hoe basic is de basissport nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

hoe basic is de basissport nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 19:07

Vandaag weer eens een wedstrijd (mijn tweede) gereden.
Even for the record: ik rijd 25 jaar paard, heb sinds 6 jaar een eigen paard; de laatste 3 jaar is dat een tinker.
Ik weet dat ik niet overloop van talent, en mijn paard ook niet. Maar ach, ik kan best netjes sturen en het is de B maar...

Volgens mij heb ik een hele redelijke proef gelopen. er gingen in mijn beleving geen grote dingen mis, alleen het halsstrekken was echt onvoldoende en ja, middendraf is niet de sterktste kant van mijn tinker. Maar de hele proef ging braaf, bijna de hele proef netjes aan de teugel met goede drang naar voren, netjes de hoek in enzo en steeds kon ik het af met kleine hulpen waarop ik prompt reactie kreeg. In mijn beleving zou ik misschien net niet met een winstpunt maar toch wel een fatsoenlijk aantal punten naar huis gaan.

Dus heel tevreden paardje weggezet, en coupon opgehaald...163 punten. Huilen
Enigszins gefrustreerd naar huis gereden en de video eens goed bekeken met het protocol erbij. En dan vind ik het toch wel genadeloos gejureerd...kijk die 3 voor het halsstrekken kan ik begrijpen maar bijv. het reageren op de hulpen had (net als de andere algemene cijfers) een 5, terwijl ik kleine hulpen kon geven die allemaal correct doorkwamen. Ook een 5 voor de zit, waarbij ik dan denk: zo slecht is hij toch ook weer niet? Ik krijg er altijd complimenten over...
Galop: een 4, met als opmerking; te weinig aanleuning (ze was een beetje voor de teugel)
Het halthouden en groeten vond ik persoonlijk echt heel goed gaan, keurig over de middellijn, halthouden met de achterhand er goed onder, vierkant en roerloos stil blijven staan. Daar had ik een 6 voor. Wat moet er dan nog anders? Hoe kan ik in 's hemelsnaam ooit een 7 of een 8 scoren?

Rest van het deelnemersveld: veel prachtige paarden, diverse enorme vrachtwagens en diverse (semi-)beroepsruiters. Onderweg naar de trailer kreeg ik ook nog een opmerking: en wat is dat dan wel voor iets?

Ik heb de jury niet om een toelichting gevraagd, ik wil niet overkomen als een miepje die zich benadeeld voelt en het gaat me ook niet om de punten deze keer. Ik ga ervan uit dat iedereen ook even streng beoordeeld is. Maar ik krijg langzamerhand wel vraagtekens bij de wedstrijdsport.

Ga je bij de tennisclub, dan kan je op het laagste niveau competitie spelen zodra je de spelregels kent en je de bal kan wegslaan.
Wil je als meisje bij de F-jes voetballen, dan kan dat, ookal heb je een bril, ben je te dik en zelfs licht motorisch gestoord.
Maar in de paardensport krijg je al gauw te horen: met een tinker kan je geen wedstrijden rijden. (die discussie over tinkers wil ik overigens nu niet beginnen).

Is de wedstrijdsport alleen weggelegd voor de getalenteerden onder ons? Met dito sportpaarden?
Hoe kan het dan zijn dat je in de paardensport zelfs op het allerlaagste niveau met een gehoorzaam paard gewoon afgeschoten wordt? B staat toch voor beginner? In de B ging het toch vooral om gehoorzaamheid?
Als dan zelfs al voor de B zo'n hoog niveau wordt gevraagd, waarom wordt er dan niet een klasse gecreeerd voor mensen die gewoon weleens een proefje willen rijden, met een misschien wat lomp, maar gehoorzaam paardje?
Zou - op het allerlaagste niveau - van een protocol niet meer een opbouwende werking uit moeten gaan ipv het afschieten van de mindere talentjes?

Zo gaat de lol er wel af en ik vraag me af of je zo niet een steeds grotere kloof creeert tussen wedstrijd- en recreatieruiters. Terwijl in mijn optiek de basis-sport zo goed zou kunnen bijdragen aan niveauverbetering en plezier van de recreatieruiters en hun -paarden.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie; ook en vooral van juryleden.

P.S. ik ben toch nog heel trots op mijn paardje; hoe ze het deed vanmiddag!

Starbreeze

Re: hoe basic is de basissport nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:54

Wat bedoel je precies met de kloof tussen wedstrijd en recreatieruiters? Waar vind jij dat je bijhoort?

