Oplossing voor doorrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Oplossing voor doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 10:24

Zodra mijn driejarige begint te zweten krijgt hij wonden van singel en achter de oren van het kopstuk.
Nou is dat in het werk redelijk op te vangen met bontjes, maar ik mag er dus niet mee starten (dressuur).
Althans volgens de KNHS: Bontjes aan de singel worden stilzwijgend toegestaan, bontjes aan het hoofdstel worden niet toegestaan (grrrr).

Hoe lossen jullie dat op op concours?

oosterhoff

Re: Oplossing voor doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:29

msm zalf. daar wordt de huid sterk van. heeft die van mij erg geholpen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:01

Bontje om de singel gebruik ik ook Ja
Verder heb ik een nieuwe dressuursingel gekocht en echt heel erg gelet op de stiksels. Bij mijn dressuursingel was dat volgens mij het probleem..
Heb nu een neopreen singel en heb er geen last meer van gehad
De bloeduitstorting had ik ingesmeerd met Calendula zalf.

Is je frontriem trouwens wel groot genoeg? Als een frontriem wat te klein is wil het het hoofdstel nog wel eens naar voren trekken en zo tegen de oren aan laten komen. Verder zou ik een hoofdstel van zo soepel mogelijk leer aanschaffen (event. tweedehands?)

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:04

mijn paard heeft het ook een tijd gehad bij haar hoofdstel en toen raadde iemand mij aan om het ergens anders mee in te vetten.
Ik deed dat eerst met olie en nu met gewoon simpel vet.
Heb nog een tijd doorgereden met de bontjes tot alles weer aangegroeid was en heb nu nergens meer last van.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:28

Mijn pony heeft haar hoofd helemaal kaal van het hoofdstel doe gewoon bontjes en doekjes er om heen en net voor de proef eraf, daarna goed schoonmaken met water.

Er bestaan toch ook singels met bont aan de onderkant eraan vast? is dat niet wat?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:49

je hebt ook kopstukken met foam onderlegt, wie weet nemen die wel vocht op. En idd wat Vief zegt, ruime frontriem wil ook wel eens helpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:55

Ik zal de MSM-zalf in elk geval gaan bestellen Ja Hopelijk helpt dat.
Ik ga ook eens kijken naar die kopstukjes met foam onderlegt, maar ik ben bang dat dat te veel schuurt voor hem.

Ik rij al met neopreen singels omdat ik meer paarden heb gehad die zich op leren singels doorliepen, maar deze is dus wel heel teergevoelig, ondanks braaf alle zweet afwassen na het werk. Frontriem is zeker groot genoeg (paard zit tussen Cob en Full in en heeft nu een Fullhoofdstel op kleinste stand, maar dus met flinke frontriem eraan) en ik heb een ontzettend goed, zacht leren hoofdstel voor hem, speciaal omdat hij zich op een ander goedkoper hoofdstel al doorliep. Hij krijgt geen echte bloeduitstorting, het worden gelijk wonden. Gelukkig met de bontjes niet. Ik vet al met wisselend olie en ledervet (ligt eraan hoe droog het is en hoeveel zin ik heb in het poetsen Clown ) en mijn tuig is ook erg soepel.

Aangezien de bontjes bij de singel 'stilzwijgend worden toegestaan' volgens de KNHS wil ik die gewoon blijven gebruiken in de proef, dat lijkt me de simpelste oplossing. De jury die gaat zeuren krijgt een paard op zijn motorkap Clown Haha! Geintje natuurlijk. Alleen het hoofdstel moet ik dan nog iets voor bedenken.

Het er net voor de proef onderuit halen zie ik niet zitten. Hij heeft er echt wonden van en ik ga hem voor die 2 proefjes die ik zo nodig wil rijden geen pijn doen, als ik er al bij kan vanuit het zadel (no way dat hij iemand anders aan zijn oren laat Clown ).

Meer ideeen zijn welkom Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:59

ik weet neit welke kleur je paard heeft maar kan je niet gewoon een zwart stuk schuimrubber of zwart stuk pluche onder het kopstuk frotten die ze niet zien zitten? fraude moet kunnen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:20

Het is een zwarte die 's zomers donkerbruin wordt dus dat zou moeten kunnen, maar ja, bij controle ben ik de sjaak dan. Ik moet zeggen, dat die optie voor mij eerder in aanmerking komt dan zonder iets rijden Ja Bloos

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:37

Thuis zou ik gewoon met bontjes rijden. Op een wedstrijd kan je ook nog zwarte tape om je hoofdstel wikkelen. Dit valt bijna niet op, is glad en beschermt de huid tegen het leer. De oneffenheden in het leer worden zo verdoezeld. Je kan er desnoods nog wat watten onder doen. Niet te vaak mee rijden, ivm zweet wat eronder niet weg kan, maar zo af en toe kan het geen kwaad..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:03

Je kunt eventueel ook toestemming vragen bij het KNHS en als je toestemming hebt altijd het bewijs mee nemen op wedstrijd.. (Als de KNHS hier aan doet..)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:35

cle0o_o0 schreef:
Je kunt eventueel ook toestemming vragen bij het KNHS en als je toestemming hebt altijd het bewijs mee nemen op wedstrijd.. (Als de KNHS hier aan doet..)

