( ivm starten hengst ) welke keuze zal ik maken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaill87

( ivm starten hengst ) welke keuze zal ik maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 17:23

Hoop dat het hier goed staat, maar ik zit een beetje in een 2 strijd.
Ik heb een Arabische hengst, en met hem wil ik volgend jaar starten ( dressuur ).
Nou moet je L2 zijn om te mogen starten met een hengst, ik ben niet L2 gerechtigd.
Dus moet ik eerst L2 met een ander paard zijn wil ik mogen starten met mijn hengst.

Nu is het met een Arabier zo dat je AVS wedstrijden mag rijden met een hengst zonder L2 te zijn, en als je daarmee
L1 +1 bent mag je bij het KNHS starten. Maar de AVS wedstrijden zijn niet echt hier in de buurt heb ik vernomen ( woon in Zuid- Holland ) dus dat is wel weer een nadeel..

Nu heb ik ook de mogelijkheid om een Friese ruin te starten ( is Z2 startgerechtigd en rijd heel gemakkelijk ) tot het L2 maar dit paard staat een uur rijden met de auto van mn huis af, en aangezien ik geen auto heb en druk met stage en werk, zou ik alleen de zondagen kunnen rijden met hem. Nu pakt ie alles makkelijk op en is ie niet moeilijk met rijden dus verwacht ook niet echt problemen als ik met hem zou starten..

Maar nu zit ik dus in 2 strijd, start ik de Fries tot het L2 of begin ik toch lekker met mijn eigen paardje ?
Wat zouden jullie doen en waarom ? En wat lijkt jullie beter ?

( vervoer is niet zo'n heel groot probleem maar weet niet of mijn instructrice het ziet zitten om ver te rijden voor de AVS wedstrijden, ga dit morgen eens aan haar vragen ).

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie mij misschien kunnen helpen..

Angela

Re: ( ivm starten hengst ) welke keuze zal ik maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:31

ik zou met de fries gaan starten. Zo bouw je zelf ook de nodige wedstrijdervaring op, en dat scheelt ook weer als je met je hengst gaat starten (ben je niet samen " groen" op wedstrijd Lachen

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 18:16

ja hier zat ik zelf ook aan te denken.. Maar er zitten toch ook wat minpuntjes aan het starten met die fries ( weinig tijd en grote afstand ),
Ik ga morgen ook eens met mijn instructrice praten over hoe of wat..

Meer meningen/ reacties zijn welkom hoor Haha!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 19:33

hmm niet teveel reageren allemaal Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:09

hengst laten ruinen en dan met hem in de B beginnen...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:12

Zijn zat mensen die een hengst of een ander paardje op afstand rijden voor wedstrijden ...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:14

Ik zou lekker met de fries gaan starten en daarna met je eigen paard. Eventueel kun je, als je paard in de tussentijd daar klaar voor is, vragen of iemand die dat mag hem een keer L2 start. Dan kun je daarna samen in het L2 verder.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 07:04

onervaren met een hengst starten is idd vragen om problemen, eerst die gouden kans met de fries pakken en als dat goed gaat en je haalt je punten, eens voorzichtig gaan bedenken of de hengst kan starten met jou.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 07:06

Ik zou de fries starten. En misschien kun je in de tussentijd toch nog een AVS wedstrijd met je hengst meepikken?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 07:19

Is het een goedgekeurde dekhengst? Zo niet dan zou ik hem laten ruinen

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 07:48

Groei er samen met je kanjer naartoe en doe op je gemak de wedstrijden bij het AVS. Zo kunnen jullie tussen arab liefhebbers waarvan er veel meer met een hengst rijden wennen aan de wedstrijden en je winstpuntjes pakken.
Ik denk dat bij het AVS ook meer begrip is voor een jonge hengst die nog eens onstuimig zou kunnen zijn.
Neem de tijd en geniet van je knappe paard !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 08:47

Nibbit schreef:
Is het een goedgekeurde dekhengst? Zo niet dan zou ik hem laten ruinen

Alane schreef:
hengst laten ruinen en dan met hem in de B beginnen...

Laten ruinen!!!!! Voor je eigen veiligheid en die van andere wedstrijddeelnemers!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:33

Waarom moet een hengst altijd gecastreerd worden? Als hij gewoon braaf is dan kan hij toch lekker hengst blijven.
Wij verkochten een tijd geleden een hengst die zo braaf was dat hij tussen de ruinen buiten stond. Beestje moest toch gecastreerd worden omdat een hengst gevaarlijk is. Krijgt complicaties bij de castratie en is nooit meer helemaal goed geworden.
Lastige hengsten moet je laten casteren maar als hij braaf is zie ik het nut er niet zo van in.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:37

ik zou ook met je eigen paard lekker wennen met avs wedstrijden, zijn jullie er alle twee klaar voor straks om knhs te starten. en idd kan jij en je paard lekker wennen met mensen om je heeb die liefhebbers zijn en weten hoe je ermee moet omgaan ipv het angstige gedrag en onbegrip dat je vaak tegenkomt als je hengst eens wat drukker is op een wedstrijd.
is het een fijn paard zou ik hem niet castreren is het een draak zou ik het wel overwegen...
wens je iig veel succes met je debuut Haha!

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:37

Maar maar 1 x per week een ander paard rijden wat ook nog eens ver weg staat is ook niet ideaal.
En elke keer ver weg moeten om de AVS wedstrijden te rijden lijkt me ook niet handig.

Ik zou hem zelf laten castreren, niet zozeer om het "gevaar" van het rijden met een hengst, maar wel om het gedoe wat je anders hebt om wedstrijden te kunnen rijden.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:41

Ik ben het eens met Katja... Haar beide opmerkingen: de Fries starten en je eigen paard eens een keer of wat door iemand anders uit laten brengen in de L2. Jij bouwt wedstrijdervaring op en je paard is er dan ook al iets bekender mee.

