Overstap L2 M1

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Overstap L2 M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 14:23

Hallo,

Ik heb de tien benodigde winstpunten vanuit de L2
om te promoveren.

Nou ben ik benieuwd, wat is jullie ervaring
is het een grote overstap?
jureren ze een stuk strenger?

Missen jullie het met zweep rijden?

ik ben erg benieuwd Haha!

hesterve

Re: Overstap L2 M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:34

Hoi,

Ik vond de overgang naar t m1 niet echt heel groot maar was er ook wel aan toe had al een aantal x 2 wp per proef in t l2 gescoort .
Rij thuis ook een aantal x zonder zweep en probeer je paard al wat meer op het achterbeen te laten lopen. oefen een x een m proef om te voelen hoe het gaat. omdat je 10 wp hebt en dus over mag vind ik geen goede reden om daadwerkelijk m te starten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 14:48

ik moe tinderdaad meer zonder zweep gaan rijden.
hij heeft dat echt direct door en dan kakt hij meteen in.

ik heb in de L2 eigenlijk altijd een winstpunt, tenzei ik het zelf verpruts. en ik heb zelfs een keer 200 punten gehaald!

je hebt gelijk dat de tien behaalde punten geen reden zijn om over te stappen.

dankjewel voor je reactie

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:53

Ik vind de overstap niet groot. Ben net van de L2 naar de M1 gegaan, en heb alweer 2 wp binnen en ook nog 2 x 179 en een keer 178. Vind dat de jury's juist soepeler jureren, je hebt sneller een 8, maar ook weer sneller een 3.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:55

probeer veel te schakelen op je zit en been.1 x been geven en dan gelijk reactie eisen geen reactie?wees dan maar behoorlijk streng als je paard dan veel te hard naar voren gaat niet afstraffen!gewoon weer terug rijden en opnieuw naar voren .dat helpt bij mijn paard het beste om haar goed aan het been te krijgen.
succes verder!

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:20

Ik vind schouderbinnenwaarts zowieso makkelijker dan wijken Lachen. Ik heb pas na 26 wp de overstap gemaakt. Je weet zelf het beste of jij en je paard zo ver zijn, als het goed is ben je tijdens de training toch al bezig met de M......Kijk hoe goed dit tijdens training gaat.

Ik ben zelf altijd vrij kritisch en moet een flinke poos in de prijzen vallen voordat ik overstap maak, wil niet onderaan de lijst eindigen..Lachen Kijk dus wat je wil, of je het belangrijker vind om bovenaan de lijst te eindigen of om een klasse hoger te rijden (voordat er misverstanden ontstaatn: hiermee wil ik overigens helemaal niet speculeren)

Succes!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:12

Mij viel de overstap eigenlijk ook alleen maar mee.
Ik ben ipv een zweep met een wieltje gaan rijden en daar liep hij eigenlijk gelijk zoveel lekkerder op.
En idd ik had ook liever SBW dan wijken..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:13

De overstap is niet echt groot, alleen dat je nu helemaal niet meer mag lichtrijden, en dat mis ik juist heel erg. Qua oefeningen is het ook niet zo'n groot verschil!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:18

Ik rijd zelf ook L2, maar ik heb ook liever schouderbinnenwaarts als wijken. Bij mijn pony is het belangrijk dat ie wat te doen heeft, anders gaat ie lopen vervelen. En dat gaat dus steeds beter hoe hoger je komt. Dus ik denk dat ik vrij snel de overstap ga maken, maar het ligt natuurlijk ook helemaal aan je paard en het gevoel dat je tijdens je trainingen krijgt over het M.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:20

Ging bij mij erg goed, ik heb alle proeven in de M1 ruim winst gereden en zelfs een keer 2 punten voor een proef.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:02

Ik heb alle M1 proeven kiele- kiele gereden (enkele keer een uitschieter)... tot en met de L2 had ik bijna alle wedstrijden een wp te pakken en ook vaak een prijs. Ik vond de overstap (oude stijl dan) vrij groot, maar dan vooral dat je ineens geen zweep meer had, en je moet een stuk nauwkeuriger rijden! En het is ineens heel erg wennen dat je niet meer bovenin het klassement mee rijdt!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:19

