Warm weer en wedstrijden (advies dr. Eric van Breda)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Warm weer en wedstrijden (advies dr. Eric van Breda)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:43

De afgelopen weken zijn op Bokt veel topics verschenen over rijden bij warm weer. Ook zijn er gebruikers die zich afvragen waarom wedstrijden bij deze temperaturen gewoon doorgaan.

Op de KNHS-site staat een bericht over wedstrijden bij warm weer, met een link naar een artikel door dr. Eric van Breda (sportfysiologisch adviseur KNHS) die het belang van drink- en koelwater bij warm weer onderstreept.

www.knhs.nl schreef:
Warm weer en wedstrijden

Door de extreme warmte komen bij de KNHS veel vragen binnen of wedstrijden wel of niet door mogen gaan bij deze hoge temperaturen. In de wedstrijdreglementen staat niet vastgelegd bij welke temperatuur een wedstrijd wordt afgelast of kan worden afgelast.

Wel kan een bevoegde official besluiten een wedstrijd stil te leggen of te annuleren bij extreme weersomstandigheden en het welzijn van mens en dier niet gewaarborgd kan worden. Daarbij is het altijd de verantwoordelijkheid van de ruiter zelf of hij/zij start, het welzijn van mens en dier is hierbij het belangrijkste uitgansgpunt.

Tip
Zorg voor voldoende drinkwater en zorg voor water om goed te kunnen koelen na het werk.

*link doet het niet meer, dus verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Martine op 07-07-14 19:58, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: link van KNHS verwijderd, deze werkt niet meer

Marije_jiplover

Re: Warm weer en wedstrijden (advies dr. Eric van Breda)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:01

Kijk, dat is erg nuttige informatie, dank je wel!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:46

Inderdaad erg nuttig.. gelijk maar even een link gemaakt op mijn eigen site...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:59

Héél nuttig, bedankt voor de link!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 18:01

Dit topic wordt tijdelijk een sticky, handig terug te vinden dus!

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:09

idd heel nuttig!!!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:37

Heel handige info Ja

Zie nu ook dat we al een aantal wedstrijden hebben gehad die het waard waren om staken te overwegen.
Viel me ook op dat de paarden bijna niet gekoeld werden Scheve mond

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:46

Handig ja! Zo te zien zijn er dit jaar genoeg kritische dagen geweest!!! Mijn paarden hebben geluk ik ga met van die hoge temperaturen ze echt niet op de trailer zetten en ik rijdt zo vroeg mogelijk op de dag, meestal is het dan rond de 20 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:47

Helaas opent hij bij mij de site van de knhs nu niet.
Dus misschien een tip om straks de hele tekst hier te plaatsen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 17:51

Denk niet dat dat lukt, het is een PDF-file met allemaal illustraties erin die een logisch geheel vormen met de tekst...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:22

Als ik zo dat schema zie, hadden er idd wel wat wedstrijden afgelast mogen worden. Nagelbijten / Gniffelen

Handig artikel, Karin!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:43

In het artikel van de Paard & Sport vertelde een vetarinair juist dat paarden veel minder last van de hitte hadden dan wij.
Verward

Maar als ik dit zo lees heeft ie het echt bij het verkeerde eind....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:45

Alles is relatief hè. Knipoog

Dat paarden misschien minder last van de hitte hebben dan wij wil nog niet zeggen dat ze er geen last van hebben. En dat wil dus ook niet zeggen dat je er niets aan moet doen 'want ze kunnen er toch wel tegen'.

Alles wat je kunt doen om het voor een paard draaglijker te maken, is meegenomen. Feit blijft dat er veel warmteproductie en -afgifte plaatsvindt, zeker in en door zo'n groot paardenlijf, en dat moet gereguleerd worden. Op een gegeven moment kan een paard dat echt niet meer zelf regelen met zijn eigen zweet.

Overigens kun je er als mens zelf voor kiezen om verkoelende maatregelen te nemen op het moment dat je voelt dat je het warm hebt. Het paard moet maar doen wat de mens wil, is dus volkomen afhankelijk van de grillen en wensen van de mens. Dan mag de mens daar ook wel wat tegenover stellen. En voorkomen is IMO nog altijd beter dan genezen. Knipoog

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:10

Er staat karin dat paarden MEER last hebben dan wij......... Net als koeien krijgen paarden dus hittestress....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 15:11

Ik doelde op de uitspraak van Marliesje. Knipoog

Binnen de veterinaire wereld zijn de meningen verdeeld, dat zie je maar aan het artikel van Eric van Breda en de uitspraken van de veterinair in de P&S. De een vindt dat het wel meevalt, de ander geeft juist aan dat dat niet zo is.

Ik ga zelf meer met Eric van Breda mee. Maar al zouden paarden minder last hebben (dat bedoel ik met 'misschien'), dan nog is het onze taak om het werk voor hen zo aangenaam mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat ze zo gezond mogelijk blijven zodat ze het werk aan kunnen. Knipoog

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:14

Ja en daarom vind ik het persoonlijk niet kunnen om mijn paard met 30 graden in een trailer op te sluiten....en dan wedstrijd rijden en weer naar huis in die trailer. Vaak ben je dan toch al minimaal 3 uur onderweg zonder echt koel drinkwater etc.

