[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_88

[D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 19:19

hey!

Kan iemand mij vertellen waarom die stomme regel er is? Ik kan niet met mijn hengst in nederland starten omdat ik geen L2 heb, ik ga nu in belgie starten dus kan wel gewoon wedstrijden rijden.
Maar het is toch raar dat die regel er alleen voor hengsten is? Ik mag me zonder problemen inschrijven met mijn merrie, die daar echt geen fatsoenlijke b proef zal lopen en de hele boel afbreekt.
Voor je aan wedstrijden begint weet je toch echt wel of je je paard aan kan of niet. Natuurlijk snap ik wel dat er ook mensen zijn die denken leuk een hengst, starten en dat het helemaal mis gaat.
Kijk een pony hengst in een b proef (bij de ponies) met een meisje van 7 vind ik ook niet verantwoord, maar waarom niet eerst je ruiterbewijs halen en dan wedstrijden starten, en dat dan voor merries ruinen en hengsten. Zo 'bewijs'' je dat je je paard aankan.

Maarja ik ben wel benieuwd wat anderen van deze regel vinden.....en dan ook dat hij in Belgie niet bestaat...

Doeii Groetjes Michelle!

Nienke_a

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:26

Heey mies! Lachen
Ik vind dat je gelijk hebt, dat er een mogelijkheid moet zijn om te starten met een hengst of anders iets dat je kan laten zien dat je je paard aankan, zoiets als een ruiterbewijs idd.

Ik weet natuurlijk hoe braaf apollo is en dan is het wat makkelijker praten, maar dat er nu geen andere mogelijkheid is om te starten zonder l2 te zijn vind ik belachelijk.

Als je geen andere mogelijlheid hebt om te starten met een merrie/ruin kan je dus praktisch gezien niet op wedstrijd, dat is toch wel een beetje apart.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:28

heey mies

ja ik vin het ook maar een hele stomme regel, want als je een merrie hebt die elk paard dat ze tege komt verrot slaat en alles afbreek en zo en dat je die dan wel mag starte maar de braafste hengst die er is en nie naar merries of zo omkijkt nie mag starte vin ik dikke vette b*llshit.

Maar ja je hebt ook wel moeilijk hengsten en dan snap ik het wel maar ja als je dan ooit met een ander paard L2 heb gerede hoef nog nie te zegge da je dan en hengst aankan, beetje vaag allemaal.

gelukkig mag ij nu in belgie gaan starte, en veel succes daar ej.

groetjes margo

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:35

Tja de KNHS gaat ervan uit dat als je L2 met winst bent dat je wel kan paardrijden en dus wel een hengst aankan. In de praktijk hoeft dit natuurlijk niet zo te zijn.

Maar deze regel is er puur voor de veiligheid van de mederuiters.

Het zo misschien wel beter zijn dat je een speciale test moet afleggen voordat je met een hengst mag starten. Maar daarvoor zul je naar de KNHS moeten mailen om dit voor te leggen.

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:38

Ik ben het aan de ene kant er wel mee eens dat de regel er is maar als je L2 rijd wil dat nog niet zeggen dat je je paard helemaal onder controle hebt. Er zijn zelfs mensen die Z2 rijden en hun paard niet helemaal onder controle hebben.. Aan de ene kant zeg ik dat het goed is dat die regel er is maar aan de andere kant slaat die regel ook weer nergens op.. Maar ja dat is mijn mening, en wie ben ik nou? Haha! En als je in Belgie nou L2 met je hengst bent mag je dan in Nederland ook weer wedstrijden rijden?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:43

k vind het ook een nonsens regel, maar misschien zou je een poosje makkelijk dier van iemand kunnen gebruiken om l2 te worden. tenzij je idd na belgie l2 gewoon wel mag starten natuurlijk

utopian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:46

In de LRV in Belgie mag je ok pas met een hengst starten als je licht rijd hoor
Ik vin het niet echt een idiote regel want er zouden dan gewooon te veel "rijke kindertjes" die denken dat ze kunnen rijden met een hegst rijden omdat dat veel mooier is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:50

Ik vind het een perfecte regeling en vind het jammer dat het verlaagd is verchillende jaren terug. Toen moest je M zijn.

