Moet je met sporen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

Moet je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:19

Hoi,

Overal op wedstrijden zie ik mensen met sporen rijden, ik heb nog niemand zónder sporen gezien.. Dus mijn vraag moet je op wedstrijd per sé met sporen rijden..?

Alvast bedankt Lachen

Groetjes Linda!

Faelivrin

Re: Moet je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:19

Nee hoor, natuurlijk hoeft dat niet, is helemaal je eigen keus! Lachen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:20

Vanaf het M is het verplicht geloof ik, en mag je niet meer met zweep. Niet geheel eigen keus dus.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:31

Maar als ik niet met sporen wil rijden zou het dan dus afgelopen zijn met wedstrijden..?
Mijn paard is goed aan mijn been ook zonder sporen (of zweep)..

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:33

neeh hoor als jy je paard gewoon kan rijden dan hoef je geen sporen te gebruiken .. maar vanaf de M mag je geen zweep meer gebruiken dus sommige ruiters hebben dan sporen nodig maar als jou paard goed aan het been is en de hulpen goed volgt is het NERGENS voor nodig..
xxx

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:33

nee hoor, je kan ook de kleinste sporen kopen die er zijn en dan het knopje er zoveel mogelijk afvijlen.. Maar vaak zijn sporen wel handig voor de zijgangen. Maar dat kan je tegen die tijd nog bekijken.. Ik weet niet wat je nu rijdt..

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:34

ik rij nooit met sporen of zweep
hij reageert zelfs te goed op mijn benen
heb vorig weekend nog iemand gezien op wedstrijd zonder sporen maar idd je ziet het niet vaak

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:35

Ik rijd nu nog geen wedstrijden maar ben erover aan het denken om te gaan starten..

In de les zijn we nu al bezig met het wijken & changeren, dit gaat beide goed zónder sporen.. Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:36

Tot de M hoef je je daar geen zorgen over te maken. Daarna bedenk je je misschien wel, omdat het toch wel handig kan zijn (bij goed gebruik) ter verfijning van je hulpen. Inderdaad bij de zijgangen wat suprice zegt.
Als je absoluut niet met sporen wil rijden, moet je zorgen dat je niet zo hoog komt Knipoog

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:36

Naar mijn idee is het meer gewoonte geworden om met sporen te rijden op concours. Het staat 'stoer'. Ik vind het juist super knap als je zonder sporen in hogere klasses kunt verschijnen. Dát is pas stoer.

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:37

Emilion1985 schreef:
Naar mijn idee is het meer gewoonte geworden om met sporen te rijden op concours. Het staat 'stoer'. Ik vind het juist super knap als je zonder sporen in hogere klasses kunt verschijnen. Dát is pas stoer.

AMEN Afgod

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:40

Sporen zijn op zich nergens voor nodig maar tijdens een wedstrijd zijn ze handig om de beenligging van de ruiter te controleren. (verplichting in M)
Ik heb altijd zonder bit en sporen getraind en tijdens een wedstrijd gewoon met een spoortje en bit.
Als je benen stil liggen moet dit geen enkel probleem zijn.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:41

@Myukii: Maar mág je daar nog zonder sporen rijden? Mijn paard is goed aan het been en wijken voor het been doet ze dus ook zónder sporen goed. Als ik een overgang wil maken is mijn zit ook al genoeg en heb mijn benen nauwelijks nodig.. Een beetje druk en mevrouw zit in draf.. Haha!

Ook wil ik zelf liever niet met sporen rijden want als je iets doet zonder na te denken (uit reflex oid) kan dat erg pijnlijk zijn voor het paard Tong uitsteken

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:44

Ja, dat zeg ik toch, vanaf de M móét je met sporen rijden, daarvoor mag het, maar moet niet Lachen
Je kunt eventueel een dispensatie aanvragen bij de KNHS, maar die krijg je waarschijnlijk alleen bij een medische reden..

