van B naar L1, bepaalde aandachtspunten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

van B naar L1, bepaalde aandachtspunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 17:53

als ik wil overstappen van de B naar het L1, moet ik dat nog ergens aangeven of kan ik me dan gewoon voor L1 wedstrijden opgeven?

en hebben jullie nog aandachtspuntjes voor de L1, dan kan ik die in de training mee gaan pakken.

oosterhoff

Re: van B naar L1, bepaalde aandachtspunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:05

L1 is net als de B gewoon basiswerk. In de proeven kan je wel zien wat je extra aan kunstjes moet kunnen. Ik vind het verschil tussen B, L1 en L2 niet zo groot.
Je kan je gewoon inschrijven hoef je nergens te melden. Hoeveel winstpunten heb je nu in de B?

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:27

Je kan je gewoon voor de L1 opgeven. Mits je genoeg punten heb natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 18:31

ik heb nu 8 winstpunten in (ff tellen) 9 proeven , het wijken zit er netjes in evenals de middengalop.
dus eigenlijk zou het geen problemen moeten opleveren

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:33

neej precies Knipoog de omschakeling is misschien weer even wennen... maar opzich geen grote overstap Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:28

LiSSy schreef:
ik heb nu 8 winstpunten in (ff tellen) 9 proeven , het wijken zit er netjes in evenals de middengalop.
dus eigenlijk zou het geen problemen moeten opleveren

Voor je eigen plezier zou ik dan gewoon nog even in de b rond rijden. tenzij je al eerder L bent geweest of je paard al hoger heeft gelopen. Of je moet in die proeven allemaal dicht tegen de 195 punten aan hebben gezeten.
Als het je heel makkelijk af gaat en je je paard al iets kan verzamelen kan je het proberen zodra je 10 punten hebt. Dat kan natuurlijk altijd.
Maar ik zou gewoon iets langer wachten

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:07

Ik zou lekker overgaan bij tien punten.
Als het wijken en de middengalop er goed opzit, waarop zou je dan wachten?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:08

oosterhoff:
ik heb eerder L1 gereden, paard nog niet (is sinds kerst onder het zadel)
maar rijd wel eigenlijk altijd prijs in de B

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:27

LiSSy schreef:
oosterhoff:
ik heb eerder L1 gereden, paard nog niet (is sinds kerst onder het zadel)
maar rijd wel eigenlijk altijd prijs in de B

Tja prijs rijden zegt natuurlijk niet dat je direct hoge punten hebt. De rest kan natuurlijk tegen vallen en daardoor krijg je misschien ook wel een beetje een scheef beeld. Als je echt steeds rond de 190 punten rijd is het prima om het hogerop te zoeken. Echter als je steeds rond de 185 zit zou ik gewoon nog even blijven prijsrijden. Niet om de punten maar om de ervaring. Anders is de kans groot dat je later gaat stranden in de L1
Vraag het iig je instructeur die kan dat wel inschatten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:35

ja heb vrijdag weer les en wou het dan ook ff overleggen...
rij meestal rond de 190 punten, gisteren een uitschieter van 200 gehad Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:52

tja dan moet het toch wel kunnen en aangezien je al eerder in de L 1 hebt gereden weet je wel wat daar van je wordt verwacht. Of was dat bij de a/b pony's?

[edit]: Heb net even in je profiel gekeken. denk dat je maar gewoon over moet gaan. Gaat wel lukken denk ik zo. Je kan zelf voldoende rijden en als je regelmatig hoog scoord zal het in de L1 ook wel gaan. Lekker nog een of twee wedstrijdjes B starten en dan over gaan. Moet je wel even kijken hoe je zit met de overgang naar het binnen seizoen.
Het kan nog wel eens tegenvallen met een jong dier binnen. Als je dan net toevallig de overgang maakt naar het binnen seizoen kan je ook nog even uitstellen. Maar heb geen idee hoeveel wedstrijden je rijd. Das daar natuurlijk afhanelijk van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 07:04

ik rijd 1 a 2x per maand een wedstrijd, niet zo heel veel dus. gaat hard genoeg zo Haha!
ik heb haar regelmatig meegenomen naar binnenbakken zodat ze daar aan kon wennen, doet ze heel braaf! ben ik ook erg blij om aangezien het binnenseizoen er dus weer aankomt

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:42

al had je wel net-aan punten.. dan nog kan je gewoon over met 10.

voor een 185 teken ik hoor Haha!
ik ben ook gewoon overgegaan omdat er een steigende lijn in zat in de B. in de L1 begon ik met 133 en eindigde ik met 161 oude stijl en nu vorig weekend mijn 1e nieuwe proeven punt.
wij moeten groeien in een klasse. ik rij voor wat hij nog aan kan en niet om zo snel mogelijk ergens te komen... het moet niet meer bij mij. ik hou hem zo gewoon in conditie.

maar zou gewoon eens proberen. lijkt mij geen probleem als ze het wijken en middengalop onder de knie heeft.. want dat hebben wij nog niet Haha!(tenminste goed genoeg voor willem met zijn rug.. hij kan gewoon niet meer)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:10

gekke_koei schreef:
al had je wel net-aan punten.. dan nog kan je gewoon over met 10.

