Tips gevraagd om iemand te leren voorlezen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Tips gevraagd om iemand te leren voorlezen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 15:12

Heey,

Mijn lieve lieve lieve Schijnheilig ventje is besmet geraakt met het paarden virus Haha! Haha! Haha! Jawel er is weer een slachtoffer Hyper!
Nu ga ik regelmatig op wedstrijd en het regelen van een voorlezer is altijd weer lastig. Nu zei mijn vriendje dat hij me wel wil voorlezen. Dus dat gaan we dan maar es proberen alleen heeft hij het nog nooit gedaan. Wie heeft tips??

Dacht zelf iig een proef uit me hoofd te leren en die dan te rijden terwijl ik zeg wat ik doe, leest/kijkt hij mee dan leert ie een beetje de timing enzo. En verder gewoon veel oefenen ofzo. Cool
Laatst bijgewerkt door Barbara88 op 21-12-06 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Re: Tips gevraagd om iemand te leren voorlezen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:14

heel veel thuis oefenen en je kunt ook op papier alle figuren teken zodat hij die leert en weet wat hij leest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:14

plattegrondje van de bak erbij met letters, zodat hij kán weten waar je moet zijn. En veel oefenen natuurlijk.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:18

Hem eerst in het midden van de bak neerzetten zodat hij alle letters goed kan zien. Verder gewoon veel oefenen en misschien werkt het ook om iemand anders die wel voor kan lezen te laten lezen terwijl hij meeluisterd en meekijkt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:33

Ik rijd zelf wel paard, maar durfde nooit te lezen. Uiteindelijk heb ik voor het eerst een proef voorgelezen voor iemand die de proef uit zijn hoofd kende. Hierdoor maakte het niet uit als ik een fout zou maken, maar het ging helemaal goed en sindsdien lees ik graag voor.
Het scheelt natuurlijk wel dat ik de figuren en de letters ken, doordat ik zelf rijd, maar ik zou je bovenstaande methode dus aanraden op het moment dat je vriend ziet/snapt wat jij aan het doen bent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:52

Ik heb voor mijn vriend een map met de proeven, waar ik figuur na figuur heb uitgetekend, met een kruisje waar hij het volgende onderdeel moet lezen en de 'opdracht' onder het plaatje. Zo kan hij volgen waar ik ben en ik kan iedereen laten voorlezen, of ze nu verstand van paarden hebben of niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:48

Een paar keer thuis oefenen, zo moeilijk is het niet.
Mijn man leest me ook voor en is begonnen met het voorlezen van Z-proeven. Hij had er geen idee van wat ik allemaal deed, maar door het plattegrondje wist hij waar ik was.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:42

Mijn vriend heb ik zo gek nog niet, maar mijn vader is ook begonnen in het Z met lezen. Snapte het verschil tussen draf en galop niet, maar met een plattegrond werkte het prima. Ik had er meerdere, afhankelijk van waar hij moest staan had ik er ook een ondersteboven en rechtop. Als ik zelf fout reed was er wel even stress, aangezien mijn vader geen idee had ik waar ik dan ergens weer kon beginnen en het even duurde voordat mijn vader door had dat ik verkeerd was gereden. Goed oefenen, maar vooral, blijf lief tegen elkaar!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:44

hihi ik heb precies hetzelfde probleem...

Mijn vader gaat sinds lange tijd weer met mij mee op wedstrijd en ik heb gevraagd of hij ook wil lezen. Is wel zo makkelijk als hij er toch is en dan raakt ie er ook wat meer bij betrokken.

Maar hij kent de letters niet en de oefeningen ook niet en hij kan met zijn bril op niet lezen en hij kan zonder bril niet zien waar ik rijd.. dat wordt nog wat!

We zijn gewoon thuis gaan oefenen en dat ging best aardig, ik zorg natuurlijk ook dat ik de proeven uit mn hoofd weet voor het geval dat. De oefeningen volgen elkaar vrij snel op, dus hij hoeft niet te wachten tot ik op een bepaald punt ben om het volgende onderdeel voor te lezen. Misschien dat ik het nog opschrijf voor hem, maar dat is wel veel werk.

Charley89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:52

jaa, dat probleem heb ik ook.. Ik ga binnenkort met m'n vader op wedstrijd en wil het ook graag m'n vader leren, anders weer helemaal speciaal iemand meenemen om op te laten lezen. Ik ga denk ik gewoon thuis op stal oefenen en hopelijk snapt hij het een beetje haha! Want vooral het timen gaat lastig worden voordat ik klaar ben heeft hij de proef al uitgelezen Haha!

