wedstrijdbloes??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

wedstrijdbloes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 15:32

Een wedstrijdbloes behoort blijkbaar tot de standaarduitrusting van de wedstrijdruiter.

Maar waarom eigenlijk? Is het nodig? Met een plastron en een jasje zie je toch niks meer van die bloes?

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:35

Als het warm genoeg is en er dus in zomertenue gestart mag worden moet je wel een bloes aan. Verder heeft hij (voor mij) inderdaad niet zo veel nut, behalve dat een plastron netjes vastmaken op zo'n kraag (dus zodat je geen stukjes nek ziet) een stuk gemakkelijker dan op een T-shirt oid..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 15:41

En als je in zomertenue start (voorlopig zie ik het er niet van komen met dit weer...) moet de bloes dan perse wit zijn? (of in mijn geval geel, want ik heb een gele broek)

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:53

Dat weet ik niet 100% zeker maar volgens mij wel ja.. Meen me te herinneren dat een vriendin van me ooit eens een nieuwe bloes moest omdat ze met haar blauwe niet in zomertenue mocht rijden. En hij moet lange mouwen hebben (in ieder geval bij dressuur, springen weet ik niet zeker).

Maggiolino

Re: wedstrijdbloes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:02

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 11:11

Nou, toch het dressuurreglement er maar even bijgezocht...
Citaat:
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
-
bij voorkeur
een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps.
- een zwarte of donkerblauwe veiligheidscap/-helm. Het is uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.

Valt me op dat er staat bij voorkeur...
Hij mag dus een kleurtje hebben en er staat niks over lange mouwen!
Overigens staat er dat de plastron bijpassend moet zijn maar de handschoenen niet.
Ik ben net overgestapt op geel.
De plastron heb ik zelf genaaid, omdat ik nergens exact dezelfde kleur geel kon vinden.
maar betekent dit dus dat ik gewoon witte handschoenen kan blijven dragen? Vind ik wel zo mooi!

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:48

Dan heb je niet ver genoeg gekeken, want in zomertenue is het woordje "bij voorkeur" weggelaten. Wel staat er dan "met korte of lange mouwen"... mouwloos mag dus NIET.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:10

ik vind die blouse toch lekker zitten dus.. gene probleem voor mij.. (A)

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:13

Nee, het hoeft niet, maar het is wel zo handig.

Sifraaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:03

In pricipe heb ik altijd een blouse aan (met lange of korte mouwen, ligt aan het weer). In de zomer wil ik nog weleens een hempje of katoenen shirt aandoen onder het jasje, als je met jasje moet rijden.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:54

GeJe schreef:
Dan heb je niet ver genoeg gekeken, want in zomertenue is het woordje "bij voorkeur" weggelaten. Wel staat er dan "met korte of lange mouwen"... mouwloos mag dus NIET.

ik dacht dat zomer tenu perce met lange mouwen moest

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:56

@ Perla: verkeerd gedacht dus

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:13

ja, dan ga ik nog maar eens een bloesje met kortemouwen aanschaffen

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:06

Perla schreef:
GeJe schreef:

ik dacht dat zomer tenu perce met lange mouwen moest

Dat was tot een aantal jaar geleden inderdaad zo.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 22:26

inderdaad had ik niet ver genoeg gekeken:
Citaat:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de afgevaardigde beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of –dressuurblouse (met korte of lange mouwen).

wat me trouwens opvalt, is dat er nergens staat dat je witte handschoenen aanmoest. Dus ik kan mijn favo zwarte handschoenen ook dragen?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:46

Ja, je mag alle kleuren handschoenen dragen. Ik weet alleen niet of de jury dat op prijs stelt. Ik persoonlijk vind zwarte handschoenen ook niet mooi bij een wedstrijdjas
Het meisje hieronder op de foto heeft zwarte handschoenen aan.
Afbeelding

Ohw en Lenn heeft een keer zonder blouse onder haar jasje gereden. Maar dan zie je toch wel wat huid. Ik weet niet of anderen het ook zien (ik lette er natuurlijk op).

