Met mezelf in de knoop op wedstrijden..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NNB

Met mezelf in de knoop op wedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:00

Ik zit een beetje met mezelf in de knoop op wedstrijden en op stal, wie heeft er tips? Ik leg het uitgebreid uit.

Dit is een schuilaccount.

Ik kan niet tegen mezelf. Ik raak in de stress als het rijden niet goed gaat en wordt dan boos op mijn pony op wedstrijden. Ook verpest ik het dan voor mensen die met mij meegaan.
Ik rij nu Z1 dressuur. Er zijn nog enkele mensen die gelijk op gaan met mij. Ik kan er niet tegen als zij het beter doen en ookal rijden ze op andere wedstrijden, ik kan er niet tegen als zij momenteel 'beter' staan dan ik. Dat heeft dan ook invloed op mijn wedstrijden, want dan móét ik voor mijn gevoel.
Even tussendoor; Dit is geen denkn, dit zit IN me! Dat gaat vanzelf ook al weet ik dat dat niet moet.
En dan zoals vcorige wedstrijd verpest ik het helemaal en doe ik verder wel normaal maar ben ik zó teleurgesteld in mezelf en wordt ik boos op mezelf.

Wie weet hoe ik dit kan verbeteren? Het klinkt heel stom maar ik vind mezelf dan gewoon stom en slecht omdat ik het niet goed genoeg doe en het allemaal verpest terwijl ik wéét dat ik het kan!

Sisco4life

Re: Met mezelf in de knoop op wedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:05

Kijk naar alles wat goed gaat, NIET naar alles wat minder gaat!!

Kijk wat je al hebt berijkt met je paard!!

En het is niet zo dat iemand iets ''beter'' doet, wat is beter. Iedereen heeft voor zichzelf een ''beter''. Je kan je wedstrijd minder goed hebben gereden dan vorige keer, maar zij was niet beter. Zij reed misschien voor deze keer goed.

En onthoud als het slecht gaat kan het alleen maar beter worden!!

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:07

Met beter bedoel ik meer winstpunten en dus sneller Z2.
Bedankt voor je reactie, maar ik ben meer op zoek naar tips die mijn hoofd kunnen omdraaien, ik weet dat het niet goed is.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:10

Een aloude tip lijkt me, probeer tot tien te tellen voordat je boos wordt! Of diep ademhalen als er iets verkeerd gaat, ipv boos te worden. Ik denk dat je thuis elke dag een moment moet vinden waarin je een ademhalingsoefening doet, zodat als je hem nodig hebt, je het kent en je jezelf rustig kunt krijgen door opnieuw een ademhalingsoefening te doen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:11

Volgens mij kan je dat niet zelf oplossen.
Ga naar een psycholoog, dat zal vast helpen. Ook zal dat wel prettig zijn voor je omgeving. Knipoog
Snap niet dat er nog mensen met je mee gaan, als je boos word.
Je beseft iig dat je een probleem hebt!

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:14

Eerst kreeg ik ook fors commentaar at als famillie me hielp enz. en veel voor me deed dat ik zo doe, maar de laatste tijd gaat het goed, en wordt ik niet boos maar dan vindt ik mezelf gewoon stom omdat ik niet aan mijn eigen eisen en verwachtingen voldoe.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:19

Ik denk dat je jezelf gewoon te hoge eisen stelt dan, ga nou niet zeggen tegen jezelf dat je beter wilt zijn dan de anderen...kijk liever naar wat er een vorige keer niet goed ging en of dat dan nu wel goed gaat! Als er dingen op je protocol staan die niet goed waren, dan ga je daar thuis mee aan de slag en dan kijk je de volgende keer of je er dan beter op gescoord hebt...zo pak je elke keer iets anders. Als er dan andere dingen misgaan dan zeg je tegen jezelf dat je daar nu niet op gelet hebt en dat dat een andere keer wel komt.

Nogmaals, leg die lat voor jezelf niet te hoog!!!

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:24

Dat is het em juist. Dat zit in mijn kop en dat krijg k er niet uit.
Nu heb ik 3 winstpunten en o.a. 1 concurente 7 winstpunten. Dan wordt ik op wedstrijd boos op mezelf omdat ik geen punten heb gehaald om haar 'in te halen'.

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:26

Soms moet ik tegen een van hen starten, nu zit het er zo in dat ik helemaal extra lessen wil nemen.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:29

Oei, ik denk dat dit wel een heel lastig probleem is dan...al herken ik mezelf er ook wel een beetje in (nouja, ben een domme B-ruiter denk ik dan zelf altijd) Maar ik luister veel naar complimenten van anderen. Trouwens, als anderen commentaar hebben op mijn rijden kan ik daar ook absoluut niet tegen. Misschien toch niet schromen om ergens hulp te zoeken ofzo? misschien een sport-psycholoog?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:29

Waarom is een psycholloog geen optie?
Zelf kom je er blijkbaar niet uit!