Maar hoe doen jullie dat dan met die plattegrond, jullie zorgen dan gewoon dat degene die opleest de plattegrond van de bak naast de proef heeft, zodathij/zij even kan spieken als ze niet weten waar je zit (bij welke letter)
Ik ga in ieder geval poging doen om ze een beetje uit m'n hoofd te leren, voor het geval het helemaal mis gaat.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:26

Mijn vader hield echt zijn vinger op de plattegrond, anders ging hij veel te snel. Ik heb alle proeven gekopieerd met de verschillende bakken (dus ook de bak ondersteboven etc.) zodat hij het bij elkaar had in een mapje. Mijn moeder is in de L1 begonnen met lezen, maar die probeert de figuren en gangen te begrijpen. Ik moet zeggen dat dat makkelijker is voor mij... Zij leest nu ook zonder plattegrond.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:28

een keer voordoen en daarna veel oefenen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:21

Charley89 schreef:
Maar hoe doen jullie dat dan met die plattegrond, jullie zorgen dan gewoon dat degene die opleest de plattegrond van de bak naast de proef heeft, zodathij/zij even kan spieken als ze niet weten waar je zit (bij welke letter)

Nee, ik heb echt plaatjes erbij gemaakt, plattegrond ernaast is geen doen, in de B al niet maar in de M en Z-proeven wordt je voorlezer helemaal maf.
Dus een bak met daarin de oefening getekend, daaronder het commando geschreven.
En dat per oefening uitgewerkt. Heeft wel even tijd gekost maar dan heb je ook wat Tong uitsteken

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:48

Bekend probleem. Mijn vader leest ook bij mij voor terwijl hij zelf niet rijd. Hij heeft er tig keer bij gestaan als iemand anders voorlas en we oefenen heel regelmatig. Het gaat nog niet altijd goed, vooral omdat ik in de war raak als hij het verkeerd voorleest (ik leer de proeven wel altijd uit mijn hoofd, maar toch raak k in de war). Jammer van de punten, maar hij moet het ook nog leren. Hij is in de L1 begonnen, nu L2 en we hebben laatst een M proefje geprobeerd, maar dat ging nog niet helemaal goed. Hij stond op een gegeven moment ingespannen te kijken naar een schouderbinnenwaarts en vroeg me wat ik vredesnaam aan het doen was.... We hebben wel veel lol samen en hij is nog zenuwachtiger dan ik. Laatst ging het ook fout tijdens een indoor wedstrijd en de jury zat buiten gehoorafstand. Toen heb ik wel even heel hard gezegd dat hij door moest lezen omdat ik al drie punten verder was. Ach, zolang ik nog winstpunten rijd...

Vind dat idee met die plattegrondjes wel inventief, ga dat ook maar eens proberen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:05

Ik heb hetzelfde probleem met m'n vader. *LOL* Ga dit ff volgen. Tong uitsteken

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:42

Ik heb een vriendin van mij het leren lezen door steeds als ik klaar was met een onderdeel ''JA'' te roepen, of als ik wist dat er direct iets achteraan kwam halverwege de oefening daarvoor al te roepe JA! zo heeft zij het geleerd Knipoog

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:05

Ik heb manlief leren lezen en ben echt erg blij dat hij het doet. Thuis nemen we de figuren, knelpunten etc door. Zet er kruisjes bij op het kopietje waar hij goed door moet lezen. Ik vind het knap, want als ik soms een L proef voor moet lezen struikel ik soms zelf over de snelheid. Inmiddels starten we M en heeft hij nog nooit wat fout gelezen.. Hooguit iets wat net op tijd was maar ik vind als ruiter dat je ook behoort te weten hoe je proef in elkaar zit en dat je voorlezer er alleen voor dient om je te ondersteunen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:34

Hmm. Ik herinner me dat ik ooit in mijn ponytijd geen voorlezer had. Mijn vader zou het wel even doen. Hij begon vooraan en las alles achter mekaar door. Hij was al klaar met lezen en ik was ergens bij onderdeel 2 Bloos
Heb toen aardig wat strafpunten opgelopen. Daarna heeft hij me nooit meer mogen voorlezen

Lief van je man hoor Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:37

Leuk dat hij wil voorlezen! Ik zou een plattegrondje maken met de letters, zodat hij die uit zijn hoofd kan leren. En voor de rest veel oefenen. Het is handig als hij de figuren een beetje kent ( dat een volte een rondje is ofzo, dat hij een beetje kan inschatten waar je weer uitkomt).

Mijn man weigert pertinent voor te lezen, veel te bang voor ruzie. Dus ik ga straks alles maar uit mijn hoofd leren, gelukkig ben ik daar aardig bedreven in.

xxchrissyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:55

ik zou hem midden in de bak neerzetten en dan eerst de proef goed door laten lezen en dan een onderdeel laten lezen en dat jij dat dan rijd mijn zusje heeft heel vaak geoefend en als er dan iets fout ging gewoon weer over nieuw

Marinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:33

Heeeeeeeeeeeeel veel laten oefenen Tong uitsteken

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:47

Ik heb gewoon mijn moeder het boekje in de handen gedrukt, en in de kaft zit de bak met letters, dus die ernaast open geslagen. Gewoon haar haar gang laten gaan, zodra er iets te laat was oid gezegd, en dat totaal 3 keer gedaan en toen ging het super!

LeontienV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:49

gewoon heel veel oefenen dan komt het vanzelf goed!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:21

Zorg dat hij weet wat hij leest, dus laat hem zien welke oefening wat voorstelt, zo kan hij je eventueel helpen in de proef (bijv. als hij leest doorzitten, en je doet het niet, kan hij het nog eens nadrukkelijk herhalen Haha! ).
Verder is het handig als hij een beetje de bak leer te 'kennen', dus waar de letters zitten enz.
En véel oefenen, dan komt het vanzelf goed, ook met timen enzo Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:43

Inderdaad, als hij weet wat jij moet doen is het al makkelijker.
Kan hij zelf proberen te timen enzo.
Veel laten oefenen!