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:46

Oké, nou denk dat wedstrijden dan niks voor mij zijn..

Ik wil gewoon níet met sporen rijden, mijn paard luistert nu naar het kleinste beetje druk die ik geef dus dat vind ik goed..

Ach misschien wat onderlinge wedstrijdjes of zo..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:47

Misschien is het een idee sporen te verbieden voor de M Knipoog Kaf van het koren scheiden enzo Bloos

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:48

je kunt ook gewoon beginnen, en misschien denk je er tegen die tijd wel heel anders over..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:49

ik kan me geen reflex voorstellen waarbij je je sporen ineens onnodig gebruikt. en ligt er dan ook aan hoe je je sporen gebruikt hé?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:50

ik ben het met Emillion1985 eens Tong uitsteken ik kan me eigenlijk ook geen reflex voorstellen..

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:52

Qimm schreef:
Misschien is het een idee sporen te verbieden voor de M Knipoog Kaf van het koren scheiden enzo Bloos

Haha, ja dat is een idee.. Zoveel mensen die sporen omdoen om stoer te doen maar hun benen echt niet stil kunnen houden of constant lopen te prikken..

@Suprice: Ik denk niet dat die mening veranderd.. En ik wil ook geen sporen dragen omdat ik verder wil met wedstrijden..

@Emilion1985: Als je paard er van door schiet ofzo, dan denk je niet altijd van "goh ik moet mijn benen stilhouden". Dus dan zit je te prikken waardoor je paard nog sneller gaat.. Zo iets, kan altijd gebeuren.. Tong uitsteken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:55

Emilion1985 schreef:

Sporen zijn verplicht vanaf de M1 zoals hier al eerder is beschreven.
Het was vroeger vanaf de B verplicht, maar daar zijn ze (gelukkig voor sommige paarden) van af gestapt.

Ik vind sporen een verfijning van de hulp, mits er natuurlijk goed mee om wordt gegaan Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:56

Linda_W schreef:
Oké, nou denk dat wedstrijden dan niks voor mij zijn..

Ik wil gewoon níet met sporen rijden, mijn paard luistert nu naar het kleinste beetje druk die ik geef dus dat vind ik goed..

Ach misschien wat onderlinge wedstrijdjes of zo..

Niet gemeen bedoelt hoor, ik weet helemaal niet hoe je rijdt, en wat voor paard je hebt, hoever je met hem denkt te komen, maar wie zegt dat je ooit in de M zal komen?
Misschien komen jullie samen met moeite de B en L door, of vind je het daarna wel weer genoeg geweest. Misschien denk je er tegen die tijd wel anders over (zelfs al denk je nu van niet). Je kunt toch altijd gewoon beginnen? Als je genoeg winstpunten voor de M hebt, stop je gewoon, of blijf je in de L2 doorrijden (evt. HC wedstrijden).
Niet dat ik je het wedstrijd-rijden wil aansmeren, maar het is gewoon hardstikke leuk, en zonde om dat te laten verpesten omdat je over een tijdje met sporen moet gaan rijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:59

Misschien vind je tegen die tijd sporen ook wel handig. En anders kan je inderdaad altijd nog hele kleintjes kopen.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:01

@Myukii: Misschien heb je wel gelijk.. En natuurlijk weet ik niet of ik de M kan halen.. Maar een stalgenootje van mij die rijd nu L1 en alle oefeningen die zij (soms met moeite) doet gaan bij mijn paard als het ware vanzelf.. (wil niet stoefen, maar door mijn instructrice kan mijn haflinger dat nu.. *LOL*..
Ik ben er nog over aan het na denken maar wilde eerst wat dingen weten.. Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:04

ik rijdt mijn paard nu ook nog niet met sporen het is ook nog niet nodig maar zodra we M zijn gaan ze toch om.
zo'n probleem is het nou ook weer niet als je ze goed gebruikt dan heeft je paard nergens last van.