Parade rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Parade rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 00:29

Ik heb afgelopen zaterdag na een wedstrijd mee gereden in de parade. Vroeger deden ze dit vaak, tegenwoordig veel minder. Ondanks dat ik er wel tegenop zag is het me 100% mee gevallen en vond ik het eigenlijk nog wel erg leuk om te doen ook. Missen jullie zulke dingen tijdens wedstrijden niet?

Vinden jullie dat ze dit weer meer moeten gaan organiseren, waarom wel of waarom niet?

elise01

Re: Parade rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:41

Soms mis ik het wel ja, ik vond het eerder super om te doen!
Maar of ze het weer moeten organiseren dat weet ik niet, soms is het ook wel een beetje gevaarlijk!

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:22

Ik vond het altijd verschrikkelijk! het duurt wel een uur, het is meestal pas heel laat en ik vind het gevaarlijk.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:25

Ik vond het ook altijd geweldig!!! De onderlinge "strijd" tussen de verschillende ponyclubs..

Als iedereen dan netjes opgesteld stond, en je had een prijs gewonnen.. dan mocht je daar achter langs je ererondje rijden.. En dan liet je je zweep altijd langs de poniekontjes gaan van de club waar je mee in "strijd" was.. met het gevolg dat die hele nette opgestelde groep, in één keer uit elkaar lag.. Haha! Knipoog Haha! Knipoog Geweldig van genoten altijd..

Aan de ene kant, erg jammer dat het niet meer gebeurd, aan de andere kant.. nu kan je s'morgens moeten rijden en meteen klaar zijn.. Je hoeft nooit meer zo lang te wachten..

annerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:33

Dat vond ik vroeger altijd leuk om te doen. Het is in elk geval wel goed voor je club gevoel. Samen met een vriendin deden wij altijd een beetje gek... Zoals proberen te galoperen als iedereen draaft (verzamelde galop), heel hard meezingen met het wilhelmus.. Wel waren er altijd ouders die een beetje over fanatiek waren en heel graag wilde dat wij de orde en netheidsprijs gingen winnen... En dus iedereen gingen controleren of zijn of haar plastron wel goed zat enzovoort. Zuchttt.., wij vonden altijd dat we het voor het plezier deden en zo hoort het ook !!
Maar goed, ik denk nog steeds terug aan die goede oude tijd als ik "parademuziek" hoor...

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:49

annerie schreef:
Dat vond ik vroeger altijd leuk om te doen. Het is in elk geval wel goed voor je club gevoel. Samen met een vriendin deden wij altijd een beetje gek... Zoals proberen te galoperen als iedereen draaft (verzamelde galop), heel hard meezingen met het wilhelmus.. Wel waren er altijd ouders die een beetje over fanatiek waren en heel graag wilde dat wij de orde en netheidsprijs gingen winnen... En dus iedereen gingen controleren of zijn of haar plastron wel goed zat enzovoort. Zuchttt.., wij vonden altijd dat we het voor het plezier deden en zo hoort het ook !!
Maar goed, ik denk nog steeds terug aan die goede oude tijd als ik "parademuziek" hoor...

Whahaha...herkenbaar.. "Wat een geneuzel dacht ik altijd"...hihihihi!

Mistrael.. even offtopic.. hoe is het??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:54

Afschuwelijk zeg! In Belgie moet je bij de LRV 's avonds nog rijden voor de prijsuitreiking. Nou dan is het bijna een opluchting om geen prijs te hebben hahaha Haha!
Al die paarden aan de kletter voor de muziek en het applaus, de helft begint idioot te doen omdat ze schrikken van het gefladder van de rozetten, paarden die naar elkaar beginnen te slaan... En daar moet je dan tot 's avonds voor blijven zitten...

Nee, ik ben dolblij als ik gewoon na mijn proef mijn paard op de trailer kan zetten, mezelf op kan frissen en een uurtje na de proef mijn zooi in de kantine of tent op kan gaan halen en lekker paard thuis gaan brengen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:35

Absoluut niet. Blij dat ze dat bij de paarden nergens meer hebben. Bij de pony's soms nog wel. Pony's die er vandoor gaan, uren stilstaan en luisteren naar een saaie speech van de burgemeester. En als je dan vlak daarna moet starten.....................

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:40

Ik had het toevallig er gisteren over met iem. die wedstrijden organiseert. Er is daar binnekort een 2-daags concours en ik vroeg of er een parade was (vind ik altijd wel zo leuk).
Zij zei van niet, aangezien daar erg veel klachten door komen van mensen die het onnodig vinden en zeggen dat je alleen maar je paard er knettergek mee maakt.

Ik vind dat je natuurlijk niet bij elke wedstrijd een parade moet doen, maar als er echt een meerdaags concours is, is dat wel zo leuk. Ja En niet dat mijn paardje nou zo braaf is in de parade hoor. Tong uitsteken

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:45

Scum schreef:
Absoluut niet. Blij dat ze dat bij de paarden nergens meer hebben. Bij de pony's soms nog wel. Pony's die er vandoor gaan, uren stilstaan en luisteren naar een saaie speech van de burgemeester. En als je dan vlak daarna moet starten.....................