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 15:13

Nou, ik kan me voorstellen dat je als je wat onrustige handen hebt, je dat niet gaat benadrukken met opvallende witte handschoentjes

trouwens, 1 van de l*lligste dingen die ik ooit op een wedstrijd heb meegemaakt:
een meisje van onze club (zo'n klein ponyruitertje) had nog weleens moeite met links en rechts tijdens de proef. Toen had de moeder een L en een R op de handschoenen geborduurd. Kreeg ze punten aftrek van de jury...

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:12

Sommige juryleden zijn net mensen.... Da's net zoiets als tegen een ponyruiter op de kampioenschappen zeggen dat haar beugels niet glommen en daar dan ook nog punten voor willen aftrekken... helaas voor de beste man was ik jury bij C

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:27

Ik draag zelden een bloes onder mijn jasje, omdat ik dat meestal veel te warm vind. Ik heb er vaak een t-shirtje onder, of een spagetti-topje ofzo. Met echt warm weer ligt de bloes wel in de auto, want als er met zomertenue gestart mag worden ben ik de eerste die zijn jasje uittrekt!
En inderdaad, tegenwoordig mag je met zomertenue ook met korte mouwen starten, voorheen was het alleen met lange mouwen.

miepmans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:12

Als je een plastron hebt, maakt het eigenlijk niet uit wat je onder je jasje aan hebt toch?

ineke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:51

Ik heb geen blouse maar een het competitionshirt van Kyra K. Een perzikkleurig shirt met een kraagje om een plastron aan vast te maken, mag ik hier dan wel zomertenue in starten ?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 06:21

ineke_ schreef:
Ik heb geen blouse maar een het competitionshirt van Kyra K. Een perzikkleurig shirt met een kraagje om een plastron aan vast te maken, mag ik hier dan wel zomertenue in starten ?

Een mooi shirt Je mag hier zonder plastron mét wit kraagje gewoon mee starten in de springring. Bij dressuur dus mét plastron. Zomertenue geeft geen perzikkleur op, dus helaas mag je hier niet mee starten. Nu is de kleur perzik heel licht oranje.... dus kun je misschien nog zeggen dat het een soort geel is

Maar waarom nu al die moeite voor het "zomertenue"....? Losrijden in je coolmax shirtje (in leuk heftig oranje ofzo), en vlak voor de proef gewoon je jasje aan doen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 19:56

ik ben zelf aan het knutselen geweest...
heb bij mijn gele rijbroek niet de perfecte kleur kunnen vinden.
Bovendien heb ik altijd moeite met het vinden van een goed zittende bloes wegens forse boezem. Dus heb ik een herenoverhemd verbouwd.
Nu heb ik een witte bloes met geel opstaand boordje (precies andersom dus). Ook heb ik een gele mouwomslag (randje).
Dit past dan weer heel goed bij de gele plastron (ook zelfbouw).
Ik neem aan dat ik hiermee aan het reglement voldoe.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:33

Ik heb ook geen blouse er onder. Ik heb twee mouwloze wedstrijdshirts, maar is start net zo goed met een hempie onder mijn jasje.
Over zomertenue kan ik me idd niet zo druk maken. Het is de kunst om er dan zo kort en zo efficient mogelijk op te zitten qua inrijden en het rijden van de proef. Vaak hou ik dan ook wel gewoon het jasje aan met inrijden. Warm is het dan toch al in een binnenhal

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:39

Ik heb een lichtblauwe bloes met korte mouwtjes, een lichtblauw t-shirt zonder mouwen (is een soort poloshirt stof, zit heel lekker) en een 'echte' witte bloes met lange mouwen. Die laatste heb ik dus echt nooit aan, zweet me dood in dat ding.
Heb één keer in zomertenue gereden, toen had ik m'n eigen wedstrijdkleren niet (lang verhaal) en reed ik in een wedstrijdshirtje, witte coolmax stof met een vrij hoog kraagje met rits. Zonder plastron... Is niets van gezegd (ik had ook niets anders) maar de mussen vielen ook écht dood van t dak.