Teveel ruiters die denken dat ze hun hengst wel aan kunnen als er op vreemd terrein een lekker merrie voor door rijd.
Als iemand L2 is , heeft die iig al verschillende wedstrijden gereden en zodoende wat wedstrijd ervaring.
En hopelijk ook inzicht hoe druk het soms kan zijn en hoe moeilijk het soms kan zijn om dan een brok hormonen bij te houden.
Iets waar je geen last van hebt bij een merrie of ruin.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:52

Was het eerst M? Dat wist ik nog niet Tong uitsteken
Ik weet wel dat het paar jaar terug dat je bij L1 met winst al met een hengst mocht starten dat is toen verhoogd naar L2 met wins:j

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:53

Ik vind het een geweldige regel.
Als ik sommige mensen op een hengst zie zwabberen door de bak, zou ik me echt niet veilig voelen met mijn merrie daarbij. En nou is heel bokt weer op de teentjes getrapt, want hun hengst is zo lief, en dit en dat... Maar een hengst blijft een hengst, met veel hormonen. Niveau zegt in mijn ogen zeker niet alles (er zijn ook L ruiters die ik niet wil tegen komen op een lastige hengst), maar het is al een kleine indicatie. Iemand heeft op zijn minst wedstrijdervaring en zou zo wijs moeten zijn om te weten of hij of zij zijn dier onder controle heeft op vreemd terrein tussen merrie's.
Dat er ook merrie's zijn die de hele zooi afbreken vind ik geen reden om maar elke B ruiter met een hengst toe te laten. Als er wat gebeurd heb ik die hengst in mijn nek.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:53

Ik zie nu dat mijn verhaal niet heel veel aanvult op die van RK, ongeveer gelijk gepost.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:55

runningkawa schreef:
Ik vind het een perfecte regeling en vind het jammer dat het verlaagd is verchillende jaren terug. Toen moest je M zijn.

Teveel ruiters die denken dat ze hun hengst wel aan kunnen als er op vreemd terrein een lekker merrie voor door rijd.
Als iemand L2 is , heeft die iig al verschillende wedstrijden gereden en zodoende wat wedstrijd ervaring.
En hopelijk ook inzicht hoe druk het soms kan zijn en hoe moeilijk het soms kan zijn om dan een brok hormonen bij te houden.
Iets waar je geen last van hebt bij een merrie of ruin.

OK dan! Ben het helemaal eens met Runningkawa, een hengst kan op eigen terrein nog zo braaf zijn maar met de stress van een ruiter die nog nooit of weinig gestart heeft op vreemd terrein hele rare dingen gaan doen. Hormonen zijn soms heel moeilijk in bedwang te houden en kunnen dan zelfs levensgevaarlijk worden! Ik ben het dus eens met de regel van de KNHS.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:59

De regel zou eigenlijk nog verzwaard moeten worden.
Ik heb al menig hengt losgebroken gezien op een groot concoursveld.
leuk hoor, als jij daar met je merrie rondrijd.
Natuurlijk is de Z klasse geen garantie dat je er dan niet van af zult vallen maar ze moeten wel ergens een grens trekken vind ik.
En L2 is niet eens zo'n zware maatregel toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:59

Een hengst boordevol hormonen is toch weer iets anders dan een narrige merrie vind ik zelf. Zo'n kereltje kan thuis braaf lopen en dan kom je in het voorjaar op de eerste buitenconcoursen, iedereen rijdt met zijn hengstige merrie vlak voor de neus van je hengst...
Niet elke hengst zal erop reageren, maar je weet het niet van te voren natuurlijk. En als je er als ruiter opzit en je komt er op concours achter dat je schaapmakke hengst op concours verandert in Casanova dan is het te laat.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:01

Ik ben nu L2+0, maar als ik L2+1 ben ga ik ook door op een friese hengst als het goed is. Groene hengst, 3 jaar oud, heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in Scheve mond

Ik vind die regeling eigenlijk ook belachelijk, ik denk niet dat ik als ik met mijn pony die 2x M heeft gelopen de volgende wedstrijd 180 punten in de L2 haal ik eraan toe ben om die hengst fatsoenlijk te rijden.

Maarja, de KNHS moet toch een regeling treffen. Iedereen apart gaan keuren of die er wel of niet aan toe is, lijkt mij ook geen oplossing.

