welke leeftijd welk niveau??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

welke leeftijd welk niveau??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 18:14

ik had een vraagje,
tegenwoordig zie je veel paarden die 5 of 6 zijn en al Z lopen. ik zelf ben het daar helemaal niet mee eens. dat is toch veel te snel??
nou mijn fries is nu 8 jaar en we zijn L2 met 1 winst, is dit oud om nog heel ver te kunnen komen in de dressuur sport??
we zijn vorig jaar september met wedstrijden rijden. ik probeer toch wel 2 x in de maand te startten.

_Marinke_

Re: welke leeftijd welk niveau??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:14

De meeste beginnen ong. met 4 jaar.. als je zowat elke week op concour gaat, en de wp'en stromen binnen kun je met 5/6 jaar al in de Z zitten ja.. Knipoog

Een vriendin van mij, heeft ook een geweldig paardje onder der kont.. Ja En die is in feb. begonnen rijdt nu L1 met ? wp'en en heeft de B tot 28 wp uitgereden!! Nu gaat ze niet elke week, maar als ze gaat rijdt ze min. wel 1 wp nou dan ga je ook snel.. Ja

Maar ik denk niet dat 8 jaar te oud is hoor.. Knipoog
Ken ook een pony is nu 13 jaar en al Z geweest, doet het ook nog super Ja die kan ook nog wel is nog een keer in de Z komen Knipoog Ik vind 6 jaar wel jong voor de Z, de meeste zijn dan ook ong. 8 jaar.. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:05

Wat is voor jou heel ver? Z? Dat is voor vrijwel elk paard haalbaar en dat zul jij ook wel zijn als je paard 9, 10 of 11 is en je blijft doorzetten. Voor ZZGP zul je meer in huis moeten hebben dan de gemiddelde ruiter en dat is ook moeilijker met een wat ouder paard die wellicht niet altijd op souplesse getraind is geweest.
Er lopen overigens best wat 5- en 6-jarigen die in de L1 begonnen zijn en met eens in de maand starten bij elke proef gelijk twee winstpunten haalden en zo op hun slofjes naar het Z kwamen. Als je je punten bij elkaar moet sprokkelen door elke week te starten of sinterklaasjury's na te reizen dan kun je natuurlijk je vraagtekens gaan zetten Lachen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:46

Is per paard verschillend.
Sommige paarden (waaronder Friezen) zijn eerder oud.
Ik ben met Fedde gestopt toen we de M1 bereikt hadden. Was voor hem echt de top. En aangezien ik het voor mijn lol doe wil ik ook dat mijn paard het met plezier doet. En dat plezier was bij ons beiden weg.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:24

Mijn paard is 8 en ik mag Z2 starten, ze heeft ook nog een jaartje stil gestaan met een blessure.
Ik laat haar echt niet te hard werken ofzo, B en L ging moeizaam en vanaf de M vlogen de winstpunten me om mijn oren. Ook krijgt ze ieder jaar een maandje vakantie.

Mijn andere paardje is 6 en daar ga ik nu L2 mee starten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:08

met andere woorden als je niet iedere wedstrijd 1 of 2 punten rijd dan kan je maar beter stoppen?? om maar ff te reageren op dat zinnetje wat urielle zei...

je moet naar je paard luisteren. er is geen standaard die je moet volgen om hoog te komen. luister naar je paard en je komt een stuk verder.

willem is 18, die haalt het niet echt hoger dan dat we nu rijden, maar dat is niet om zijn leeftijd maar om zijn lichamelijke ongemakken, die hij nou eenmaal zijn hele leven al heeft. het is een beetje fifty fifty wat wij scoren....

moet ik daarom maar stoppen?? nee, want dit houd hem soepel..

op een stal waar ik gestaan heb stond een paard die net zo oud als willem was. die hebben ze vanaf zijn 4e gehad. die is eerst recreatief gereden en later is ze er fanatiek wedstrijden mee gaan rijden.
totdat hij atrose kreeg en zij een gebroken ruggewervel had van een val van een ander paard is dat beestje op zijn 17e Z1+9... ze heeft net haar doel niet bereikt.. maar dit was echt alles wat het beestje in zich had. maar ze heeft het er wel lekker rustig aan in al die jaren uit gereden.

veel te vaak wiliedereen maar snel snel en dan blijkt dat het paard of de ruiter niet de kwaliteiten hebben om over te stappen naar het zzgp,... en dan zit je met een paard wat in de wedstrijdsport niet verder kan...