Ik rij wedstrijden, maar voor mij is dat wel hobby, dus in die zin recreatief. Echter als je op wedstrijd gaat, kun je -vind ik- niet van een jury verwachten dat ze je zomaar een winstpunt geven als het niet in orde is. In de ring is iedereen gelijk. Vanaf hier kan ik natuurlijk niet zien hoe je gereden hebt en of dat je idd benadeeld bent door de jury (kun je dat filmpje niet eens plaatsen?). Heb je vaker mindere punten of is dit een uitzondering?

Zelf rij ik met een fries, ook niet echt het standaard sportpaard maar ik heb zelf niet het gevoel zo behandeld te worden in de ring zeg maar.

Laat je niet uit het veld slaan en blijf te allen tijde kritisch op je prestaties in de ring!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:26

Ik vind juist dat er te makkelijk punten weggegeven worden.
Ik denk altijd maar zo:
Probeer het voor jezelf te doen. wees blij als je commentaar krijgt dan weet je waar je aan kan werken. scoor je niet hoog dan is dat klote, daar ben ik ook mee bekent dus ik weet hoe het is. Het is voor een makkelijk gebouwd paard makkelijker en dat weet je voor dat je meedoet.Je weet gewoon hoe de wedstrijden in elkaar zitten en dat is niet alleen bij het paardrijden maar ook bij andere sporten. als je constant achteraan meedoet dan frustreerd dat. Je kan je geld dan beter ergens anders in steken, privelessen bijvoorbeeld. Ga je gewoon een jaar hard trainen en dan kijk je in hoeverre je progressie hebt gemaakt.
er zitten altijd juryleden die zich wat dit betreft niet in kunnen houden dus het kan er weer een zijn geweest maar over het algemeen ben ik het er vaak wel mee eens.

judithhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:38

Ik heb uiteraard je proef niet gezien, dus kan er geen volledige reactie op geven. Maar je geeft zelf al aan dat het halsstrekken beneden peil was en dat je daar een 3 voor hebt gekregen.
Nu vind ik persoonlijk in de "lagere" klasses het halsstrekken een zeer goed onderdeel...de meeste ruiters vinden het nutteloos, maar......zeker in het onderdeel halsstrekken, kun je dus heel goed zien of een paard wel goed aan de hulpen staan, ontspannen en goede aanleuning heeft. Mist dit allemaal in de basisafrichting, zal een paard ook niet halsstrekken.
Wat ik alleen maar kan bedenken is dat dit vannaf punt 1 al duidelijk was en met het halsstrekken bevestigd werd voor de jury.

Nogmaals ik heb de proef niet gezien...

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:48

Ik rijd nu 10 jaar en heb 1 jaar een eigen paard..

ik vind dat het ook aan de jury ligt.. ik heb zel alleen nog kleine wedstrijden gereden. Een keer moest ik als eerste dus was alles heel spannend en was mijn paard heel druk..

Ik kon haar wel goed onder controle houden maar de oefeningen voerde ik niet helemaal 100 % uit.
Ik had redelijk hoge cijfers omdat de jury vond dat ik mijn paard goed onder controle kon houden.. maar ik had net zo goed een jury kunnen hebben die het er vreselijk uit vond zien ..

Dus als jij blij bent met je prestatie zonder naar de cijfers te kijken, zou ik zeggen : ga gewoon zo door! misschien heb je de volgende keer een jury die jou rijkunsten wel op prijs stelt Tong uitsteken

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:52

Ik ken het niet echt. Ik rijd alleen onderlinge wedstrijden, maar ik heb juist het gevoel dat we vaak te veel punten ergens voor krijgen.
Als je net een jury treft die best wel 'streng' is, dan heb je pech want dan heb je gewoon minder punten. Ik kijk eigenlijk alleen maar naar de punten voor mn zit en naar een winstpunt en ook vooral naar het commentaar (waarom heb ik daar een 5? enz.).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 22:37

Starbreeze schreef:
Wat bedoel je precies met de kloof tussen wedstrijd en recreatieruiters? Waar vind jij dat je bijhoort?

Ik zie mezelf op zich echt als recreatieruiter. het was mijn doel om hooguit 5 a 6 wedstrijden per jaar te rijden. Door omstandigheden zijn dit er nog maar 2 geweest.
Dressuur is voor mij geen doel maar slechts een middel om een gehoorzaam en fijn te rijden paard te krijgen. En wedstrijden kunnen daarbij heel nuttig en leuk zijn.