Maar een parade werd toch altijd aan het einde van de dag gereden? Of ben ik nou zo gek met mijn herinneringen??

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:35

nee, jouw herinnering is niet gek. hier hebben we het heel lang volgehouden. na uren wachten, iedereen weer op de pony om altijd te zien dat grote ponyclubs de prijs kregen. wie ging er nou stemmen op een 5 leden tellende ploeg terwijl er clubs met 20 leden mee reden!

De laatste keer was in een binnenbak in Sonnega... ik heb doodsangsten uitgestaan, 60 pony's in een binnenbak, ja hoor start de muziek! hoera, lang leve de leut...
het is goed gegaan maar ik heb wel direct tegen het bestuur gezegd dat Saskia aan deze gekkigheid niet meer mee mocht doen! als die pony's aan de kletter waren gegaan hadden er doden gevallen!

een paar maanden later was het niet meer verplicht na afloop van de kring en is het vrij snel uitgestorven. Niet meer van deze tijd, meer iets vande jaren 30/40 van de vorige eeuw!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:36

Citaat:
Niet meer van deze tijd, meer iets vande jaren 30/40 van de vorige eeuw!

Whahahaha... zooooooo oud ben ik nou ook weer niet hoor! Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:07

Lame schreef:
Scum schreef:

Maar een parade werd toch altijd aan het einde van de dag gereden? Of ben ik nou zo gek met mijn herinneringen??

Bij ons in de regio altijd rond de middag (2 uur ofzo). We hebben hier van die grote concoursen die tot een uur of 6-7 doorgaan. Dus nog genoeg starts daarna.
En de club waar wij vroeger bij zaten verplichtte het dan om mee te rijden. De mooist rijdende club krijgt daar nl. altijd een prijs voor.
Alleen voor de startnummers 1, 2 en 3 was er een ontheffing. Daar heb je niet zoveel aan als je nummer 4 bent. Zeker voor het springen. Dan heb je dus nog 6 min. om los te rijden na het defile. Boos!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:09

Wij deden het altijd bij de onderlinge wedstrijden... Ben ook nog een hele tijd parade commandant geweest! Ik vond het altijd erg leuk!!!
Toen ik nog "gewoon" mee reed ging ik altijd een wedstrijdje doen met een vriendin in de ere ronde..... Het scheelde wel dat ze het per rijbaan deden (ereronde) en dat wij in een rijbaan reden met eigen paarden en mensen die hun paard aan konden.....
Ik vind het altijd wel stoer!!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:14

Ik vind parades erg leuk maar wel met mate. Zoals ik het hier lees zijn er blijkbaar regio's waar ze bij elke wedstrijd een parade houden/hielden? Dat vind ik een beetje te veel van het goede... Hier in de buurt weet ik 2 parades, die van de Drentse kampioenschappen en die van slotconcours (laatste wedstrijd van het buitenseizoen). Die zijn beide niet verplicht en ik heb er nog nooit iemand over horen klagen, vond het zelf ook altijd erg leuk om ze te rijden Ja

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 21:26

Bij ons was de parade dus idd de afsluiting van de dressuurcompetitie. We reden eerst 1 of 2 rondjes om vervolgens naast elkaar op te stellen voor de prijsuitreiking. Ik heb me er tijden druk om gemaakt over die parade of het goed zou gaan. Die van mij heeft zich voorbeeldig gedragen dat in tegenstelling tot een aantal Z combinaties Tong uitsteken

Lame: Met mij en de kleine is alles goed en met jou en jullie kleine meid? Leuk dat je het vraagt trouwens!

Ik vind het zeker geslaagd zo'n parade en vind ook dat ze dit vaker moeten doen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:49

Missen??? Ja, als kiespijn! Haha!

Van mij hoeft dat niet.
Als je klein bent en opa en oma staan te kijken, dan is het leuk, maar van mij hoeft het nu niet meer....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:46

Ik vond het ver-schrik-ke-lijk. Scheve mond

Ben je er al vanaf 's morgens weet-ik-veel-hoe-vroeg om te springen in de B, moet je 's middags nog minstens 1 uur met je pony in de ring staan om je prijs op te halen.
Na 20 ringen, ontzetend veel prijzen, ontelbare extra prijzen, vergeten prijzen, verkeerde ringen en nog 100 dingen die fout gaan, mag je dan eindelijk naar huis.

