het is een klophengst, met ruin op de papieren...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

het is een klophengst, met ruin op de papieren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 11:28

Hey bokkers Doei!
hier even een probleem, Ik rijd op een 6 jarige fries en ik ga er mee starten.
Voordat ze hem kochten was hij nog "hengst" en leiten ze hem castreren, máár er was maar 1 bal ingedaald en die is toen weg gehaald. Een tijd later is die andere ook ingedaald maar nooit gecastreerd, klophengst dus.
Ik wilde er graag mee gaan starten, maar op je aanvraag moet je dus merrie, ruin of hengst invullen. Op al zijn papieren stond ruin, maar er hangt toch echt heel duidelijk iets onder Vork .
Dus ik de KNHS opbellen. probleem voorgelegd, even een doodse stilte aan de andere kant Cool
moest ze even navragen, want dit was toch wel een hele goede vraag Vork .
Nou ik moest gewoon Klophengst op het aanvraag formulier invullen. En dat er op zijn overige papieren ruin stond was geen probleem.
Nu was mijn vraag, straks vraagt de jury of hij in mijn papieren mag kijken, ziet hij op mijn startkaart klophengst staan en op mijn andere papieren ruin staan, daar gaan ze natuurlijk weer over zeuren...
Wat zouden jullie dan doen? de papieren laten veranderen? (we gaan hem NIET castreren!)
Of moet de KNHS gewoon een brief naar mij verzenden, dat ik van hun mag starten ondanks dat de papieren niet helemaal kloppen... Volgens de KNHS was dit totaal geen probleem dat het niet helemaal klopte.
Maar zal je zien dat ik net een paar keer zo'n "zeur" jury heeft die er een gigantische toestand over maakt...
Ben benieuwd! Haha!

leannetje

Re: het is een klophengst, met ruin op de papieren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:32

Ik zou een bewijsje van de KNHS willen dat het goedkeuren, geen idee of ze dat zo afgeven maar lijkt me wel prettig als je zwart op wit hebt dat dit goedgekeurdi s door de KNHS

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 11:33

mja zoiets dacht ik ook, dat ik die brief dan gewoon aan de jury kon geven als hij het niet vertrouwde!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:08

Waarom laat je die bal eigenlijk hangen?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:11

ik zou dit zoiezo alleen maar doorzetten als jij aan de eisen voldoet om een hengst te mogen starten..
als dit niet het geval is krijg je een gewetensvraag: wél inschrijven onder ruin en er problemen mee krijgen of niet starten...
als je aangeeft dat castreren geen optie is...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:57

Als die bal er hangt, is hij geen klophengst meer, want bij een klophengst zie je per definitie geen bal aan de buitenkant hangen. En dus moet jij volgens mij inderdaad aan de eisen voldoen om een hengst te starten. En dan zou ik gewoon op de papieren invullen dat hij hengst is. Een klophengst is het nu nl niet meer, dus dat heeft niet zoveel zin om dat in te vullen.
Bij een echte klophengst staat er nl ook niet op de startkaart klophengst, maar óf hengst, óf ruin (tis maar of ze er eerlijk over zijn).

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:07

Ik heb het hele verhaal verteld aan de KNHS, hun zeiden dat ik klophengst moest invullen en dan zouden hun ook klophengst vermelden op mijn startkaart!!!!!
En we willen die bal gewoon laten "hangen" omdat hij gewoon braaf is, hij vertoont wel eens hengstenstreken maar verder is hij gewoon braaf, en we willen die "hengstennek" graag zo houden!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:18

Overigens vind ik het zeer vreem dat je nou zegt dat het geen klophengst is. de DA is laatst nog langs geweest om hem helemaal te controleren, en heeft toch echt gezegd dat het een klophengst is! Mijn instructrice zegt het, de eigenaresse zegt het, en nog meerdere mensen!...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:21

Ten tijde dat de bal nog niet was ingedaald, was hij inderdaad een klophengst. Maar nu de bal er gewoon hangt, is hij geen klophengst meer. Want de omschrijving klophengst zegt dat je de bal niet kunt zien, maar datie er nog wel is. Bij jouw paard kun je de bal zien hangen, zeg je, dus zie je hem wel. En dus is klophengst mijns inziens geen correcte benaming.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:33

dan hebben we een halve hengst Haha! (haha)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:09

Of een eenzijdig gecastreerde hengst zoals je het dan noemt..Ik denk ook dat je gewoon hengst in moet vullen en inderdaad moet voldoen aan de eisen om een hengst te starten. Bovendien gaat die hengstennek niet weg als je hem nu nog castreert.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:30

Elisa2 schreef:
Of een eenzijdig gecastreerde hengst zoals je het dan noemt..Ik denk ook dat je gewoon hengst in moet vullen en inderdaad moet voldoen aan de eisen om een hengst te starten. Bovendien gaat die hengstennek niet weg als je hem nu nog castreert.

Inderdaad, na castratie blijft die nek, helemaal nu hij al 6 is.

