uit je hoofd rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

samyrah

uit je hoofd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 09:35

Zijn er hier ook mensen die hun proeven uit hun hoofd rijden?

Ik heb zondag een wedstrijd in Heiloo, normaal gaat Nienke met me mee, maar die moet zelf starten en kan het onmogelijk redden om eerst met mij mee te gaan en vervolgens zelf haar paard te doen. Gewoonweg geen tijd genoeg tussen de proeven...
Nu zit de kans erin dat ik de proeven uit mijn hoofd ga rijden. Ik vind het denk ik ook erg stressvol om daar iemad op te zoeken die me kan gaan voorlezen, dan ben ik meer bezig met het zoeken, dan met mijn paard en wordt het helemaal niks.

Ik ken de proeven wel uit mijn hoofd, maar wie weet heeft iemand ervaring hiermee en tips voor mij?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-07-06 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

l0esjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:49

Ik rij soms ook uit m'n hoofd,
kan nogal makkelijk onthouden dus bij mij gaat 't eigenlijk vanzelf

ik zou gewoon de proef goed oefenen en lekker losrijden en vlak voordat je er in gaat nog even een keertje je proefje doorlezen.

iig veel succes!

Zesiram

Re: uit je hoofd rijdn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:52

Ik heb wel eens uit mijn hoofd gereden. Ik vind het zelf heel erg fijn, omdat ik me beter kan concentreren op mijn paard en niet de hele tijd hoef te luisteren. Maar zorg wel dat je je proeven erg goed kent.
Als ik met mijn eigen paard ga starten zal ik nog heel vaak uit mijn hoofd moeten rijden. Mijn man weigert namelijk voor te lezen. Maar nu zijn er toch niet meer zo veel verschillende proeven, dus die kan ik wel uit mijn hoofd leren denk ik

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:06

Ik rij vanaf vorig jaar altijd uit mijn hoofd. Pas afgelopen weekend is het voor het eerst finaal mis gegaan

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:33

erleyne schreef:
Als ik met mijn eigen paard ga starten zal ik nog heel vaak uit mijn hoofd moeten rijden. Mijn man weigert namelijk voor te lezen.

Tja, dat probleem heb ik dus ook. Bovendien weet hij net aan wat voor- en achterhand is, dus erg makkelijk is het dan ook niet.
De proeven zijn niet echt moeilijk te leren, zitten vrij logisch in elkaar. Ik hoop dat het gaat lukken!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:35

Toen ik nog wel eens een wedstrijdje reed, leerde ik het proefje wel uit mn hoofd, toch had ik wel altijd iemand die ook nog voorlas..
maar omdat je dat niet altijd even goed verstaat leer ik het toch altijd uit mn hoofd

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:36

Wat ik altijd doe is de proef constant ( op de fiets, in de auto, tijdens het eten ) in mijn hoofd afspelen, dus echt visualiseren, dat hij er echt ingebakken zit. Één nadeel: weer een nieuwe proef leren duurt ff, want je krijgt hem er bijna niet meer uit.
Tijdens de proef denk ik altijd al 1 of 2 oefeningen vooruit, dat geeft me een beetje rust.

Froemel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:37

anders vragen of diegene die voor jouw heeft gereden, aan die voorlezer of zij (hij) misschien ook voor jouw wil voorlezen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:29

Michellkuh schreef:
anders vragen of diegene die voor jouw heeft gereden, aan die voorlezer of zij (hij) misschien ook voor jouw wil voorlezen.

Die tip heb ik inderdaad ook al aan Sita (Samyrah) gegeven.

En Sita, je kan het makkelijk, gewoon die proeven goed leren en er voor gaan met die hap!
Lekker rijden en het komt wel goed, die 15,- ben je zowieso toch al kwijt....

Uitteken en in je hoofd de proef rijden kan goed helpen tevens dat je tijdens het in en uitstappen de proeven kan doorlopen en bedenkt wat je op dat moment aan het doen zou moeten zijn.

Succes!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:24

Hee Sita,
Ik weet niet hoe laat je precies moet, maar ik ga mee om Jeannette voor te lezen. Zij had het erover dat jij ongeveer ook moest starten rond haar tijd, dus als jullie niet tegelijk hoeven dan wil ik je wel voorlezen hoor. Ik vind uit het hoofd rijden nog best lastig, aan de andere kant wordt het wel makkelijker omdat je nu 3 maanden lang dezelfde proeven rijdt en maar 4 proeven hebt.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:28

Geven jullie het nog los aan bij de jury/ secretariaat dat je de proeven uit het hoofd rijd?

Persoonlijk lijkt het me heel fijn om te doen... durf alleen nog niet zo goed . Toch bang dat ik iets vergeet, terwijl ik niet echt last heb van zenuwen en juist met het uit het hoofd rijden het gevoel heb dat ik idd meer aan rijden toe kom ipv luisteren.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:32

Ik rijd de proefen uit m'n hoofd.. Ik heb nooit voorlezers.. Thuis leer ik de proeven vanaf een blaadje in mijn eentje uit mijn hoofd en later op concours rijd ik het proefje dus gewoon uit mijn hoofd Gaat bij mij goed! Ik heb pas 2 wedstrijden gereden (een op mijn vorige manege de oude proefen wel voorgelezen) en een keer de nieuwe proefen niet voorgelezen.. Ik had 193 punten en de 3e plaats dus.. Jij kan het vast ook Ik kan proefje 5 nog zo opdreunen..

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:28

sjakie schreef:
Geven jullie het nog los aan bij de jury/ secretariaat dat je de proeven uit het hoofd rijd?