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:18

Natuurlijk moet je niet stoppen als je niet iedere wedstrijd winst rijd.

Je hebt een paard gekocht om er plezier mee te beleven toch ?? Ik heb in dit geval geluk dat Radeska het niet moeilijk vind. Ik weet zeker dat ik er met Tango iets langer over ga doen en wat dan nog.....ze is lief en daar gaat het om vind ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:44

Als jij gewoon voor je plezier wat wedstrijdjes rijdt is daar niks mis mee. Jij voelt je prima als Willem gewoon lekker zijn L-proefje loopt. Maar als jij je vijfjarige koste wat het kost in het Z wil hebben en hem daarom maar 4 proeven per week start omdat je anders niet aan je punten komt... DAAR komen de slechte verhalen van paarden vroegtijdig in het Z vandaan.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:06

_Marinke_ schreef:
De meeste beginnen ong. met 4 jaar.. als je zowat elke week op concour gaat, en de wp'en stromen binnen kun je met 5/6 jaar al in de Z zitten ja.. Knipoog

Een vriendin van mij, heeft ook een geweldig paardje onder der kont.. Ja En die is in feb. begonnen rijdt nu L1 met ? wp'en en heeft de B tot 28 wp uitgereden!! Nu gaat ze niet elke week, maar als ze gaat rijdt ze min. wel 1 wp nou dan ga je ook snel.. Ja

Maar ik denk niet dat 8 jaar te oud is hoor.. Knipoog
Ken ook een pony is nu 13 jaar en al Z geweest, doet het ook nog super Ja die kan ook nog wel is nog een keer in de Z komen Knipoog Ik vind 6 jaar wel jong voor de Z, de meeste zijn dan ook ong. 8 jaar.. Knipoog

Ik rijd minimaal 2wp per proef

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:29

Ik heb 4 paarden die zowel dressuur- als springwedstrijden lopen. De 2 jonkies beide 6 jaar oud lopen L2 dressuur en springen B. De 2 oudere daarvan loopt er eentje Z2 dressuur en B springen (meer voor de lol). Deze ruin is nu 11 jaar. De andere loopt cross op M niveau, springt M en loopt dressuur Z2. Deze merrie is 13 jaar oud. Ik ga zeker niet meer elke week op wedstrijd en heb regelmatig een wedstrijdstop gehad omdat het voor mijn gevoel te snel ging met de twee "oudjes". Vroeger ging ik nog wel elke week op wedstrijd. Of ik nou thuis train op zaterdag en zondag of ik rijd wedstrijd op vrijdag en zondag in de buurt. Wedstrijden waren meestal 20 minuutjes van huis. Nu doe ik dat niet meer met de jonge paarden. Lekker genieten van de paardjes.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:15

Ik ken een paard van 17 die nog met winst meeloopt in de Z2.
Is echt een onwijs levendig dier.
Zeer werkwillig en ziet er ook nog super fit uit.
Dus ja het kan echt nog wel op latere leeftijd

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 06:31

snoeppig schreef:
ik had een vraagje,
tegenwoordig zie je veel paarden die 5 of 6 zijn en al Z lopen. ik zelf ben het daar helemaal niet mee eens. dat is toch veel te snel??
nou mijn fries is nu 8 jaar en we zijn L2 met 1 winst, is dit oud om nog heel ver te kunnen komen in de dressuur sport??
we zijn vorig jaar september met wedstrijden rijden. ik probeer toch wel 2 x in de maand te startten.

Wijs die paarden van 5 dan maar aan in het Z! Zeker als het er veel zijn......

Maar om op je vraag terug te komen, die een wat ongelukkige inleiding heeft, als je binnen een jaar van B naar L2 met winst bent gegaan, lig je gewoon op schema. Sommige zullen het minder starts kunnen en sommigen zullen nog niet halverwege de B zijn.
Je paard is maar net aan volwassen, dus waar maak je je zorgen om?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 10:54

ja je hebt gelijk, eigenlijk is dr niets om me druk om te maken. maar ik vroeg me dat af of dat misschien neit wat oud was als hij nu 8 is en l2 loopt om echt verder te komen in e dressuur sport.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:43

