Wanneer M Klaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suprice

Wanneer M Klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:03

Ik vraag me af wanneer je echt kan zeggen dat je M klaar bent. Ik rijd nu L2 en heb 9 winstpunten. Thuis kan ik wel een aardige M1 proef rijden, alle oefeningen kunnen we. Nu vraag ik me dus af wanneer je echt kan zeggen dat je M1 klaar bent. Graag geen antwoorden van vraag het aan je instructrice, want ik weet al wat ik vind.

xxx Rachel

happyness

Re: Wanneer M Klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:07

Ja goede vraag! Ik ben nu L2 + 12 en heb over 2 weken mijn eerste M wedstrijd gepland staan maar heb ook geen idee of ik er klaar voor ben! Gister ging het voor geen meter, ik voelde me nog niet eens B waardig.... Gewoon rechtsom geen voltes 10 meter meer galopperen en later van shagerijnigheid ook niet eens meer een grote volte op willen... Gaat lekker dus....

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:14

Ja, ik wil ook graag weten waar ook echt heel erg op gelet wordt..

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:30

Denk nog meer als in het L op balans, duidelijke overgangen laten zien, niet te diep, netjes op de letters rijden en actief houden...

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:40

Ik sta op hetzelfde punt. Mijn juf zegt eerst volgende wedstrijd M starten.. Ik twijfel.
Mijn eerst volgende wedstrijd is voor ons op onbekend terrein en moet ik buiten de bak binnen komen... Wat zouden jullie doen.. Proberen ? of op bekender terrein eerste keer M starten ?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:43

Als je zelf twijfelt zou ik het denk ik niet doen, want dan gaat het vaak minder goed. Je kan beter dan nog ff doortrainen en dan zelfverzekerd beginnen...

Bobta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:25

Dat wou ik ook zeggen, bij twijfel niet doen, pas als je echt zeker bent van je kunnen, dan rijd je ook beste.
(of ben je niet zeker omdat je zenuwachtig bent om een M-proefje te rijden? want zenuwen zijn natuurlijk normaal..)

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:28

Het gaat mij nog niet zo zeer om het niet kunnen rijden van de M proef.
Het is meer het onbekende terrein.. En het zonder bakverkennen binnen komen..

Bobta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:32

Maar stel nou dat je dat M-proefje doet en het gaat mis, nou en?
Dan heeft je paardje weer die ervaring opgedaan en zal het de volgende keer alleen maar weer beter gaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:37

Ik denk dat als je in het L dik winst rijdt, en je de oefeningen voor met M beheerst je zo over kan.
Redt je het steeds maar net of net niet in het L dan zou ik nog even blijven hangen.

Ik doe zelf altijd een keer onderling starten om te testen...

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:48

je mag altijd 1 rondje om de rijbaan heen rijden ter verkenning, als je er niet omheen kan mag je even binnen de rijbaan kijken (met je paard)
dacht ik

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:38

Ja dat is wel zo, maar het is toch anders..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:22

dat je een snel en meewerkend achterbeen hebt, dat hij goed kan zakken, echte nageeflijkheid.... lees het topic even door bij juryleden, is de m2 zo moeilijk of wordt er zo slecht gereden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:23

Je bent pas echt M klaar als je een proefje zonder fouten
kunt afleggen. De pony moet niet in verzet komen, en meteen
kunnen reageren op je hulpen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:02

Kelly_ann schreef:

Ik doe zelf altijd een keer onderling starten om te testen...

Ik heb zondag mijn 10e puntje gehaald. Onderling heb ik een maandje geleden al M1 gestart en volgende de jury waren we zeker M-klaar. Ik was 1x eerste met 185 en tweede proef geen prijs en 180. Maarrrrr, ik durf zeeer zeker nog niet landelijk M1 te starten. Ook omdat mijn instructeur graag wil dat ik voorlopig L2 blijf rijden en ik ook denk dat we nog niet volledig klaar ervoor zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:17

als je paard reageerd op zit en gewichtshulpen. en je bij de oefeningen je teugels niet meer nodig hebt om te sturen. je een lichte en constante aanleuning hebt.
Voor jezelf kan je het beste zorgen dat je constant goed scoord in de L2 zegmaar 185+ en dan tot een winstpunt of 15 doorrijden. scoor je lager en gebeurt het ook nog regelmatig dat je lager dan 180 scoord dan nog langer doorrijden. Komt het ook nog regelmatig voor dat je het niet eens bent met de punten die je gekregen hebt (te weinig) dan ook nog verder doortrainen anders ga je stranden in de M. Het zal geen toeval zijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:28

gezien de discussies over het niveau van juryleden zou ik me nooit aan de wedstrijdresultaten spiegelen of Sas naar de M1 gaat of niet...... Veel te vaak voorgekomen dat ze dikke winst had terwijl het paard geen meter aan de hulpen stond, maar zijn eigen weg zocht.....

