Wanneer kan je een B-proefje rijden? (wedstrijd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Wanneer kan je een B-proefje rijden? (wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:09

Ik heb sinds kort een paard gekocht. Al wat ouder waar voorheen veulens mee zijn gefokt.
Paard is vroeger op M niveau afgericht en daarna eigenlijk alleen maar recreatief bereden.
Nu wil ik haar een beetje gaan rijden, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer je nu eens een B-proefje kan rijden.
Niet dat ik gelijk winstpunten hoef te rijden ofzo, maar gewoon in de middenmoot.
Wat moet je paard en ik allemaal kunnen?

Ze loopt nu af en toe wel redelijk aan de teugel. Ik heb zelf de meeste moeite met het rijden op mijn juiste been, met licht rijden...
Ik neem aan dat ze hier in een wedstrijdje ook naar kijken?

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:12

Ik heb geen antwoord op je vragen, maar ben zelf ook benieuwd naar het antwoord.
Dus ik lees even mee als je het niet erg vindt.

Ik dnek trouwens wel dat ze kijken naar of je op het goede been lichtrijdt, nageeflijkheid is dacht ik nog niet zo belangrijk, levert neem ik aan wel hogere punten op.

rooz_89

Re: Wanneer kan je een B-proefje rijden? (wedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:16

je kan toch gewoon in het proeven boekje kijken?
daar staat in wat je allemaal moet doen in de proef... als je dat allemaal beetje kan kan je best eens een wedstrijdje mee doen..
of bedoel je officiele wedstrijden rijden?

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:20

Ik wil gewoon weten wanneer je er klaar voor bent om een goed proefje te kunnen rijden?
Waar ze op letten. Alleen op het uitvoeren van je proefje of letten ze op meer dingen?

Het kost allemaal al zoveel geld, startkaarten enzo.
Hoeveel kost dat wel niet?

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:24

startkaart 55 euro
lidmaatschap is per vereniging verschillend
startcoupons 16 euro (voor 8 wedstrijden met 2 proeven)

verder staat in het proevenboekje duidelijk beschreven wat er van je verwacht wordt in de B.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:27

Ik heb nog geen proevenboekje, dus die zal ik dan eerst moeten aanvragen.

Lid van een vereniging ben ik ook niet. Dus ik moet eerst lid worden en dan pas kan ik wedstrijden gaan rijden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:06

pittig_ding schreef:
Ik heb nog geen proevenboekje, dus die zal ik dan eerst moeten aanvragen.

Lid van een vereniging ben ik ook niet. Dus ik moet eerst lid worden en dan pas kan ik wedstrijden gaan rijden?

Klopt! En dan kun je via die vereniging een startkaart aanvragen..
Een paard in de B moet op de hulpen reageren en niet gehinderd worden door de ruiter. Ik denk dat je dat een beetje moet aanhouden en je eigen gevoel natuurlijk..

rooz_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:07

op www.knhs.nl kan je ook proefjes bekijken maar dat is niet altijd de echte versie zoals in het boekje staat.. maar dan kan ej zien wat je ongeveer moet doen

karin1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:08

moet je persee! lid zijn van een vereniging ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:10

karin1985 schreef:
moet je persee! lid zijn van een vereniging ??

Volgerns mij wel ja..

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:05

Je moet inderdaad lid zijn bij een vereniging om officiele wedstrijden te kunnen rijden.
Op de vraag wanneer je een Bproefje kan rijden? Ik denk dat je dat zelf het beste kan inschatten maar goed: als je paard braaf is, je netjes overgangen kan rijden van stap naar draf en terug en van draf naar galop en terug. Je nette voltes kan rijden, weet wat middendraf is en middenstap, je weet wat van hand veranderen is...en dergelijke...Ja, dan kan je wel een proefje rijden.
Wat ook niet onbelangrijk is in de voorbereiding voor de wedstrijden: heb je vervoer en is je paard trailermak. Scheelt ook weer een hoop gedoe.
Ik zou zeggen: ga ervoor en succes.

Pardon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:34

Je moet een keertje een proefje van knhs.nl downloaden en die eens rijden. Als je daar zonder (grote) problemen doorheenkomt (helemaal foutloos zal het nooit gaan) dan weet je in ieder geval dat je op het goede niveau zit.
Verder is het handig dat als je niet op je eigen stal kan starten je weet hoe ze in de trailer is (helemaal gestressed daar aankomen is niet handig) en anders dat eerst oefenen.
Ook is een paard op een ander terein altijd anders te rijden dan op eigen terrein, dus zorg dat de controle thuis helemaal in orde is voordat je een vreemde situatie opzoekt.