De eerste keer vond ik het leuk, daarna niet meer. *LOL*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 06:16

Parade rijden??? FANT-TAS-TISCH! Ik heb daar idd uit mijn ponytijd de meest geweldige herinneringen aan. Je was altijd al goed brak en de parade werd meestal een grote slappe lachpartij. Oke, tijdens het Wilhelmus waren we wel serieus Knipoog We ruilden nog wel eens van pony en idd de onderlinge rivaliteit was ook wel leuk.
De ererondes van alle prijswinnaars waren ook geweldig om te doen, meestal eindigde dit in 1 grote scheurpartij Clown
Ach, ja, die goede oude ponytijd. Ja

Bij de paarden heb ik maar een paar keer ererondes gereden, maar dat was met die van mij ook echt geen succes. Die flipt er helemaal van. Dus nee, met mijn paard liever niet Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 06:22

Ik heb het nooit gedaan. Weet niet eens wat het is en wat ik mij er bij voor moet stellen. Maar zo te horen is het niet echt leuk (ik ga ook liever naar huis zodra het kan). Wat die muziek betreft, ik hou wel van een stuiterend paard op z'n tijd (heerlijk was dat met springen een ereronde rijden op een stuiterend paard). En ik denk dat het stuiteren snel mindert als je geregeld parades rijdt.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:09

Ik vond het vroeger wel helemaal geweldig. Heb ook nog wel eens het vaandel gedragen (mijn paard was de enige bij onze club die dat ding accepteerde...). Maar ik reed maar een stuk of 4 concoursen per jaar omdat ik geen trailer en rijbewijs had en dus alleen in de buurt kon rijden.
Zamora, het paard dat ik toen had, vond de muziek helemaal geweldig, ging ze lopen showen als een gek dus ik liep er altijd 'mooi' bij. Ook deden we ieder jaar de sinterklaasoptocht en menige bruiloft (van leden van onze club) en dan liep die van mij voorop omdat ze nergens schrik voor had en alle herrie en gedoe alleen maar heel interessant vond.
En volgens mij zou het met Jumper ook zo gaan. Zijn vorige eigenaar reed met hem bij een of ander gilde volgens mij en Jump is ook echt nergens bang van. Alleen ben ik nu wel blij dat ik lekker weer naar huis kan na mijn proefje en niet de hele dag moet blijven wachten op de parade.
Maar wel lekker nostalgische herinneringen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:13

Ik vond de parade ook altijd geweldig. Mijn zusje heeft met Ret zelfs nog wel eens parade gereden, kan ik me herinneren. Dat zal dan rond 2000 zijn geweest, waarschijnlijk op de provinciale (die heet bij ons zo mooi de 'Galoppade').

Mijn pony vond het vaandel doodeng, ik heb er dan ook nooit mee gereden. Ben wel eens commandant geweest bij de parade op ons eigen terrein, dan mocht je als tweede binnenkomen, achter de Grote Paradecommandant (een van de paardenleden die Z reed).

Ererondje scheuren was natuurlijk het leukst, het lange wachten in de hitte of in de regen wat minder (grappig als al die pony's dan met hun kont tegen de regen in gingen staan - daar ging je opstelling). Gelukkig werd op een gegeven moment de uitgebreide inspectie met toespraak afgeschaft, dan was het alleen nog de burgemeester of een andere belangrijke man/vrouw die drie zinnen sprak en dan kwam de prijsuitreiking.

En de paradeprijs ging altijd naar de ponyclub van Haarle. Hamer Tong uitsteken

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:19

Citaat:
Ach, ja, die goede oude ponytijd.

Nou daar haal je wel wat aan hoor Fritroy... Ik oude muts.. kijk met veel plezier terug op mijn ponytijd.. zowel thuis als op wedstrijd... Als ik zie wat we toen allemaal deden (en ook heel normaal vonden) whahahahaha.. Hele dag concours op de Grebbenberg.. smiddags niks te doen, nou dan ging je toch een bosrit maken van 2 uur lang.. Vond je het raar dat toen je terug kwam de hele ponyclub over de zeik was waar jullie gebleven waren Haha! Knipoog

Of altijd over land naar de ponyclub (een uur heen en een uur terug) om een uur les te krijgen (mennnn..wat zou ik toen een goed condititie hebben gehad)..

En zo kan ik nog wel honderd voorbeelden opnoemen.. Ik vond het een supertijd.. Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 08:21

Meningen zijn nogal verdeeld blijkt wel.

Het vaandel dragen hebben wij niet gedaan, er waren speciaal mensen die met de vaandels stonden. Dit idd omdat de paarden/pony's het niet meer gewend zijn.

Ereronde mochten ze ook niet in galop doen, ook hier weer omdat ze het niet gewend zijn. Ik vond het wel jammer een beetje actie is nooit verkeerd (zo lang het een ander is Haha! )

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:22

Ik wist niet dat er geen parade meer gereden wordt. Ben dan ook al een aantal jaar niet meer op een wedstrijd geweest. Ik vond het altijd leuk. Wij wonnen op een gegeven moment iedere keer de prijs voor orde en netheid voor kleine clubs (ponyclub de Mortel uit Mook-Middelaar). Tijdens de parade reden we blijkbaar heel netjes, maar tijdens de ereronde ging het er nogal eens wat onstuimiger aan toe Clown