Losrijden en dan de ring in.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

barlie

Losrijden en dan de ring in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:04

Hoi,
Een dressuurvraagje Haha! Hoe lang rijden jullie los voordat je de ring in moet. En als je in de ring bent voordat je moet beginnen ga je dan draven of bijvoorbeeld galopperen. En denk je dan oooo help of ik zal ze wat laten zien. Kortom wat doen jullie een half uur voor de wedstrijd totdat je moet beginnen met de proef.

Samantha_

Re: Losrijden en dan de ring in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:07

Ik denk dat hoe lang je moet losrijden afhankelijk is van je paard.
Er zijn paarden die al heel snel lekker los en soepel lopen, sommigen doen er wat langer over.

"mijn" paardje doet er wat langer over om lekker los en soepel en nageeflijk te lopen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:08

Ik rij 3 kwarier van tevoren los, omdat hij nogal heet is anders

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:08

losrijden, wat je thuis ook doet..

Wat moet je doen om je paard goed te laten lopen?

Bij mij is dat..
lang en laag stappen..
dan draven..
en dan galopperen..
veel voltes..
echt loswerken..
meestal meer dan een half uurtje..
aangezien ik zeker 20 minuten stap voordat ik ga draven..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:09

Het ligt eraan, ik moet minstens een half uur los rijden om hem lekker los te krijgen. 's Zomers doe ik vooral veel stap en galop. Pas op het einde (15 minuten van tevoren) ga ik draven en de oefeningen doornemen.

's Winters zit ik er vaak al 40 minuten van te voren op. Kom de bak in en ga 5 minuutjes stappen als we het volhouden, en galoperen dan aan. Als we op beide handen gegalopeert hebben gaan we terug naar stap en rijden we hetzelfde los als 's zomers.

In de ring rijd ik altijd in de gang waarin ik binnen moet komen. Lachen

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:10

Ik zit er meestal 3 kwartier van tevoren op.. En afhankelijk hoe hij voelt rij ik hem rustig of intensief door.. Meestal is even loswerken voldoende.
Als ik in de bak kom stap ik altijd even rustig rond zodat hij de bak kan bekijken.
Als het seintje van de jury komt ga ik pas draven.
Maar het is helemaal paard afhankelijk...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:15

MirandaB schreef:
Ik zit er meestal 3 kwartier van tevoren op.. En afhankelijk hoe hij voelt rij ik hem rustig of intensief door.. Meestal is even loswerken voldoende.
Als ik in de bak kom stap ik altijd even rustig rond zodat hij de bak kan bekijken.
Als het seintje van de jury komt ga ik pas draven.
Maar het is helemaal paard afhankelijk...

Ja precies want als ik blijf stappen dan gaat hij juist kijken Knipoog Als ik meteen aandraaf heb ik 9 van de 10 keer nergens last van Lachen

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:18

Ik rijd altijd een half uurtje voordat ik de ring in moet los! Je moet er ook niet te lang op zitten want dan worden ze taai... tenzij je natuurlijk een heethoofdje hebt.... Maar is idd afhankelijk van je paard!

Als ik dan in de ring kom dan draaf ik wat rond, ga een keer halthouden en weer wegdraven ofzo... Kortom gewoon een beetje bezig houden totdat je mag beginnen!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:20

Mijn pony is niet echt heet. (eerder lauw) Als ik een klein half uurtje hebt losgereden. En ik een seintje krijgt dat ik de ring in mag dan zit er meestal wel wat minuutjes tussen voordat je de proef mag beginnen. En als ik dan gaat beginnen is het voorwaartse wat afgezakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:24

Ik zou dan als je de ring in komt even overgangen rijden om haar weer actief te krijgen Lachen Aandraven en dan weer stappen en meteen weer aandraven enzo Lachen

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:30

En wat vinden jullie ervan als je de ring in komt om dan een stukje te gaan galoperen en op de lange zijde wat vooruit. Maar aandraven en dan weer stappen en dan weer draven wil ik ook wel de volgende keer uitproberen. En wat hebben jullie dan net voor de proef in gedachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:33

In gedachten ehm tja.. Ik zég wel altijd vlak voor het binnenkomen tegen hem en mezelf dat we het gaan doen Tong uitsteken

Stukje galop zou kunnen, gewoon testen wat het beste helpt Lachen Zelfde kan je ook in draf doen, beetje tempowisselingen voordat je begint Lachen Gewoon proberen

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:36

Volgens mij mag je niet rond galopperen bij het bakverkennen?!? (dan heb ik het natuurlijk niet over de Z, maar gewoon B, L en M)
Stap en draf voordat je proef begint mag wel.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:44

Ik rijd altijd een half uur in. Mijn paard is meestal ehm zeer sloom ondanks dat hij een hengst is Clown
Ik ben dan ook veel aan het stappen, op de ontspanning bezig en veel richting het halsstrekken toe.
Ong 13 min voordat ik erin moet pak ik hem helemaal op, even flink wat overgangen, tempowisselingen. Dan stap ik weer totdat ik naar de ring moet, draaf klein stukje.
In de ring draaf ik gewoon, maar hou hem wel flink voorwaarts (poging tot) dat hij niet helemaal indut...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:45

dozo schreef:
Volgens mij mag je niet rond galopperen bij het bakverkennen?!? (dan heb ik het natuurlijk niet over de Z, maar gewoon B, L en M)
Stap en draf voordat je proef begint mag wel.

