt dressuurgefokt paard in de plaats genomen Haha! .

Maarja, het is inderdaad ook wel leuk om eens vooraan te staan, maar voor mij geen ramp als het de gewone middenmoot is (laatste is ook weer niet leuk voor het ego Clown ) .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:54

Ik doe het voor mijn lol, maar ik vindt het ook fijn om wel vooruitgang te boeken. Omdat ik door nog meer met mijn paard samen te kunnen, ik nog meer lol in het rijden krijg. En hoe moeilijker de oefeniningen, hoe leuker mijn paard het vaak ook vindt (al is dat niet iedere dag zo, soms wil ie gewoon pauze houden, en dan mag dat ook) Lachen

Maar als ik een dag geen zin heb, dan ga ik ook echt niet rijden, ook niet als het vlak voor een wedstrijd is. Daar wordt ik niet blij van, en mijn paard dus ook niet.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:57

_angela_ schreef:
Ik doe het voor mijn lol, maar ik vindt het ook fijn om wel vooruitgang te boeken. Omdat ik door nog meer met mijn paard samen te kunnen, ik nog meer lol in het rijden krijg. En hoe moeilijker de oefeniningen, hoe leuker mijn paard het vaak ook vindt (al is dat niet iedere dag zo, soms wil ie gewoon pauze houden, en dan mag dat ook) Lachen

Maar als ik een dag geen zin heb, dan ga ik ook echt niet rijden, ook niet als het vlak voor een wedstrijd is. Daar wordt ik niet blij van, en mijn paard dus ook niet.

Idd, ik denk ook dat daarom alsnog veel spanning er bij komt kijken voor een aantal ruiters.. Maar dat hoeft niet te betekenen dat alles om 'de prestatie' gaat zoals in het begin van het topic gesteld word..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:57

Ik rijd altijd voor het plezier, in de bak beetje dressuren, buiten rijden, met ander paard enzovoort. Voor mij geen wedstrijden, misschien een keer voor de lol een proefje of gangenwedstrijd, maar niet heel intensief meer Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:01

Tuurlijk rijd ik voor de lol, maar als ik geen enkele wedstrijd een winstpunt zou rijden zou de lol er voor mij snel af zijn.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:14

Ik wil presteren en heb daar veel lol aan Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:17

Precies. Ik zou er niets aan vinden als ik iedere wedstrijd laatste word en met 150 punten thuis kom (of uitgesloten ben in cross of springen). Maar mijn dag is ook niet meteen verpest als ik geen wp rijd. Ik baal wel als ik geen goed gevoel heb in de proef/cross/parcours.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:17

iedereen wilaltijd presteren en eerste worden. is ook leuk weet ik wel. maar vind je paard het ook nog leuk???????
daar moet je ook aan denken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:20

mijn paard weet niet of hij 1e of laatste is geworden Haha! Mijn paard weet of hij lekker gewerkt heeft en daar gaat het om.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:22

Ik vind het toch wel erg leuk om te presteren, daar trainen we ook voor. Om elke wedstrijd ergens onderaan te staan beleef ik geen lol aan. Ik haal mijn plezier dan ook uit lekker trainen en goed presteren op wedstrijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:40

gipsyboy schreef:
iedereen wilaltijd presteren en eerste worden. is ook leuk weet ik wel. maar vind je paard het ook nog leuk???????
daar moet je ook aan denken

Mijn paard weet toch niet hoeveel punten ze heeft, als ze lekker heeft gelopen is het voor haar allang best.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:44

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Sterker nog; het een versterkt het ander. Voor mij geld dat ik nog meer lol heb als ik goed presteer. Ik zou geen lol hebben in het rijden van wedstrijden als ik wist dat ik geen kans zou maken, steeds met hele lage punten zou thuiskomen enzo. Daarom probeer ik er altijd voor te zorgen dat ik mijn paard goed voor elkaar heb VOORDAT ik naar een wedstrijd ga. Dat is leuker voor mijn paard En voor mij.