Judithh schreef:
Ik heb uiteraard je proef niet gezien, dus kan er geen volledige reactie op geven. Maar je geeft zelf al aan dat het halsstrekken beneden peil was en dat je daar een 3 voor hebt gekregen.
Nu vind ik persoonlijk in de "lagere" klasses het halsstrekken een zeer goed onderdeel...de meeste ruiters vinden het nutteloos, maar......zeker in het onderdeel halsstrekken, kun je dus heel goed zien of een paard wel goed aan de hulpen staan, ontspannen en goede aanleuning heeft. Mist dit allemaal in de basisafrichting, zal een paard ook niet halsstrekken.
Wat ik alleen maar kan bedenken is dat dit vannaf punt 1 al duidelijk was en met het halsstrekken bevestigd werd voor de jury.

Ik ben het helemaal met je eens w.b. het halsstrekken. Ik heb ook geschreven dat die 3 terecht was. Helaas lukte het op dat moment even niet om haar ontspannen te houden. Maar daar gaat het nu niet om.

Want wat, als ik - zoals zovelen - het inderdaad nog niet voor elkaar krijg om mijn paard goed aan de hulpen, ontspannen en in goede aanleuning te rijden? Het lijkt erop dat ik dan maar niet op wedstrijd moet gaan?! Dat is een geluid, wat je zeker hier op Bokt vaak te horen krijgt.
In mijn optiek is de basissport juist een middel om jezelf (en je paard) te verbeteren. Een wedstrijd is dan een leuk peilmoment zodat je ongeveer weet wat je hebt bereikt en waar je nog aan moet werken. Juist daarom zou een protocol op laag(ste) niveau een leerzaam iets moeten zijn. Nu (en dan bedoel ik niet mijn proefje van vandaag maar in het algemeen voor ruiters die het net niet redden) lijkt het meer op een afstraffing.
Mijn man rijdt nu 3 jaar en heeft sinds een jaar ook een tinker. Na vandaag zegt hij "ik ga echt nooit op wedstrijd want het niveau ligt veel te hoog".
Juist voor ruiters zoals hij (en ik dus ook) kweek je een hele hoge drempel. Resultaat? Recreatieruiters haken af en verworden tot boscrossers zonder een dressuurmatige basis (ok ik chargeer maar dan is het wel duidelijk).

Ik ben dus niet tegen de jury van vanmiddag of tegen de wijze van jureren in het algemeen maar het probleem ligt bij de structuur (de bond dus). Als dit blijkbaar het niveau is van de B, dan zou er nog een klasse bij/onder moeten komen voor de paarden.
Ponyruiters worden sowieso al milder beoordeeld en daarnaast vond men het nodig om de bixieproeven op te zetten.
Waarom niet een soortgelijke constructie voor paarden, speciaal voor de echte amateurs? Op die manier kunnen de mindere goden onder ons ook leuk wedstrijden rijden zonder alleen maar de deksel op de neus te krijgen en de liefhebbers hebben een geleidelijkere overgang naar een hoger niveau. Of - en misschien ligt dit nog wel dichter bij de oorsprong - misschien moet je van de B weer een echte beginnersklasse maken en dus de niveaus B L M Z verder uitelkaar trekken. Want laten we wel wezen, zelfs de Z is nog basissport.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:21

En dan wordt er in de B minder streng gejureerd en stranden er een hele hoop ruiter in het L1... of dan worden de ruiters die wel iedere maand proeven rijden véél hoger gejureerd, krijg je dat weer.. Afhaken en enkel nog gaan boscrossen? Dat is gedrevenheid die ontbreekt om dressuur te gaan rijden en niet in willen zien dat het beter moet, geeft niks ieder zijn ding maar dan wel de fout bij jezelf zoeken en niet bij de jury. Zo heel ingewikkeld is een B proef nou ook weer niet, en om winst te rijden zul je toch echt het gevraagde moeten laten zien... Het niveau op wedstrijden ligt waarschijnlijk hoger dan wat jij verwacht.

Zie het niet als een probleem, maar als een uitdaging om het beter te gaan doen. Niemand krijgt het voor niks, ook niet in de B.