Waar de jury op let in de B is nooit zo heel streng. De nagevelijkheid is niet heel belangrijk, het is belangrijker dat je paard aan de hulpen staat en dat je je paard goed aanvoelt (dus goed reageerd op bepaalde situaties).

Veel succes met je eerste proefje.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:48

In ieder geval goed je proefje oefenen, als het vlekkeloos gaat dan ben je er klaar voor.
Ik had nog nooit een proefje gereden, en heb over 6 weken een onderlinge wedstrijd. Ik had vorige week een poefje geoefend, maar vond het nog aardig lastig. De figuren rijden lukt me normaal prima, maar nu moest alles achter elkaar, dat is wel even wennen.
En m'n paard ging steeds sneller lopen, ik denk omdat ze wedstrijden leuk vindt, en aanvoelde dat we een proef aan het rijden waren.
Dus ik heb nog even wat om aan te werken.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:18

Ik weet dus niet of ik het wel met doen.
Ik ben gewoon benieuwd of ik het kan, maar wil dan niet iedere week starten ofzo. Ik heb nl ook helemaal geen vervoer. Ik rij gewoon altijd lekker thuis met mn paard in de bak of ga er mee naar het bos.
Maar ja, ik ben soms toch wel erg benieuwd hoe ik op een wedstrijd zou presteren....

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:27

Je hoeft toch niet elke week op wedstrijd?
Je kan bijvoorbeeld ook 1 keer per maand of nog minder gaan hoor.

En qua vervoer, tja misschien is er een trailer die je kan lenen of iemand met wie je mee kan rijden?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 06:53

RT-D -> WD-V

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 06:59

Het is erg belangrijk om in de baan te blijven, dus tussen de bordjes. In sommige regio's starten de lagere klassen tussen de hekjes, dus aanleuning, maar je komt ook vaak gewoon een "losse" ring tegen; de bordjes in de grond geprikt.

Paard mag geen verzet tonen, moet recht lopen.

De verder kosten behalve startkaart, startcoupon, lidmaatschap van de vereniging is natuurlijk ook het inschrijfgeld per rubriek, dus per proef.
Dat is bij de paarden meestal rond de € 8,- per rubriek in de B. Rij je 2 proefjes dan kost het je dus € 16,-.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:01

kosten staan in de FAQ.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:06

Als je het een keer wilt proberen, kijk of je ergens aan een onderlinge wedstrijd kan meedoen. Het zou namelijk zonde zijn als je lid wordt van een vereniging en een startkaart/startcoupons aanvraagt om er na 1x achter te komen dat het niets voor jou is, dan is het zonde van het geld. Met zo'n onderlinge wedstrijd kun je kijken of je het leuk vindt. Zo ja, dan kan je het hele riedeltje af.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:05

Ja, een onderlinge wedstrijd is inderdaad erg leuk.
hoe kom ik er achter waar dat is?

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:13

Informeren bij stallen bij je in de buurt....

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:55

Je zou zelf een beetje kunnen gaan oefenen met de proefjes.
Als dat voor jou gevoel lekker gaat, en het gaat redelijk vloeiend kan je best een B proefje rijden.
Als je zelf maar het gevoel hebt dat jij en je paard er klaar voor zijn, en aangezien je paard M gelopen heeft zal het voor haar niet zo verschrikkelijk moeilijk zijn.

Je moet wel lid zijn bij de vereneging bij jullie, en via hun kan je dan een startkaart aanvragen.

onderlinge wedstrijd is misschien eerst ook wel handig idd. daar kan je ook voor op internet vast wel iets vinden, en bij stallen in de buurt informeren inderdaad.

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:08

Volgens mij moet hij gewoon goed de stap, draf en galop kennen, nette overgangen maken.
Het liefste wel nageeflijk lopen, hij hoeft echt niet helemaal strak opgericht te lopen, maar het is niet de bedoeling dat hij helemaal tegen de hand loopt......

en dat over het verkeerde been, ze mogen je er per onderdeel een min 1 voor geven, maar er zijn maar weinig jury's waarvan ik weet dat ze het doen......
Het staat wel netter als je op het goede been zit, maargoed, het is geen drama, als jij verder een nette proef rijd, heb je vast wel aardige punten

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 10:23

Toch maar eens informeren in de buurt voor een gezelligheidswedstrijdje ofzo..
Bedankt!

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:36

Had ik ook nog een vraagje, sorry dat ik meelift in je topic.

Maar ik heb vandaag eens een B-proefje geoefend, en het gaat prima,
maar de aanleuning ontbreekt nog. Stukken lukken wel, maar niet constant.
Is het dan beter om zonder aanleuning te rijden dan steeds hoog/laag?