Persoonlijk zou ik dus gewoon hengst invullen en dan moet je dus minimaal L2 + wp zijn voor je mag starten

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:33

Mijn papieren zijn allang bij de KNHS, ik kan ieder moment mijn startkaart binnen krijgen. het ging ons ook om de hele uitstraling van het paard. en we hebben er gewoon geen last van, dus waarom weghalen?
Ik heb dus ingevuld op de aanvraag formulieren; klophengst, omdat dit moest volgens de KNHS....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:01

maar voldoe je wel aan de eisen om een hengst te mogen starten dan?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:04

Nope Lachen daarom heb ik ook geen hengst ingevuld, omdat (voor de zo veelste keer Knipoog ) ik het hele verhaal wat ik ook in mijn beginpost (maar dan de uitgebreide versie) aan de KNHS heb verteld over de telefoon. Dus toen zeiden ze; zet gewoon klophengst op je formulieren, en wij zorgen dat, dat op je startkaart komt! Toen vroeg ik nog, is dat geen probeel? omdat er ruin op zijn papieren staat, nee dat was geen probleem ik moest gewoon klophengst invullen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:08

Soortgelijke situatie met ons paardje: deze was op zesjarige leeftijd nog hengst (oude papieren komen uit 2003), maar een jaar later is hij alsnog gecastreerd. Nooit veranderd in de papieren, vorige eigenaar startte er toch niet mee. Vond ze niet zo boeiend. Wij hebben met EVENTUELE (nog niets is zeker ofzo) wedstrijden in het vooruitzicht toch maar de papieren laten aanpassen. Direct de eigenaar laten aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:09

Oh trouwens, ik weet niet hoe dat daar bij het stamboek zit, maar het heeft hier wel 2 tot 3 maand geduurd voor we de papieren weer hadden. Handig om even rekening mee te houden misschien.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:12

hij is niet aangemeld bij het stamboek...
Maar wij hadden ook niet echt veel zin in dat gedoe om die papieren te verwisselen, veel verhalen gehoord dat het zo lang duurde.
Mijn startkaart komt ieder moment binnen, wacht er bijna 3 weken op...
Ik zie wel met mijn 1e wedstrijd, als ik niks hoor van de jruy laat ik het zo, als ik een hoop gedoe krijg bel ik de KNHS wel op of ze een brief ofzo willen sturen voor de jury dat hun het goed gekeurd hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:14

casperrr schreef:
Nope Lachen daarom heb ik ook geen hengst ingevuld, omdat (voor de zo veelste keer Knipoog ) ik het hele verhaal wat ik ook in mijn beginpost (maar dan de uitgebreide versie) aan de KNHS heb verteld over de telefoon. Dus toen zeiden ze; zet gewoon klophengst op je formulieren, en wij zorgen dat, dat op je startkaart komt! Toen vroeg ik nog, is dat geen probeel? omdat er ruin op zijn papieren staat, nee dat was geen probleem ik moest gewoon klophengst invullen

dan is het nog maar de vraag of je hem wel zo wíllen starten...
stel dat er iets gebeurd op het terrein, dan keert de verzekering niet uit als ze moeilijk willen doen...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:19

Tuurlijk wil ik hem zo starten! Ik heb helemaal geen problemen met hem hoor (tuurlijk er kan altijd wat gebeuren) Maar ik zoek het echt niet op hoor, ik stap niet met de teugels op het langst in, houd afstand van andere mensen. iedereen die hem ziet zou niet zeggen dat hij geen ruin is....
Ik zie het allemaal wel komen, ik meld het wel of er iets is met de 1e wedstrijd als de jury heeft gezeurd of niet...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:25

Dus
-je hebt de papieren op gestuurd
-je gaat 'm starten

Wat is nu je vraag?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:28

Maar ben je zelf ook L met winst? en heb je nu de KNHS gebeld over het feit hoe je hem moest aanmelden, of heb je ook gevraagt/gezegt dat je zelf geen L met winst bent?
want hun kunnen daar niet ruiken dat je geen L met winst bent en gaan er vanuit dat je op de hoogte bent van de regelementen.
Ben je geen L en ga je dit paard toch uitbrengen dan krijg je ongetwijfeld een brief dat je onrechtmatig aan het starten bent...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:29

Citaat:
Nu was mijn vraag, straks vraagt de jury of hij in mijn papieren mag kijken, ziet hij op mijn startkaart klophengst staan en op mijn andere papieren ruin staan, daar gaan ze natuurlijk weer over zeuren...
Wat zouden jullie dan doen? de papieren laten veranderen? (we gaan hem NIET castreren!)
Of moet de KNHS gewoon een brief naar mij verzenden, dat ik van hun mag starten ondanks dat de papieren niet helemaal kloppen... Volgens de KNHS was dit totaal geen probleem dat het niet helemaal klopte.
Maar zal je zien dat ik net een paar keer zo'n "zeur" jury heeft die er een gigantische toestand over maakt...

Mijn vraag dus Knipoog wat jullie zouden doen als de jury er een gigantisch probleem van maakt?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:30

niet meer starten of castreren...
mensen waar gaat dit over!!!
dit roepen we het hele topic al!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:31

Liezel1 schreef:
niet meer starten of castreren...
mensen waar gaat dit over!!!
dit roepen we het hele topic al!!!

idd Nagelbijten / Gniffelen