Bij mij ging de M1 beduidend beter dan de L2 (al ging die eigenlijk ook prima haha). Door het doorzitten kon ik 'uitschieters' beter aan komen voelen (ze bouwde nogal vaak spanning op in de ring, veel dingen eng, bakkabouters enz.) en doordat de oefeningen elkaar sneller opvolgden bleef ze haar concentratie meer bij mij houden. Vanaf de 2 laatste keren L2 tot nu (1x Z1 gestart) zijn we nooit meer zonder winstpunt thuis gekomen en ben de M1 en M2 met 11 punten uitgegaan. In het L2 had ik er geloof ik ook 11, daar zijn we 8x voor weggeweest (16 proeven dus).

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:04

Ik vond de overstap vrij groot. Alle oefeningen van de M moeten er echt bevestigd in zitten wil jij een lekkere winstpunt-waardige proef rijden.

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:36

ben ik het niet helemaal mee eens, mijn SB is nog niet helemaal bevestigd, maar zolang je punten over hebt red je het wel. Al is het natuurlijk niet de bedoeling om zo de klasses door te komen..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:40

Ik zou niet echt tevreden zijn als ik net aan 180 punten in iedere proef bij elkaar kan sprokkelen en zo mijn M1 door kan rijden. Nee- wil je écht een lekkere proef rijden die mooi winstpuntwaardig is, dan wil je echt wel dat alle oefeningen er goed bevestigd op zitten. Tuurlijk kun je met sommige oefeningen nog onbevestigd je proef door komen maar dan heb je imo niet écht die klasse nog onder de knie.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:47

Ik vind de M1 proeven een stuk prettiger rijden dan de L2 proeven.
Ze (de M1 proeven) lopen lekkerder. Ik merk geen verschil in punten tussen(gemiddeld 65%).
Alleen krijg ik nu vaker een 3 voor het niet stilstaan tijdens het halthouden en in de L2 een 4.
Maar ach Salinero staat ook niet stil Haha!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:51

Als je paard inkakt zodra je de zweep weglegt is hij duidelijk voor de zweep ipv voor het been. Persoonlijk zou ik dan wachten tot je hem zonder zweep net zo kan laten lopen als met. Impuls is heel belangrijk en als die in de M ontbreekt/onvoldoende is zal dat ook echt afgestraft worden.

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:33

VValar schreef:
Ik zou niet echt tevreden zijn als ik net aan 180 punten in iedere proef bij elkaar kan sprokkelen en zo mijn M1 door kan rijden. Nee- wil je écht een lekkere proef rijden die mooi winstpuntwaardig is, dan wil je echt wel dat alle oefeningen er goed bevestigd op zitten. Tuurlijk kun je met sommige oefeningen nog onbevestigd je proef door komen maar dan heb je imo niet écht die klasse nog onder de knie.

Met 2 x een 3/4 op een onderdeel kun je nog makkelijk in de 190 rijden Clown Tuurlijk wil je dat alle oefeningen er bevestigd opzitten, maar daar kun je ook in de tijd dat je M1 rijd nog naar toewerken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:40

Zozo, verassend topic..... nee, ik ga niet over.... ik kan nog geen eens achterwaarts... maar dus toch stiekem dromen.

Mijn zegen heb je, hij speelt met de oefeningen als SB, uitgestrekte draf etc, contragalop zal je echt wat meer aan moeten werken maar als jezelf goed oplet en rijdt ipv meeliften, zie ik ook daarin geen probleem.

En probeer idd eens een wielspoortje ipv de zweep, de sporen die je nu gebruikt kan je namelijk net zo goed afdoen, die geven geen inwerking.

Ik ben benieuwd.... voorlopig heb je toch geen wedstrijd geplant...( ik zou m1 wel leuk vinden dus voor jullie)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:13

Ik ga dit topic in de gaten houden Lachen
Heb 9 punten in het L2, en gisteren met een onderlinge wedstrijd voor het eerst M1 gestart. Reed 185 en 180 punten, en een eerste plek. De jury vond er hele mooie stukken tussen zitten, maar ik moet goed gaan werken aan lengtebuiging en de verruiming in draf. Sbw links had ik 7s, rechts 5en. Ook wat Amondi zegt hierboven zou op mij kunnen slaan, wat betreft de contra. Je omschrijft het goed, contra moet je ríjden, ipv meeliften dat is inderdaad het verschil!