Even een andere vergelijking; als ik B wil gaan springen, dan zal ik ook over een meter moeten, beetje flauw om dan te roepen dat ze het parcours maar moeten verlagen omdat ik recreant ben en op een fries rij?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:48

ik begrijp niet dat het op de jury gestoken word. De basis is de basis en die moet er perfect inzitten. De jury weet niet waar jouw paard het moeilijk mee heeft, of het jouw eerste keer is of niet. De jury ziet een combinatie, zonder de achtergrond te kennen, en jureert op hetgeen hij ziet, niet op het geen dat er achter de schermen speelt. Lachen Als je daar nietm ee kan leven moet je simpelweg niet op wedstrijd gaan.

Ik rijd 2 jaar wedstrijd met een goedkope pony, 1x in de week les en zeker geen vrachtwagen van hier tot in timboektoe. En toch slaag ik er in om regelmatig te winnen. Ook goedkope paarden kunnen netjes lopen! Dus het ligt ook niet aan het geld dat je er aan besteed. Ik heb niet eens een dressuurzadel dus kan je nagaan Knipoog

Wanneer het niveau dat gevraagd word hoger is dan het niveau dat gevraagd word...En je daar dan ook heel erg mee geconfronteert word, dat hij toch 'net niet genoeg' aan de hulpen staat of weet ik veel wat, kan dat inderdaad even steken (spreek uti ervaring) maar moet je daarom schampen op deze sport? Lachen

Kan je niet beter wat doen met het commentaar en de volgende maand nog eens proberen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 07:43

Beste mensen ze heeft geen commentaar op de jury!!!!!!!
Ze zegt dat het leuk zou zijn om een recreanten klasse te creeeren voor ruiters zoals zij.

Mijn voorstel zou dan zijn: Geen proef met bordjes ed. gewoon een jury in een ring zetten die je beoordeeld op 5 of 6 belangrijke punten (denk aan houding en zit/hulpen overgangen en tempowisselingen dat soort dingen). Die jury vraagt je op bepaalde plekken bepaalde dingen te laten zien. Daarop krijg je commentaar. Je kan daar punten mee scoren voor het winnen van de "wedstrijd" (want blijkbaar is dat element dus belangrijk voor vele recreanten) en waarde punten en als je er voldoende hebt mag je niet meer meedoen in die klasse en moet je beginnen aan de B of lekker in het bos gaan rijden.

Goed plan beantsje?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:27

oosterhoff schreef:
Beste mensen ze heeft geen commentaar op de jury!!!!!!!
Ze zegt dat het leuk zou zijn om een recreanten klasse te creeeren voor ruiters zoals zij.

Mijn voorstel zou dan zijn: Geen proef met bordjes ed. gewoon een jury in een ring zetten die je beoordeeld op 5 of 6 belangrijke punten (denk aan houding en zit/hulpen overgangen en tempowisselingen dat soort dingen). Die jury vraagt je op bepaalde plekken bepaalde dingen te laten zien. Daarop krijg je commentaar. Je kan daar punten mee scoren voor het winnen van de "wedstrijd" (want blijkbaar is dat element dus belangrijk voor vele recreanten) en waarde punten en als je er voldoende hebt mag je niet meer meedoen in die klasse en moet je beginnen aan de B of lekker in het bos gaan rijden.

Goed plan beantsje?

Volgens mij heeft TS het over dat er te hoog niveau in de verwacht wordt, dat het op die manier geen van beginners meer is toch? en dat de lol eraf gaat als men steeds weinig punten rijdt terwijl men zelf vind dat het wel goed gaat?

Een aparte recreantenwedstrijd op de manier zoals jij het beschrijft vind ik best een goed idee eigenlijk Lachen Tegenwoordig zie je nog wel eens B zonder startkaart wedstrijden, misschien dat je daardan eens op in kan schrijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:35

Ik denk dat ik heel goed snap wat je bedoelt. Ook de reden waarom ik geen wedstrijden rij. Ik heb een springengefokt paard die geen echte dressuurmatige beweging heeft, dus voor het oog errug basic, flak in zijn gangen, niet echt goed kunnen verruimen. Maar voor een B proef ik hem netjes rondsturen. Maar kennelijk willen ze dat niet meer zien.

Zie paarden die mooi gelijnt zijn, mooie gangen, goed kunnen verruimen, maar zo gespannen zijn dat ze niet los door het lijf lopen, opgekropt lopen, knarsetanden, soms in 2 delen lopen en punten krijgen dat ik even achter mijn oren krab.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:56

pharagirlke schreef:
ik begrijp niet dat het op de jury gestoken word. De basis is de basis en die moet er perfect inzitten.

