Jullie tips voor een nette proef!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Jullie tips voor een nette proef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:15

Hoi,

Ik rijd nu op dit moment geen wedstrijden, ook nog nooit gedaan. Heb wel onderlinge gereden, op dit moment even niet. Ja op manege maarja

Maar heel misschien ga ik dit jaar of volgend jaar echt starten
Maar goed, mijn vriendin is net begonnen met wedstrijden.. En tja het gaat niet helemaal zoals het altijd moet Maar daar zijn ze nu mee bezig, en nu moet ik zeggen dat ze ook te vroeg is begonnen. Maar daar geen commentaar over.

Ik ben gewoon benieuwd naar jullie tips voor een nette proef.
Wat ik hier mee wil berijken? Dat ik (of iemand anders die groen is met wedstrijden) niet voor l*l staat als die straks een proef rijdt wat nergens naar lijkt Dat zie ik bij mij nog wel gebeuren namelijk

Groetjes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:28

hoeken inrijden zodat je de tijd hebt om een oefening voor te bereiden

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:28

En toch op de letter rijden

Vadisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:47

Rustig blijven. Niet onterecht boos of gefrustreerd raken op je paard/pony. Figuren netjes afmaken. Niet teveel prutsen onder de proef, meestal wordt daar een proef zeer slordig van.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:12

Elzepelze schreef:
En toch op de letter rijden

Liever correcte overgangen, goede stelling zorgen dat je paard niet tegen de hand is en nette figuren dan precies op de letter willen rijden Je moet zorgen dat je paard thuis voor elkaar is, idd niet in de proef dingen willen corrigeren. Succes ermee!

jasmijn78

Re: Jullie tips voor een nette proef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:06

Correcte overgangen, juiste stelling en buiging EN netjes op de letter rijden. (dan toon je niet alleen dat je een nette overgang kunt rijden, maar dat je hem ook kunt rijden waar jij hem wil) Niet anderhalf uur losrijden zodat je paard bekaf is als hij aan de proef moet beginnen. Recht op zitten, blijven lachen en de jury aankijken!!! (vooral tijdens het groeten, maar ook als je recht op de jury af rijdt)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:08

jasmijn78 schreef:
Correcte overgangen, juiste stelling en buiging EN netjes op de letter rijden. (dan toon je niet alleen dat je een nette overgang kunt rijden, maar dat je hem ook kunt rijden waar jij hem wil) Niet anderhalf uur losrijden zodat je paard bekaf is als hij aan de proef moet beginnen. Recht op zitten, blijven lachen en de jury aankijken!!! (vooral tijdens het groeten, maar ook als je recht op de jury af rijdt)

Juist. Een perfecte proef heb je nooit helemaal natuurlijk, want het kan altijd beter! Maar het is een klein begin. En inderdaad zorgen dat je paard thuis goed voor elkaar is.

In elk geval, veel succes!

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:10

Hoeken netjes inrijden, mits je een volte ingaat. Netjes op de letter. Niet slingeren op rechte lijnen.

Probeer altijd je oefening uit te voeren, en rij geen extra figuren.

Luister goed naar je lezer, zorg wel dat je je proef zelf ook kent.

Voltes zijn rond! niet ovaal!

Gebroken lijnen netjes tot x rijden.

Halthouden en groeten is: diep zitten, rustig overgang naar halt (mag best een stappasje tussen zitten) even wachten en dan oas groeten.

Niet te overhaast rijden.

> Dit zijn de commentaren die ik meestal schrijf bij jury's!

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:59

Ja, precies.. alles wat hierboven staat zoon beetje! En als je op de hoefslag komt, moet je knie dacht ik bij de letter zijn (bij bv. de K of zo) .. Zoiets dacht ik.. dat zeiden ze meestal tegen mij ..

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:46

Grappig dat iedereen het over op de letter rijden heeft. Het is de B, op wedstrijden heb ik nog geen enkele gezien die dit wel deed in de B

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:16

haha, bedankt
Dit zijn ook dingetjes wat je thuis dus ook helemaal 'perfect' (kan natuurlijk nooit ma oké) moet hebben en dan weet ik (en andere groene wedstrijdruiters ) waar we vooral op kunnen letten bij de trainingen..

