Info gezocht over Myler Bit en Wedstrijden rijden (dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KC

Info gezocht over Myler Bit en Wedstrijden rijden (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 16:21

hoi ik hoor veel verhalen over Myler Bit en dat het zo fijn rijd.
Ik wil het zelf graag uitproberen maar ook weten of het toegestaan is op wedstrijden heb er ooit iets over gelesen maar weet niet meer welk bit het nou was uit de ruime keuze van Myler.
iemand nog ervaringen ermee?
alvast bedankt

Oretha

Re: Info gezocht over Myler Bit en Wedstrijden rijden (dress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:47

Ik rijd ook een paar paarden met mylerbit. Het bevalt me goed. Laatst was ik in de ruitersportzaak en daar hadden ze test bitten. Die myler bitten mocht je dan 2 weken op proef mee naar huis nemen, en dan ervoor kiezen om er wel of niet een te kopen. Die bitten zijn redelijk aan de prijs, dus erg handig die testbitten! Miss hebben ze deze actie ook wel bij jouw ruitersportzaak?

Mij hebben ze ook verteld dat je met deze bitten wedstrijden mag rijden. Ik ken iemand die dat ook doen en in de ruitersportzaak zeiden ze ook dat dit bit op wedstrijd mocht.
Maar als je het heel zeker wilt weten moet je gewoon ff de knhs bellen

KC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 17:09

bedankt voor je reaktie idd dat wirst ik al dat je ze op proef kon krijgen en ook dat ze prijzig zijn maar er zijn zo veel modellen dat ik wou weten welke keuze voor mij handig zou zijn ben er al over uit dat ik voor het niveau 2 bit ga de maat moet ik nog even opmeten maar dan wil ik us weten welke er wel geschickt zijn om ook tijdens wedstrijden te gebruiken.
verder leuk om te horen dat het je bevalt om ermee te rijden ik ga volgende week eens kijken in de winkel voor info en uitleg en een proefbit...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:12

Als er geen hefboom werking in zit, dus geen bit met sleuven mogen er verschillende van Myler.

KC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:26

ik heb net een pb gehad ivm de myler informatie avond en kreeg te horen dat de Comfort Snaffle Wide Barrel - Level: One gebruikt mag worden in officiele wedstrijden. Weet iemand of er nog andere mogen?
en welke ervaringen hebben jullie ermee op wedstrijden evtl. commentaar etc...
bedankt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:15

Alleen de comfort snaffle wide barrel level 1 is toegestaan op wedstrijden (ik rijd er zelf ook mee). Site van myler waar alles op te vinden is staat hier: www.toklat.com\myler

KC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 20:16

bedankt

Floob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:29

In schotland is ook de Myler 'mullen mouth' met 3 van die barrels toegestaan.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:33

Denk niet dat de TS naar Schotland gaat voor een wedstrijdje.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:37

Ik heb sinds kort ook een myler bit. Ik vind het fijner rijden als een normale trens. Mijn paard is lichter op de hand, makkelijker te sturen en reageert sneller op bv een kleine ophouding. Ik heb de comfort snaffle met een bustrens. (je hebt ze ook met ringen)

esthergorzem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:13

Op de website van de KNHS kun je een reglement downloaden waarin precies staat welke bitten er wel en niet op wedstrijden gebruikt mogen worden. Ik denk dat het ene Myler-bit wel gebruikt mag worden en het andere niet, afhankelijk van hoe het bit is opgebouwd.