voor een 185 teken ik hoor Haha!
ik ben ook gewoon overgegaan omdat er een steigende lijn in zat in de B. in de L1 begon ik met 133 en eindigde ik met 161 oude stijl en nu vorig weekend mijn 1e nieuwe proeven punt.
wij moeten groeien in een klasse. ik rij voor wat hij nog aan kan en niet om zo snel mogelijk ergens te komen... het moet niet meer bij mij. ik hou hem zo gewoon in conditie.

maar zou gewoon eens proberen. lijkt mij geen probleem als ze het wijken en middengalop onder de knie heeft.. want dat hebben wij nog niet Haha!(tenminste goed genoeg voor willem met zijn rug.. hij kan gewoon niet meer)

Als je steeds in een klasse moet groeien dan is het toch duidelijk dat je er nog niet klaar voor bent. Kan je beter gewoon eerst de puntjes op de I zetten in de klasse waar je wel in mee kan komen.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:11

Ja ik ga ook over na t L1 als de kampioenschappen izjn geweest..
heb er nl 23 in 7wedstrijden : $

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:03

oosterhoff schreef:
Als het je heel makkelijk af gaat en je je paard al iets kan verzamelen kan je het proberen zodra je 10 punten hebt.

Je kan ook op de zaken vooruit lopen natuurlijk, in de M1 wordt nog niet eens verzameling gevraagd laat staan de L1, tuurlijk moet je ervoor zorgen dat ie thuis meer kan als dat je eigenlijk moet laten zien in de proef maar de verzameling kan nog wel even wachten tot de M1.....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:06

Dressuurgek schreef:
oosterhoff schreef:
Als het je heel makkelijk af gaat en je je paard al iets kan verzamelen kan je het proberen zodra je 10 punten hebt.

Je kan ook op de zaken vooruit lopen natuurlijk, in de M1 wordt nog niet eens verzameling gevraagd laat staan de L1, tuurlijk moet je ervoor zorgen dat ie thuis meer kan als dat je eigenlijk moet laten zien in de proef maar de verzameling kan nog wel even wachten tot de M1.....

Ik heb zelf de ervaring dat als je je paard niet makkelijk kan sluiten. en licht terug kan nemen (ofwel verzamelen) dat je dan echt niet zo makkelijk meekomt in de L1.
Maargoed dat is mijn ervaring. Ik heb het hier zeker neit over een perfecte verzameling die je meters lang moet kunnen volhouden. het gaatmij om de verzameling in de overgangen. Ofwel je paard blijft er goed bij van achter in de overgangen. dit omdat de overgangen vaak in de wendingen worden gevraagd. Als je paard dan nog niet fijn is te sluiten wordt het wel erg lastig

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:06

Het grootste verschil wat ik merkte tussen de B en de L1 is dat ze toch graag wat meer voorwaarts/actieviteit willen zien. Verder zit er op het wijken na weinig verschil. Ohja, er zit soms wel onlogische stukken tussen, dat je bij 1 letter moet gaan lichtrijden en 5 meter verder bij de volgende letter weer doorzitten.. Maar dat is meer irritant dan moeilijk Haha!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:10

ik ga volgende week oook de overstap maken van de b naar de L1 ....mijn paard heeft mooi wat ervaring op kunnen doen in b en heb de 10 winstpunten al gespasseert dus ik ga het gewoon proberen..ben zelf al met andere paarden m1 geweest .

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 19:04

#Ymke# schreef:
Het grootste verschil wat ik merkte tussen de B en de L1 is dat ze toch graag wat meer voorwaarts/actieviteit willen zien. Verder zit er op het wijken na weinig verschil. Ohja, er zit soms wel onlogische stukken tussen, dat je bij 1 letter moet gaan lichtrijden en 5 meter verder bij de volgende letter weer doorzitten.. Maar dat is meer irritant dan moeilijk Haha!

voorwaarts is ze wel, hahaha. moet haar altijd vreselijk terugrijden Haha!

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:18

*Abbo* ga zelf ook de overgang maken over 2 weken.. Haha! heb nu 12 wp in de B.. Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:14

paarden pony's, zelfde proeven... pony van mijn dochter raakt helemaal over de rooie als ze moet wijken... ze snapt er echt geen pepernoot van ( en er hebben al meerdere ruiters opgezeten) of wil er geen pepernoot van snappen...
Dochterlief mag al ruim naar de L maar als ponylief niet wil wijken.... dan blijft ze dus B + ?? Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:51

meer basculeren, dat wel( was eens een opmerking op een protocol, samen met meneer van Dale kwamen we erachter dat het w.s. horizontaal evenwicht is)

Als je paard lekker aan het been loopt kan een verprutste wijken je echt niet aan een minpunt"helpen" En idd, de overgangen mogen best wat minder progressief zijn, ietsje vlotter dus dan in de B.
en over lichtrijden/doorzitten, daar loopt een vermakelijk topic over bij juryleden dacht ik.... De meesten staan te juichen als ze 10 punten hebben en naar de L2 mogen...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:00

basculeren: op de sprong is dat mooi over de rug, door het lijf
waarschijnlijk een springer gehad als dressuurjury Amondi Knipoog

ontopic: als je makkelijk aan je punten komt (zoals die 200) zou ik lekker over gaan. Als je elk puntje hebt moeten sprokkelen met net 180 enzo, zou ik even door oefenen. Als ik jou zo hoor kan je die overgang dus wel maken. In het L1 zitten wat meer gekke bochten, maar verder prima te doen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:38