En tja dat op de letter rijden in de B, is wel zo netjes toch? En straks scoor je er nog hogere punten *of dit altijd goed is? Als ik iig goede punten haal whaha Uh tja licht aan je paardje en aan jezelf toch? of jij + paard er klaar voor bent *

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:42

Wat je vaker ziet is dat mensen precies op de letter willen rijden, dat ze het paard op de rem trekken op het moment dat ze bij de letter zijn. Daardoor bouw je onnodig spanning op terwijl een jury liever ziet dat jij een nette overgang maakt dan dat jij precies op de letter wilt rijden

JollyHumpy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:17

In de B is op de letter rijden niet (meer) zo heel belangrijk, al staat het wel netjes.

Wat mij altijd heel erg helpt in de proeven:

Rij per onderdeel... daar bedoel ik mee dat je niet in de stress
moet schieten als een oefening even wat minder gaat. Probeer
iedere keer weer die rust terug te vinden, en je paard aan de hulpen te houden.
Zorg dus dat je de proeven al (een beetje) kent helpt mij echt!

Lyska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:22

Citaat:
Gebroken lijnen netjes tot x rijden.

mits gebroken lijn 5 meter

Mich_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:39

Je zal gebrokenlijn 10 meter bedoelen. (denk ik)

Sha_r0n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:54

En toch hou ik het bij springen Hihi..
Vink toch wat leuker.. Maarja een goede basis van dressuur is heel belangrijk, vandaar dat ik ook altijd nog wel dressuur rijdt..
Een goed advies is om de figuren goed te rijden... Als je die al goed rijdt hoeft het er verder nog niet eens zo heel perfect uit te zien voor toch een voldoende.. Natuurlijk is aan het bit en been ook belangrijk
suc6 met de wedstrijden!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 14:40

Bedankt voor de reactie's
Springen vind ik zelf wel leuk, en ga het ook zeker wel doen maarja de eigenaresse denkt dat het paardje uit gaat blinken in de Dressuur En tja dan is het toch zonde als je er dan geen dressuurwedstrijden mee rijdt? maar spring? Achja zobiezo wil ik ook wel sprongetjes wagen voor de afwisseling, en buitenritjes etc. En lol niet te vergeten

Moet wel zeggen dat ik meer een DressuurTrutje ben dan een SpringFanaat

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:45

Start gewoon wat oefenwedstrijdjes en kijk hoe het gaat. Dat is de beste manier om te zien hoe het gaat en je krijgt meteen commentaar van de jury.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:47

Zorg dat je je proef al hebt gelezen en kent Dan is het ook makkelijker om hem te rijden.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:05

Vonnie84 schreef:
Start gewoon wat oefenwedstrijdjes en kijk hoe het gaat. Dat is de beste manier om te zien hoe het gaat en je krijgt meteen commentaar van de jury.

Ik heb zelf al verschillende 'onderlinge' wedstrijdjes gereden, alleen die zijn toch weer anders Bovendien met de pony waar ik binnenkort op ga.. kan ik nog niet direct mee starten

Maar wou als ik officieel ga starten gewoon wat tips Ik snap je reactie wel, en ik vat het niet aanvallend op ofzo

Maar ik bedoel dat het gewoon altijd officieel anders dan 'niet' officieel is En ook vaak net iets anders wordt gejureerd etc.

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:01

ik heb een paar dingen:

- er plezier in hebben
- het als training zien
- overal de tijd voornemen
- niet als je 1 foutje maken direct denken van.. "mijn hele proef heb ik verpest..

dat zijn de belangrijkste dingen! succes voor als je gaat starten

Lyska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:43

horse123 schreef:
Je zal gebrokenlijn 10 meter bedoelen. (denk ik)

nee bedoel ik niet, er staat gebrokenlinen netjes tot X rijden, als je een gebrokenlijn 5 meter rijd doe je deze niet tot X.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:47

En wat ik eigenlijk nog niet gelezen heb maar wel heel belangrijk is: je houding! Netjes rechtop zitten, handen rechtop en stil, benen lang, hakken uitdrukken etc.. Met deze tips van iedereen moet het lukken toch?

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:27

Ja, denk dat het wel zal lukken als het zover is

Heel erg bedankt En we gaan/blijven natuurlijk gewoon lessen

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:36

Lekker relax blijven!

Bij mij stond er veel op dat ik te laat was, of juist te vroeg, met een overgang.

Iemand zei dat je je paard thuis voor elkaar moet hebben. Dat is zeker zo
Ik rijd wel eens een onderlinge mee (om vast te wennen etc) en daar loopt mijn paard wel netjes en ontspannen enzo, en thuis loop ie belabberd

Maar goed.
Let goed op je houding. Schouders naar achteren, handen rechtop, rug recht, hakken uitdrukken etc etc.