Ik rij nu op een 5jarige paard. Twee jaar geleden heb ik haar beleerd, in het najaar begonnen in de B. Nu mag ik M2 met haar starten. B en L heb ik zo goed als uitgereden. Juist vanwege haar leeftijd hou ik haar mooi nog een tijdje in de M1. En het is echt niet zo dat ik extreem aan het trainen ben voor de M. Het gaat haar allemaal wel gemakkelijk af. Ze pakt het snel op. Spelenderwijs leer ik haar wat oefeningen en dan leert ze snel.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:52

snoeppig schreef:
ik had een vraagje,

Hoi hoi nou ik ben het er ook niet echt mee eens hoor 5 jarige die al m of z lopen...ik heb er zelf 1 die moet deze maand 5 worden en rij gewoon met haar een b proefje gaat opzich ook wel hard maar blijf er voorlopig nog in hangen...vrijdag naar de pavo cup mooi is dat kan je met je b paard en jemoet al schouderbinnewaart haha wat een giller sla het wel over.

Maar met 8 jaar kunnen ze nog wel leren hoor zal misschien iets minder snel gaan ...maar als hij al L2 kan lopen moet ie ook makkelijk m of z kunnen lopen het heeft toch allemaal met elkaar te maken die oefeningen moet zeker lukken.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:09

Urielle schreef:
Als jij gewoon voor je plezier wat wedstrijdjes rijdt is daar niks mis mee. Jij voelt je prima als Willem gewoon lekker zijn L-proefje loopt. Maar als jij je vijfjarige koste wat het kost in het Z wil hebben en hem daarom maar 4 proeven per week start omdat je anders niet aan je punten komt... DAAR komen de slechte verhalen van paarden vroegtijdig in het Z vandaan.

Die leeftijd is al verhoogd naar 6, dus een 5 jarige in het Z hebben is al geen optie meer! Het verschilt per paard maar een Z proefje op 6 jarige leeftijd is voor vrijwel alle paarden goed te doen hoor!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:31

Mijn pony is nu 6. Ik heb hem gekregen toen hij 2,5 was. Toen hij 4 was is hij voor het eerst mee gegaan op wedstrijd. Daarvoor gewoon heel licht getraind, omdat hij er nog helemaal niet aan toe was zijn we niet eerder begonnen. We rijden regelmatig wedstrijden maar vaak maar 1 dressuurproefje. Inmiddels zijn we M2+15 en ik vind niet dat dit voor hem te snel is gegaan
Na de Regio Kampioenschappen zullen we Z1 gaan starten.
Ook is het niet zo dat we ons echt alleen op de dressuur hebben gestort. Verder heb ik de B, L1, L2 allemaal helemaal uitgereden Lachen

We springen ook graag, rijden binnenkort ons M-debuut omdat we nu op 29 winstpunten zitten Lachen
En we rijden ook af en toe een SGW. Pony vind het harstikke leuk. Zit goed in z'n vel en ik heb absoluut geen medelijden met hem!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:33

Even om misverstanden te voorkomen: IK heb niks tegen 5- of 6-jarigen in het Z Knipoog Ik heb wel wat tegen overbelasting van jonge paarden, maar het ene paard heeft zijn tijd nodig en loopt daarom pas Z als hij 8 is en de andere doet het met twee hoefjes in zijn neus en daarvoor is de nieuwe regeling gewoon ergerlijk omdat hij zolang thuis gehouden moet worden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:33

Ik denk niet dat er schema's zijn wat een paard MOET lopen op welke leeftijd maar MAG lopen. Een half jaar per klasse lijkt me een minimum. Maar veel jonge paarden met een ervaren ruiter beginnen niet in de B maar direct hoger en hierdoor lopen ze al snel op hoog niveau. En die noemen inderdaad een paard van 12+ oud.
Mijn merrie is op 4-jarige leeftijd in de B begonnen en het jaar erop zijn we L2 gestart. Hierna heeft ze een veulen gehad en hebben we anderhalf jaar niet gestart (eerst drachtigheidsproblemen en na de dracht was ze erg scheef). Doordat alles zo voorspoedig ging bleef ik haar lekker in haar eigen houding rijden want het werd toch beloont. Nu ik andere instructie heb waarbij we wel meer lossigheid vragen sta ik soms verbaast van de punten die we krijgen. Ik vind de proef rommelig maar door haar verbeterde beweging krijg ik gewoon mijn punten.
Ik wil haar ongeveer 1x per maand starten en rij dan 2 proefjes.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:35

gabyfedde schreef:
Is per paard verschillend.
En aangezien ik het voor mijn lol doe wil ik ook dat mijn paard het met plezier doet. En dat plezier was bij ons beiden weg.

