Korte staart en wedstrijden...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Borivage

Korte staart en wedstrijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 23:21

Mijn merrie heeft helaas Huilen een half staartje omdat deze wegens infectie enige jaren gelee geamputeerd moest worden. Nu komt deze net niet onder de bil, kan ik zo een wedstrijd rijden of is het verstandiger extesions laten zetten........

Ik heb nooit officieel wedstrijden gereden alleen onderling op een manege en daar hadden ze geen problemen mee maar ja nu ga ik het echt proberen zodat ik ervaring op kan doen voor mijn volgend paardje voordat ik haar Haha! met welverdiende pensioen Haha! stuur.

Anoniem

Re: Korte staart en wedstrijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:29

Waarom zou jet het niet doen Verward

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:31

Tuurlijk kan dat. Voor het mooie is een volle staart natuurlijk mooier maar als als er niet meer staart is, is er niet meer staart. Simpel toch. Extensions zou kunnen maar hoeft dus niet persé. Wat je wel zult krijgen is dat je bekend wordt als "meisje met paard met korte staart" maar als jij je daar niet aan stoort is het geen probleem om gewoon officieel te starten. Het zou mij iig niet tegenhouden. Knipoog

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 23:36

@Anne GTI zo ben ik al bekend omdat bij ons op stal en in de wijde omtrek alleen mijn meissie zo'n korte staart heeft zelfs de boeren oude knollen en de wat luxere uitvoering daarvan hebben geen kort staartje meer..... Clown

Ik ben helaas echt een leek als het gaat om hoe een jury kijkt, ik las net iets over wel of geen bontje e.d. en dan heb ik echt zo iets van ja.... en mijn meissie dan..... ? Tong uitsteken Voor mij heeft het niet zozeer een meerwaarde maar ja wat ik zo her en der hoor is het wel alsof sommige j-leden daar meer op letten.... vandaar de vraag

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:40

Die ene punt meer of minder voor de verzorging waar zo lekker over gediscussieerd wordt...... Als jij zorgt dat je een goede proef neerzet en zorgt dat je spullen schoon en in orde zijn en je paard in wedstrijdconditie is krijgt je met een paard met een korte staart net zo goed een 7 of een 8 voor de verzorging. Gewoon lekker gaan starten dus!

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 00:41

Haha! dan ga ik dat straks lekker doen, en dan zien we wel en kan toch als t moet toch nog extensions zetten al moet ik eerlijk zeggen ik vindt haar zo met staart wel grappig...... ik kan wel een foto van der plaatsen krijg het niet voor elkaar helaas......

Dank je wel *LOL*

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:41

Ik vind het geen fraai gezicht. Maar er zijn veulens die de staart van moeke ook helemaal opvreten.. zulke paarden gaan ook op concours. Heb het nog nooit meegemaakt, maar het enige punt waar men eventueel de korte staart kan verwerken is "verzorging". Gewoon zorgen dus dat die 8 of 6 daar niets uitmaakt door goed te rijden. Denk dat het we mee zal vallen. Bij mij krijg je er geen punten minder voor. Succes dus!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:33

mijn merrie heeft ook een korte staart, haar veulens hebben die opgegeten, heb er vanalles in gesmeerd, maar niets hielp.
ik ga ook gewoon zo op concours, ik was en borstel hem netjes, knip zelfs de onderkant ietsje bij zondat hij netjes recht is.
ik heb altijd nog 7ens en 8en voor verzorging gehad

ik heb wel gedacht aan zo'n staart die je er bij evenementen enzo in kan doen, maar dat kost zeker 300 euro... dat heb ik er toch echt niet voor over

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:43

Gewoon rijden hoor!
Het kan je hoogstens 1 puntje kosten bij verzorging bij een wat flauwe jury.

Vriendin van mij heeft zo'n nepstaart laten maken met echt paardenhaar.
Mooi gezicht maar ik zou er geen 500 euro voor neerleggen !

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:01

Twee jaar geleden reed er een paard op de kampioenschappen zonder staart mee, paard liep heel netjes en mocht de volgende dag terugkomen!
Op dit moment ken ik ook een paardje waarvan alle haren van de staartwortel zijn losgelaten! Ziet er niet uit maar rijdt wel elke week prijs!!!!!