Een goede instructeur zal hier veel behulpzamer in zijn!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:35

amondi schreef:
gezien de discussies over het niveau van juryleden zou ik me nooit aan de wedstrijdresultaten spiegelen of Sas naar de M1 gaat of niet...... Veel te vaak voorgekomen dat ze dikke winst had terwijl het paard geen meter aan de hulpen stond, maar zijn eigen weg zocht.....

Een goede instructeur zal hier veel behulpzamer in zijn!

Opzich kan je je wel spiegelen aan de punten omdat de juryleden wat dat betreft toch redelijk gemiddeld zijn. Tuurlijk is de kans groot dat je best wel eens een punt zal halen. en soms gaat dat inderdaat in een hogere klasse beter dan in een lagere. Maar voor je eigen gemoed is het wel lekker als je pas een klasse hoger gaat als je er in de huidige klasse lekker meedraait. het is natuurlijk anders als je al jaren in een klasse hangt en maar weinig punten hebt gescoord, dan wil je er wel eens uit. maar dan moet je ook bedenken dat het goed mis kan lopen in een hogere klasse.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:16

Persoonlijk vind ik de M1 makkelijker dan het L2. Die M1 proeven stellen tegenwoordig niet zoveel meer voor. het verschil met het M2 is inderdaad des te groter...
Als jij in het L2 dikke winstpunten kunt halen, kun je dat volgens mij ook in het M1.
Ik rijd zelf liever M1 dan L2...

Mara je moet doen wat jezelf goed dunkt! Veel succes in ieder geval!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 10:50

Ja ik vond thuis de M proeven ook makkelijker als de L2 proeven, logischer op de een of andere manier.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:53

Als je wat punten "over" hebt in de L2, dus niet al te marginaal rijdt, zou ik lekker overstappen naar de M1. Ook ik vind de proeven veel fijner rijden. Zeker als je zoals je zegt thuis fijn een M proefje kan rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:05

Als je in de M1 winstpunten rijdt, dan weet je zeker dat je paard klaar is voor de M1 Haha!

Al heeft iemand 30 wp in de L2, dat wil nog helemaal niet zeggen dat diegene ook daadwerkelijk klaar is voor de M1. M1 startgerechtigd wil nog niet zeggen M1 klaar. Lees je proeven en je proevenboekje, overleg met je instructeur en start gewoon een paar keer. Als de resultaten tegenvallen weet je genoeg. Dan was je er dus nog niet klaar voor. Kijk wat slecht ging, ga thuis weer lekker trainen en als je denkt dat je de slechte punten verbeterd hebt probeer je het weer.

L2/M1 is nog niet zo'n grote overstap. De M1 is met de nieuwe proeven een stuk makkelijker dan vroeger. M1/M2 is een veel grotere stap.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:19

Als je alle oefeningen goed beheerst en in de L2 steeds mooie punten hebt gereden moet het wel lukken. Maar wel pas overgaan als JIJ er ook klaar voor bent, niet omdat anderen dat zeggen Lachen Ik vond de overgang helemaal niet groot.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:22

jasmijn78 schreef:
Als je in de M1 winstpunten rijdt, dan weet je zeker dat je paard klaar is voor de M1 Haha!

Al heeft iemand 30 wp in de L2, dat wil nog helemaal niet zeggen dat diegene ook daadwerkelijk klaar is voor de M1. M1 startgerechtigd wil nog niet zeggen M1 klaar. Lees je proeven en je proevenboekje, overleg met je instructeur en start gewoon een paar keer. Als de resultaten tegenvallen weet je genoeg. Dan was je er dus nog niet klaar voor. Kijk wat slecht ging, ga thuis weer lekker trainen en als je denkt dat je de slechte punten verbeterd hebt probeer je het weer.

L2/M1 is nog niet zo'n grote overstap. De M1 is met de nieuwe proeven een stuk makkelijker dan vroeger. M1/M2 is een veel grotere stap.

Ik zat laatst even in het oude boekje te bladeren en de M1 is wel heel makkelijk geworden in vergelijking. Tuurlijk moet de beoordeling niet onderschat worden, maar qua oefeningen is het een stuk makkelijker!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:37

Klopt Gulpje! Maar dat maakt helaas de overgang M1-M2 best wel moeilijk.. Ik bedoel eerst moest je in t M1 nog een kwart keertwending rijden en nu hoeft dat niet meer, maar moet je in t M2 wel een halve (of hele wat is t) keertwending rijden. Verder zitten er echt geen rare bochten in de proef.