Proef voorlezen: Letterlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marl1tje

Proef voorlezen: Letterlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:46

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over het voorlezen van een dressuurproef. Aangezien ik zelf al jaren western rijd en het lang lang geleden is dat ik voor het laatst een dressuurproef heb gereden Bloos of gehoord Knipoog graag jullie aandacht voor het volgende:

Mijn kleine nichtje van 8 jaar rijdt haar eerste FNRS-wedstrijdje op de manege. Ze moet zelf zorgen voor een 'voorlezer'. Aangezien ze via mij met paarden in aanraking is gekomen, wil ze graag dat ik haar proefje voorlees. Prima, dacht ik. Echter, ik heb zojuist een kopie uit het proevenboekje opgestuurd gekregen (het gaat om proef: F2a), toen ik hem doornam viel het mij op dat er dan bijv staat:

5. Voorwaardst in arbeidsstap
C Rechterhand

Mijn vraag is nu, moet ik dit letterlijk voorlezen? Of mag ik gewoon zeggen:
Bij C ga je rechtsaf.

Zijn hier bepaalde regels voor? letterlijk? Eigen woorden? Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt! OK dan!
Groetjes Marleen

Somebody_

Re: Proef voorlezen: Letterlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:48

Over het algemeen moet je je gewoon aan de woorden houden die in het boekje staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:48

Ik lees het zelf wel altijd letterlijk voor, maar dat zijn ook wel wat oudere mensen Knipoog Ik denk dat je het voor zo'n kleintje wel wat makkelijker mag maken Ja. Daarbij hoort de jury toch niet wat je precies voorleest? En het zijn F-proefjes met jonge kinderen. Ik denk niet dat ze al te moeilijk zullen doen hoor
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-01-07 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:49

Of er regels voor zijn weet ik niet. Maar bij ons wordt het altijd letterlijk opgelezen. Dus C rechterhand. Die cijfertjes zoals 1. en 2. hoef je niet voor te lezen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:50

ik zou zeggen:
"Voorwaards in arbeidsstap. (Bij) C rechterhand"

dus (bijna) letterlijk

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:51

"Voorwaarts in arbeidsstap, Bij C rechterhand."

En dan zo'n lekkere dreunende stem waar je spontaan of de zenuwen krijgt of een spontane depressie. Cool

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:51

Volgens mij zou ik het prettiger vinden als er gewoon luid en duidelijk, letterlijk voorgelezen zou worden Lachen

Edit; of idd. zoals Roane zegt.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:52

Ik doe het ook weleens iets anders dan in het boekje. Je moet er alleen opletten dat je woorden de ruiter niet helpen. Door rechtsaf te zeggen maak je het duidelijker voor een ruiter van 8 dus dat zou ik niet doen.

Ik doe het net als ThaGirl

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:53

Ook ik weet niet of er regels voor zijn. Ik heb afgelopen zomer veel voorgelezen. Ik lees zelf nooit letterlijk voor. Heb overigens tijdens het schrijven nooit commentaar van juryleden gehoord over mensen die niet letterlijk voorlezen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:54

lexsus schreef:
Ook ik weet niet of er regels voor zijn. Ik heb afgelopen zomer veel voorgelezen. Ik lees zelf nooit letterlijk voor. Heb overigens tijdens het schrijven nooit commentaar van juryleden gehoord over mensen die niet letterlijk voorlezen.

Nee idd. En de jury hoort toch niet wat er voorgelezen wordt Verward Tenminste, als ik schrijf hoor ik dat niet. Zit of in een auto, of als het een binnenwedstrijd is boven in het juryhokje. En ik hoor vrijwel nooit wat er gezegd wordt Lachen

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:54

Mijn zus doet ook wel eens met een proef waar bijv. E-B-E Grote volte in zit, leest ze van E tot E grote volte, maar het is maar wat je nichtje of jezelf het handigst vind.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:55

je hoeft de nummers niet voor te lezen, maar de cijfers en de opracht wel Ja

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:59

WAUW! Haha! Wat een reacties en zo snel! Bedankt allemaal! TOP!!!