Nee. Wel vraag ik altijd een omstander om even een schreeuw naar mij te geven als de jury zwaait dat ik mag beginnen. Dan hoef ik niet constant achterstevoren op mijn paard te zitten

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:30

Staat ook heel charmant

Misschien toch maar eens tijd om de proeven van juli te gaan leren. Als 1 proef niet zo wil kan ik de tweede altijd nog laten voorlezen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:52

Ik ken ze ook meestal wel uit mijn hoofd maar ik laat me toch liever voorlezen...want in de ring zelf kan ik niet meer helder denken... Dan denk ik alleen nog maar aan rijden en vergeet ik het proefje... Maar het komt altijd wel goed...

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:09

Melanie15 op bokt rijd altijd haar proeven uit dr hoofd...
ik zou het zelf denk ik niet zo snel durven, ben bang dat ik het vergeet...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:39

Ik lees 2 dressuur ruiters op M2 en Z1 nivo voor, die beiden hun proeven uit hun hoofd kennen. Ik sta er alleen ter ondersteuning. Dat leest heel relaxt voor, voorheen las ik wel een B ruiter voor die je 2 soms 3x alles voor moest lezen...dat red je op hoger nivo echt niet meer op

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:11

ik rijd meestal op mijn paard..

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:06

Ik rijd bijna altijd uit mijn hoofd. Vind ik zelf wel erg relaxed. Kan me beter op het rijden concentreren, omdat ik anders voor de lezer aan het denken ben: leestie wel goed?
Meestal rij ik naar de jury toe en meld dan dat ik uit mijn hoofd rijd. Heb het in het begin niet altijd gemeld, maar heb daar een keer een soort van discussie over gehad met een jury, die vond dat hij het van te voren moest weten (hij riep ook halverwege de proef dat ik fout ging, maar meneer had niet goed opgelet, ik ging wel goed). Bij binnenwedstrijden met een dicht hokje geef ik het ook wel bij het secretariaat door, maar meestal kun je voor het begin van de proef de jury wel even aanspreken. Bij buitenwedstrijden rijd ik meestal toch het liefst helemaal rond de ring en kom dan ook bij de jury langs en dan kan ik het daar doorgeven.

edit:ik vergeet nog tips te geven voor het uit je hoofd leren van de proeven.
Ik lees ze meestal een paar keer heel grondig door. Dan ga ik ze op het paard oefenen, liefst met iemand met boekje erbij, die kan ingrijpen wanneer ik verkeerd ga (is zelden). En dan tijdens het losrijden neem ik de proef ook nog een keer heel grondig in mijn hoofd door en dan lukt het echt wel!

capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:41

mijn instructeur doet dat wel altijd ik ken hem wel uit mijn hoofd de proef dat is veell makkelijker

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:45

Ik ben altijd gedwongen om de proefjes uit mijn hoofd te leren. Is eigenlijk altijd wel gelukt, het is alleen wel soms voorgekomen dat ik een figuur vergat te rijden.

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:49

Ik rijd ook bijna altijd mijn proef uit mijn hoofd. Ook simpelweg om de reden dat ik haast nooit iemand heb om voor te lezen en is er tóch iemand, dan kan het nog geen kwaad dat je je proef kent.
Ik moet zeggen dat ik veel rustiger en geconcentreerder kan rijden dan wanneer er iemand staat te roepen langs de kant. Voor mijn paard was het ook een oplossing, want die kreeg ik opeens niet meer vooruit gebrand zodra ze iemand een proefje voor hoorde lezen. (Inmiddels is dit smoesje wel verleden tijd, hoor!)

Ik zou zeggen: wie niet waagt, die niet wint! Gewoon uit je hoofd leren en net zo rijden als je thuis zou doen. Waarschijnlijk dat je nog een veel voldaner gevoel hebt dan wanneer iemand het voorleest! Succes in ieder geval en laat even weten hoe het is gegaan?!

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:52

Ik rij de proeven ook meestal uit mijn hoofd.
Vaak start ik meerdere paarden in meerdere klasses en ik rij ze gewoon uit mijn hoofd.
Alleen de jonge hengsten die worden in het begin voorgelezen omdat ik dan teveel met die beestjes bezig ben.
Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee.
Het gaat eigenlijk vanzelf.
Er zit meestal een logica in de proeven.
Wat je aan de ene kant doet doe je vervolgens aan de andere kant ook.
Ik lees de proef altijd 1 keer door.
Daarna lees ik de proef met mijn hand erop en dan ken ik hem vaak wel.
Wat ik altijd wel doe is net voordat ik op het paard stap de proef oplees en iemand in het boekje kijkt of het klopt.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:05

samyrah schreef:
erleyne schreef:
Als ik met mijn eigen paard ga starten zal ik nog heel vaak uit mijn hoofd moeten rijden. Mijn man weigert namelijk voor te lezen.

Tja, dat probleem heb ik dus ook. Bovendien weet hij net aan wat voor- en achterhand is, dus erg makkelijk is het dan ook niet.

Die van mij kan inmiddels vrijwel mijn hele proef filmen zonder dat ie me kwijtraakt, maar daar houdt het mee op. Hij weigert echt voor te lezen. Meestal heb ik wel een voorlezer bij me, maar komende zondag niet. Ik moet als nummer 4 starten en ga gewoon de voorlezer van nummer 1 vragen om me voor te willen lezen. *zegt ze heldhaftig*

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:21

zowiezo moet je ze eigelijk uit je hoofd kennen, mocht je voorlezer een fout maken! je kunt anders ook iemand op dat concours is, vragen om je voor te lezen, meestal is er wel iemand die dat wil doen suc6