Owja, daar zat ik over te twijfelen Bloos maar het mag dus niet Lachen Ik wist het ook niet zeker vandaar dat ik er niks bij gezet heb Knipoog

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:47

Ik rijd met mijn pony ( tussen de paarden) L1. Zouden we niet mogen galopperen? Eerst maar eens navragen voordat ik dat ga proberen. Zondag heb ik een wedstrijd en ik denk dat ik dan toch ga proberen wat My wish Max zei.; Draven, stappen, draven totdat ik moet beginnen. Het is in een vreemde binnenbak dus het is toch afwachten. Maar uit mijn ervaring met mijn pony weet ik als ik alleen maar aan het draven bent op de hoefslag dat hij dan een beetje inkakt. Ik zal morgen kijken of er nog wat geschreven is moet nu weg .groetjes.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:03

Hangt ervanaf hoe veel tijd er tussen de proeven zit als ik er 2 moet starten. Heb het weleens dat er een half uur tussenzit en als ik dan al een half uur voor de eerste proef aan de pruttel ben is ze de 2e proef op. Ik wil er in totaal niet langer dan een minuut of 50 opzitten, wat meestal resulteerd in een klein half uurtje van te voren opstappen, kwartier van te voren echt aan de gang en dan tussen de proeven door lekker doorrijden.

De paar minuten voor de proef probeer ik haar wat extra scherp te maken, evt. zweepje er even bij, oppeppen die handel Haha! . Vlak voor ik de ring in moet even puntjes op de i wat betreft verzorging, dan de proef in en in de ring schakel ik ook een paar keer scherp, probeer even een enge hoek/spiegel mee te pakken en dan beginnen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:27

Ik moet Duvel niet langer dan een kwartier van te voren echt los rijden. Meestal zit ik er echter wel al een klein half uur van te voren op, eerst goed warm stappen aan een lange teugel. Maar het echte loswerken moet ik niet te lang doen, anders krijg ik hem in de ring niet meer zoals ik hem hebben wil.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 10:07

Tijdens het oefenen in de bak, merk ik dat hij inderdaad na ongeveer 15minuten á 20 minuten los en meer voorwaarts is.(buiten het losstappen)Dit kom inderdaad ook wel met anderen ongeveer overeen.(Of je hebt een heethoofdje Koe ) En als ik de ring in komt ga ik stappen, draven , stappen totdat ik ga beginnen. Makkelijk geschreven. Zondag nog in de praktijk proberen. Pling

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:09

Ik rijd ongeveer een half uurtje los, dan maak ik vooral veel overgangen, wijken en SB om haar lekker aan het been te krijgen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:45

Ik zat er bij Vos ook altijd een half uurtje van tevoren op of nog korter, net genoeg om hem los te krijgen en de scherpe kantjes er af te halen. Hij was echt zo'n paard dat het beste liep als hij op het randje liep, hij kon ook een keurige brave proef neerzetten hoor maar echt spectaculair was ie dan niet. Het punt was dan wel dat als ik de ring in reed ik vooral dacht "niet ontploffen, niet ontploffen, please..." Haha!

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:07

20 minuutjes..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:23

Als degene voor mij de ring in ging.....
Was nogal een slome!

laura86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:46

Ik rij normaal 30 minuten tot 3 kwartier los. Heb vandaag met mijn "nieuwe" paard (was vandaag voor het eerst mee op wedstrijd) gemerkt dat het wel iets minder lang kon, want ze was een beetje sloom met het proefje. Kan natuurlijk ook door de nieuwigheid komen dat ze een beetje afwachtend was.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:50

ik rij die van mij een half uurtje los, ik stap best lang even laag en rond over de rug ontspannen losdraven dan langzaam wat oppakken en lekker oprichten even allebij de kanten middendrafje galopje even scherp aan de hulpen zetten en dan ben ik er klaar voor, dan is ze nog lekker heet want ze moet wel heet genoeg zijn dat is wel fijn en dan kan ik de ring in ! en dan lekker in een voorwaarts drafje door de ring en: Let's give 'm hell! schouders naar achter, tieten naar voren lachen naar de jury en aan de kant daar kom ik aan! Knipoog