Niet starten, toch betalen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sophiee

Niet starten, toch betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 19:12

Nu snap ik wel dat het vreselijk irritant voor de wedstrijdorganisatie is als er allemaal mensen 2 dagen van tevoren afbellen, maar áf en toe zit er toch een goede reden bij? (Góede medische redenen ruiter, sterfgevallen in familie etc.)
Ik heb namelijk gister m'n voet gebroken tijdens de gymles, been tot m'n knie in het gips en krukken+rolstoel.
Écht geen mogelijkheid tot paardrijden dus. En laat ik nou net in de Meivakantie 4 wedstrijden hebben staan, waarvan 1 de derbywedstrijd van de DCSO is.
Gister hele dag bezig geweest met krukken, alles regelen etc, dus vandaag netjes afgebeld én de reden vermeld. Moeten we dus alsnog betalen! Ik weet dat dit de normale gang van zaken is en ben ook best bereid om een x 6 euro te betalen als ik niet kan omdat bijv. mijn pony kreupel is, maar dit zijn dus 6 proefjes, 36 euro dus!
Vind het dus ronduit belachelijk dat je zoveel moet betalen, alsof ik er niet genoeg last van heb dat ik met m'n poot in het gips zit.

Mee eens of niet?

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:29

ik heb dit nu ook. alleen dan omdat mijn pony een peesblessure heeft opgelopen. ik snap wel dat je moet betalen. alleen er waren toch wel medische uitzonderingen, met echte goede redenen ? ben opzich wel benieuwd wat ze dan die goede redenen vinden om uiteindelijk niet te hoeven betalen. een peesblessure en gebroken voet vinden ze dus niet goed genoeg voor een reden

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:32

meestal kun je met een dokters of veearts verklaring wel je inschrijfgeld terudkrijgen.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 19:34

aannjjaa schreef:
meestal kun je met een dokters of veearts verklaring wel je inschrijfgeld terudkrijgen.

Ja maar ik neem aan als ik daar kom met krukken, been in het gips dat ze er dan moeilijk omheen kunnen

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:35

ja als je zoveel proefjes hebt geplant.....ja het is eigenlijk wel gemeen als je gewoon een goede reden hebt waardoor je niet kan rijden maar nog veel beterschap met je voet!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:00

Ik geloof dat ook met doktersverklaring of DA-verklaring je inschrijfgeld niet teruggegeven hoeft te worden. Op zich zou ik dat ook logisch vinden, je plaats is vrij gehouden voor je tenzij iemand op korte termijn alsnog wil starten in jouw plaats.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:06

Klopt, maar ik vind dat ze in bepaalde gevallen wel rekening kunnen houden met de situatie..
Maarja dit zijn ook de voorschriften van de KNHS he..

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:31

Sophiee schreef:
Klopt, maar ik vind dat ze in bepaalde gevallen wel rekening kunnen houden met de situatie..
Maarja dit zijn ook de voorschriften van de KNHS he..

maar er staat ook beschreven dat de vereniging dit op eigen inzicht mag toepassen.Dus een beetej schappelijke vereniging laat je niet betalen als je met je voet in het gips zit of als je paard stokkreupel is....

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 01:04

Ik stuurde in dat soort gevallen ook nooit rekeningen, maar heb ze zelf regelmatig gehad...

Doktersverklaring/veterinaire verklaring is idd niet om je inschrijfgeld terug te krijgen, maar om geen boete te krijgen.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:32

Update:
Ik heb al iets geregeld met een van de wedstrijdbestuurders, ik hoef zowiezo niet meer dan de helft te betalen
Superaardig, bedankt he
En de rest die wel meedoet, succes, ik kom maandag en dinsdag zowiezo wel kijken.

Suzanne37

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:27

Ik vind het niet terecht om ruiters/amazones te laten betalen als ze een goede reden hebben om niet te starten. Een ruiter kan er ook niets aan doen als zijzelf of hun paard een blessure oploopt. Daar vraag je niet om. Wij laten zulke combinaties nooit betalen als ze netjes afmelden maar helaas is dat zeker niet overal zo.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:32

Nee klopt, maar ik heb gelukkig al wel geregeld dat ik de helft hoef te betalen. Vind ik wel netjes van het wedstrijdbestuur.
Het is idd al vervelend genoeg dat ik 6 week met me poot in het gips zit, ik wou zooooo graag meedoen!

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:32

Ik moest ook op 2 wedstrijden betalen toen ik een hersenschudding had opgelopen (mocht toen dus natuurlijk ook niet rijden) Heb bij 1 van die wedstrijden wel de brog teruggekregen als ik het zelf op kwam halen. Bij een andere wedstrijd heb ik wel mijn geld teruggekregen.
Is dus verschillend hoe de vereniging ermee omgaat. Maar we kiezen er natuurlijk niet zelf voor om niet te rijden bij een medische reden... dus ik ben het met Sophiee eens

Tyke

Re: Niet starten, toch betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 02:29

Ik heb me ook afgemeld voor een wedstrijd Ok 2 weken ervoor en met een goede reden. Ik hoefde niet te betalen. Heb het gevraagd. Het is per vereniging verschillend. Ik vond het netjes dat ik niet hoefde te betalen. Vindt het zelf ook vreemd dat wanneer je een gegronde reden hebt om af te melden. Bv paard kreupel of je hebt zelf iets dat je dan moet betalen. Kan je ook niets aan doen. Wel als mensen afbellen omdat het weer slecht is of noem maar wat laat die maar dubbele boete betalen. Flauwekul natuurlijk.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:48

Urielle schreef:
Ik geloof dat ook met doktersverklaring of DA-verklaring je inschrijfgeld niet teruggegeven hoeft te worden. Op zich zou ik dat ook logisch vinden, je plaats is vrij gehouden voor je tenzij iemand op korte termijn alsnog wil starten in jouw plaats.