Gewoon starten en je niks aantrekken van wat de rest denkt, en de meeste jury's geven toch standaard een 7 Haha! !

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:07

Ik heb een tijdje op mijn pony wedstrijden gereden toen hij geen staart had. Alleen een staartwortel met wat plukjes. Het is een lang verhaal om te vertellen hoe hij eraan kwam maar het gaf geen probleem met de wedstrijden hoor. Ik reed toen volgens mij in de M1. Het was wel een raar gezicht en ik kreeg ook wel opmerkingen maar je moet er gewoon 'schijt' aan hebben!!

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:31

Het enige nadeel is dat er in de KNHS regelementen staat dat de staart in gedragen toestand tot minimaal een handbreedte onder de sprong moet zijn.

er staat letterlijk:"De lengte in ‘ gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de spronggewrichten."

Maar ik vind dat je er gewoon voor moet gaan, ik heb nog nooit van een jury gehoord dat ze daar overvallen

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 23:40

Nou een hand breedte ........ eerder een 1 arm breedte onder de sprong Go jij! Go jij!

Maar laten jullie de staart dan los hangen of een klein vlechtje erin?
Ik kan het wel enigzins vlechten zonder dat je de wortel ziet

In elk geval we gaan het gewoon proberen en ach wie weet kan mijn oude dame van stand met haar charmes de jury zo weten om te toveren dat ze géén een paard / pony met kort staartje nog nadelig beoordelen..... Cool

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:56

als ik jou was zou ik gewoon gaan rijden...ook al heeft de jury er iets op te zeggen..7 voor verzorging is standaard en soms hoger of lager (6 of 8) maar dat kun je dan met andere onderdelen wel weer oppakken.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:59

hihi..Extensions.. Bestaat dat dan voor een paard?

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:44

Bestaan zeker! In de friezenwereld zie ik regelmatig paarden met een stuk extensions in hun staart. Bij KWPN'ers ook wel eens. Maar voorwaarde voor dat is volgens mij dat ze wel al wat staart moeten hebben.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 04:19

Ik houdt het wel bij korte staart, heb een paar sites gezien van mensen die de extensions zetten maar idd stervens duur en niet makkelijk in onderhoud. (Ze staat vaak met Moerders met veulens, jaarlingen en ruinen).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:05

Mischien een idee om bij een slager/slachthuis een staart op te halen en die erin vlechten.
Je zou niet de eerste zijn die dat doet Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:43

Het zou geen probleem mogen zijn, maar het maakt echt een verschil hoor! Veel jury's gaan daar toch een soort op fixeren en dan kan net wat puntjes schelen. Een paard wordt gewoon mooier gevonden en daardoor meer als dressuurpaard beoordeeld met een fatsoenlijke staart. Bovendien zie je sneller dingen als scheeflopen vanaf de achterkant. Ik zou inderdaad voor de slachtstaart gaan. Je moet even oefenen, maar dan zie je er echt helemaal niets van.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 05:58

een slachtstaart, mmmmm beetje ranzig maar ja wie weet in elk geval dank je voor de tip. Nu alleen een slager vinden die die wil bewaren voor me en de juiste kleur vinden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:23

Slachtstaarten worden veel gebruikt hoor, vooral met keuringen en dergelijke. Zelfs in het KNHS regelement is nu opgenomen dat je een nep staart mag gebruiken, vroeger stond dat er niet in. Ik weet alleen niet of er nog een speciale verwerking van de slachtstaart nodig is.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:30

Ik zou het gewoon doen hoor. Ja

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:14

Ik zou het ook gewoon doen.
Jij en je paard kunnen er toch niks aandoen, daardoor hoef jij niet minder te mogen dan paarden mét staart.
Wees trots op je pony (ben je vast wel) en op naar de wedstrijden Haha!

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 17:11

Pling Ik ben er ook erug trots op zeker met haar leeftijd en hoe ze nog is.....
Dat met die slachtstaart ik weet t niet, maar ja brrrrr krijg rillingen van de gedachte alleen al dat ik idd die staart moet bewerken en doen.... Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:17

Gewoon starten en een korte staart heeft niets met verzorging te maken. Als jij zorgt dat het sprietje dat er nog is glimpt, dan mag je daar trots op zijn.