Lezen is ook een kunst...nee ik heb het niet over de jury maar over de inrichting van de basissport.

Waarom moet de basis er perfect inzitten om met een basiswedstrijdje op het laagste niveau mee te kunnen doen? Waarom is er niet een basis-niveau waarop iedereen mee kan doen, zodat je eventueel geleidelijk naar een hoger niveau kan groeien (als je dat wil/kunt)?
Als je tennist, kan je al niveau 8 wedstrijden spelen zodra je je veters kunt strikken, een tennisracket kan vasthouden en de spelregels kent. En aangezien iedereen in die klasse geen ster is, speel je als beginners onder elkaar. Natuurlijk zijn er mensen die die klasse nooit meer uitkomen, maar who cares?

ik heb het ook niet over mijn paard, er zijn tenslotte fjorden die in de Z2 lopen. Ik geloof ook dat in principe elk niet-gehandicapt paard met een goede ruiter minimaal M moet kunnen worden. Maar ik vind ook dat elke ruiter minimaal in 1 wedstrijdklasse gewoon leuk mee zou moeten kunnen doen. Overigens zie ik mijzelf niet als beginner. Ik heb al bijna 25 jaar les. Ik loop gewoon niet over van talent en ik heb een paard waarmee het wat lastiger is. Dat vind ik geen probleem, maar het moet niet onmogelijk worden om zelfs op het laagste niveau gewoon leuk mee te kunnen doen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:01

t spijt me zeer. als ik wel eens wedstrijden schrijf vind ik het altijd super leuk om een tinker/haf te zien. Ik zie liever een gelukkig tinker/haf/fjord die er plezier in heeft, dan een pittige arabier die er niets aanvind. Wat is er mis met een tinker? t gaat er om wat jij fijn vind rijden ofniet dan?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 13:10

Het is niet zo dat ik met met mijn ras gediscrimineerd voel ofzo, ik vind gewoon dat er te weinig geboden wordt voor slechtere/beginnende (volwassen) ruiters.
Waarom wel bixie voor kinderen maar niet een volwassen variant voor 18+?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:13

Ik snap je punt.
Hier in de omgeving heb je ook echt professionele ruiters. Deze mensen kunnen uit 20 paarden 2 paarden uitkiezen die ze meenemen op wedstrijd. En dit zijn echte toppers. En deze ruiters zijn ook echt goed (Lees: zitten de hele dag op het paard en het is gewoon hun werk).

En dan kom jij daar aan met je huis-tuin-en-keuken paard. Waar je gewoon voor je plezier op rijd en wat wedstrijdjes mee doet.

Je kunt daar gewoon bijna niet tegenop boksen. En door het hoge niveau van bovenstaande ruiters, wordt het niveau in bijvoorbeeld de B ook verhoogd. En daar zijn de punten ook op aangepast.

Maar ja, je doet er zo weinig aan. Wanneer is iemand een professionele ruiter en wanneer niet? Die grens is niet te trekken. Hier zijn al veel discussies op bokt over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:14

Dan zou ik met mijn springpaard, dat niet kon strekken en van nature geen goede draf had, ook niet de B uitgekomen zijn.

Ik ben dus van mening dat dit echt wel kan.
De eerste plaats is dan idd vaak voordezelfde personen, maar een wp kan echt wel.
Misschien kost het meer moeite dan met een paard dat van zichzelf meer kan.
Maar het is zeker niet onmogelijk.
Maar vaak kijken mensen niet kritisch genog naar hun eigen rijden.
En met het oog, maar voor hem is dat zo goed en al zoveel beter dan 4 maanden geleden.
Maar daar heeft de jury geen boodschap aan Lachen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:20

De basis hoeft er niet perfect in te zitten om mee te doen aan een wedstrijd. Het deelnemen staat immers vrij aan iedereen. Om een winstpunt te scoren zal je wel voldoendes moeten halen en dat wordt beoordeelt door de jury volgens vastgestelde criteria.

Blijkbaar oordeelde de jury anders dan jij dat doet over hoe goed jouw paard voldoet/op dat moment voldeed aan de gestelde criteria.

Overigens: er is een heel recreanten circuit, met eigen wedstrijden. Inderdaad voor 18+ mensen die het leuk vinden om af en toe een wedstrijdje te rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:20

runningkawa schreef:
Dan zou ik met mijn springpaard, dat niet kon strekken en van nature geen goede draf had, ook niet de B uitgekomen zijn.