Daarbij vind ik dat het rijden van wedstrijden door sommige ruiters wel eens wat serieuzer mag worden opgevat. Je doet het voor je lol, dat is zeker. Maar dat wil niet zeggen dat omdat je het voor je lol doet, je niet afgestraft wordt op fouten, je niet vrij blijft van eventuele verliespunten en je niet serieus hoeft te trainen en dergelijke. Dat de jury dan maar allerlei fouten door de vingers moet zien 'omdat je het tenslotte ook maar voor de lol doet' Ga naar een wedstrijd als je denkt er ook echt klaar voor te zijn, je thuis serieus getraint hebt. En als je daar geen zin in hebt, hoor je niet op een wedstrijd thuis vind ik.

gipsyboy schreef:

Een paard dat goed presteerd en steeds eerste wordt zit doorgaans goed in zijn vel, wordt goed getraint. Dus ja, ik denk dat dat inderdaad leuker voor het paard is. Dat paard geeft niet om een lintje. Wel om een fijne afwisselende op zijn niveau afgestemde training. En zo'n training leidt dan in de regel weer tot prijzen. Als er geen prijzen en wp in de wacht worden gesleept betekend dat doorgaans dat paard en ruiter nog lang niet in harmonie zijn met elkaar op het gevraagde niveau. En dat lijkt mij niet prettig voor het paard.

Vaak zijn de mensen die het hardst schreeuwen dat het om de lol gaat, de ruiters die er niks van bakken. Van die ruiters waarbij de jury het altijd gedaan heeft enzo. Die roepen dan ook altijd dat ze benadeeld worden op het ras van hun paard, dat ze arrogant worden bekeken door Z-ruiters enzo.

De lol van wedstrijden rijden zit hem deels ook in het competitie element. De spanning van het wachten op de uitslag, of die verbetering die je gemerkt hebt in je training ook in de proef tot zijn recht is gekomen, het ontvangen van een prijs. Niets is leuker dan dat je training en je inspanning wordt beloond met een prijs en een paar dikke punten.

Eerlijk gezegd vind ik dat het je als wedstrijdrijdende ruiter niet mag ontbreken aan een gezonde wil om te winnen. Want dan wordt je namelijk gedwongen kritisch naar jezelf te kijken, wat te doen met de kritiek van de jury en je serieus bezig te houden met de training en verbetering van je paard. En in de regel hebben ruiters met een gezonde wil om te winnen ook reeele verwachtingen van hun paard en hun prestaties en zijn ze niet hevig teleurgesteld als het een keer niet lukt of als de beoordeling een keer tegenvalt. Waardoor ze dus uiteindelijk meer lol in het rijden van wedstrijden hebben.

Je kan mij echt niet wijsmaken dat iemand die steeds onderaan met lage punten eindigd echt lol in wedstrijden rijden heeft. En natuurlijk roepen ze dan dat het ze niet om het winnen gaat...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 01-02-07 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:45

Ikzelf ben heel erg fanatiek, net zoals mijn merrie. Als wij rijden trainen wij meestal voor de wedstrijd (meestal basis, en om sterkter te worden). Dit is voor ons lol, als ik zonder doel moet rijden is het voor mij op een gegeven moment niet zo leuk meer.

Verder probeer ik wel veel uitjes en afwisselingen te doen Lachen

Dus trainen voor wedstrijden, wedstrijdenrijden en iets bereiken is voor mij "de lol" van het paardrijden. En natuurlijk lekker met me paardjes bezig zijn, en andere lol met ze te maken

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:25

Ik heb het topic meer gestart, om te kijken of er ook mensen eerlijk zouden toegeven, dat ze helemaal niet zo'n lol hebben op wedstrijd.
Want als je het hier nu leest, is het net of ik een heel vreemde vraag stel.
Terwijl ik die vraag helemaal niet vreemd vind.

Als je op wedstrijd (en dan bedoel ik de B, L, etc. geen Grand Prix of ZZL ofzo) eens goed rondkijkt, mag je mij nog een keer vertellen aan hoeveel mensen jij de LOL af kan lezen.
Over het algemeen vind de ruiters/amazones té gespannen, kunnen niet meer met rustige hand rijden (als ze dat zoiezo al kunnen..) en dat je met je kuit moet drijven schijnt helemaal verdwenen te zijn..

Ok, ieder zijn manier, maar op die manier, snap ik gewoon niet dat je er lol aan hebt.
En daarbij, rijdt de ene helft van de ruiters, de andere helft ondersteboven, en dat vind ik ook niet kunnen.