Dat van die Fries is echt een buitenkansje. Als jij een paar keer erop rijdt om kennis te maken denk ik dat je er best mee tot de L2 moet kunnen komen, ook al rij je maar 1 keer in de week op 'm.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:42

waarom begint iedereen te gillen; Ruinen!!!
je moet er gewoon meer met een hengst uitkijken en als ie dan toch lastig wordt kan je em altijd nog laten ruinen. Een hengst is een hengst en als je daarvoor kiest moet je ook de mindere punten maar ff slikken.
Mooi beest trouwens (ik zag em in je profiel) en ik zou eerst de fries een paar keertjes starten gewoon om een goed gevoel op wedstrijd te krijgen en evt. met je hengst af en toe een AVS wedstrijd rijden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:53

Als jij hem goed onder controle hebt, ook onder andere paarden en merries zie ik niet in waarom hij geruind moet worden. Als het nou gevaarlijk zou zijn, dan is het logisch, maar als jij hem goed aan het werk kan zetten en ook en hengstige merrie in de buurt geen groot gevaar oplevert kan je hem prima hengst laten.

Heb je wedstrijdervaring? Zo niet, dan is het misschien een goed idee om een keer een onderlinge wedstrijd te starten met de fries zodat je zelf een beetje doorhebt hoe alles in elkaar steekt zodat je je tijdens het rijden van je eigen paard je je daarop helemaal kan concentreren.

Heel veel succes en plezier ermee Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:47

Katja schreef:
Waarom moet een hengst altijd gecastreerd worden? Als hij gewoon braaf is dan kan hij toch lekker hengst blijven.
Wij verkochten een tijd geleden een hengst die zo braaf was dat hij tussen de ruinen buiten stond. Beestje moest toch gecastreerd worden omdat een hengst gevaarlijk is. Krijgt complicaties bij de castratie en is nooit meer helemaal goed geworden.
Lastige hengsten moet je laten casteren maar als hij braaf is zie ik het nut er niet zo van in.

Als hij lastig wordt ben je gewoon te laat... zou alleen heel vervelend zijn dat hij lastig wordt op een losrijterrein en anderen schade toebrengt omdat de ruiter ervaring mist en de situatie onderschat.
(zit me trouwens af te vragen dat wanneer er iets gebeurd hetzij tijdens een AVS wedstrijd of diegeen die daardoor schade oploopt TS niet aansprakelijk kan stellen door willens en wetens als onervaren persoon met een hengst op een wedstrijd te verschijnen? )

en complicaties is gewoon dikke pech, kan ook gebeuren door het enten....

TS wil met haar paard starten, heeft geen wedstrijdervaring vind jij het dan een goede keuze om met een hengst te starten?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:38

Moderatoropmerking:
Graag de discussie on topic houden! De discussie "hengst wel of niet ruinen moet niet in dit topic gevoerd worden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:55

idd Simmie, die discussie is ook niet van toepassing: ze kan met haar hengst geen KNHS wedstrijden starten zolang ze geen WP in de L2 heeft!

TS weet dat en zoekt een oplossing, ik zou sowieso wel een rit overhebben om te rijden op een Z fries! Ook zonder dat ik daar belang bij zou hebben, het lijkt me gewoon beregaaf om op een goed afgerichte Fries te rijden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:57

maar is wel een oplossing...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:27

Alane schreef:
maar is wel een oplossing...

Moderatoropmerking:
Zoals ik al meldde: wel een oplossing maar de discussie daarover zoals die hier in het topic gevoerd wordt doet niet ter zake.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:13

In ieder geval bedankt voor jullie reacties !
Maar toch 1 ding : ik mag dan geen wedstrijdervaring hebben maar toch een hengst, maar mijn hengst zal echt niet worden geruint en al helemaal niet vanwege wedstrijden.
Misschien ongeloofwaardig, maar mijn hengst is echt heel braaf :
Hij staat naast een merrie op stal ( hengstig of niet )
Staat met ruinen buiten ( altijd elke dag )
Brult, gilt niet en schacht niet uit
Is kijkerig, maar vooral naar de omgeving dus niet alleen naar merries !
Hij is eigenlijk een watje, hij gaat liever een stap opzij/ achteruit voor een ander paard,
Dus van castreren is hier echt geen sprake ook al is ie geen ggk dekhengst.
Als ie namelijk wel duidelijk hengst zou zijn dan waren zn ballen er al lang af, ik hoef geen problemen of gedoe met een hengst. Ben hier niet ervaren in en heb hier ook niet echt zin in ofzo..
En mn hengst is 9 jaar en heeft een aantal jaar op de renbaan gelopen dus verwacht niet dat ie ooit echt hengst zal worden.
Sorry maar dit moest er even uit, haat de vooroordelen over hengsten, ze zijn tenslotte niet allemaal zo..

Maar ik zit toch nog een beetje in twijfel. Denk dat ik toch met die Fries start, is een goed leerpaard voor me, en ondertussen kan ik altijd een keer een AVS wedstrijd pakken om mn eigen paardje een beetje te laten wennen.
Reacties zijn nog altijd welkom, zolang het woord castreren er maar niet in voorkomt Tong uitsteken en wie me niet zo gelooft, kom gerust eens langs om te kijken naar mijn wilde hengst Haha!

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:18

ik zou met je hengst de avs wedstrijden gaan doen, beide ervaring opdoen. friezen zijn meestal makke beren das toch heel wat anders dan je arabier. je wilt toch niet voor verrassingen komen te staan