Weinig kans dat je daar toestemming voor krijgt

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:40

Als je nou iets van dun fleece ofzo om het kopstuk en neusriem doet? Dat valt niet op, lijkt mij, en is toch zacht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:32

Kun je niet zo'n beschermer van alfagel oid (die ze ook om kinkettingen doen) gebruiken? Of kan je paard daar ook niet tegen? Die kun je nl onder je kopstuk doen, terwijl er aan de bovenkant niks bijzonders te zien is (behalve de lusjes waar die mee vast zit).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:20

Ik heb bij de KNHS even nagevraagd hoe het zit met gels en stukjes textiel ed eronder en dat mag dus ook niet. Rubber wel, maar daar ga ik hem helemaal mee doorrijden ben ik bang.
Ik denk wel dat ik zoiets dan maar ga doen, of die tape die Jeske bedacht, mocht de MSM niet werken. Liever zo dan een paard met zijn hoofd kapot.

Ik heb ook een e-mailadres gekregen waarmee ik dispensatie aan kan vragen, maar dat kan pas als ik al een combinatienummer heb.

Ik vind het wel een bijzonder paardonvriendelijk reglement moet ik zeggen. Scheve mond

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:42

Er bestaan hoofdstellen die onderlegt zijn achter de oren....
Het deel van de neusriem die er normaal onder ligt, komt er bij die hoofdstellen op te liggen...
Ik weet niet of dat voor jouw paard verschil uit zou maken, maar anders zou je die eens kunnen proberen!
En anders zou ik toch eens proberen een kleine strip schapenwol er zó onder te plakken dat je het bijna niet ziet (misschien dat je dat met klitteband zou kunnen doen, zodat je het stukje goed schoon kan houden)
Ik denk dat als je je best doet om het zo min mogelijk te laten opvallen, dat veel jury's het door de vingers zien!
Lastig probleem.....suc6 ermee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:47

Overigens bedoel ik met tape niet de brede versie. Nee deze gaat plooien..

Ik bedoel smalle tape, van een cm breed of zo.. ik kan me nog herinneren dat ze deze vroeger om de frontriem hadden gedraaid in club-kleuren..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 18:51

Ik heb gegroomd voor iemand die ivm een paard dat erg gevoelig reageerde op de kinketting, die rondom had getaped met van die zachte pleistertape die je in verschillende kleuren kan kopen. Dat lijkt me ook een optie (bedacht ik pas na jouw berichtje van de tape)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 02:32

Wij hebben ook paarden die daar erg gevoelig voor zijn.
maar sinds wij dat weten maken wij het hoofd na elke rit altijd schoon met een spons.
Ook komt er alleen een halster op met naar buiten brengen of ophalen ui de wei.
Hij heeft dus hoogstens 5 minuten per dag een halster om en met training een hoofdstel.

Maar wat ik mij afvraag je mag neem ik aan toch wel inrijden met een bontje?
Of iig geval kan je dat aanvragen.
En dan doe je hem voor je proefje eraf.
Dan rijd je 5 minuten zonder en dan als je bij de trailer bent na je proef maak je gelijk zijn zweetplekken schoon met een spons.

Hij zal er toch niet last van krijgen als je dat 5 minuutjes per wedstrijd (dus waarsschijnlijk 1 keer per 2 weken doet)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:57

Ik heb een hoofdstel van Döbert die neopreen is onderlegd.
Voor mn trenshoofdstel gebruik ik neopreen met klitteband. ( zodat je het om je leer heen kunt vouwen). Volgens mij heb ik toen zo'n lap neopreen ( volgens mij zo'n zelfde iets als wat voor een staartbeschermer gebruikt wordt) in de juiste afmeting geknipt, en daarmee gereden. Nooit commentaar op gehad, en je ziet het ook niet echt. Misschien heb je er wat aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:08

daantjuhhh schreef:
Wij hebben ook paarden die daar erg gevoelig voor zijn.
maar sinds wij dat weten maken wij het hoofd na elke rit altijd schoon met een spons.
Ook komt er alleen een halster op met naar buiten brengen of ophalen ui de wei.
Hij heeft dus hoogstens 5 minuten per dag een halster om en met training een hoofdstel.

Maar wat ik mij afvraag je mag neem ik aan toch wel inrijden met een bontje?
Of iig geval kan je dat aanvragen.
En dan doe je hem voor je proefje eraf.
Dan rijd je 5 minuten zonder en dan als je bij de trailer bent na je proef maak je gelijk zijn zweetplekken schoon met een spons.

Hij zal er toch niet last van krijgen als je dat 5 minuutjes per wedstrijd (dus waarsschijnlijk 1 keer per 2 weken doet)

Ik vrees van wel, aangezien mijn driejarige nu nog maar drie keer een kwartier onder het zadel is geweest (en dat nog met tussenpozen van 1 a 2 weken) en dus echt al helemaal open lag, behalve de derde keer toen ik er een bontje rond deed.
Bij mij worden ze na het werk compleet afgespoten en idd het kopje met de spons afgewassen dus dat deed ik al.

Lies bedankt voor de tip!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:12

ja maar vaak zijn die jongere beesten ook nog gevoeliger.
Geen eelt enz..
Misschien valt het later nog wel mee en kan hij wel 5 minuten zonder.

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:50

Misschien kan je dispensatie aanvragen bij de knhs?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:24

ja maar dispensatie krijg je dan vaak alleen maar voor inrij terrein.

laats was er een meisje met een paard met hooikoorts die mocht met z'n netje rijden, maar alleen op inrij terrein.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:26

Ik heb nog even voor je gekeken in het reglement van de KNHS... maar ik zie nergens iets staan dat het NIET mag?

Er staat wel iets over een bontje op de neusriem, maar dat heeft te maken met het orientatievermogen van het paard.

Gewoon doen dus! Ook bontjes om de singel mogen (staat ook niet in het reglement.. dus mag het).