Onze galop is nog niet geheel onder controle, maar door het oefenen van de stukjes contra merk ik al wel dat ze sterker en makkelijker wordt! Ik blijf de komende maanden nog lekker L2 starten, en zie volgend jaar wel weer verder Lachen Trouwens, zonder zweep rijden viel me 100% mee! Ze bleef goed bij me en zonder die zweep kon ik nog fijner gaan zitten. Klinkt stom waarschijnlijk Haha!

Lukt het achterwaarts nog niet goed bij jullie TS?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:29

leuk topic, zat afgelopen weken met hetzelfde dillema maar heb gekozen L2 te blijven rijden. Ik heb inmiddels 17 winstpunten in de L2, M1 kan hij goed. Maar zijn aanleuning, hoofd-halshouding is nog niet wat het moet zijn, en ik wil natuurlijk in de prijzen blijven vallen en tevreden zijn als ik uit de ring kom Haha!. Hij loopt gemiddeld 2 winstpunten, maar och ik heb nog 13 winstpunten en 6 wedstrijden in de winter Haha!. Volgende zomer rij ik M1 Haha!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:37

Ik ben 3 weken geleden over gestapt naar de M1 en ik vind de overgang niet zo heel erg groot eigenlijk. Het ligt denk ik ook een beetje aan de combinatie, aan je eigen gevoel. Ik vind het prettiger om wat meer figuren te rijden korter op elkaar en meer galopoefeningen te rijden. De galop heb ik prima voor elkaar en rij op vrijwel iedere oefening een 7.
Het is belangrijk dat je paard voldoende impuls heeft en dat je terug kan rijden op het achterbeen, en dat je voldoende lengtebuiging kan laten zien. Secuur rijden, en het viel mij reuze mee. Ik heb nu in 2 wedstrijden 4 winstpunten gereden, afgelopen zaterdag had ik er in 1 proef zelfs 2. Er staan een paar fotootjes van ons op viewtopic.php?f=10&t=655070&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 07:05

ik ga straks ook de overstap maken Haha! en heb er echt super zin in. Vooral omdat we 8mnd stil hebben gestaan, is dit wel weer een grote stap Haha! ... Hoe vinden jullie het doorzitten in de middendraf, in de L2 kun je nog even staan en zitten. Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:16

Mijn overgang ging redelijk.

Ik heb een allrounder en ik merk dat ze het nu echt wel moeilijk vindt. Ze heeft goede gangen, geen supergangen, maar nu ik dus echt richting Z train (mijn uitgangspunt zeg maar) kan ze soms ontploffen (bloedpaardje).
Met wedstrijden loopt ze of goed, of waardeloos, loopt ze goed, dan is ze de 2e proef bekaf.
Het laagste wat ik heb gereden is 174 en hoogste 188 (in ong. 3 wedstrijdjes). Maar heb bv ook keer 179 gehaald, super irritant, liever dan 170.
Heb nu ook lekker een wedstrijdstop ingelast, want ik weet waar mijn fouten (onrust, afwerking) liggen en om met elke keer net wel/niet winst te rijden heb ik geen trek in. Rij je zelf alleen maar vast.

Ik merk dat sommige jury's idd makkelijker zijn met hogere cijfers te geven of juist niet, maar sommige blijven nog steeds in de 5/6jes reeks hangen. Echt veel verschil vindt ik het niet.

Het moet gewoon nu allemaal constant zijn en bevestigd. Het moet simpel ogen.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:15

ik heb nu 12 winstpunten en ga in oktober M1 starte, heb eerst getwijfeld, maar toch maar doen.
heb eerst een jaar weinig wedstrijden gerede (ziek paard) en geen winstpunten toen, maar laatste twee concoursen 3 dus ja.

laatst was ik 1ste Haha! dus ik denk dat het wel mogelijk is, alleen kmerk wel dat je er hard aan moet werken (mn fjordje loopt niet vanzelf) khad vandaag les int begin weigerde ze aan de teugel te lopen, maar op het eind heel actief en goed aan het been en aan de teugel Pling

contragalop en sbw lukken op zich wel maar ik moet er nog wel aan werken.