Ja, als mensen eerste zijn, of prijs of punten hebben, dan zijn ze blij, maar dan hebben ze dán pas lol. Van tevoren kan ik ze geen lol zien hebben hoor.

En daarbij, stel dat mijn paard in de ring een gekke bui krijgt, en over een hekje springt (een voorbeeld hé..) dan zie je mij alleen maar lachen hoor.. Terwijl er genoeg zijn, die hun paard terug de ring in zouden trekken en schoppen etc..

(Dit is overigens niet om mensen af te kraken hoor, maar als ik jullie reacties zo lees, dan klopt dat niet met wat ik in de praktijk zie gebeuren.. vandaar.. Lachen )

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:30

jasmijn78 schreef:

Daarbij vind ik dat het rijden van wedstrijden door sommige ruiters wel eens wat serieuzer mag worden opgevat. Je doet het voor je lol, dat is zeker. Maar dat wil niet zeggen dat omdat je het voor je lol doet, je niet afgestraft wordt op fouten, je niet vrij blijft van eventuele verliespunten en je niet serieus hoeft te trainen en dergelijke. Dat de jury dan maar allerlei fouten door de vingers moet zien 'omdat je het tenslotte ook maar voor de lol doet' Ga naar een wedstrijd als je denkt er ook echt klaar voor te zijn, je thuis serieus getraint hebt. En als je daar geen zin in hebt, hoor je niet op een wedstrijd thuis vind ik.

gipsyboy schreef:

Een paard dat goed presteerd en steeds eerste wordt zit doorgaans goed in zijn vel, wordt goed getraint. Dus ja, ik denk dat dat inderdaad leuker voor het paard is. Dat paard geeft niet om een lintje. Wel om een fijne afwisselende op zijn niveau afgestemde training. En zo'n training leidt dan in de regel weer tot prijzen. Als er geen prijzen en wp in de wacht worden gesleept betekend dat doorgaans dat paard en ruiter nog lang niet in harmonie zijn met elkaar op het gevraagde niveau. En dat lijkt mij niet prettig voor het paard.

Vaak zijn de mensen die het hardst schreeuwen dat het om de lol gaat, de ruiters die er niks van bakken. Van die ruiters waarbij de jury het altijd gedaan heeft enzo. Die roepen dan ook altijd dat ze benadeeld worden op het ras van hun paard, dat ze arrogant worden bekeken door Z-ruiters enzo.

Je kan mij echt niet wijsmaken dat iemand die steeds onderaan met lage punten eindigd echt lol in wedstrijden rijden heeft. En natuurlijk roepen ze dan dat het ze niet om het winnen gaat...

Ik doe wedstrijden PUUR voor de LOL..
En toch heb ik in mijn 2 wedstrijdjes 3 wp gereden.
Dat is mooi meegenomen, nauurlijk.
Maar als ik laatste was geweest, had ik daar ook vrede mee gehad hoor Lachen
Dus dat is helemaal niet zo als je zegt.

En zo serieus moet je die wedstrijden ook niet nemen volgens mij, want het ís en blíjft een jurysport Haha!

Ik zeg toch ook niet dat ik er continue met een big smile opzit, ik concentreer me ook. Maar er is een groot verschil tussen geconcentreerd, of zwaar gestresst..
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 01-02-07 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:31

Ik zit ook niet heel de tijd met een big smile op mijn pony, maar dat komt omdat ik geconcentreerd bezig ben.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:34

Ik rijd de wedstrijden ook voor de lol, maar ook omdat ik het leuk vind om te laten zien wat mijn pony kan.
Naar mijn idee vindt mijn pony het niet vervelend om op wedstrijd te gaan.
Hij is in het begin niet ontspannen als hij de trailer uitkomt, maar zodra ik in de bak bent loopt hij hartstikke fijn.
Maar ik denk dat veel mensen het om beide doen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:47

Tsja ik zeg dat ik wedstrijden voor de lol rijd, maar ik doe het ook voor de prestatie, ik vind het moeilijk om te zeggen, maar ik geniet er wel van, vooral als ik merk dat mijn proef goed ga ben ik aan het genieten.
Verder doe ik het ook voor de prestatie ja, een prijsje hoeftr van mij nog niet eens is, als ik maar een wp heb en het leuk blijft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:48

Voor de lol.
Maar ik ga ook niet op laatste te worden Lachen