ChristaMoor

Re: Info gezocht over Myler Bit en Wedstrijden rijden (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:24

Ik heb een watertrensje van Myler. Heb het nu drie keer gebruikt. Ze loopt er nu al super op, alleen vraag ik me nog steeds af of het wel echt zo'n vriendelijk bit is en of ik haar niet harder in haar mond maak doordat het bit zo vreselijk dun is. Het systeem bevalt me zeer goed, alleen de dikte heb ik toch moeite mee. Wie kan mij hierover uitleg geven?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:35

De dikte van het bit heeft niet zo veel te maken met de scherpte van het bit ChristaMoor. De ruiterhand maakt een bit scherp. Het gaat er om hoeveel ruimte jouw paard in zijn mond heeft. Mijn paard heeft weinig ruimte tussen de onderste en bovenste lagen, dus voor haar is een dunner bit veel prettiger dan een dikke. Een dik bit zit haar alleen maar in de weg. Met de dunne myler die ik nu heb is ze veel rustiger in haar mond en dus ook in de aanleuning.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:09

Ik heb nog wel een myler bit liggen die je op wedstrijden mag gebruiken. Mag je zo overkopen

KC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 19:55

Marliesvr schreef:
Ik heb nog wel een myler bit liggen die je op wedstrijden mag gebruiken. Mag je zo overkopen

klingt interessant welk bit heb jij dan? maat etc .. en wat vraag je ervoor?
alvast bedankt groetjes kc

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:28

KC schreef:
Marliesvr schreef:

klingt interessant welk bit heb jij dan? maat etc .. en wat vraag je ervoor?
alvast bedankt groetjes kc

Het is een level 1 bit met mondstuk 2 en toegestaan op wedstrijden. Het is een 5 inch bit wat overeenkomt met 12,5/ 13 cm.

Ik doe 'm weg omdat mijn paard er niet fijn op liep, ik heb 'm maar 5 keer gebruikt. Hij is nieuw tegen de €90,-. Je mag 'm kopen voor €75 euro excl verzendkosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:31

Kan dit verder per pb aub Lachen

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:50

Een myler met ronde ringen is nieuw 65 euro

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:55

Vandaag is er bij ons op het concours nog iemand gediskwalificeerd vanwege een fout Mylerbit (ik denk dus een level 2 ofzo) Stond onderaan de coupon: Gediskwalificeerd, ongeoorloofd bit, werkt als stang.

denk hier dus wel aan! Alleen level 1 is toegestaan!

KC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 09:01

Haha! bedankt voor de geweldige reacties, ben blij dat er wat ervaringen boven komen, is er misschien iemand in de buurt van amsterdam of zeewolde die met myler rijd? kom ik eens kijken en praten misschien wel gezellig... liefst een dressuur iemand ... Clown

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:23

Mag je Mylers ook als onderlegtrens voor je S&T gebruiken?

KC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 18:08

das een goede vraag, denk dat er hetzelfde geld als bij wedstrijden denk dat een level1 comfort snaffle dan ook mag misschien alleen met ronde ringen of zo... zal het in de gaaten houden misschien dat iemand het weet... zal ook eens in het regelement kijken wat er staat bij S&T...

KC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 07:18

hoi inmiddels heb ik dus van een jury gehoord dat het Myler bit wel min of meer gedoogd wordt tijdens wedstrijden maar dus niet officiel toegestaan is.
dat omdat het meerdere legeringen heeft, wel is er een bijna gelijk bit van K&K uitgebracht welk wel op wedstrijden gebruikt kan worden omdat het een legering heeft.
de ringen morgen wel van ander materiaal zijn maar het mondstuk dus niet.
veel juries laten het wel doorgaan maar je zou erop gedisqualifiziert kunnen worden.
ben benieuwd wat voor ervaringen / wetenswardigheiden andere jury's en wedstrijdruiters ermee hebben.
Ik zelf kies er dus niet voor om ermee westrijden te rijden misschien wel met het K&K maar dat wil ik dus eerst uitproberen.
Heb wel begrepen dat het veel fijner rijd... ff proberen dus Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:33

het legeringen verhala is niet waar, er staat nergens in het reglement dat een bit maar van 1 metaalsoort mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:34

Die jury mag zelf ff zijn cursusje wel weer eens updaten

Dat legeringen verhaal is heel wat reglementen verandereingen geleden verdwenen uit het reglement (helaas)