Ik denk dat ik me er ongeveer letterlijk ga houden aan de tekst, dus inderdaad bij C rechterhand. Ik kan me inderdaad haast niet voorstellen dat dat een probleem zal zijn mbt de jury... Maar wat hier ook al werd gezegd, van rechterhand rechtsaf maken, is misschien wel een probleem, zal ik maar niet doen dus!
Ik wil niet dat mijn nichtje afgaat, omdat ik het niet goed doe... Best een verantwoording hoor, kleine nichtjes waar je geen nee tegen kan zeggen... Knipoog (En stiekem vind ik het ook gewoon heel leuk, om haar van zo dichtbij haar eerste wedstrijdje te kunnen zien rijden en nu maar hopen dat het goed gaat!)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:00

Hier hoor je alles wat er gezegd wordt. het maakt niet echt uit wat je zegt, als ze het maar snappen het gaat tenminste om de proef Knipoog
Zelf zeg ik ook wel eens i.p.v "arbeidsgalop links' galop links. Ligt er maar aan hoe snel de proeven gaan, dan ga ik geen waslijsten voorlezen, dan houd ik het kort maar krachtig als het maar duidelijk is en de ruiter het ook snapt!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:01

Ik weet niet of er regels voor zijn maar ik zou gewoon zeggen wat er staat..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:05

van te voren even oefenen, heb je geen paard of bak voor nodig:
men neme: 2 lego voetbalvelden( of een paar latjes...)
zetten de letters goed in de velden of latten en met een stickertje schrijf je de letter erop.

men neme een lego paardje met poppetje en ik las voor terwijl Saskia de oefeningen reed... Werkt perfect!
Ze wordt nu 20 dus ondertussen kan ze het zonder lego poppetje, maar het heeft zeker geholpen!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:06

Ik heb ook nooit iets gehoord dat de jury iets zegt over het voorlezen. En als ik en de L1 dat hele verhaal moet voorlezen bij het wijken dan ben ik nooit op tijd klaar voor de volgende op dracht.... dat wordt dus gewoon 'A afwenden en wijken voor het rechterbeen'. want de rest weet de ruiter toch al.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:06

casperrr schreef:
Zelf zeg ik ook wel eens i.p.v "arbeidsgalop links' galop links. Ligt er maar aan hoe snel de proeven gaan, dan ga ik geen waslijsten voorlezen, dan houd ik het kort maar krachtig als het maar duidelijk is en de ruiter het ook snapt!

Ja idd, gelukkig is dit een proefje zonder galop, dus dat scheelt... Er staan geen waslijsten met dingen, alles is nog simpel en kort! Gelukkig maar, want dan kan ik het goed 'timen'. Hoe meer ik er over nadenk, hoe spannender ik het vind Bloos maar toch ook leuk. Knipoog

Ben juf, dus kan voorlezen Knipoog Haha! dus het komt vast allemaal goed...
Haha!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:08

haha!

*gaat lego van zolder halen*

ik ben 29 maar misschien rijd ik hierdoor niet meer de verkeerde kant op.....

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:08

amondi schreef:
van te voren even oefenen, heb je geen paard of bak voor nodig:
men neme: 2 lego voetbalvelden( of een paar latjes...)
zetten de letters goed in de velden of latten en met een stickertje schrijf je de letter erop.

men neme een lego paardje met poppetje en ik las voor terwijl Saskia de oefeningen reed... Werkt perfect!
Ze wordt nu 20 dus ondertussen kan ze het zonder lego poppetje, maar het heeft zeker geholpen!

Wat een ontzettend leuk en goed idee!!! Haha!
Gelukkig heeft ze in de week voor haar wedstrijd nog priveles, waarbij ze de proef ene aantal keer rijden zal... Helaas kan ik er niet bij zijn, want ik ben best benieuwd hoe de instructrice het voorleest!

Anoniem

precies zeggen wat er in het boekje staat

Liselot

als ik voorlees lees ik over het algemeen letterlijk voor wat er staat.
alleen bij de L1 proeven staat er bij het wijken een enorm verhaal, dat soort dingen kort ik af

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:09

Maar de lego komt tevoorschijn! Haha! Doen we! Wat een tip!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:10

Als ik mijn zus voorlees in het L1, sla ik best wat dingen over. Het wordt dan bijv. A afwenden en wijken, ipv die hele lange zin.

ik zeg er ook niet bij welk been, dat is wel logisch Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:17

waar die goeie ouwe lego toch allemaal niet goed voor is Clown