En wie heeft er tegenwoordig nou koeling op zijn trailer/vrachtwagen zitten (zoals meneer van Breda schrijft)?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 15:16

Koel- en drinkwater op wedstrijden heb je zelf in de hand. Dat kun je van huis meenemen, daar heb je jerrycans voor. Je wedstrijden kun je ook uitzoeken op reisafstand, of als je per se die ene wedstrijd wilt rijden, dan vertrek je de avond ervoor in de koelte en blijf je ergens overnachten zodat je in ieder geval al één trailerreis in de hitte uitsluit.

Maar misschien denk ik daar te makkelijk over omdat ik endurance rijd en wij dat altijd zo aanpakken bij warm weer. Knipoog

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:18

Karin schreef:
Koel- en drinkwater op wedstrijden heb je zelf in de hand. Dat kun je van huis meenemen, daar heb je jerrycans voor. Je wedstrijden kun je ook uitzoeken op reisafstand, of als je per se die ene wedstrijd wilt rijden, dan vertrek je de avond ervoor in de koelte en blijft ergens overnachten zodat je in ieder geval al één trailerreis in de hitte uitsluit.

Maar misschien denk ik daar te makkelijk over omdat ik endurance rijd en wij dat altijd zo aanpakken bij warm weer. Knipoog

Ja ik kies dan voor een andere weg....ik blijf in juli en aug thuis hahaha. Maare indd jullie zijn wel gewend om heel de dag bezig/weg te zijn toch??

Maar het gaat er meer om dat veel mensen niet meer logisch nadenken en altijd hard roepen: kan ie wel tegen. Ik vind niet dat ik mijn paard als een watje behandel maar overdrijven is ook een kunst.... (doel niet op jou ofzo, gewoon algemeen).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 15:21

Wij zijn dat idd gewend. Ruiters en menners die samengestelde wedstrijden rijden trouwens ook (eventers en marathonrijders, zeg maar). We (en dan spreek ik voor mijzelf en mijn paard) trainen ook bewust bij hogere temperaturen omdat je niet altijd je wedstrijden kunt uitkiezen op het weer. Er zijn al zo weinig wedstrijden vergeleken met dressuur en springen, dan kun je maar beter leren er zo goed mogelijk mee om te gaan. En vertrouw je het echt niet, volg dan je gevoel en start alsnog niet. Die vrijheid heb je, je bent tenslotte zelf verantwoordelijk voor het welzijn van je paard.

Ik roep ook 'daar kan hij wel tegen'. Maar ik zorg dan wél voor verkoelende maatregelen. Als ik zo nodig bij warm weer wil rijden, dan zorg ik er wel voor dat het voor mijn paard zo aangenaam mogelijk is. Lopen wil hij altijd wel, dat is het probleem niet. Maar het is niet de bedoeling dat hij zich in de hitte overhoop loopt ten koste van zichzelf. Knipoog

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:14

Hmm, en ik wordt op stal een mietje gevonden dat ik een startpauze houd tijdens de zomer. Mijn Fries heeft zelfs nog meer last van de hitte dan een KWPN-er met redelijk wat bloed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 17:59

Maar dan weet je toch dat de zomer voor jullie geen ideale periode is om te rijden, en dan houd je daar toch rekening mee? Lijkt me alleen maar verstandig. Lachen

'Zelfs' in de endurance zijn er genoeg mensen die wedstrijden op dagen met hoge temperaturen overslaan omdat hun paarden niet goed tegen warmte kunnen: Haflingers, Fjorden, maar ook KWPN'ers en een enkele Arabier. Ook als je zelf niet goed tegen warmte kunt, dan kun je maar beter voorzichtig doen met hitte. Je moet tenslotte zelf ook fit genoeg zijn om een wedstrijd te kunnen uitrijden.

Heel zwartwit is het dus niet: 'rijden tijdens hitte hoort niet/is zielig' of 'niet zeuren, het is maar hitte' - er is nog een groot grijs gebied. Je kunt het met passende maatregelen (water, schaduw) aangenaam maken en helpt dat niet, dan rijd je toch gewoon niet? Niets moet, alles mag. Knipoog

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:19

Eigenlijk is het voor ons heel moeiljk te beoordelen hoe het paard zich voelt.... als je bedenkt dat zelfs mensen niet eens weten wat hun eigen lichaam aankunnen....Knipoog Kon hij soms maar praten dan was dat wel zo makkelijk!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 18:25

Klopt, is ook heel moeilijk in te schatten. Daar kom je vaak alleen achter door te doen, dus door ervaring wijs worden. Ik ben daarom ook ontzettend blij met de veterinaire controles op onze wedstrijden (bij SGW's heb je ze ook, zowel onder het zadel als aangespannen, alleen dan iets minder uitgebreid). Dan combineer je bepaalde waarden (hartslag, turgor) met de indruk die het paard van zijn fitheid geeft, waardoor je meer informatie hebt over de toestand van het paard dan wanneer je alleen op je gevoel of op het oog afgaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:57

Misschien dat je eigenlijk wel kan stellen dat jullie veel veiliger op wedstrijd zijn dan wij dressuur/springruiters. Ik loop liever geen risico in deze dagen daarbij voel ik mezelf al niet happy laat staan mijn paard Tong uitsteken....ook hebben wij het geval dazen waarvoor ik thuis blijf omdat 1 van mijn paarden dan totaal flipt.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:13

Wat me idd wel op viel is dat er bij de dressuurwedstrijden alle ruiters flesjes water voor zichzelf hebben staan, maar water om het paard te koelen is er niet bij. Sterker nog toen wij de paarden tussentijds aan het sponzen waren en voorzien hadden van drinken werd er toch vreemd gekeken.