Klopt. Vroeger was het zo dat je met DA/HA verklaring geen boete hoefde te betalen (wel het inschrijfgeld), maar ik heb ook die regel nergens meer kunnen vinden.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:48

Suzanne37 schreef:
Ik vind het niet terecht om ruiters/amazones te laten betalen als ze een goede reden hebben om niet te starten. Een ruiter kan er ook niets aan doen als zijzelf of hun paard een blessure oploopt. Daar vraag je niet om. Wij laten zulke combinaties nooit betalen als ze netjes afmelden maar helaas is dat zeker niet overal zo.

Maar het secretariaat kan daar toch ook niets aan doen en heeft wel de moeite ervoor gehad.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:04

De organiserende vereniging kan er ook niks aan doen, het zou banketstaaf zijn als zij voor de kosten moeten opdraaien als iemand afzegt. Ik kijk meestal of ik nog een vervanger kan vinden, maar anders moeten de ruiters toch echt betalen. Soms krijg ik een dag van te voren nog vijf afmeldingen, zou lekker zijn als we daar zelf voor moeten opdraaien, dan kunnen we wel stoppen met wedstrijden organiseren of wordt alles twee keer zo duur.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:23

Ik kan me het standpunt van de organisatie wel indenken, maar af en toe vindt ik ook wel dat er heel kort door de bocht wordt gedacht.
Ik heb nl begin januari mijn middenvoetsbeentjes gebroken, ook 4 weken gips, niet paardrijden en met geen mogelijkheid een schoen aankunnen. Ik had 2 wedstrijden ingeschreven waarvoor ik me keurig telefonisch heb afgemeld met deze reden. Ik was niet alleen het inschrijfgeld verschuldigd, maar ook nog zelfs de borg kreeg ik niet terug en dat terwijl ik me 2 weken en 3 weken voor de betreffende wedstrijd deed afmelden (dus geen dag van te voren).
Borg vindt ik iets voor ruiters die niet komen opdagen, maar niet voor de mensen die zich netjes afmelden en daar dan ook nog eens de borg mee verliezen. Maar goed zo is er voor ieder standpunt wel iets te zeggen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:15

Twee weken van te voren, dan is bij mij nog niet eens de sluitingsdatum bereikt en hoef je sowieso geen startgeld te betalen toch. En in twee weken zou ik wel een vervanger weten te vinden ( al moet ik sommige ruiters dan misschien een beetje stalken, haha ). Nee zo'n tijd van te voren zou ik het ook belachelijk vinden dat je nog moet betalen. En waar betaal je borg voor? Ik heb nog nooit ergens borg voor moeten betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:33

Ik vind ook dat als je een gegronde reden heb je het geld moet kunnen terug krijgen of niet te hoeven betalen. Helaas is dit niet in alle gevallen zo maar er word nog wel om gedacht aan de reacties te lezen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:03

Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt hieromtrend. Als je je 24 uur voor aanvang van de wedstrijd schriftelijk afmeld hoef je niets te betalen. Daar hoef je helemaal geen been voor breken, het hoeft niet tenzij in het vraagprogramma een andere regeling wordt genoemd. En dat doet vrijwel geen enkele vereniging. Vrijwel allemaal hebben ze gewoon de standaard regeling van de KNHS. Dat is allemaal na te lezen op hun site. Maar voor het gemak hier even de regeling .

HOOFDSTUK 18 - INSCHRIJFGELD DEELNEMERS DRESSUUR EN SPRINGEN
Artikel 36- Inschrijven voor wedstrijden

Artikel 5.

Deelnemers, die niet aan een wedstrijd kunnen deelnemen, dienen zich tot uiterlijk 24 uur voor het begin ervan schriftelijk af te melden tenzij hiervoor in het vraagprogramma een andere procedure en/of een ander tijdstip is/zijn aangegeven. Deelnemers, die hun inschrijving(en) niet gestand doen en zich niet op de in dit lid vermelde wijze hebben afgemeld, kunnen door de wedstrijdgevende organisatie bij de KNHS worden voorgedragen voor een heffing conform de Wedstrijdtarievenlijst per inschrijving tenzij de Federatievertegenwoordiger de verklaring voor het niet deelnemen heeft geaccepteerd. Deze heffing wordt geïnd door en vervalt aan de KNHS. Deelnemers, die zich voor de in het vraagprogramma vermelde sluitingstermijn van inschrijven afmelden, zijn geen inschrijfgelden,
waarborgsommen en opslagen verschuldigd. Deelnemers, die zich niet of niet via de daarvoor geldende richtlijnen afmelden, dienen het inschrijfgeld te allen tijde aan de wedstrijdgevende organisatie te voldoen. Leden die het inschrijfgeld niet (tijdig) voldoen kunnen, door de wedstrijdgevende organisatie bij de KNHS worden voorgedragen voor een heffing conform de Wedstrijdtarievenlijst.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:07

Bij een echt goede reden zou je er wel eens over kunnen nadenken...maar goed, jij bent niet de enige ruiter op zo`n concours en als iedereen met zo`n smoesje komt hoe wil je het dan gaan controleren als organisator zijnde?

Kokomo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:09

Je hoeft helemaal niets te controleren. Als je 24 uur van te voren afmeld, niet betalen.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 22:26

Ik zou het trouwens behoorlijk ziek vinden als mensen een gebroken been gaan faken
Maar ik kom morgen even kijken, DUS DAN GA IK HET BEWIJZEN OOK

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:33

hahhahaa, nee maar goed je hebt er nu eenmaal zieke mensen bij zitten