Ik ben dus van mening dat dit echt wel kan.
De eerste plaats is dan idd vaak voordezelfde personen, maar een wp kan echt wel.
Misschien kost het meer moeite dan met een paard dat van zichzelf meer kan.
Maar het is zeker niet onmogelijk.
Maar vaak kijken mensen niet kritisch genog naar hun eigen rijden.
En met het oog, maar voor hem is dat zo goed en al zoveel beter dan 4 maanden geleden.
Maar daar heeft de jury geen boodschap aan Lachen

Je hebt tegenwoordig dus 3 punten voor de gangen. En met een simpel paard word je hier nogal eens mee benadeeld is mij al opgevallen. De gangen tellen tegenwoordig zwaarder mee (3 van de 30 punten), en voorheen was het 1 van de 26 punten. En ik heb wel degelijk het idee dat er sinds 1 april anders gejureerd wordt. Ik had altijd met grote regelmaat winstpunten. Sinds de nieuwe proeven heb ik er nog niet 1 gereden (ik heb niet veel wedstrijden gereden dit jaar, 3 wedstrijden, 6 proeven). Dit vind ik wel erg opvallend. Ik zit er wel telkens heel dicht tegenaan, maar net geen winstpunt. Voorheen had ik toch geregeld een ruime winstpunt (> 162). Misshcien is het pech, maar dan nog vind ik het wel opvallend. Ik train rustig verder, die 2-3 puntjes die ik meer moet halen komen er vanzelf.
En verder heb je 2 soorten jury's: De jury's die kijken naar wat er gevraagd wordt en hoe je het uitvoert en dus eerlijk punten en je hebt jury's die denken 'dat paard draaft voor een 6, dus de volte kan zelfs perfect uitgevoerd nooit hoger worden dan een 6'.
Het tweede soort is erg gevoelig voor het uiterlijk van het paard. Ik denk dat je zo'n jury gehad hebt.

De volgende keer heb je misschien wel een winstpunt. Zo moet je maar denken.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-10-06 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:21

Maar in de gangen zit toch ook een stap en een galop neem ik aan?
Niet alleen een draf die beoordeeld word?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:29

klopt, je krijgt 1 punt voor stap, 1 voor draf en 1 voor galop.
Dus als je voorheen een 6 had op zuiverheid van de gangen, dan heb je nu misschien wel 5-6-6.
Het valt mij altijd op dat gangen erg karig beoordeeld worden. Een paard dat op de keuring 70-75-75 scoort, krijgt in een proef vaak gewoon maar 6-6-6. Of de ruiter verprutst alles, maar daar kan ik niet bij.
(overigens had ik met m'n eigen 3-jarige tijdens een oefenwedstrijd: 7-8-8 Haha!)

Maar goed, je moet maar gewoon denken dat het de volgende keer beter gaat. Dat doe ik ook als de punten tegenvallen. En soms denk je dat je slecht gereden hebt en dan heb je opeens een winstpunt. DAt is mij ook wel eens overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:43

RK het is al lang geleden dat jij met je schimmel in de B uitkwam. De laatste paar jaar is er ineens heel veel veranderd. Lijkt wel of er geldbomen zijn, want ik zie ook bij de ukkies ponies en paarden onder de konten dat ik mij wel eens afvraag of het nog wel hobbie is.

Wat ik hier in de B zie uitkomen, daar hoef ik met mijn bosknol niet tussen te gaan rijden, is al beslist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:44

De profs reden hier enkele jaren gelden ook al mee vanaf de L. (en met enkele jaren terug bedoel ik toen ik nog met een 4 jarige kawatje hobbelde Tong uitsteken )
Dat is hier in zowel spring als dressuursport al jaren gewoon.

Verder kom ik er nog wel eens, ook al start ikzelf niet.
En vind hier in de regio daarin niet veel veranderd.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:53

@RK: dat ben ik beslist niet met je eens (en we praten over dezelfde regio).

Toen Lenn en ik nog in de B zaten (in 1999), bakten we er (als we erop terug kijken) echt niet veel van. Toch reden we beiden regelmatig in de prijzen en mochten we zelfs door naar de regio kampioenschappen.
Als ik ons niveau van toen vergelijk met het B-niveau van nu, is het niveau echt onwijs gestegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:55

Zo ziet het er toch niet uit om naar te kijken Bloos
Ik vind het echt niet hoger uitzien als toen ik B reed.