Precies, het is het belangrijkste dat het paard het aankan en er plezier in heeft!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:39

mijne is net 8 geworden.. en ik moet nog starten Tong uitsteken
ongeveer in t voorjaar ga k startenn Lachen

niks om je zorgen om te maken

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:56

Mensen meten zich volgens mij vaak aan de leeftijd van hun paard/pony en een bepaalde klasse. Als je paard bijv. 8 is kan men verbaasd reageren omdat hij " nog geen Z is" maar wanneer je paard 3 is en je rijd L1 vinden ze het weer te...Ieder zijn eigen tempo. En belangrijker is dat je het tempo zo legt dat je paard het aan kan. 5 jaar en Z is leuk, maar een 5 jarig kapot gereden Z paard is zonde. Mijn vriendin rijd haar 6jarige merrie (zelf opgeleid) nu in de Z1. Ze gaat puur heen voor wedstrijd ervaring, traint het paard om de dag en gaat echt niet elk weekend alle wedstrijden af. Zo doet haar jonge merrie een hoop ervaring op en die staat er heel anders voor in de ring dan een paardje wat van de B al opgewerkt is naar de Z...Het heeft altijd voor en nadelen, zolang het maar fair is zeg ik maar.

Ik heb liever een paard die er klaar voor is op latere leeftijd dan een jong afgereden paard...want die ellende wil je niet mee maken hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:40

Mee eens,je kunt hem wel in het Z hebben op 6-jarige leeftijd,en als je dan 4x per week traint,veel afwisseling etc. etc. dan is er niks aan de hand,dat is zelfs vriendelijk dan een 6-jarige in het L2 die 6x per week hard getraint word en weinig afwisseling en veel op wedstrijd b.v.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:22

Elisa2 schreef:
Mee eens,je kunt hem wel in het Z hebben op 6-jarige leeftijd,en als je dan 4x per week traint,veel afwisseling etc. etc. dan is er niks aan de hand,dat is zelfs vriendelijk dan een 6-jarige in het L2 die 6x per week hard getraint word en weinig afwisseling en veel op wedstrijd b.v.

Ja mee eens

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:55

Wat moet ik dan wel??? Tong uitsteken Jumper is al 15 en start nog maar M1. Word ook vaak tegen me gezegd door mensen die me niet zo goed kennen. "Dat paard is al wel oud om nog mee op wedstrijd te gaan. Hij heeft er zeker moeite mee dat ie er zo lang over doet..." is een veelgehoorde opmerking.
Nu is het zo dat Jumper tot zijn 11e nog nooit een dressuurbaan van binnen had gezien. Ik heb hem gekocht toen hij bijna 11 was en ben na een aantal maanden oefenen gaan starten. Hij kende het wedstrijdterrein al wel, maar is altijd alleen mee gesprongen (ZZ niveau). Nou, dat valt niet altijd mee, een springpaard omtoveren tot dressuurpaard, maar het is me toch wonderwel gelukt vind ik zelf (Jumper snapte bv. helemaal niks van contragalop, werd knettergek als we naast de springring moesten dressuren etc. Haha! ). We zijn uiteindelijk in 4 jaar tijd van niks naar M1 +4 gekomen, en dat terwijl ik er ook nog 2x een half jaar en 1x een jaar uit geweest ben vanwege blessures en ik bovendien maar ongeveer 1 proef per maand rijd. En als ie het blijft doen zoals afgelopen tijd dan halen we de Z ook nog wel hoop ik. Cool
Maar ik mag nu mijn andere paard ook meteen in de L1 starten als ik dat zou willen. Lexie is nu 3 1/2 en ik ga zeer binnenkort met zadelmak maken beginnen. Maar ik denk dat ik haar toch gewoon volgend jaar B ga starten als ze zover is. Mocht het heel erg goed gaan (eerst nog maar eens zien, is best een heethoofdje volgens mij Tong uitsteken ) dan kan ik altijd nog versneld promoveren. Maar ik ga zeker niet jakkeren om haar snel hogerop te krijgen. Bovendien is ze dan al 4 1/2 voor ik uberhaupt B ga starten... Nagelbijten / Gniffelen , dus dat zal ook niet zo snel gaan. En ik vind het wel goed zo, ik leer nu veel van Jumper en met Lexie wil ik graag ook nog heel veel jaren vooruit. En misschien krijgt ze tussen door ook nog wel een veulentje, wie weet. *LOL*