Ik denk dat dit gewoon een terugkerend probleem blijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:05

Een net proefje rijden is iets heel anders dan controle houden over een hengst.Daar moet je toch echt wel "kundig" genoeg voor zijn.En voor mij mag er ook wel een speciale test komen.Ik reed eens op een merrie toen er een losgebroken hengst achter haar aan kwam,die erop wilde springen.Levensgevaarlijk!!!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:29

[***] schreef:
Ik ben nu L2+0, maar als ik L2+1 ben ga ik ook door op een friese hengst als het goed is. Groene hengst, 3 jaar oud, heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in Scheve mond

Ik vind die regeling eigenlijk ook belachelijk, ik denk niet dat ik als ik met mijn pony die 2x M heeft gelopen de volgende wedstrijd 180 punten in de L2 haal ik eraan toe ben om die hengst fatsoenlijk te rijden.

Maarja, de KNHS moet toch een regeling treffen. Iedereen apart gaan keuren of die er wel of niet aan toe is, lijkt mij ook geen oplossing.

Aan jou dan de vraag: waarom doe je het dan toch?
Vragen om ongelukken....

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:03

Elisa2 schreef:
Een net proefje rijden is iets heel anders dan controle houden over een hengst.Daar moet je toch echt wel "kundig" genoeg voor zijn.En voor mij mag er ook wel een speciale test komen.Ik reed eens op een merrie toen er een losgebroken hengst achter haar aan kwam,die erop wilde springen.Levensgevaarlijk!!!

Het is opzich geen slechte regel, in die zin dat niet iedereen zomaar met een stoere vent gaat starten.
Discussie blijft de grens. Ik ben zelf Z, maar ik kan niet 100% garanderen dat mijn L1 hengst niet losbreekt.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:05

Nee, 100% garantie kan niemand je geven. Maar sommige mensen vragen om ongelukken. Je kan wel de risico's zo klein mogelijk proberen te houden.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:06

Nou ik vind het wel een slechte regel, want als je nou wel wedstrijd ervaring hebt? Als je nou bijvoorbeeld eerst L1 reed?
Dan mag je gewoon niet mee rijden, tenzij je naar een speciale hengstenwedstrijd gaat. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:08

Jij noemt een paar proefjes rijden ervaring?
Dat noem ik kennis gemaakt hebben met Haha!

Ik vind het nog steeds jammer dat het verlaagt is naar de l

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:10

Ik vind het niet jammer, want de ruiter die erop zit kan net zo goed heel goed rijden en haar of zijn hengst gewoon in bedwang houden, want ze rijden normaal ook tussen de merrie's thuis. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:12

Thuis is een groot verschil met op concours

Dat is het vaak al met een ruin, maar dat verschil kan nog veel groter worden met een hengst

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:16

Myra1 schreef:
[***] schreef:

Aan jou dan de vraag: waarom doe je het dan toch?
Vragen om ongelukken....

We gaan ook zeker nog niet meteen op wedstrijd, ik kijk wel uit, dan verongeluk ik echt Vork

Dat paard is nog niet eens ingereden, dan ga ik er eerst maar eens thuis heel hard op oefenen, pas als ik um onder controle heb ga ik uberhaupt aan wedstrijden denken. Maar toch, het zou nu al mogen, wat totaal niet vertrouwd zou zijn.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:17

Mies_Apollo Bij sommige stamboeken is een andere regel Knipoog je kan dan op de door de stamboek georganiseerde wedstrijden de punten halen totdat je de eis van het KNHS hebt,en daarna kun je je startkaart aanvragen en aan de KNHS wedstrijden deelnemen Knipoog (je moet zelf even uitzoeken welke stamboeken dit allemaal zijn in elk geval het AVS, en ik neem aan dat je paard ingeschreven staat bij een stamboek?)

En het rijden van een hengst op het wedstrijdterrein, daarbij denk ik zoals sommigen met een hengst het wedstrijdterrein opkomen echt van zucht is dit nou nodig om te laten zien dat je op een hengst rijdt(dus al ver voordat je het inrijterrein opstormt al schreeuwen van aan de kant aan de kant kom met een hengst aan) gelukkig doet niet iedereen dat en dat is ook niet nodig vind ik, maar ook sommige houden ervan om met hun merrie een hengst op te naaien.
Een paard blijft een paard, en wij moeten toch om elkaar denken en elkaar de ruimte geven, en of je nu op een merrie, hengst, of ruin rijdt WIJ moeten erom denken, zonder een uitzondering te maken op welk geslacht je rijdt