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:32

superwoman schreef:
Waarom is een psycholloog geen optie?
Zelf kom je er blijkbaar niet uit!

Ik schaam me er gewoon enorm voor.
Idd, is dit geen goed argument, maar ik wil het zelf oplossen.
Ik weet het gewoon niet.

*Zoekt ook:*
Liefst tips ook om hiermee om te gaan en tips voor het rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:34

Juist wanneer je naar een psycholoog gaat zullen mensen dat "knap" vinden. Maar je hoeft het natuurlijk niet te vertellen....
ik vind het juist knap dat je je probleem wilt oplossen.....

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:51

Ik ga met superwoman mee, superwomen je bent een superwomen Knipoog Idd ik zou het ook heel knap vinden als je er mee naar een psycholoog zou gaan, dat geeft namelijk aan dat je het op wilt lossen en er wat aan wilt doen...precies zoals superwoman zegt dus Tong uitsteken

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:59

Verder nog tips, behalve psycholoog..?

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:04

NNB schreef:
Verder nog tips, behalve psycholoog..?

Nou ik vind wil dat praten met lotgenoten ook helpt in veel situaties, daar kun je dan lering uit trekken...maar dat is ongeveer hetzelfde als een psych vind ik. Omdat je dan ook toe moet geven dat je met dit "probleem" zit...of er in ieder geval moeilijk mee om kunt gaan!
!

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:09

Ik heb het er ook over gehad met o.a. mij moeder maar die heeft niet echt tips, geen specialiteit van haar Tong uitsteken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:12

probeer jezelf niet te vergelijken met anderen, zo te horen ben je net als ik, erg perfectionistisch aangelegt, ga je jezelf met anderen vergelijken, dan doe je het voor je eigen gevoel , nooit goed genoeg.

je moet dus meer zelfvertrouwen krijgen in jezelf en in je doen en laten, en als het eens niet lukt, reageer dit dan in hemelsnaam niet af op je pony, stap op zo'n moment liever even af en ga 10 minuten erlangs lopen Knipoog

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:15

crossmonster schreef:
probeer jezelf niet te vergelijken met anderen, zo te horen ben je net als ik, erg perfectionistisch aangelegt, ga je jezelf met anderen vergelijken, dan doe je het voor je eigen gevoel , nooit goed genoeg.

je moet dus meer zelfvertrouwen krijgen in jezelf en in je doen en laten, en als het eens niet lukt, reageer dit dan in hemelsnaam niet af op je pony, stap op zo'n moment liever even af en ga 10 minuten erlangs lopen Knipoog

Vooral me moeder..

Dat vergelijken dat probeer ik niet, maar zoals ik al zei, dat zit in mijn kop. Dát wil ik er vooral uit hebben.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:18

duidelijk dus een probleemgevalletje van pubertijd? Haha!

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:20

crossmonster schreef:
duidelijk dus een probleemgevalletje van pubertijd? Haha!

Nou ja, tis net hoe je het wilt noemen. Dit vind ik dus onzin, maar als jij dit vind dat mag. Je bericht heeft iig geen nut.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:21

oh nee?

in de pubertijd zie je het leven heel anders, en zitten er rare dingen in je kop (zoals jij het zelf noemt)
dus mijn opmerking vind IK vrij gepast.

NNB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:23

crossmonster schreef:
oh nee?

in de pubertijd zie je het leven heel anders, en zitten er rare dingen in je kop (zoals jij het zelf noemt)
dus mijn opmerking vind IK vrij gepast.

Naja dat kan best, maat ik vind het geen nut hebben, ben op zoek naar tips, niet naar opmerkingen.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:24

Hey zeg, ga nou geen ruzie lopen trappen...ze bedoelt gewoon dat het voor haar geen nut heeft dus dat je het evengoed niet had hoeven te posten! Ze wil namelijk tips, dus hier heeft ze vrij weinig aan Knipoog

edit: zie nu net dat ze het er zelf ook al heeft neergezet!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:24

Je hebt nooit geleerd hoe je er mee om moet gaan.
Als je naar je huisarts gaat en vraagt of je een verwijsbrief mag voor de psycholoog, dan krijg je dat via de verzekering waarschijnlijk vergoed. (hangt van de verzekering af)
De psycholoog geeft ook allleen maar tips....